Auteur Topic: opbouw basiscursus  (gelezen 4784 keer)

Lollifant

• Gast
opbouw basiscursus
« Gepost op: woensdag 31 oktober 2012, 13:23:27 »
Hallo allemaal,

ik ben heel benieuwd hoe jullie een basiscursus opbouwen. Ik geef nu voor het tweede seizoen basiscursus en merk dat ik nog erg zoekende ben welke volgorde nou handig is om aan te nemen. Ik ben sowieso nog erg zoekende in mijn voorbereiding en lessen wat nu handig is, welke onderwerpen ik moet kiezen en hoe ik dat goed maar ook leuk kan brengen.
Wat ik helemaal lastig vind is: welke achtergrond informatie is nu voldoende voor de basiscursisten, ik wil ze ook niet volproppen met allemaal informatie dat ze ( nog) niet nodig hebben. Dat vind ik zonde van de tijd waarin we dan praktijk hadden kunnen doen.

Laatst hoorde ik van iemand: zo goed als geen achtergrond informatie geven maar heel veel praktijk laten oefenen , informatie kunnen cursisten zelf uit hun boekje lezen. Wat is jullie mening daarover?

Wat ik afgelopen jaar aan het eind van de cursus gedaan heb ik een evalutatieformulier uitgedeeld om er zo vanuit de leden achter te komen. Dat zag er allemaal heel positief uit, dus dat was weer een leuke opsteker ( vooral voor een onzeker persoon als ik hihi) Natuurlijk bekijken zij het altijd anders als wij als instructeurs onder elkaar.

het is een heel verhaal geworden maar ik heb natuurlijk nog niet zoveel ervaring dus hoop nu dat ik een stukje van jullie ervaring mee mag delen zodat ik weer wat stapjes verder kom

Offline baksteen

• Senior lid
  • Geslacht: Man
  • Problemen los je alleen op door er wat aan te doen
  • Provincie: Gelderland
Re: opbouw basiscursus
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 31 oktober 2012, 13:39:19 »
Inderdaad kunnen/moeten de cursisten informatie uit hun lesboek halen. Zonde van je tijd om het menselijk lichaam te gaan uitleggen op een lesavond.
Relevante informatie is die informatie die ze op hun examen dienen te bezitten. Klinkt heel onge´nspireerd maar als je de exameneisen inkijkt zie je precies wat ze moeten weten en wat ze moeten kunnen. Extra bagage geef je maar in de vervolglessen.

instructeur Lotus
instructeur eerste hulp (met allerlei modules)

Offline Eer

• Senior lid
  • Geslacht: Vrouw
  • Eerstehulpverleners blijven nodig!
    • Straining opleidingen
  • Provincie: Utrecht
Re: opbouw basiscursus
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 31 oktober 2012, 17:49:33 »
Het is inderdaad een beetje zoeken Lollifant!

De basis blijft het boekje en de handelingen, maar her en der vertel ik er het nodige om heen. Gewoon omdat soms wat meer informatie nodig is om goed te kunnen laten begrijpen waarom iets is zo als het is, of juist op die en die wijze gedaan moet worden.

Vaak geven de vragen uit je groep ook wel aan hoeveel extra informatie nodig is, alhoewel je goed je eigen programma in de gaten moet houden.

Qua opbouw gebruik ik het Oranje Kruis boekje als leidraad, al heb ik na de levensreddende handelingen wel wat geschoven in de volgorde van de onderwerpen. Gewoon omdat ik de groepering van de onderwerpen zelf op een andere manier iets praktischer vind.
Instructeur EHBO, BLS, PBLS, AED
Lotusslachtoffer