Auteur Topic: Gebruik van synthetische watten bij drukverbanden  (gelezen 9716 keer)

Offline bdneema

• Nieuw lid
  • *
  • Geslacht: Man
  • Provincie: Noord Brabant
Gebruik van synthetische watten bij drukverbanden
« Gepost op: donderdag 21 februari 2013, 10:20:26 »
Even een vraagje over het gebruik van synthetische watten bij (wond)-drukverbanden.
Mij is altijd geleerd om een rol synthetische watten één keer af te rollen richting het hart en dan de rol af te scheuren / knippen ruim boven de verwonding.

Maar een instructeur vertelde mij de laatste keer dat de rol synthetische watten niet afgeknipt hoeft te worden maar gewoon helemaal afgerold kan worden, terug naar de plek waar je bent begonnen.

Voordeel hiervan was dat er beter druk werd verdeeld en dit ook beter was bij een flinke bloeding.

Hoe doen jullie dit? De rol synthetische watten afrollen tot boven de wond en dan afknippen? of de rol synthetische watten gewoon helemaal afrollen terug naar het begin?

Martin

Offline johan

• Webmaster
  • Super lid
  • Het ehboforum is mijn kind.
    • ehboforum.nl
  • Provincie: Overijssel
Re: Gebruik van synthetische watten bij drukverbanden
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 21 februari 2013, 11:37:31 »
Er is mij altijd geleerd om de gehele lengte van de rol te gebruiken, dus heen en terug.
Hierdoor krijgt men een betere verdeling van de de druk.

Offline Peerpandabeer

• Super lid
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 22 februari 2013, 14:47:33 »
ligt er al aan Johan de watten moeten dan wel gelijkmaatig verdeeld worden.
het mag dus wel maar is niet aan te raden de cursist dit te leren, want de kans bestaat dat de cursist dit ook met de andere materialen gaat doen.
de stilte klonk inmens luid
(slachtoffer na de vuurwerkramp)

Een deel van het mens zijn,
bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte,
het ondergaan van nieuwe indrukken,
ook als zij niet passen in jouw perspectief

TNG/Inheritance, La Forge tegen Data

Offline EHBOFAN

• Senior lid
  • Groepsmening? Nee, ik heb een persoonlijk mening!
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 23 februari 2013, 12:27:47 »
........
Maar een instructeur vertelde mij de laatste keer dat de rol synthetische watten niet afgeknipt hoeft te worden maar gewoon helemaal afgerold kan worden, terug naar de plek waar je bent begonnen.
........

Kan me voorstellen dat deze handelmethode wordt hanteert gedurende de les i.v.m. het hergebruik van de synthetische watten.

Bij een echte inzet gaat het er niet om dat je alles van de rol gebruikt, maar om het feit dat een (wond)drukverband effectief (=doelstelling) moet zijn aangelegd.
De lengte of terugwikkelen is dus totaal irrelevant als we spreken over de effectiviteit van handelen.
Als een (wond)drukverband altijd en exact conform de omschrijving uit het lesmateriaal wordt aangelegd kan in de praktijk soms zelfs het gewenste doelstelling niet worden behaald.

EHBO gaat niet om "alles volgens het boekje", maar om effectief eerstehulp verlenen, iets wat veel EHBO-ers, EHBO instructeurs en examinatoren wel eens vergeten.
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890,./!?

Als je fouten vind, mag je ze als dank gratis houden.

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 23 februari 2013, 14:51:02 »
EHBO gaat niet om "alles volgens het boekje", maar om effectief eerstehulp verlenen, iets wat veel EHBO-ers, EHBO instructeurs en examinatoren wel eens vergeten.
En dat is denk ik ook de kern van het verhaal :)!
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

marjan

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maandag 25 februari 2013, 19:46:32 »
knippen nee   scherpe rand blijft niet plakken

trekken  wel

een richting verkeer om verwaring te voorkomen