Auteur Topic: Help, me eerste hulpverlening bij auto/motorcross.  (gelezen 8114 keer)

Offline timo147

• Nieuw lid
  • *
  • Geslacht: Man
  • EHBO is mijn lust en mijn leven
  • Provincie: Noord Brabant
Help, me eerste hulpverlening bij auto/motorcross.
« Gepost op: donderdag 13 december 2012, 09:59:34 »
Hallo allemaal,

Ik ga aanstaande zaterdag en zondag voor het eerst naar auto/motorcross. Wat kan ik hier verwachten? Ik heb namelijk al redelijk evaring met andere hulpverleningen. Maar wat kan ik hier verwachten? Hebben jullie tips ?
Ik ben Eerste Hulpverlener en First Responder.

Eigenaar van: Event Medical Team Nederland
info@eventmedicalteamnederland.nl

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
Re: Help, me eerste hulpverlening bij auto/motorcross.
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 13 december 2012, 12:31:07 »
Belangrijkste tip: zorg dat je met iemand staat die er ervaring mee heeft :)!

En daarnaast, zoals altijd: let op je eigen veiligheid, ga de baan niet op voordat je zeker weet dat het veilig kan. Ook al ziet het er nog zo ernstig uit.

Qua letsels? Over het algemeen 'valt het mee' en zie je blauwe plekken, schaafwonden, snijwonden en eenvoudige botbreuken. Soms zie je ernstige ongevallen, waarbij ambulance en traumaheli nodig zijn.

Ben er in ieder geval altijd op bedacht dat slachtoffers letsels van nek en rug kunnen hebben. Vraag laagdrempelig de arts om mee te kijken en bij twijfel laat het slachtoffer liggen waar hij ligt totdat de arts hem vrijgegeven heeft.
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

Offline johan

• Webmaster
  • Super lid
  • Het ehboforum is mijn kind.
    • ehboforum.nl
  • Provincie: Overijssel
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 13 december 2012, 13:31:16 »
Waar je ook even goed rekening mee moet houden is de adrenaline, waar het SO mee te maken kan hebben.
Hiermee wil ik zeggen, dat het SO wel degelijk iets kan mankeren maar door de adrenaline er op dat moment totaal geen last van heeft. Wees hier dus altijd bewust van.

Offline baksteen

• Senior lid
  • Problemen los je alleen op door er wat aan te doen
  • Provincie: Gelderland
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 15 december 2012, 14:50:10 »
Moet je er dan vanuit gaan dat hij ( meestal hij) wel wat moet mankeren, en dat hij kan doen wat hij wil maar dat ik als hulpverlener tegen de wil van het slachtoffer in moet gaan handelen ?
Door de eventueel aanwezige overdosis adrenaline zal er dus niet altijd aangegeven worden waar het pijn doet, of hij nog ergens anders last van heeft ?
So what...? Hij is beslissingsbekwaam en ik bemoei me niet met evt. start- of dooraceverboden.
instructeur Lotus
instructeur eerste hulp (met allerlei modules)

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 15 december 2012, 14:59:24 »
So what...? Hij is beslissingsbekwaam en ik bemoei me niet met evt. start- of dooraceverboden.
En zo is het maar net :)!
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

ehbo-er

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 15 december 2012, 16:59:38 »
Hallo allemaal,

Ik ga aanstaande zaterdag en zondag voor het eerst naar auto/motorcross. Wat kan ik hier verwachten? Ik heb namelijk al redelijk evaring met andere hulpverleningen. Maar wat kan ik hier verwachten? Hebben jullie tips ?

Ren pas de baan op als de vlaggenisten aangaven dat het veilig is, ik werd de eerste cross, letterlijk aan mijn jas teruggetrokken, omdat ze geen extra SO wilden oprapen ....

Offline johan

• Webmaster
  • Super lid
  • Het ehboforum is mijn kind.
    • ehboforum.nl
  • Provincie: Overijssel
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 15 december 2012, 23:09:15 »
@ Baksteen,

Ik wilde in mijn posting alleen maar even aangeven dat adrenaline ons als hulpverlener wel op het verkeerde been kan zetten.
Ik heb dat zelf al 2 maal meegemaakt, maar in eerste instantie is de klant koning, dus als die zegt dat hem niets mankeert dan gaan wij daar gewoon vanuit, en dwingen hem dus nergens toe.

Als hij wel wat mankeert (nadat de adrenaline is uitgewerkt) komt hij wel naar de eerste hulp post toe om behandeld te worden.

Offline baksteen

• Senior lid
  • Problemen los je alleen op door er wat aan te doen
  • Provincie: Gelderland
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 15 december 2012, 23:11:04 »
Dan zitten we gelukkig op één lijn..
instructeur Lotus
instructeur eerste hulp (met allerlei modules)

ehbo-er

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 15 december 2012, 23:43:47 »
Dan zitten we gelukkig op één lijn..

Op een post kwam een rijder met een probleem, maar de arts mocht er niet bijkomen.

Het probleem bleek te zijn dat zijn netvlies losgekomen was (eerdere klachten) maar desondanks wilde hij rijden. Of ik dan kon. niet dus ........   

Offline timo147

• Nieuw lid
  • *
« Reactie #9 Gepost op: maandag 2 september 2013, 00:27:20 »
Mijn eerste motorcross was gelijk de heftigste die ik mee heb gemaakt. Ik had me er op verheugd, we gaan een mooie dag te gemoed. Het was pauze, plots hoorde mijn collega over de porto, dat er iemand onwel was geworden. Dus ik liep die richting in, ik had de AEDtas, toen we aan kwamen, zeiden ze, het lukt ons wel. En toen kwam een vrouw de kantine in, ik zette net een hap in mijn broodje, en toen hoorde ik, ze zijn aan het reanimeren. Ik had de AEDtas nog op me rug. Ik rende er naar toe. En heb de AED aangesloten. Ik heb zelf afstand gedaan, ik vond het te heftig, het was mijn eerste reanimatie. En helaas met dodelijke afloop. Maar toch ben ik trost op mijn collega's en op mezelf. Want we hebben prima gehandeld. Ik ben echt trots :D.

Daarvoor hebben we al die trainingen nodig, om te trainen voordat het in real life ook gebeurd. Echt, ik ben ook trots op ons opleidingsteam :D. :D Applaus voor hun :D

Offline Eer

• Senior lid
  • Geslacht: Vrouw
  • Eerstehulpverleners blijven nodig!
    • Straining opleidingen
  • Provincie: Utrecht
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 6 september 2013, 14:41:53 »
Inderdaad een heftige inzet zeg. Maar het belangrijkste is dat je er een goed gevoel aan over hebt gehouden. Niet dat je de afloop niet anders had willen zien, maar wel dat jullie een goede inzet hebben gehad.
Heb jullie deze inzet nog nabesproken??
Instructeur EHBO, BLS, PBLS, AED
Lotusslachtoffer

Offline timo147

• Nieuw lid
  • *
« Reactie #11 Gepost op: zondag 8 september 2013, 12:42:04 »
Ja, we hebben het heel goed nagesproken. Maar ik had het zelf er heel erg moeilijk mee. Toen een paar dagen later kreeg ik een Hartslagnu melding, toen twijfelde ik om te gaan. Ik ben blij dat ik toch ben gegaan, deze reanimatie is met goede afloop afgelopen.

Maja, de eerste reanimatie was heftig ;).

Offline Bri

• Nieuw lid
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Baco/EHBO'er TT-circuit, Lotusslachtoffer
  • Provincie: Drenthe
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 31 december 2013, 11:50:01 »
Ik ben baancommissaris/EHBO'er op het TT-circuit.
Zolang een rijder niet geraakt wordt door een motor of door een andere rijder, valt het vaak wel mee, zelden erger dan een botbreuk.  Verbazingwekkend dat iemand met 260 km/u onderuit gaat en gewoon niets heeft! Vaak gezien. Als je zoiets ziet gebeuren, dan schiet de adrenaline door je aderen en wil je er meteen heensprinten. Niet doen.

Belangrijkste om om te denken: Eigen Veiligheid! (rood/vet/onderstreept).

Dit is echt een gevaarlijke sport en hoewel het met cross wat minder hard gaat dan met wegraces, moet je je heel bewust zijn van het gevaar. racers hebben vaak een rood waas voor de ogen en kijken in de richting waarin ze gaan. Het kan best zijn dat ze een gele vlag missen.
Ren nooit, maar dan ook nooit als een kip zonder kop de baan op. Kijk eerst goed of het veilig is. Blijf altijd in de richting kijken waar de motoren/auto's wegkomen.
Als je met een gevallen rijder bezig bent, zorg dan dat iemand anders jouw veiligheid in de gaten houdt. Prio 1 is om hem zo snel mogelijk van de baan af te krijgen, anders kunnen er nog meer ongelukken gebeuren (wel bedacht zijn op rug/wervelletsel natuurlijk).
Ter illustratie hierbij een filmpje van Silverstone dit jaar. Ging maar net goed, maar soms gaat het ook weleens gruwelijk mis. Zie vooral vanaf 0:30
http://www.youtube.com/watch?v=LcjGcuMlAdc