Auteur Topic: Evenementen Hulpverlening : Minimum Leeftijd  (gelezen 29415 keer)

ademap

• Gast
Re: Evenementen Hulpverlening : Minimum Leeftijd
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 25 april 2006, 10:54:58 »
een leeftijdsgrens van 18 jaar stellen is pure leeftijdsdiscriminatie. Want je kunt met je 15 jaar al een Eenheidsdiploma Eerste Hulp behalen.

Vanaf 18 jaar zijn mensen meerderjarig en kunnen ze zelfstandig een medewerkerscontract tekenen (zonder toestemming van ouders), en is het verzekeringstechnische eenvoudiger om medewerkers te verzekeren.
De jongste medewerker is bij ons trouwens 21 jaar..

Dat heeft dus niets met leeftijdsdiscriminatie.  De KNRM stelt vergelijkbare eisen.. 

En bij bijvoorbeeld motorcross evenementen, selecteren we ook op emotioneel volwassenheid ..

tebby

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 25 april 2006, 11:05:56 »
ik doe sinds me 15de hulpverlening en ben echt nooit alleen ergens heen gestuurt. als ik wat mocht doen was het onder toezicht van onze cordinator.

de kermis moest ik echt wachten tot ik me volwassen diploma had en zelfs dan mag ik niet savonds draaien maar alleen over dag.

ik ben het er mee eens dat somige jeugdleden meer in hun mars hebben als somige volwassen

en peter waar 18 en niet 16?

ambu 954

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 25 april 2006, 11:12:35 »
Praten we nou over verenigingen of over bedrijven ??? ???

als 16 jarige mag je een EHBO opleiding volgen ben je geslaag dan kun je voor de vereniging ingezet worden bij evenementen

ademap

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 25 april 2006, 13:37:32 »
We praten in ons geval, over een stichting. Maar het zelfde geld ook voor verenigingen..

Wat kan een meisje van 16 jaar, met haar Eerste Hulp met een ernstig letsel.  Hoe komt dat over bij de opdrachtgever..

Zeker als de opdrachtgever vraagt om 30 hulpverleners, die adequate zorg moeten kunnen leveren, dan horen daar geen personen onder de 18 jaar bij of kinderen van net 12 jaar..

Dat is in strijd met alles wat vrijwilligerswerk heet, arbowet etc..  Als een kind van 14 jaar nog niet mag vakken vullen in een supermarkt omdat in het kader van het werktijden besluit.  Dan neem je ze niet een hele dag mee, naar een risicovol evenement.

De grens van 18 jaar heeft de maken met meerderjarigheid volgens de wet en de bijbehorende werktijden besluit..  En elke vereniging en elke stichting of elk bedrijf heeft zich daar aan te houden.
Daar is geen onderscheid in.

johnehbo

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 25 april 2006, 17:08:02 »
Ik vindt dat Peter wel heel minderwaardig over enthousiaste jeugdleden praat. ik durf voor onze jeugd in te staan. Bij bevriende verenigingen is de kwaliteit onder de "volwassenen" een stuk lager. Ik ken organisaties en verenigingen die gebruik van onze diensten maken, die het totaal geen probleem vinden als onze jeugdleden met een Eerste Hulp Jeugd-B diploma meekomen.

Offline Maikel

• Senior lid
  • Geslacht: Man
    • Twitter
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 25 april 2006, 17:19:19 »
We praten in ons geval, over een stichting. Maar het zelfde geld ook voor verenigingen..

Wat kan een meisje van 16 jaar, met haar Eerste Hulp met een ernstig letsel.  Hoe komt dat over bij de opdrachtgever..

Zeker als de opdrachtgever vraagt om 30 hulpverleners, die adequate zorg moeten kunnen leveren, dan horen daar geen personen onder de 18 jaar bij of kinderen van net 12 jaar..

Dat is in strijd met alles wat vrijwilligerswerk heet, arbowet etc..  Als een kind van 14 jaar nog niet mag vakken vullen in een supermarkt omdat in het kader van het werktijden besluit.  Dan neem je ze niet een hele dag mee, naar een risicovol evenement.

De grens van 18 jaar heeft de maken met meerderjarigheid volgens de wet en de bijbehorende werktijden besluit..  En elke vereniging en elke stichting of elk bedrijf heeft zich daar aan te houden.

dus jij bent van mening dat ik als 17 jarige, met jeugd ehbo a+b mijn eenheid, mijn LOTUS en gemiddeld 8 uur in de week bezig ben met eerste hulp niet adequaat genoeg ben om eerste hulp te verlenen aan iemand met een ernstig letsel?

sorry peter maar daar ben ik dus echt heel fel op tegen!
Student Integrale Veiligheid

ademap

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 25 april 2006, 17:23:13 »
Ik vindt dat Peter wel heel minderwaardig over enthousiaste jeugdleden praat. ik durf voor onze jeugd in te staan. Bij bevriende verenigingen is de kwaliteit onder de "volwassenen" een stuk lager. Ik ken organisaties en verenigingen die gebruik van onze diensten maken, die het totaal geen probleem vinden als onze jeugdleden met een Eerste Hulp Jeugd-B diploma meekomen.

Hoezo praat ik minderwaardig over enthousiaste jeugdleden ?,  waar slaat dat op !!,  >:(

Ik heb het niet over minderwaardig, ik heb het over meerderjarigheid. over richtlijnen die de arbo-wet over jeugdige werknemers/vrijwilligers heeft.  

Ik heb het niet over kwaliteit van jeugdige vrijwilligers, maar of je daar als organisatie op mag vertrouwen in het kader van de dienstverlening.
Maar kinderen van 12 jaar, kan je niet bij een motorcross evenement neer zetten, om daarmee aan internationale richtlijnen te voldoen.  
Wat is daar minderwaardig aan ?, draag jij de verantwoordelijkheid ?, Waarom vind je het van de KNRM wel goed en van de een eerste hulp organisatie wel verkeerd. ?

Mag je de veiligheid van burgers aan minderjarige kinderen toe vertrouwen ?

ademap

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 25 april 2006, 17:28:44 »

dus jij bent van mening dat ik als 17 jarige, met jeugd ehbo a+b mijn eenheid, mijn LOTUS en gemiddeld 8 uur in de week bezig ben met eerste hulp niet adequaat genoeg ben om eerste hulp te verlenen aan iemand met een ernstig letsel?

Ik heb het niet over jouw kwaliteit van hulpverlening ? maar over het feit dat je nog steeds voor de wet minderjarig bent.. Ik heb die wet niet gemaakt. En ik heb ook de arbo-wet niet geschreven..

Evenementen hulpverlening is een dienst, die gewoon onder de arbo-wet valt en je bent als bestuur verantwoordelijk als je die dienst levert, Daar helpt je oranje kruis diploma met bijbehorende verzekering niets aan.

johnehbo

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 25 april 2006, 17:36:15 »
Inderdaad voor de wet ben je minderjarig, maar als je met toestemming van ouders of voogd op hulpverlening ga ben je voldoende ingedekt. En we hebben het er toch steeds over dat bij sommige evenementen beter is om jeugd niet in te zetten.

ademap

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 25 april 2006, 17:42:14 »
Inderdaad voor de wet ben je minderjarig, maar als je met toestemming van ouders of voogd op hulpverlening ga ben je voldoende ingedekt. En we hebben het er toch steeds over dat bij sommige evenementen beter is om jeugd niet in te zetten.
Ja, maar dan praat ik nog niet minderwaardig over de jeugd leden van EHBO verenigingen, En met toestemming van ouders en voogd, betekend nog steeds dat je aan arbo-wet moet houden.. 

En dat je als bestuur van een vereniging niet 50% van je dienstverlening aan minderjarigen kan ophangen, zeker niet bij evenementen waar er een hoog risico-profiel is op ernstige letsels..

Offline Maikel

• Senior lid
  • Geslacht: Man
    • Twitter
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 25 april 2006, 18:12:35 »

Ik heb het niet over jouw kwaliteit van hulpverlening ? maar over het feit dat je nog steeds voor de wet minderjarig bent.. Ik heb die wet niet gemaakt. En ik heb ook de arbo-wet niet geschreven..

Evenementen hulpverlening is een dienst, die gewoon onder de arbo-wet valt en je bent als bestuur verantwoordelijk als je die dienst levert, Daar helpt je oranje kruis diploma met bijbehorende verzekering niets aan.

ik mag volgens de arbo-wet gewoon werken als eerste hulp verlener, zolang ik maar neit meer dan 8 uur aan 1 stuk werk!
ik heb dit pas opgezocht, en dit is volgens de richtlijnen die er in 2006 gehanteerd worden.
dus als Medical Rescue mij aan zou nemen, mogen ze me gewoon volledig voor 1 dfienst in zetten.
Student Integrale Veiligheid

ademap

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 25 april 2006, 18:20:23 »
[
ik mag volgens de arbo-wet gewoon werken als eerste hulp verlener, zolang ik maar neit meer dan 8 uur aan 1 stuk werk!
ik heb dit pas opgezocht, en dit is volgens de richtlijnen die er in 2006 gehanteerd worden.
dus als Medical Rescue mij aan zou nemen, mogen ze me gewoon volledig voor 1 dfienst in zetten.

Nu ben jij 17, maar hoe kan het dat ik kinderen van 12-14 jaar tegenkom in hulpverleningskleding op motorcross evenementen ? Ik vind dat niet kunnen.. 

eduard,

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: dinsdag 25 april 2006, 19:15:51 »

[/quote][/glow]

Ook dit klopt niet je mag maar 5 uur aan een stuk werken daarna dien je een pauze van een halfuur te krijgen.
er zijn mensen die overdag 8 uur werken savonds een uur of 4 een dienst draaien. De volgens de arbo wet kan dat niet.
Maar het mooie van wetten is dat er altijd uitzonderingen zijn.
Zo mag je incidenteel best een dienst van 12 uur of meer draaien.

.

Marietje

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: dinsdag 25 april 2006, 19:48:16 »
Nu ben jij 17, maar hoe kan het dat ik kinderen van 12-14 jaar tegenkom in hulpverleningskleding op motorcross evenementen ? Ik vind dat niet kunnen..

In dit geval ben ik het met Peter eens, kinderen van 12-13 jaar horen niet thuis op dergelijke evenementen. Begrijp me niet verkeerd, geef zelf Jeugd-EHBO en zie zelf ook hoe goed de kinderen zijn in de eerste hulpverlening, daar kunnen inderdaad sommige volwassenen nog van leren.
Ik denk, en nu praat ik over ons dorpje, dat de organisatoren wel vreemd zouden staan kijken als de EHBO ook kinderen inschakelt om bij een evenement hulp te verlenen. We zouden zeker weten niet meer serieus worden genomen, hoe onterecht dat misschien ook zou zijn.

ademap

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: dinsdag 25 april 2006, 20:17:04 »
Welke grens je ook trekt, je hebt altijd mensen die buiten te boot vallen en elke grens is natuurlijk arbitrair.
Stichting Medical Rescue.NL heeft gekozen voor een minimale leeftijd van 18 jaar. en wat verder aanstellings eisen.  De KNRM heeft een vergelijkbaar selectie beleid.  Ook zij hebben gekozen om niet met minderjarigen te werken om heel veel redenen.
Door alleen met meerdere jarigen te werken, scheelt dat bestuurlijk en verzekeringtechnische en aansprakelijktechnisch veel gedoe en kan je begeleiding op een ander niveau regelen.

Ik denk dat minderjarigen wel plaats hebben, om erbij risico-lage evenementen, echter dan boventallig, dus extra dan nodig..