Auteur Topic: brooddeeg  (gelezen 65201 keer)

hanekip

• Gast
Re: brooddeeg
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 2 maart 2006, 19:35:52 »
wat voor bijenwas ik kan alleen blanke vinde maar dan zit er terpentine in en stinktdan

jolly09

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 2 maart 2006, 19:39:59 »
Bij ons komt de bijenwas bij de apotheek vandaan, deze stinkt niet, maar vind hem heel moeilijk smelten!

brigitte

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 3 maart 2006, 08:31:24 »
Hij is inderdaad erg moeilijk te smelten. De mijne komt bij een reformzaak vandaan. Ik gebruik bijenwas die ook gebruikt wordt om zelf cosmetica te maken. Die stinkt zeker niet.
Maar het laten smelten en doorkneden is niet echt simpel. Het resultaat is wel prettig om mee te werken.

jolly09

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 4 maart 2006, 00:55:09 »
brooddeeg maken is sowieso niet echt het je van het! je krijg er zelfs spierballen van ;D

Offline Maikel

• Senior lid
  • Geslacht: Man
    • Twitter
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 4 maart 2006, 01:28:05 »
brooddeeg maken is sowieso niet echt het je van het! je krijg er zelfs spierballen van ;D

hoe vaak maak jij je brooddeeg wel niet....
Student Integrale Veiligheid

jolly09

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 4 maart 2006, 12:16:06 »
Momenteel maak ik bijna iedere week wel een keer brooddeeg! Gooi het meeste er ook weer van weg, maar ben nog steeds op zoek naar het fijnste brooddeeg om mee te werken!

Offline Maikel

• Senior lid
    • Twitter
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 4 maart 2006, 14:07:59 »
pff ik lotus ook veel, maar ik maak eens in de 3 maanden deeg, welliswaar een grote pan vol ongeveer maar toch

The Co

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: maandag 6 maart 2006, 23:31:39 »
Ik zelf gebruik gewoon het recept uit het LOTUS boek en maak alleen blanke aan.
Om rood en bruin te maken gebruik ik kleine bolletjes die ik aankleur met dik bloed en met cacaopoeder.

Ik gebruik wel exacte maatverdelingen.
Mijn rvaring nl is dat de ene niet de andere maatverdeling is.

jolly09

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: zaterdag 11 maart 2006, 12:03:54 »
Gebruiken jullie de goodkoopste bloem? gebruikte ik ook altijd, maar heb nu eens voor de gein koopmans gekocht en lijkt of deze fijner is van structuur waardoor mijn deeg beter is geworden!

Offline Maikel

• Senior lid
    • Twitter
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 11 maart 2006, 15:24:48 »
ik gebruik altijd die deeg van de aldi, kweet nie hoe duur die is, maar het lukt daar goed mee, theoretisch gezien zou ik zeggen hoe fijner de bloem hoe beter de deeg wordt, dus wat jij gemerkt hebt zou best zou kunnen zijn jolly

Offline Eer

• Senior lid
  • Geslacht: Vrouw
  • Eerstehulpverleners blijven nodig!
    • Straining opleidingen
  • Provincie: Utrecht
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 15 maart 2006, 22:28:11 »
ik heb eerder last van de korrels zout die in het deeg zitten. Iemand daar een tip over ???
Instructeur EHBO, BLS, PBLS, AED
Lotusslachtoffer

Offline Maikel

• Senior lid
    • Twitter
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 16 maart 2006, 00:32:41 »
ik heb eerder last van de korrels zout die in het deeg zitten. Iemand daar een tip over ???

je bedoeld het vrij snel kristaliseren van het deeg?
of bedoel je echt vrijwel meteen na het klaar maken dat je echt zout korrels ziet zitten?

jolly09

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 16 maart 2006, 08:18:42 »
Als je direct na het klaarmaken korreltjes heb dan betekent dat je zout niet opgelost is, maar dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk! Zout lost namelijk al heel snel op bij een iets warmere temperatuur!

Het lijkt erop dat je deeg gaat kristaliseren en bij de een gebeurt dat sneller dan bij de ander!

Het heeft bij mij met de temperatuur te maken waar je je deeg bewaard! Bewaar ik het in de koelkast dan heb ik er vlugger last van dan wanneer ik het in mijn gang bewaar waar het altijd zo 16 graden is!

jolly09

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 16 maart 2006, 14:00:27 »
En ieder bolletje in een boterhamzakje stoppen, helpt ook een beetje! in plaats van het in een doos te doen!  Ik heb ook alles wel een een mooie sorteerdoos maar dan heb ik er ook zakjes omheen!

brigitte

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 16 maart 2006, 15:27:23 »
Ik heb 1 keer last gehad van zoutkristallen maar toen had ik een dubbele hoeveelheid zout gebruikt  :P. Ik los het zout eerst op in het water en bewaar kleinere hoeveelhedendeeg in zakjes. Ik doe gewoon elke keer een nieuw bolletje in m'n doosje.