Auteur Topic: Vraagje over inzet als EHBO-er  (gelezen 8295 keer)

sve1980

• Gast
Vraagje over inzet als EHBO-er
« Gepost op: dinsdag 14 mei 2013, 19:52:44 »
Onlangs stond ik op evenement waar ik als enige EHBO'er aanwezig was. Ik vond dit al een "risico" daar het bezoekersaantal rond de 300 kwam te liggen en er heel veel alcohol en drugs genuttigd zou gaan worden. Met heel veel aandringen (van te voren) kreeg ik te horen dat één persoon die ook toezichthouder was, zijn BHV had en dat ik het daar maar mee moest doen. Meer geld was er niet. Er was geen AED, er was geen ruimte waar eventueel een SO "behandeld" kon worden, etc. Alle verbandsartikelen en spullen die ik nodig had, moest ik zelf meenemen (op zich logisch) en het verbruikte kon ik later declareren.

Uiteindelijk had ik 7 flauwtes, 3 onwelwordingen en wat mensen die met hun dronken hoofd van de trap waren gevallen en daarbij wat kleine verwondingen hadden opgelopen. Ofwel ik had best wat te doen. Een tweede EHBO'er zou wenselijk zijn geweest. Zeker als het zou gaan bij een eventuele reanimatie.

Voor alle duidelijkheid: dit was geen inzet vanuit een EHBO vereniging of RK afdeling. Ik werd direct benaderd door iemand van de evenementenorganisatie die weet dat ik actief ben op het gebied van EHBO.

Hoe zouden jullie gereageerd of gehandeld hebben? Zouden jullie uberhaubt "ja" geantwoord hebben op het verzoek om als EHBO'er aanwezig te zijn?

Offline Jolanda

• Senior lid
  • Geslacht: Vrouw
  • Docendo discimus.
  • Provincie: Gelderland
Re: Vraagje over inzet als EHBO-er
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 15 mei 2013, 12:53:58 »
Ik vraag me af of er een RIE is opgesteld voor dit evenement of wat stond er in de vergunning van de gemeente over het aantal EHBO-ers dat aanwezig moet zijn.
LOTUS
instructeur EHBO
instructeur BLS/AED
BHV-er
Ploegleider BHV

sve1980

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 15 mei 2013, 13:01:53 »
Ik vraag me af of er een RIE is opgesteld voor dit evenement of wat stond er in de vergunning van de gemeente over het aantal EHBO-ers dat aanwezig moet zijn.

Er was een vergunning door de brandweer afgegeven voor 250 personen incl. barpersoneel, toezichthouders/EHBO, dj's en band. Dit aantal was twee uur na de opening al overschreden.
Ik heb van te voren aangegeven dat er mijnsinziens minimaal 2 FTE EHBO'ers zouden moeten zijn, maar wat ik al zei, het was een geldkwestie. In de vergunning zelf stond dit ook, maar daar is dus niet aan voldaan. (helaas hoorde ik dit pas achteraf...)

Offline Peerpandabeer

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 15 mei 2013, 13:10:58 »
dan is er maar een antwoord mogelijk op die aanvraag:
Helaas meneer/mevrouw ik wens u veel succes met uw inzet maar helaas kjunnen wij niet voldoen aan uw verzoek dit omdat onze veiligheid en onze werkzaamheden minimaal 2 ehbo-ers vereissen voor het aangegeven aantal bezoekers.
de stilte klonk inmens luid
(slachtoffer na de vuurwerkramp)

Een deel van het mens zijn,
bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte,
het ondergaan van nieuwe indrukken,
ook als zij niet passen in jouw perspectief

TNG/Inheritance, La Forge tegen Data

sve1980

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 15 mei 2013, 13:18:01 »
dan is er maar een antwoord mogelijk op die aanvraag:
Helaas meneer/mevrouw ik wens u veel succes met uw inzet maar helaas kjunnen wij niet voldoen aan uw verzoek dit omdat onze veiligheid en onze werkzaamheden minimaal 2 ehbo-ers vereissen voor het aangegeven aantal bezoekers.

Helaas heb ik deze post, na het evenement dus geplaatst en ja ik had dat best eerder mogen doen, mijns inziens. Op basis van o.a. de reactie van Peerpandabeer ga ik kritischer om het volgende verzoek wat gisteren dus al weer binnenkwam... Indien er weer geen gehoor gegeven kan worden aan mijn eisen (wat voorheen dus wensen waren), wens ik ze heel veel succes, maar ga ik thuis op de bank zitten met een biertje...

Pleegje

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 16 mei 2013, 11:54:48 »
Nou..kritischer.....dat is ook een stuk logica.

Mijn mening: 1 EHBO'er is GEEN EHBO'er. Een EHBO-inzet bestaat altijd uit minimaal 2 personen.

sve1980

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 16 mei 2013, 12:10:39 »
Nou..kritischer.....dat is ook een stuk logica.

Mijn mening: 1 EHBO'er is GEEN EHBO'er. Een EHBO-inzet bestaat altijd uit minimaal 2 personen.

Dat heb ik dus ook in mijn evaluatie gezet (anders verwoord, maar kwam op hetzelfde neer) naar de betreffende evenementenorganisatie. Hun reactie was dat er in de toekomst meer budget vrij gemaakt gaat worden voor in ieder geval 2 EHBO'ers en een AED. Ik kreeg daarna de vraag om over 3 maanden weer beschikbaar te zijn, waarop mijn antwoord was dat ik dan alleen kom als ik zelf mijn collega EHBO'er kan en mag aandragen en dat er daadwerkelijk een AED aanwezig is...

Door de interventies van afgelopen evenement waren hun ogen wel geopend zeiden ze... Ik ben benieuwd.

Bedankt Pleegje voor je reactie!

A1 Trainingen

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maandag 3 juni 2013, 15:06:39 »
Beste SVE.

De "eis" die u neerlegt over "het aanwezig moeten zijn van een AED" is een onredelijke eis. U mag er natuurlijk om vragen maar kunt het niet eisen.
Nergens staat in onze Nederlandse wetgeving dat er een AED ergens aanwezig moet zijn. Ook dus niet tijdens dit soort evenementen.

Waar u zich meer zorgen over moet maken is uw verzekering. Bent u als hulpverlener wel verzekert tijdens de uitvoering van uw EHBO werkzaamheden tijdens dit evenement ? Aangezien u deze werkzaamheden op persoonlijke titel uitvoert en niet via een bedrijf, stichting of vereniging lijtk het mij raadzaam om (voordat u JA roept) eens uw verzekeringspolis erop na te zien. Dekt uw verzekering wel deze risicovolle onderneming ?

Of laten ze u (als u door ongeregeldheden letsel oploopt) vallen als een baksteen en bent u wellicht voor de rest van uw leven gehandicapt zonder financiele vergoeding van de verzekeraar (zowel uitvoerende van het festival, als uw eigen verzekering).

Veel te vaak zien we dat organisaties bezuinigen op de BHV en EHBO werkzaamheden tijdens festivales en andere grote evenementen.
Totdat het fout gaat !!! En dan zoeken de advocaten een zondebok.   Zorg ervoor dat u dat niet wordt !

Met vriendelijke groet, A1 Trainingen

Offline Peerpandabeer

• Super lid
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #8 Gepost op: maandag 3 juni 2013, 18:07:11 »
Beste SVE.

De "eis" die u neerlegt over "het aanwezig moeten zijn van een AED" is een onredelijke eis. U mag er natuurlijk om vragen maar kunt het niet eisen.
Nergens staat in onze Nederlandse wetgeving dat er een AED ergens aanwezig moet zijn. Ook dus niet tijdens dit soort evenementen.

Met vriendelijke groet, A1 Trainingen

En waarom zou je dat niet mogen eisen?
als je ergens voor gaat werken mag je eisen wat je wilt. als de opdrachtgever ermee acoord gaat is dat mooi. als hij dat niet doet is dat jammer en zoekt hij maar verder. Ik weet niet of je je kansen vergroot met dit soort eisen het lijkt mij logischer dat je die aed zelf meeneemt.
ligt er ook maar aan of je het vrijwillig doet voor de organisatie of betaald denk ik daar hangt ook de verzekeringskwestie vanaf. doe je het beroepsmatig moet je jezelf verzekeren doe je het vrijwillig dan moet de organisatie dat regelen maar wel goed navragen of ze het ook geregeld hebben.
de stilte klonk inmens luid
(slachtoffer na de vuurwerkramp)

Een deel van het mens zijn,
bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte,
het ondergaan van nieuwe indrukken,
ook als zij niet passen in jouw perspectief

TNG/Inheritance, La Forge tegen Data

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #9 Gepost op: maandag 3 juni 2013, 18:18:27 »
Volgens mij ben je tegenwoordig via het Oranje Kruis verzekerd als je op persoonlijke titel als EHBO'er op een evenement staat, mits je daarvoor geen vergoeding ontvangt. Dit is vergelijkbaar met de verzekering die alle EHBO'ers met een geldig Oranje Kruis diploma hebben als zij op straat hulpverlenen.
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

A1 Trainingen

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 4 juni 2013, 11:59:03 »
Te vinden op de website van het Oranje Kruis de onderstaande tekst;

Het Oranje Kruis heeft een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten voor haar diplomahouders tegen schade voortvloeiend uit het incidenteel verlenen van Eerste Hulp bij een ongeval of plotseling opkomende ziekte, waarvoor een houder van een geldig diploma ‘Eerste Hulp’ aansprakelijk is. Onder incidenteel wordt verstaan de situatie waar plotseling Eerste Hulp moet worden verleend of georganiseerde situaties waar vrijwillige EHBO’ers zijn. Dit betekent dat de aansprakelijkheidsverzekering van Het Oranje Kruis ook dekking biedt aan houders van een diploma Eerste Hulp wanneer deze Eerste Hulp verlenen als vrijwilliger tijdens evenementen. De verzekering heeft ook betrekking op onze instructeurs in het bezit van een geldig Eerste Hulp Diploma van Het Oranje Kruis. Ter volledigheid; het betreft hier echter geen ongevallenverzekering. Specificaties van de aansprakelijkheidsverzekering: - verzekerd bedrag: €2.500.000 per aanspraak; - dekkingsgebied: Gehele wereld, exclusief USA en Canada; - eigen risico: € 125,- per aanspraak ten aanzien van schade aan zaken. Belangrijk: niet verzekerd is hulpverlening op ‘professionele basis’ of hulpverleners binnen een bedrijf of hulpverlening op commerciële basis.

Vooral de laatste zin is voor advocaten een leuke voor een discussie. Op zich lijkt het dus allemaal goed geregeld tot ......
U bent dus ook niet zelf verzekerd voor letsel dat u wordt toegebracht maar u bent verzekerd voor letsel dat u toebrengt aan anderen tijdens uw hulpverlening. Kom ik dus weer uit op mijn eerste verhaal, check uw eigen verzekering of u wel gedekt bent tijdens dit soort activiteiten.

Met vr.gr.  A1 Trainingen.     Bron: http://www.hetoranjekruis.nl/aansprakelijkheidis.htm

Offline Dr.Splinter

• Nieuw lid
  • *
  • Primum non nocere et in dubio abstine
  • Provincie: Groningen
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 4 juni 2013, 16:04:07 »
Om deze laatste regel: "Belangrijk: niet verzekerd is ... op commerciële basis.", laat onze EHBO vereniging haar leden van de evenementenhulpverleningsdienst (werkt kostendekkend maar niet commercieel) daarom ook altijd als vrijwilliger bij de organisatie registreren zodat de verzekering van deze evenementenorganisatie ook aansprakelijk is/gesteld kan worden, mocht de laatste regel mee gaan spelen in het juridisch kat en muis spel.
--------------
De lezer wordt verzocht om kleine fouten en omissies in de tekst te negeren