Auteur Topic: Rode Kruis komt met actieplan ‘veilig sporten, veilig deelnemen, veilig feesten’  (gelezen 153 keer)

Offline EHBOFAN

• Senior lid
  • Geslacht: Man
  • Groepsmening? Nee, ik heb een persoonlijk mening!
https://www.rodekruis.nl/nieuwsbericht/veilig-sporten-veilig-deelnemen-veilig-feesten/

Het is niet de EHBO-ers persoonlijk aan te rekenen dat zij deze voor het betreffende slachtoffer ongewenste handelingen hebben uitgevoerd.
Zij waren in mijn ogen onvoldoende getraind om door de valkuil van onderkoeling en overhitting heen te prikken welke bij vooral bij duursporten cruciaal is.
Het regeltje: "Standaard iedereen een dekentje om" is zo'n specifieke valkuil. Er is kennelijk niet naar het individue zelf gekeken, maar strak volgens de regeltjes gehandeld, iedereen een dekentje om.

Het ligt in mijn ogen eveneens aan het beleid uit het (nabije) verleden als heden van het Rode Kruis om vooral EHBO-ers conform de eindtermen van het Oranje Kruis op te leiden en zich in het heden te conformeren aan de NREH.
Gezien de gestage afbraak van de EHBO eindtermen van het OK de afgelopen jaren bevreemd mij deze casus dan ook niet.

De "Nederlandse Richtlijnen Eerste Hulp" (NREH) van het OK, RK en NIBHV, een samenvoeging van allerlei EHBO richtlijnen welke ook door alle andere nationale en internationale EHBO certificeerders worden gehanteerd, brengen helaas geen soelaas daar zowel het OK als RK hun eindtermen niet hebben aangepast.
Roepen door het OK, RK en NIBHV dat zij aan hun EIGEN NREH voldoen wil overigens totaal niets niet zeggen dat EHBO-ers zijn opgeleid voor alle handelingen genoemd in de NREH.
Wij van WC-eend..., ons erkend ons. Lekker doorzichtig.
Een LEH van het NIBHV voldoet naar eigen zeggen aan de NREH, maar in de praktijk is het LEH deel een schijntje van de inhoud van een EHBO diploma. Iets roepen moet ook een aantoonbare inhoud hebben.
Let wel, maak een duidelijk verschil tussen richtlijnen en eindtermen van ehbo opleidingen.

Wat ik mij altijd heb afgevraagd is waarom het RK niet uitsluitend de "Europese Rode Kruis Richtlijnen" hanteerd. Met de komst van de NREH schept het RK verwarring door enerzijds EHBO opleidingen aan te bieden conform de Europese RK richtlijnen, anderzijds participeren en conformeren zij zich aan de NREH.

Terug naar het persbericht. Het RK heeft een grote verantwoordelijkheid en een vaandel hoog te houden.
Het RK erkent feitelijk dat het EHBO niveau van hun EHBO-ers te laag is.
Om het huidige niveau op te krikken zullen zij drastische maatregelen moeten treffen in EHBO opleidingen, en wellicht een pakket en/of serie van externe EHBO opleidingen van andere EHBO certificeerders welke op een hoger niveau zitten serieus moeten overwegen. Anders kansloos.

tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890,./!?

Als je fouten vind, mag je ze als dank gratis houden.