Auteur Topic: vinger bob (vingerverband  (gelezen 14204 keer)

Offline bdneema

• Nieuw lid
  • *
  • Geslacht: Man
  • Provincie: Noord Brabant
vinger bob (vingerverband
« Gepost op: dinsdag 18 december 2012, 00:24:33 »
In de 26 druk wordt de vinger bob behandelt. Maar het is mij niet helemaal duidelijk of je de vingerbob gebruikt om een kompres vast te leggen of dat de vingerbob rechtstreeks op de wond wordt gebruikt. Dit laatste lijkt me niet omdat de vingerbob die ik gezien heb niet steriel is ingepakt. Weet iemand het juiste antwoord?

Martin

Offline aswin

• Aspirant lid
  • **
  • Doe maar gewoon dan doe je gek genoeg.
  • Provincie: Gelderland
Re: vinger bob (vingerverband
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 18 december 2012, 09:44:37 »
De vingerbob wordt gebruikt om het steriele gaasje te fixeren om de vinger aangezien plakken van pleister veel meer gedoe met zich mee brengt.
EHBO
Ploegleider-BHV
LOTUS

Offline baksteen

• Senior lid
  • Problemen los je alleen op door er wat aan te doen
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 18 december 2012, 12:53:50 »
Er zijn ook twee maten in de handel, gewoon en extra large.
Mijn ervaring is dat zeker bij ( de meeste) "mannenvingers" de gewone nogal strak zit met een gaasje en wattenlaagje eronder .
instructeur Lotus
instructeur eerste hulp (met allerlei modules)

Offline bdneema

• Nieuw lid
  • *
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 18 december 2012, 16:19:53 »
Bedankt voor de reacties. Moet er ook een laag watten onder? volgens de 26 druk is een steriel gaasje rondom afgedekt ook al een dekverband.

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 18 december 2012, 16:43:38 »
Nee, de watten worden in de 26ste druk niet meer gebruikt.

(Leuk om je hier op het forum te zien :)!)
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

Lollifant

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 16 januari 2013, 19:09:59 »
worden er dan helemaal geen watten meer gebruikt of zijn de witte vervangen door de synthetische? Ik kan dit niet terug vinden in het boekje van het ok.

Offline bdneema

• Nieuw lid
  • *
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 18 januari 2013, 13:17:13 »
Witte watten worden niet meer gebruikt. Waar je evt vroeger witte watten gebruikt kun je nu synthetische watten gebruiken.

A1 Trainingen

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 5 februari 2013, 22:38:32 »
De vingerbob is een product van een bepaalde leverancier. Het nieuwe EHBO boek lijkt wel gesponsord te worden door deze leverancier.
Zodoende zie je nu ineens verbandmiddelen opduiken die niet of slecht toe te passen zijn in de EHBO. Het kost verenigingen klauwen vol geld om hun leden maar te laten kennismaken of oefenen met deze producten, terwijl de producten in bijna geen enkele EHBO koffer voorkomen.

Het Oranje Kruis is overduidelijk uit zijn neutrale rol gestapt en gaat de commerciele kant op. Heel jammer !

Met vr.gr.  A1 Trainingen

Offline Jolanda

• Senior lid
  • Geslacht: Vrouw
  • Docendo discimus.
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 9 april 2013, 17:22:52 »
Volgens mij moet er een kompres onder de vingerbob op de wond en geen watten meer. Bij een dekverband worden volgens mij ook geen watten meer gebruikt. Kompres op de wond en elastisch zwachtel eroverheen. Wond in de hand hoeft ook niet meer opgevuld te worden. Eigenlijk zoals een gerold snelverband waar het kompres al aan het elastisch zwachtel vast zit. Dit mag dus ook op de hand worden aangelegd.
LOTUS
instructeur EHBO
instructeur BLS/AED
BHV-er
Ploegleider BHV

Offline Dr.Splinter

• Nieuw lid
  • *
  • Primum non nocere et in dubio abstine
  • Provincie: Groningen
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 9 april 2013, 20:18:51 »
bij de echte FingerBob gaat er bij mij alleen een gaasje onder, dan direct het tricotcondoompje, watten kan ik er niet tussenproppen zonder afknelling, je hebt overigens ook nog een andere soort netverbanden om de vinger, deze kun je om het traditionele verband aanbrengen als fixatie en die moet je vervolgens inknippen. Bij ons op de vereniging leren we de cursisten voorlopig nog wel het oude vingerverband; omdat die fingerbobs voor normale mensen eigenlijk niet te krijgen zijn bij de drogist (en omdat ze in de detailhandel schreeuwend duur zijn), we hebben in onze verbandskisten eigenlijk ook alleen maar de normale en niet de large variant
--------------
De lezer wordt verzocht om kleine fouten en omissies in de tekst te negeren

Offline Jolanda

• Senior lid
  • Docendo discimus.
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 10 april 2013, 14:30:17 »
Vingerverband hoeven cursisten mijns inziens niet meer te kennen. Staat niet meer in het OK boekje. Dus of pleister of kompres met vingerbob. Kompres 5 x 5 en dan vierkant afplakken zou ook nog kunnen.
LOTUS
instructeur EHBO
instructeur BLS/AED
BHV-er
Ploegleider BHV

Offline Dr.Splinter

• Nieuw lid
  • *
  • Primum non nocere et in dubio abstine
  • Provincie: Groningen
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 10 april 2013, 15:11:48 »
"staat niet meer in het boekje"; dat kan wel kloppen, maar als het materiaal waarmee je volgens het boekje zou moeten werken niet via de detailhandel beschikbaar is voor de gewone man (wat momenteel zo is hier in Groningen stad er is één apotheek [en ik heb nog geen drogist kunnen vinden die het had] die bvb synthetische watten en hechtstrips heeft en deze zijn dan ook nog schreeuwend duur....) dan is mijn persoonlijke mening dat de cursisten voorlopig het oude verband nog wel moeten leren evenals hoe je een zwaluwstaartje maakt van een strookje kleefpleister; niet voor het examen, dat doen wij ook niet, maar bij de eerste de beste herhalingscursus komt dat wel aan bod.

Een gediplomeerd ehbo-er is mijns inziens nog geen goede ehbo-er en wanneer je een slachtoffer niet kunt helpen omdat je net je laatste state-of-the-art verbandmiddeltje hebt verbruikt. De richtlijn zou aan de praktijk moeten zijn aangepast en niet de praktijk aan de richtlijn.

ik snap dat de richtlijnen moeten aangepast worden aan de moderne tijden; maar wij moeten als EHBO-ers (leken!) nu gaan rondlopen met veel te dure verbandmiddelen die 1) niet algemeen verkrijgbaar zijn en/of 2) niet eens beschikbaar zijn binnen de ambulancedienst en/of 3) die ik (als professional) in de kliniek niet eens nodig/beschikbaar heb. Ze zijn gek daar bij dat HOK dat tegelijkertijd beweerd dat de eerste hulpverlening door leken met eenvoudige middelen en procedures moet kunnen plaatsvinden (ik parafraseer hun website)

ik houd mij aan de procedures van het nieuwe boekje, maar pak mijn eigen verbandmiddelen in, in mijn eigen hulpverleningskoffer. Dat boekje is niet waarzaligmakend en ik buig mij niet vol aanbidding neer voor die letters op papier...
--------------
De lezer wordt verzocht om kleine fouten en omissies in de tekst te negeren

Offline bdneema

• Nieuw lid
  • *
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 10 april 2013, 15:32:03 »
Het klopt dat het vingerverband niet meer in het OK-boekje staat. Maar mijn ervaring is dat een (grote) wond aan de vinger flink kan bloeden. En dan heb ik eerlijk gezegd niet zo veel vertrouwen in de fingerbob of alleen maar een kompres.

Voor de kleine verwondingen is het wel handig.

Maar ik moet Dr. Splinter wel gelijk geven.

Offline Jolanda

• Senior lid
  • Docendo discimus.
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 11 april 2013, 15:59:31 »
Jullie hebben helemaal gelijk, maar ik denk niet dat ze op het examen op een vingerverband zitten te wachten.
Overigens raad ik je aan verbandmaterialen niet bij een drogist of apotheek te kopen. Die zijn schrikbarend duur.
Voor EHBO-verenigingen zijn er diverse bedrijven om materialen te kopen.
LOTUS
instructeur EHBO
instructeur BLS/AED
BHV-er
Ploegleider BHV

Offline mamamia

• Volwaardig lid
  • Provincie: Friesland
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 12 april 2013, 14:16:08 »
Dekverbanden zijn volgens de 26e druk van het OK als volgt:
wondpleister
wondsnelverband
snelverband gerold
niet verklevend kompres vastzetten met
Brede kleefpleister aan vier kanten afplakken, elastische zwachtel, cohesieve (zelfklevende zwachtel), driekante doek of vingerbob.

Een verband aan de vinger mag je dus met al deze middelen vastzetten alleen staat de methode met de vingerbob als enige beschreven.
Bij wonden waarbij je geen vingerbob kunt of wilt gebruiken kun je ook nog kiezen voor een zelfklevende zwachtel of inderdaad aan 4 kanten afplakken.
Onder de vingerbob hoort een niet verklevend kompres. Je kunt ze krijgen van 5x5 cm en die zijn ideaal om er onder te doen. Steriele gaasjes worden in de 26e druk niet meer gebruikt als dekverband.

Persoonlijk leer ik mijn cursisten ook geen vingerverband. Ik vind het te veel tijd kosten en er zijn genoeg alternatieven. Dat het niet goed verkrijgbaar is daar ben ik het mee eens maar op internet is tegenwoordig alles te krijgen en dat geef ik mijn cursisten ook altijd als tip.
Instructeur EHBO/BLS/AED
Instructeur EHBO aan kinderen/PBLS
Instructeur sport- en wandelletsels
Lotus

Offline Jolanda

• Senior lid
  • Docendo discimus.
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 12 april 2013, 18:09:17 »
Zojuist bij een examen geweest als lotus. Het letsel kleine snijwond op de vinger geacteerd en gegrimeerd. Examenkandidaten deden daar een pleister op (na schoonspoelen en desinfecteren). 1 punt verdient voor dit onderdeel, klaar.
LOTUS
instructeur EHBO
instructeur BLS/AED
BHV-er
Ploegleider BHV