Auteur Topic: jeugd ehbo op basisscholen  (gelezen 20454 keer)

Offline Maikel

• Senior lid
  • Geslacht: Man
    • Twitter
  • Provincie: Noord Brabant
jeugd ehbo op basisscholen
« Gepost op: woensdag 8 maart 2006, 00:27:33 »
mijn vraag is denk ik duidelijk, ik denk ja, want er kan altijd van alles gebeuren, en het zal de schrik vooral voorkomen bij de meeste, en wellicht kan de eerste hulp van een jeugd ehbo a-er ook een leven redden. (net zo'n grote kans op beademen als iemand anders)

ik zou graag jullie mening en toelihting horen  ;D
Student Integrale Veiligheid

Kadertje

• Gast
Re: jeugd ehbo op basisscholen
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 8 maart 2006, 00:51:33 »
Ik heb bewust op nee gestemd.
Het zou wel goed zijn dat de kinderen op de basisschool de kans krijgen om hun jeugd a te halen. Maar verplichten vind ik wat ver gaan. Er zijn (zelfs in Nederland) geloofsovertuigingen waarbij hun geloof voorschrijft geen dokters enz. Als het gebeurd is het God's wil. Ik denk dat we een ieder moeten respecteren, ongeacht geloofsovertuiging, kleur of afkomst. Vanuit deze kant gezien vind ik dus niet dat je het kan verplichten.

Zo zou een brandweerman kunnen zeggen dat ze de kinderen van basisscholen willen verplichten met kleine blusmiddelen om te gaan. Het zou wel goed zijn als al deze kinderen weten wat ze moeten doen op hun school in geval van. Roep er een leerkracht bij. Een kind moet ook tijd en ruimte overhouden om te kunnen spelen. Het zijn geen robotjes die we moeten programmeren voor later.

Anne

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 8 maart 2006, 12:30:29 »
Ook ik heb nee gestemd. In eerste instantie denk ik dat het niet haalbaar is. Niet ieder kind is weggelegd om EHBO te leren. En wat Kadertje al aangeeft ze moeten ook tijd overhouden om andere dingen te kunnen doen. Een ander probleem is wat je gaat doen in aansluiting op die Jeugd EHBO cursus. Dan zou EHBO ook op het vervolg onderwijs gegeven moeten worden. Anders gaat die kennis alleen maar verloren en dat is zonde van de moeite. Bij onze vereniging zijn een aantal scholen aangesloten die op vrijwillige basis Jeugd EHBO aanbieden. De animo daarvoor is redelijk te noemen maar de doorstroming naar het regulieren EHBO is zo goed als nihiel!

johnehbo

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 8 maart 2006, 14:14:23 »
Ik heb nee gekozen om dezelfde redenen als bovenstaande personen. Alleen zou ik wel willen dat alle scholen het zouden aanbieden als keuze vak. Maar alleen als ook vervolgopleidingen Jeugd B aanbieden.

Offline Eer

• Senior lid
  • Geslacht: Vrouw
  • Eerstehulpverleners blijven nodig!
    • Straining opleidingen
  • Provincie: Utrecht
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 8 maart 2006, 18:31:38 »
Ook nee, met dezelfde reden als de bovenstaanden.
Mijn eerste ingeving was volmondig 'ja', maar de nuancering die is gegeven, daar ben ik het ook mee eens.
Ik wil wel proberen op de basisschool van mijn oudste dochter EHBO te gaan geven, waarmee ik wil zeggen dat ik het wel erg belangrijk wel.
Vorige week gelotust op een andere school bij een groep jeugd-ehbo-ers in opleiding (klinkt dat zeg) en ik was onder de indruk hoe goed ze al met de ehbo kunnen omgaan. Daar kan menige volwassene een heleboel van leren.
Instructeur EHBO, BLS, PBLS, AED
Lotusslachtoffer

johnehbo

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 9 maart 2006, 09:59:03 »
Wat denk je van de term (Jeugd Eerste Hulpverleners in opleiding)

Offline Eer

• Senior lid
  • Geslacht: Vrouw
  • Eerstehulpverleners blijven nodig!
    • Straining opleidingen
  • Provincie: Utrecht
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 9 maart 2006, 11:24:04 »
Dat klinkt nog veeeeeel officieler. (en is vast ook de officiele term  ;))
Heeft een van jullie trouwens inzicht wat de kinderen leren bij EHBO Junior?
Instructeur EHBO, BLS, PBLS, AED
Lotusslachtoffer

christian

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 9 maart 2006, 14:43:51 »
Ik heb ja gestemd. Het is belangrijk dat kinderen al vroeg iets leren over eerste hulp, dat kan altijd van pas komen. Het is ook een sociaal vak. Dat er wel eens lacherig wordt gedaan tijdens een opleiding mag, als ze maar weten waar ze mee bezig zijn!

christian

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 9 maart 2006, 14:49:20 »
Er zijn (zelfs in Nederland) geloofsovertuigingen waarbij hun geloof voorschrijft geen dokters enz. Als het gebeurd is het God's wil. Ik denk dat we een ieder moeten respecteren, ongeacht geloofsovertuiging, kleur of afkomst. Vanuit deze kant gezien vind ik dus niet dat je het kan verplichten.

Mensen denken dit heel vaak, maar is absoluut niet zo. Veel is gebasseerd op vooroordelen. Vaccinaties worden niet geaccepteerd ivm levensovertuiging, maar het niet raadplegen van een arts is absoluut geen waar. Als je wat overkomt is dat Gods wil, maar dat wil niet zeggen dat je niet naar een arts mag. Dat moet zelfs, omdat je taak heb je lichaam te onderhouden.
Een discussie of het goed is of niet is niet nodig, maar het even recht zetten was wel nodig vond ik. ;)

Offline leo

• Nieuw lid
  • *
  • Geslacht: Man
  • Eerstehulpverleners zijn van levensbelang!
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 9 maart 2006, 18:50:44 »
Helemaal met Christian eens!

Ik heb JA gestemd!
Ik heb net 4 weken geleden een jeugd A opleiding afgerond.
Dit waren 30 kinderen van groep 8, die verschrikkelijk enthousiast en gemotiveerd waren.
Het waren ontzettend leuke lessen om te geven, er is veel gelachen, maar ook heel hard gewerkt door de kinderen. Ze zijn dan ook alle 30 geslaagd! De kinderen verzamelden thuis van alles over de EHBO en alles wat erbij komt, zoals berichten en foto's van ongevallen.
Ze hebben het op de hele school (12 groepen) aangepakt om er een thema over gezondheidszorg/ziekenhuis/bhv/ehbo/brandweer van te maken, compleet met ontruimingsoefening (met leerlingen van de dislocatie als slachtoffer op het hoofdgebouw), bezoek aan de brandweerkazerne en twee ambu's op school.
Ik heb van diverse ouders alleen maar positieve reacties gekregen.
Volgend jaar hoop ik het weer te doen(als ik tijd heb).
Voor de goede orde, het gaat hier om een Reformatorische school, dus ik ben het niet met Kadertje eens. Het voorstel kwam namelijk vanuit de school!

Groeten van Leo
EHBO er; Lotus ; HAP chauffeur

Kadertje

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 9 maart 2006, 19:20:34 »
Er zijn (zelfs in Nederland) geloofsovertuigingen waarbij hun geloof voorschrijft geen dokters enz. Als het gebeurd is het God's wil. Ik denk dat we een ieder moeten respecteren, ongeacht geloofsovertuiging, kleur of afkomst. Vanuit deze kant gezien vind ik dus niet dat je het kan verplichten.

Mensen denken dit heel vaak, maar is absoluut niet zo. Veel is gebasseerd op vooroordelen. Vaccinaties worden niet geaccepteerd ivm levensovertuiging, maar het niet raadplegen van een arts is absoluut geen waar. Als je wat overkomt is dat Gods wil, maar dat wil niet zeggen dat je niet naar een arts mag. Dat moet zelfs, omdat je taak heb je lichaam te onderhouden.
Een discussie of het goed is of niet is niet nodig, maar het even recht zetten was wel nodig vond ik. ;)

Als het geschrevene van mij niet zo is lieg ik in commissie, dit heb ik namenlijk te horen gekregen van mijn buurman die jehovagetuige is. Dit kwam ooit eens ter sprake toen ik het over mijn grote hobby EHBO had.

johnehbo

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 10 maart 2006, 11:16:48 »
Wij geven ook wel les op de basisschool maar uiteindelijk komen er helaas maar heel weinig kinderen naar de herhalingslessen die wij aanbieden.

christian

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 10 maart 2006, 12:07:20 »
Wij geven ook wel les op de basisschool maar uiteindelijk komen er helaas maar heel weinig kinderen naar de herhalingslessen die wij aanbieden.

Maar wel eens gedacht hoe druk kinderen het krijgen als ze van groep 8 naar het voortgezet onderwijs gaan? Ik vind het niet meer dan logisch dat er weinig kinderen komen, hoe jammer het ook is.

jolly09

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 10 maart 2006, 13:54:28 »

Maar ieder kind is er wel weer eentje toch?

Kan net degene zijn die verder gaat en op latere leeftijd een mensen leven gaat redden!

johnehbo

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 10 maart 2006, 14:10:13 »
Dat is gelukkig wel zo, degene die doorgaan worden meestal fanatieke Hulpverleners  en ook met wedstrijden scoren ze goed. Afgelopen zaterdag zowel onmze Jeugd-B als de volwassenen Brabants Kampioen geworden.