Auteur Topic: persoon met een T.I.A  (gelezen 14346 keer)

Offline johan

• Webmaster
  • Super lid
  • Geslacht: Man
  • Het ehboforum is mijn kind.
    • ehboforum.nl
  • Provincie: Overijssel
persoon met een T.I.A
« Gepost op: woensdag 4 januari 2006, 20:00:36 »
Vandaag het volgende meegemaakt:

Bij het boodschappen doen in een supermarkt zegt er bij de kassa een meneer tegen zijn vrouw dat hij opeens niets meer ziet door zijn rechter oog.
Aan meneer gevraagd of er verder nog iets zeer deed of niet meer wilde werken maar dat was niet het geval.
Mevrouw vertelde wel dat haar man diabeet was en in het verleden al eens een T.I.A (Transient Ischemic Attacks) had gehad. Hierdoor kreeg ik het vermoeden dat meneer hier dus weer last van had gehad.
Hierop besloot ik na overleg met beiden even met ze bij hun huisarts langs te gaan. Hier aangekomen dacht de huisarts dus ook weer aan een T.I.A en besloot meneer door te sturen naar het ziekenhuis.
Dit dus ook maar even voor het echtpaar gedaan. Bij aankomst in het ziekenhuis voelde meneer zich al weer redelijk goed.

Maar bij thuiskomst ben ik mij toch gaan afvragen, had het niet beter geweest om hiervoor een ambu te bellen?

Anne

• Gast
Re: persoon met een T.I.A
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 4 januari 2006, 21:00:45 »
Johan,

Ik denk sdat je er goed aan gedaan hebt om door te verwijzen naar de huisarts. Ik heb nog eens de informatie, die ik heb van de hartstichting, door gelezen. En deze verteld ook om in het geval van een TIA naar de huisarts te gaan.

The Co

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 4 januari 2006, 21:01:12 »
beste Johan,

Als eerste natuurlijk fantastisch dat je gereageerd hebt.
Ik weet niet of er meerdere mensen in de winkel waren, maar deze hebben niet gereageerd en jij wel.

Maar op je vraag of je bij de TIA niet beter een ambulance had kunnen bellen:
Ik denk dat in dit geval (uit jouw verhaal opmakend) er geen uitval van hersenfunctie is geweest, waardoor het ABC in gevaar kwam. en dan hoef je geen Ambulance te bellen als je het slachtoffer zelf kan vervoeren.
Volgens het EHBO-boekje zou elk letsel aan de hersenen waardoor elke kans op problemen in de ABC een Ambulance geroepen dienen te worden.

Ik weet niet wat ik in deze situatie gedaan zou hebben, maar bij een geringste twijfel zou ik vermoedelijk een ambulance gebeld hebben.
Niet echt een antwoord op je vraag, maar het antwoord is dan denk ik ook niet zo te geven en een afweging dien je zelf te maken op dat moment.

Nogmaals jij hebt gereageerd en gedaan wat je kon zover jouw inzichten waren.
Fantastisch

ehbo-er

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 4 januari 2006, 21:33:04 »
Johan,

Ik denk dat je in meerdere opzichten juist gehandeld hebt.
Je hebt adequaat en menslievend gehandeld.

Je hebt doorgevraagd en geluisterd wat er gezegd werd
Het feit dat een oog het niet deed is voldoende aanleiding om naar de huisarts te gaan, maar zeker niet om een ambu te bellen
Je heb het echtpaar niet aan hun lot overlaten, maar je bent mee naar de huisarts en het ziekenhuis gegaan. daarom kon je, als het onderweg de situatie verslechterde, alsnog bellen.

Wat kon dat paar in hemelsnaam nog meer wensen ?

Kadertje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 5 januari 2006, 00:05:52 »
Tja daar vraag je wat.

Achteraf kun je wel speculeren, stel dat er wel uitval komt tijdens je rit.
Het is zoals hierboven ook omschreven afhankelijk van de situatie en beoordeling op dat moment. Had je het slachtoffer een uur latrer gehad had je waarschijnlijk weer anders gereageerd. Was je humeur anders idemdito met een sterretje.

Heel belangrijk wat ik ook al las in voorgaand bericht. Je hebt het slachtoffer niet aan zijn lot over gelaten en gedaan wat jou op dat moment het beste leek.

Doel van EHBO slachtoffer in dezelfde toestand of beter overleveren aan deskundige hulp. Ik denk dat je hier goed in bent geslaagd.

Ze mogen blij zijn dat er nog mensen rondlopen als jij. Je was de juiste man op de juiste plaats.

christian

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 5 januari 2006, 22:49:40 »
Zo is dat, goed gedaan. Ik heb m'n opa met een CVA naar het ziekenhuis gereden, weliswaar nadat de arts erbij was geweest.
Een ambulance heeft bij een TIA met zoweinig uitvalsverschijnselen weinig effect.

Hier nog wat informatie:

TIA is de afkorting van de Engelse naam 'transient ischaemic attack'. Een TIA is een tijdelijke verstoring van de hersenfunctie doordat er even te weinig bloed is in een deel van de hersenen. Het is dus eigenlijk een kortdurende beroerte en de oorzaak is ook vergelijkbaar. Meestal ontstaat een TIA doordat bloedpropjes met vetachtig materiaal en kalk uit de wand van bloedvaten (meestal de halsslagaders) loslaten. Deze worden meegevoerd met de bloedstroom en lopen uiteindelijk vast in de kleine bloedvaten van de hersenen. Daardoor wordt een bloedvat afgesloten en krijgen de hersenen tijdelijk te weinig zuurstof. Ook samengeklonterde bloedplaatjes of bloedstolsels kunnen een TIA veroorzaken. Deze kunnen bijvoorbeeld vanuit het hart naar de hersenen meegevoerd worden.
Het risico op een TIA is verhoogd bij hoge bloeddruk, aderverkalking (atherosclerose), een hartziekte of suikerziekte (diabetes mellitus).
Het is mogelijk dat mensen één keer een TIA krijgen, maar dikwijls herhalen TIA's zich, soms binnen een dag, soms maanden later. De verschijnselen zijn dan vaak dezelfde als van de eerste TIA.
Een TIA kan een voorbode zijn van een beroerte. Ongeveer 30% van de mensen die een TIA heeft gehad krijgt een CVA; bij de helft van hen gebeurt dit binnen een jaar na de TIA.

Beschrijving van TIA: verschijnselen
De verschijnselen van een TIA variëren en zijn afhankelijk van de plaats in de hersenen waar te weinig zuurstof is. De overige slagaders in de hersenen nemen de bloedtoevoer van de verstopte slagader snel over, zodat de verschijnselen weer verdwijnen. Een TIA begint dan ook plotseling en duurt meestal vijf tot vijftien minuten en bijna nooit langer dan enkele uren.
De volgende verschijnselen zijn mogelijk bij een TIA:
- kortdurende verlamming of krachtverlies (enkele minuten lang) in een arm, hand of been;
- kortdurende tintelingen of een gevoelloze huid van een arm, hand of been (een doof gevoel);
- kortdurende periode waarin het spreken moeilijk gaat;
- voorbijgaande blindheid aan één oog;
- onhandigheid of onzeker lopen. 

Meer informatie op www.neurologie.nl

Offline johan

• Webmaster
  • Super lid
  • Geslacht: Man
  • Het ehboforum is mijn kind.
    • ehboforum.nl
  • Provincie: Overijssel
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 7 januari 2006, 10:12:27 »
Dank jullie voor de reactie's, hieruit blijkt dat ik toch juist heb gehandeld. Alhoewel mijn gevoel in het begin toch anders was.

Gister stond onverwachts mevrouw bij ons aan de deur met een bloembakje als bedankje voor de verleende hulp aan meneer. Dit had van mij niet nodig geweest, maar dit is toch een teken dat er nog mensen zijn die het waarderen.
Bij het gesprek wat hierna nog is geweest met mevrouw blijkt dat het toch iets ernstiger was als in eerste instantie werd aangenomen. Meneer bleek namelijk toch een licht C.V.A te hebben gehad.

Kadertje

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 7 januari 2006, 14:12:34 »
Precies zoals je het zegt, het bloembakje had niet gehoeven.
Maar hieruit blijkt maar weer eens de waardering voor het geen je hebt gedaan.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: zondag 8 januari 2006, 00:38:21 »
Precies zoals je het zegt, het bloembakje had niet gehoeven.
Maar hieruit blijkt maar weer eens de waardering voor het geen je hebt gedaan.
Ik denk dat mevrouw dat het minste was wat ze terug kon doen om te bedanken.

Ik heb in een soort gelijk geval de dame in mijn geval heel hartelijk bedankt en verteld dat ik haar gebaar bijzonder waardeer.

benhengelo

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maandag 12 juni 2006, 01:01:14 »
Johan, goeie actie.

Woutertje

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 8 november 2006, 18:43:00 »
goed gedaan

EHV-er

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 15 november 2006, 15:34:46 »
Johan, Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan, ook volgens de redenen die ik van andere forumbezoekers heb gelezen.

Kortom: Goed gedaan complimenten!

Groetjes,
EHV-er tje :) :) :)

eddy

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: maandag 20 november 2006, 14:23:39 »
Inderdaad, sluit ik me bij aan.
Maar al te vaak reageren voorbijgangers als (ramp)toeristen en doen ze helemaal ... niets  :(
Jij reageerde wel, en dat kon je SO wel waarderen. Dikke pluim dus.

Maak je geen zorgen over het niet bijroepen van een ZW. Niemand kan je verwijten dat je de situatie te weinig ernstig zou ingeschat hebben. Jij hebt op dat moment uitgemaakt dat een huisarts wel zou volstaan, en het is allemaal goed afgelopen. Dus, toch maar geen zorgen maken over je handelen.

Marietje

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 21 november 2006, 20:56:19 »
Johan, ik hoop dat als mij zoiets dergelijks overkomt, er ook een ehbo'er à la Johan voorhanden is. Dat je twijfelt of je het wel goed gedaan hebt, siert je.
Alleen zelfingenomen mensen gaan er van uit dat ze het altijd juist hebben.