Auteur Topic: Zin en onzin van reanimeren bij ernstige traumaletsels  (gelezen 200 keer)

Offline EHBOFAN

• Senior lid
  • Geslacht: Man
  • Groepsmening? Nee, ik heb een persoonlijk mening!
Zin en onzin van reanimeren bij ernstige traumaletsels
« Gepost op: zondag 2 september 2018, 20:43:56 »
Steeds meer mensen hebben geleerd te reanimeren, bij een BLS cursus of EHBO opleiding.
Zonder meer een goede zaak.  8)
In veruit de meeste BLS en EHBO cursussen gaat men er vanuit, in ieder geval bij de standaard BLS en EHBO opleidingen, dat als iemand niet meer ademt de reanimatie opgestart moet worden.
Tot zo ver geen nieuws onder de zon.

Bij auto ongevallen met hoge snelheden, botsen tegen allerlei stevige stilstaande zware objecten, frontale botsingen, explosies met scherven, steek en schietverwondingen en vallen van grotere hoogten is er nagenoeg altijd sprake van ernstige inwendig letsels in de vorm van grote interne bloedingen, externe bloedingen, meerdere botbreuken over het gehele lichaam, longletsels, hals en wervelletsels en/of luchtweg belemmeringen en/of beschadigingen.
Regelmatig zie ik op diverse video's en lees ik mediaberichten en getuigenverslagen dat deze traumaslachtoffers toch uitputtend worden gereanimeerd door omstanders, politie en brandweer, ondanks bovenstaande ernstige inwendige trauma letsels.

Luchtweg belemmeringen en/of beschadigingen aan de longen zijn levensbedreigend. Het openen en openhouden van de luchtwegen op welke wijze dan ook is cruciaal.
Bloed, botsplinters, los of lappen of los weefsel in de mond en/of keel zijn ook niet ongewoon.
Ook longperforaties door externe objecten en/of gebroken ribben bij een of meerdere longkwabben met klaplongen tot gevolg zijn geen zeldzaamheid.

De discussie welke ik wil aanslingeren is:

1) Leidt reanimeren, en met name de uitwendige hartmassage, niet tot een grote interne schade aan de luchtwegen en de longen bij bovengenoemde trauma letsels, en verkleinen we -door de krachtige bewegingen van uitwendige hartmassage- juist niet de overlevingskansen door te gaan reanimeren.

2) Moet het uitvoeren van BLS uitsluitend geschieden indien men alleen getuige is van een acuut hartprobleem?

3) Moet het reanimatie en EHBO onderwijs hierop inspringen met een reanimatie uitzondering bij ernstige trauma letsels?

tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890,./!?

Als je fouten vind, mag je ze als dank gratis houden.