Auteur Topic: Latex en huidstempeltje  (gelezen 12403 keer)

andrea49

• Gast
Latex en huidstempeltje
« Gepost op: maandag 17 januari 2011, 22:34:43 »
Als aankomend lotus kijk ik nogal eens op deze site en kom dikwijls letsels tegen waar latex bij nodig is. Op de les gevraagd wat het is en waar ik het kan kopen, maar mijn instrukteur kreeg bijna een shock...kun je er ook van krijgen volgens hem. Niet doen dus...?? Ook vroeg ik hem of hij wist waar je huidstempeltjes kon kopen. Lijkt me erg handig, maar daar heeft hij nooit van gehoord.
Betreft de Latex had ik graag jullie mening. Wat betreft het huidstempeltje (klinkt meer als plintenladdertje) wie kent ze en waar koop je ze?

Offline Maikel

• Senior lid
  • Geslacht: Man
    • Twitter
  • Provincie: Noord Brabant
Re: Latex en huidstempeltje
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 18 januari 2011, 11:32:34 »
Huidstempeltje heb ik nog nooit van gehoord daar kan ik je dus niet mee helpen.

latex daarentegen is in de lotuswereld nog niet echt door gedrongen, in de opleiding wordt er niet mee gewerkt, je kunt er echter schitterende verwondingen mee maken als je het eenmaal onder de knie hebt.
Helaas is het zo dat ze nog volgens de lotus ''bijbel'' blijven werken, gemiste kansen, zo laat forumlid Hanzzzz op het forum ergens foto's zien wat je al kunt doen met een simpele keukenrol, in de lotuswereld is dit nog niet standaard, en wordt experimenteren als iets vreemds gezien (gelukkig begint dit wel steeds beter te worden)

het kan zijn dat je van latex een allergische reactie krijgt, maar dit kan ook van het brooddeeg uit de opleiding, ik heb hier zelf nooit problemen mee gehad. (gebruik je verstand en je komt al een heel eind).
vloeibare latex heb ik destijds gehaald bij een hobby winkeltje, daar haal ik overigens al mijn lotus materialen.

Latex is al met al een leuk product, wat heel veel tijd en moeite kost om het goed onder de knie te krijgen, maar beheers je het, dan kun je prachtige verwondingen maken!

groeten Maikel
Student Integrale Veiligheid

andrea49

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 18 januari 2011, 20:32:13 »
Dank je, Maikel. Als ik mijn diploma heb, ga ik toch eens buiten de grenzen van de lessen kijken.

lotus bammetje

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 18 januari 2011, 21:27:18 »
ik snap ook niet wat je met huidstempeltje bedoeld.
 ???
Ik ken wel het gaas sponsje waarmee je een soort van huid profiel kunt instempelen in je namaak weefsel.
Ik heb hier geen voorbeeld van.
Het is een soort van gaasachtig sponsje.

jjpotjes

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 18 januari 2011, 23:44:07 »
Een huidstempel ken ik niet. Ik denk dat dit gelijk is aan een plintentrap of ooievaars kuitenvet.

M.b.t. latex.... Dit is geweldig materiaal!
Je kunt er inderdaad mooie wonden mee maken, zeker als het gaat om 1ste-, 2de- en 3de graads brandwonden door open vuur.
Ook is het mogelijk om een wond "af te sluiten". denk hierbij aan verwondigen die lang moeten zitten van wege een grote (ramp)oefening.
Het maakt niet uit of dit binnen of buiten is.

Wel even opletten of je er tegen kan. Latex kan een alergisch reactie geven en is dus niet geschikt voor iedereen!!!

Jaap.    ;)

Offline Peerpandabeer

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 19 januari 2011, 10:52:03 »
huidstempels lijken mij meer voorgefabriceerde wonden van latex. deze worden gebruikt in het leger. ik geloof dat Hanszzz ook eens zoiets in een topic heet gezet.
de stilte klonk inmens luid
(slachtoffer na de vuurwerkramp)

Een deel van het mens zijn,
bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte,
het ondergaan van nieuwe indrukken,
ook als zij niet passen in jouw perspectief

TNG/Inheritance, La Forge tegen Data

Offline Hanzzzz

• Super lid
  • Leren is proberen en duurt een leven lang.
  • Provincie: Utrecht
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 20 januari 2011, 19:08:04 »
Een huidstempeltje wordt vaak door een grimeur zelf gemaakt. Hij heeft er zelfs enkele op voorraad voor algemeen gebruik.
Over het stukje huid waar hij een stempeltje van wil maken smeert hij 4 tot 5 laagjes latex en laat dat goed drogen. Daarna wordt het afgepoedert. Nu wordt het velletje voorzichtig losgetrokken en meteen wordt die zijde ook gepoedert om aan elkaar plakken te voorkomen. Wanneer nu namaakweefsel wordt gebruikt kun je met dit stempeltje precies de juiste huidstructuur in het namaakweefsel drukken. Dat is een huid stempeltje.
Soms wordt ook een afdrukje gemaakt op een sinaasappelschil. Dat geeft een redelijke huidstructuur voor gebruik op neuzen.

Groeten,

Hanzzz
Let op!! Sommige foto's zijn eerder geplaatst, maar dan is er een andere techniek beschreven.
Groeten,
HANZZZZ

Offline Peerpandabeer

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 21 januari 2011, 10:39:36 »
zie je wel wist ik wel die Hanszzz weet alles he ;D

ggrosf02

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 25 januari 2011, 03:19:02 »
Zelf gebruik ik in plaats van latex altijd gelatine. Niet omdat ik er alergie's voor ben, maar omdat het bij mij zeer pijnlijk is om te verwijderen. De haren op mijn lichaam gaan er namelijk in vast zitten. Gelatine heeft het zelfde effect, maar die kan je oplossen met lauw warm water, en dat maakt het verwijderen pijnloos.

Offline Peerpandabeer

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 25 januari 2011, 11:03:28 »
krijgt ie er een gratis epileersessie erbij is het weer niet goed.  ;D ;)

het nadeel van gelantine vind ik is dat je het met verwarmen en dat daar niet altijd de mogelijkheid voor is en de kans dat je de gelantine te warm maakt bv in de magnetron is ook reeel aanwezig met alle mogelijke gevolgen van dien. dit heb ik al een keertje gezien.

voordeel van laex is dat je het koud opbrengt nadeel i wat al genoemd is en ook de droogtijd is een mogelijk nadeel. voordeel is dan weer dat je de latex voor kan vormen en later aan kan brengen met baardlijm of ietsdergelijks. (het huidstempeltje)

ggrosf02

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 25 januari 2011, 23:29:48 »
Gelatine in de magnetron heeft inderdaad het nadeel van de oncontroleerbare temperatuur. Ook gaat de gelatine "koken" waardoor je er heel veel lucht in krijgt. De oplossing ligt op de rommelmarkt. Daar heb ik voor 2,50 een (baby)flessenwarmer gekocht. De temperatuur is nu nooit te heet, en een stopcontact is eigenlijk altijd wel in de buurt. Ook Gelatine is voor te bereiden en te plakken. Gewoon thuis vormen, met baardlijm opplakken, en eventueel de randje nog nastrijken met heel dun gemaakte gelatine.
Op deze manier maak ik ook wel eens blaren, voor oefeningen waarbij er meerdere keren achter elkaar gespeeld moet worden. Van Caran d'ach blaren maken, vast zetten in een aluminium hamburger schaaltje en afgieten met Hars. Je houd nu een mal over die je kunt vullen met gelatine. Het enige lastige is dat je bij het gieten van de gelatine deze in de mal omhoog moet strijken omdat je anders ronde randen krijgt, en die zijn haast niet mooi te verlijmen.
Op de grime plek plak je deze blaren op, en behandeld de omgeving met gelatine, rood, zwart, of wat je ook wilt. Eventueel het geheel nog afspuiten met verbandspray, en je houd brandwonden over die een aantal oefeningen blijft zitten.