Auteur Topic: Hoe doe je een goede triage ?  (gelezen 35058 keer)

tebby

• Gast
Re: Hoe doe je een goede triage ?
« Reactie #45 Gepost op: vrijdag 28 september 2012, 18:15:24 »
leuke gedachte...en een stabiele zijligging in 30 sec...prima...echter...je doet geen lichamelijk onderzoek en je neemt het ongevalsmechanisme niet mee. Heeft ie ribfracturen...cwk/lwk-letsel...inwendige bloedingen...oftewel..ook met een stabiele zijligging red je geen levens....

dus naar adem laten happen omdat de mond dicht valt want je moet immers los laten als er meerdere so's zijn mag wel maar de stabiele zijligging niet

golly

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: vrijdag 28 september 2012, 20:07:27 »
precies, want in de tijd die jij nodig hebt om de stabiele zijligging te doen kunnen er meerdere anderen die ook hulp nodig hebben verslechteren, en de prioriteit is hier om goed inzicht te krijgen in de omvang van de hulpvraag, zodat er snel voldoende hulp geactiveerd kan worden.

Als een eerste ambulance geen handelingen mag uitvoeren en de auto op slot blijft, dus hooguit een stethoscoop op zak, waarom moeten wij als ehbo-ers dan wel gaan handelen als wij als eerste bij een dergelijke situatie uitkomen. Je zult bovendien zelden alleen zijn, er zijn altijd T3-gewond en T3's zijn die kunnen ook een luchtweg vrijhouden. Bovendien heb je binnen 10 tot 15 minuten de eerste ambu en een bak politie en brandweer t.p.

Overigens zal iemand niet naar adem happen als hij zijn luchtweg niet zelfstandig kan vrijhouden, we hebben het over bewusteloze T1 slachtoffers.

golly

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: vrijdag 28 september 2012, 20:15:39 »
Golly....
ik waardeer je bijdrage..ook gezien je internationale blik op zaken...echter wat je nu schrijft geeft geen meerwaarde aan de discussie. Bovenstaande is in essentie hetzelfde als het protocol die EHBO' er liet zien en in het LPA 7.2.

Maar fijn dat je mijn mening in de diverse zaken onderschrijft. Bij sommigen gaat dit er helaas moeilijk in.

Pedro...
Je hebt gelijk, plaatje is nagenoeg hetzelfde, Maar er werd hiervoor over START gesproken en in NL gebruiken we dus Sieve en Sort, waarbij Sort gebruik maakt van de RTS, voor de volledigheid.

Triage is een moeilijke taak, het algoritme is simpel, maar de morele stap is groot, en ook professionals hebben hier moeite mee. Ik was gisteren nog bij een GNK oefening waar een van de casussen een reanimatie was. Ondanks de duidelijke grootschaligheid en een volle tent werd er toch gereanimeerd bij het gewondennest. Ook in interviews die ik heb gehouden met OVDG's en AVPK's (Zuid Limburg, 2011) bleek dat die stap moeilijk is, zelfs al weet je waarom je het moet doen.

Wellicht is triage daarom gewoon een stap te ver voor de (hobby) ehbo-er.

Offline Peerpandabeer

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #48 Gepost op: zaterdag 29 september 2012, 10:32:04 »
gezien de hele discussie hier lijkt het mij in iedergeval een mooi thema om eens een les mee te vullen.
de stilte klonk inmens luid
(slachtoffer na de vuurwerkramp)

Een deel van het mens zijn,
bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte,
het ondergaan van nieuwe indrukken,
ook als zij niet passen in jouw perspectief

TNG/Inheritance, La Forge tegen Data

Offline johan

• Webmaster
  • Super lid
  • Het ehboforum is mijn kind.
    • ehboforum.nl
  • Provincie: Overijssel
« Reactie #49 Gepost op: zaterdag 29 september 2012, 11:05:12 »
gezien de hele discussie hier lijkt het mij in iedergeval een mooi thema om eens een les mee te vullen.

Ik denk dat menig kader instructeur hier ook wel een les uit kan leren.

Offline HV Leo

• Volwaardig lid
  • het is zo het is, anders was het wel anders!
  • Provincie: Friesland
« Reactie #50 Gepost op: zondag 30 september 2012, 02:48:12 »
ik heb de discussie gevolgd. ben een beetje verbaasd over de hevigheid van sommige reacties.
voor mezelf denk ik dat het wel een mooi lesonderwerp in een vervolgopleiding kan zijn waar je cursisten mee aan het denken zet.
Ik neem in ieder geval de schema's mee.
Dus bedankt! Ook voor de discussie, want op het eind wordt het één en ander wel duidelijk.  ;D
GEKHEID IS ERFELIJK, JE KRIJGT HET VAN JE KINDEREN...

Instructeur EHBO
Instructeur BLS/AED

Offline baksteen

• Senior lid
  • Problemen los je alleen op door er wat aan te doen
  • Provincie: Gelderland
« Reactie #51 Gepost op: zondag 30 september 2012, 14:48:50 »
Inderdaad een interessant onderwerp om eens aan te stippen in een vervolgles.
Maar............. als je de discussie gevolgd hebt, kan je wellicht wel aan zien komen waar het "fout" zal gaan.
Als instructeur geef je aan hoe er zoal gehandeld dient te worden volgens de protocollen en richtlijnen van de instantie of organisatie waarvoor je staat te instrueren.
Nadenk-momentjes en : "wat als......" situaties graag naar voren laten komen, maar een wezenlijk onderdeel van de (leken)hulpverlening, nl zorgen voor een vrije ademweg, of , in ergere situaties starten met de reanimatie, terzijde schuiven omdat je ook nog moet kijken of iemand anders misschien ook nog geclassificeerd moet worden wordt lastig .

Het gaat zo in tegen het aangeleerde ( of erin gestampte) dat je moet waken voor een reactie vanuit de cursisten dat ze het allemaal wel goed gaan vinden.
Heb je meerdere slachtoffers, leg je de  (1e) bewusteloze niet in de stabiele zijligging, is wel een beetje vloeken in de kerk.

Maar nogmaals, met alle argumenten en opmerkingen van Pleegje en Wiki ( zonder de anderen tekort te doen) zie ik mijzelf wel in staat zijn om één en ander te verduidelijken en te beargumenteren.

instructeur Lotus
instructeur eerste hulp (met allerlei modules)

Pleegje

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: zondag 30 september 2012, 19:35:57 »
Uiteraard bestaat er geen foutloze triage......door niemand.
Triage is en blijft moeilijk....afgezien van de beslissingen die je moet nemen. Maar bedenk wel...elke keer dat je als EHV'er een SO ziet ben je bezig met triage..zonder dat je het door hebt. (zoals: "het valt wel mee"; oeps..dat bloedt behoorlijk" enz.)

Maar wil best eens een aantal lessen geven mbt dit onderwerp.....

Offline HV Leo

• Volwaardig lid
  • het is zo het is, anders was het wel anders!
  • Provincie: Friesland
« Reactie #53 Gepost op: zondag 30 september 2012, 23:09:15 »
Uiteraard bestaat er geen foutloze triage......door niemand.
Triage is en blijft moeilijk....afgezien van de beslissingen die je moet nemen. Maar bedenk wel...elke keer dat je als EHV'er een SO ziet ben je bezig met triage..zonder dat je het door hebt. (zoals: "het valt wel mee"; oeps..dat bloedt behoorlijk" enz.)

Dat is een mooie afsluiter pleegje, ook die ga ik mee nemen.

als je nadere info hebt hou ik me zeker aanbevolen.
kome je ook op de docenten dag in november  december??
een gesprekje lijkt me wel interessant.
GEKHEID IS ERFELIJK, JE KRIJGT HET VAN JE KINDEREN...

Instructeur EHBO
Instructeur BLS/AED

ehbo-er

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: zondag 30 september 2012, 23:44:23 »
In het boekje "De geoefende EHBO'er" 1990 is al beschreven hoe je een "triage" zou moeten doen.

Offline EHBOFAN

• Senior lid
  • Groepsmening? Nee, ik heb een persoonlijk mening!
« Reactie #55 Gepost op: maandag 1 oktober 2012, 14:45:48 »
Ik denk dat het ook onmogelijk is om een foutloze triage uit te voeren.
Het is een zeer korte moment opname waarin je bepaalde zaken waarneemt. In die zeer korte tijd krijg je een beeld over slachtoffers die achteraf weleens totaal anders kan zijn dan je in eerste instantie hebt gedacht.
Of je nu EHBO-er of werkzaam bent bij de ambulancedienst, door stress en talloze omgevingsinvloeden mis je gewoon zaken.
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890,./!?

Als je fouten vind, mag je ze als dank gratis houden.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: dinsdag 2 oktober 2012, 23:11:41 »
Ik denk dat het ook onmogelijk is om een foutloze triage uit te voeren.
Het is een zeer korte moment opname waarin je bepaalde zaken waarneemt. In die zeer korte tijd krijg je een beeld over slachtoffers die achteraf weleens totaal anders kan zijn dan je in eerste instantie hebt gedacht.
Of je nu EHBO-er of werkzaam bent bij de ambulancedienst, door stress en talloze omgevingsinvloeden mis je gewoon zaken.

Dat kan en mag niemand van je verwachten