Auteur Topic: flauw vallen  (gelezen 16552 keer)

hanekip

• Gast
flauw vallen
« Gepost op: zaterdag 8 oktober 2005, 20:55:08 »
ik heb via de lotus kring gehoord dat je niet meer mag vallen ik vind dom je moet toch zelf op letten hoe je valt en de hulpverlenner leerd meer als je valt dan dat je in elkaar zakt op een stoel en ik vond dit ooik geen prettige houding wat vinden jullie hier van

arie

• Gast
Re: flauw vallen
« Reactie #1 Gepost op: zondag 9 oktober 2005, 12:06:02 »
ik heb via de lotus kring gehoord dat je niet meer mag vallen ik vind dom je moet toch zelf op letten hoe je valt en de hulpverlener leerd meer als je valt dan dat je in elkaar zakt op een stoel en ik vond dit ooik geen prettige houding wat vinden jullie hier van
wat leert die hulpverlener dan meer? Als je de Rautek-greep geoefend wilt hebben is dit misschien een optie. Maar geloof mij ,als je de h.v-er goed kenbaar maakt dat er een flauwte "aan zit te komen" zal hij of zij je al naar de grond toe praten of begeleiden. Staat de h.v-er goed voor je dan kan het geen kwaad om (voorzichtig) tegen hem aan te zakken of te gaan hangen in je stoel. Als jij dus met alle geweld flauw wilt vallen op de grond moet je dat dus ook daadwerkelijk uitbeelden, kompleet met eventuele blauwe plekken en bulten naderhand als je weer thuis bent. Bovendien bepaalt de kaderinstructeur tot hoever je mag gaan en behoor je niet zelf te bepalen op wat voor manier je de cursisten bij de les houdt.

hanekip

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: zondag 9 oktober 2005, 12:49:13 »
en als de hv-er weg loopt voor bv verband materialen en ik denk dat je samen met kader de les doet

Druifje

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: zondag 9 oktober 2005, 14:48:48 »
Je doet inderdaad samen met de kader de les, maar wel binnen door de door die kader gestelde grenzen, als lotus ben je niets meer of minder dan een stuk lesmateriaal. De kader weet wat ie met zijn les wiol bereiken en hoe ie dat wil doen. Daar heb je je als lotuis gewoon aan te conformeren!

niets meer, maar zeker ook niet minder...

ehbo-er

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: zondag 9 oktober 2005, 21:01:25 »
als lotus ben je niets meer of minder dan een stuk lesmateriaal.

Zou je met wat meer respect willen praten over mijn collega's. >:(
Elke lotus die voor mij werkt beschouw ik als een volwaardige collega, die mijn doelstellingen uitwerkt in een ongevalssituatie. De lotus heeft in mijn ogen in de loop der jaren hun plaats in het docententeam verdiend.

En als jij bij mij komt spelen, waar ik naar uitkijk, dan vertel ik jou wat ik met jouw spel wil bereiken.Met onze specifieke deskundigheden moeten we samen de ongevalssituatie gestalte geven. 

Druifje

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: zondag 9 oktober 2005, 22:53:58 »
Maarten/EHBO-er,

zoals je weet ben ik zelf ook lotus, ik bedoelde bovenstaande dan ook niet denigrerend maar om de realiteit weer eens onder ogen te zien. In beginsel heb je te doen wat de kader vraagt. Dat jij als kader in overleg treed met je lotus is alleen maar mooi, ik denk dat meer kaders dit zouden moeten doen.

In beginsel is het echter nog steeds zo dat de lotus niet de doorslaggevende stem heeft, maar de instructeur.

groeten,
Druifje (bij jou ook bekend als Johan)

ehbo-er

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 12 oktober 2005, 18:01:11 »
Maarten/EHBO-er,

zoals je weet ben ik zelf ook lotus, ik bedoelde bovenstaande dan ook niet denigrerend maar om de realiteit weer eens onder ogen te zien. In beginsel heb je te doen wat de kader vraagt. Dat jij als kader in overleg treed met je lotus is alleen maar mooi, ik denk dat meer kaders dit zouden moeten doen.

In beginsel is het echter nog steeds zo dat de lotus niet de doorslaggevende stem heeft, maar de instructeur.

groeten,
Druifje (bij jou ook bekend als Johan)

Dat weet ik ,maar om dezelfde reden stelde ik het zwart/wit naar de andere kant.

benhengelo

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 20 oktober 2005, 02:25:16 »
Een lotus is en blijft lesmateriaal !
Maar nu hulpverleners steeds vaker met ons werken, in plaats van met poppen, stijgt ook hun wardering. Ik durf zelfs te stellen dat in 2010, LOTUS een gewoon beroep zal zijn, je kan dan gewoon op school een opleiding tot LOTUS volgen.
Er is een steeds grotere vraag naar lotusmensen. Op internet zag ik al een vraag naar lotusmensen 120 euro per dag en eerste klas treinvergoeding.

William Zwarthoed

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 21 oktober 2005, 20:39:30 »
Waar is dat? Leuk! ;D

ben buijvoets

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 22 oktober 2005, 02:28:20 »
hallo ik deze lotusaanvraag van deze site geplukt,
ik moet hem nog wel als worddokument hebben.
als je je mailadres geeft stuur ik hem wel
groeten Ben

Klachtenwacht

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 9 december 2005, 23:33:13 »
Ik snap niet wat het probleem nu is voor degene die deze vraag startte.
Zelf ben ik al vele jaren Lotus en ik kan vanuit elke positie flauw vallen.
Dat het niet meer staand hoeft is toch alleen maar makkelijker voor ons als Lotus.Wil je graag onder de blauwe plekken thuiskomen ?
Het is hartstikke makkelijk om je van een stoel af te laten glijden op diverse manieren.
Zoals de kader het wil presenteer ik het. Je zit echt niet kaarsrecht als je dreigt flauw te vallen, ga wat over de knieen gebogen naar voren en je glijd echt zacht weg.

Ik heb Lotusmensen gezien die tijdens het uitbeelden van epilepsie zich staan d omlaag lieten kletteren omat het volgens hun zo hoorde. Moet je eens proberen op een betonnen vloer.
Zelf heb ik nu zes jaar continu gewerkt met mensen met epilepsie en dan zie je duidelijk dat het op tal van andere manieren ook mogelijk is.
Maar een Lotus die goed opgeleid is hoef ik dit , mijns inziens toch niet te vertellen.
Blijf gewoon je lessen volgen en houd je aan de regels.
Als jij je eigen graag laat kletteren , prima , maar straks verwacht men dat ook van de Lotussen die na jou optreden bij hetzelfde bedrijf en dat is minder leuk. >:(

The Co

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 30 december 2005, 14:53:24 »
Een lange discussie denk ik, waar een punt aan vergeten wordt (volgens mij).

Het is m.i. in de LOTUS-opleiding aangegeven dat men als eerste aan de veiligheid (gevaar) voor zich zelf denkt.
Daarbij komt dus ook laten vallen in alle mogelijke ensceneringen (bv flauw vallen, epilepsie en natuurlijk de hartaanval).

Zoals de BRANDWACHT al aangegeven heeft kan men niet alle ensceneringen 100% uitbeelden in spel. (men tracht de waarheid zoveel mogelijk te benaderen)

Ik persoonlijk overleg altijd met de KADER wat ze willen zien en hoe ze het willen zien.
Mijn ervaring is dan dat als ze iets willen wat volgens mij niet realistisch is of voor mijn eigen veiligheid (gevaar) niet wenselijk is, dat na goed onderbouwd overleg  veel mogelijk is.

Zoals door andere ook gesteld is (en daar ben ik het wel mee eens) blijft de LOTUS een hulpmiddel voor een kader. Maar ik denk dat elke GOEDE kader zijn LOTUS met ere behandeld. Immers een goede LOTUS zal zijn kader ook niet tijdens de lessen afvallen en dus met ere behandelen.

Alleen in goede samenwerking binnen het opleidingsteam zal een goede les voor EHBO, BHV, etc tot het gewenste resultaat leiden, nl: goed opgeleide Hulpverleners waarvan ik ze op mijn familie durf los te laten als er wat is.

Groeten van The Co

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
  • Provincie: Zeeland
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 30 december 2005, 16:53:44 »
Je laten vallen zonder gewond te raken is een kunstje wat iedereen kan leren.
Iedere toneelschool kan het je leren en zo zijn er nog wel een paar mogelijkheden ,we zien immers op tv de mensen bij bosjes flauwvallen zonder dat er ook maar iets aan de hand is.
Nodig op je Lotusavond eens iemand uit van een toneelschool en laat die les geven.

Jacques
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

The Co

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 30 december 2005, 18:33:49 »
Dat kunstje kan iedereen waarschijnlijk leren, maar de vraag die je erbij moet stellen (zoals de KLACHTENWACHT al aangaf (bedankt RN)), wat geeft het voor extra info aan de lessen. Immers bij flauwte of andere bewustzijn stoornissen zitten andere voorgaande kenmerken.
Zover ik ben ingelicht zal een SO niet zomaar neervallen bij bewusteloosheid of flauwvallen en zijn er aspecten die daarvoor zichtbaar worden.
Derhalve zal de hulpverlener goed moeten kijken naar de symptomen.
Daarnaast (flauwvallen heb ik helaas door een beginnende ziekte (die gelukkig de kop is ingeduwd)) zelf meerdere keren meegemaakt.
Hierbij was elke keer de beginnende aspecten duidelijk voor mij waarneembaar en kon ik gaan zitten dan wel liggen voordat ik eraan ging (cru omschreven)

Daarnaast ben ik van mening dat het flauwvallen in films niet echt een goede weergave van een flauwte is, immers ze kunnen vrij vallen zonder dat er iemand omheen staat. Tevens ga ik ervan uit dat in de films een hoop trucage wordt gebruikt, waardoor veel beschermingsmiddellen zoals zachte vloeren niet zichtbaar zijn.
Ik hoop dan ook dat een LOTUS meer uit de lessen van zijn vereniging haalt dan uit de films (maar uiteraard ga ik daarvan uit)
Overigens gun ik iedereen zijn eigen pleziertje en zijn eigen mening in zijn doen en laten in de lessen.
Maar zoals in mijn ondertekst staat: BLIJF JEZELF, MAAR LET OP JE VEILIGHEID

Klachtenwacht

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 30 december 2005, 23:32:56 »
Mooi gesproken The Co,

Alle Forumlezers wens ik hierbij gelijk even een goede jaarwisseling toe

pas op met vuurwerk want het is stukken leuker een paar afgerukte vingers te grimeren dan ze zelf te bezitten

Klachtenwacht ( brandwacht mag trouwens ook wel )