Auteur Topic: Hoe doe je een goede triage ?  (gelezen 36194 keer)

Offline EHBOFAN

• Senior lid
  • Geslacht: Man
  • Groepsmening? Nee, ik heb een persoonlijk mening!
Re: Hoe doe je een goede triage ?
« Reactie #30 Gepost op: donderdag 27 september 2012, 20:43:29 »
Parallel aan deze discussie kan je ook nog eens stellen bij de eerst uit te voeren triage:
- eerst zichtbare ernstige uitwendige bloedingen stelpen
- ademweg vrijmaken en houden met wat voor methode dan ook
- naar volgend slachtoffer
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890,./!?

Als je fouten vind, mag je ze als dank gratis houden.

Offline JIM

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • We zullen eens een poging wagen...
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #31 Gepost op: donderdag 27 september 2012, 22:36:48 »
Parallel aan deze discussie kan je ook nog eens stellen bij de eerst uit te voeren triage:
- eerst zichtbare ernstige uitwendige bloedingen stelpen
- ademweg vrijmaken en houden met wat voor methode dan ook
- naar volgend slachtoffer

Je hebt volgens de START 30 seconden per patient, benut deze dan ook.
Rules are for the obedience of fools and the guidance of wise men.

(P)BLS/AED, EHBO, ex-SIGMA, (P)ALS, NLS, Anesthesieverpleegkundige, blablablabla...

Pleegje

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: vrijdag 28 september 2012, 11:36:39 »
Wiki....je mag gelijk hebben.

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #33 Gepost op: vrijdag 28 september 2012, 12:44:43 »
Wiki....je mag gelijk hebben.
:-X

Hoe jij het wil. Jammer.
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

Pleegje

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: vrijdag 28 september 2012, 12:56:21 »
:-X

Hoe jij het wil. Jammer.

inderdaad...als je er van alles bij gaat halen zodat de discussie vertroebelt (o.a. ZiROP; MIMMS; PHTLS) dan houdt het op. De discussie ging over hoe je triage uitvoert.

Je kan er omheen draaien wat je wilt..maar triage voer je uit op de eerder beschreven parameters. Niet meer en niet minder.  En dat is voor een EHV'er hetzelfde als voor een ambulanceteam.

Dat is ook datgene waar de rechterlijke macht naar kijkt als het ter sprake komt.

Verder vindt ik het fijn dat er mensen aan de wal zijn die beter weten wat mijn dagelijkse werk inhoudt dan ikzelf en familie zijn van de struisvogel.

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #35 Gepost op: vrijdag 28 september 2012, 13:22:11 »
@Pleegje

Jij kijkt vanuit jouw verpleegkundige achtergrond anders naar deze materie dan de gemiddelde EHBO'er. Ik kijk er als arts en instructeur EH op mijn eigen manier naar. Wij zijn beiden dagelijks bezig met triage van patiënten. Jij mag vinden dat je alwetend bent, prima. Dat het LPA heilig is, prima. Voor de medisch professional van de ambulancedienst in het veld is dat juridisch ook zo. Maar dat de EHBO'er aan het LPA getoetst wordt voor de rechter, is nonsens. Het LPA geldt niet voor hem en hij is over het algemeen niet opgeleid voor specifieke triage.

Ik ben het met je eens dat het triageschema uit het LPA, afgeleid van het internationale START-triage (http://citmt.org/Start/flowchart.htm), het raamwerk vormt voor triage, voor de professional, en in principe ook voor de EHBO'er. Waar we van mening verschillen is of je binnen dat schema wel of geen levensreddende handeling zoals vrijmaken van de luchtweg met stabiele zijligging of stelpen van hevige bloeding mag (laten) uitvoeren. Het LPA en zijn verantwoording zegt niet letterlijk dat het wel, of niet mag. Je kunt het zo interpreteren als je wil.
In andere literatuur (in deze wel ter zake doend), zoals de folder, Oranje Kruis, Rode Kruis en PHTLS leerboek wordt aangegeven dat dit wel mag.

Dat lijkt me het punt waar we staan in de discussie.
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

Pleegje

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 28 september 2012, 13:54:27 »
wiki....wat je wilt. Je mag gelijk hebben. Lees de discussie nog maar eens door (tot in detail).

Ik trek me terug uit deze discussie..ben maar een simpele verpleegkundige die dit allemaal dagelijks voor zijn lol doet...Er zijn mensen die graag gelijk willen hebben en van mij mogen ze.

Ik hoop alleen dat EHV'ers gaan nadenken en kritische vragen gaan stellen wat de meerwaarde is van een stabiele zijligging boven andeer methodes om de luchtweg vrij te houden. Verder hoop ik dat de EHV'ers zich er van bewust worden dat ook zij op alle vlakken aansprakelijk kunnen worden gesteld voor hun handelen...zeker op evenementen.

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #37 Gepost op: vrijdag 28 september 2012, 14:05:45 »
Ik trek me terug uit deze discussie..ben maar een simpele verpleegkundige die dit allemaal dagelijks voor zijn lol doet...Er zijn mensen die graag gelijk willen hebben en van mij mogen ze.
Ik probeer mijn standpunt te onderbouwen met verwijzingen naar literatuur, dat staat je blijkbaar niet aan, jammer. Mij afschilderen als iemand die per se zijn gelijk wil halen, prima. Zegt meer over jou dan over mij.

Ik hoop alleen dat EHV'ers gaan nadenken en kritische vragen gaan stellen wat de meerwaarde is van een stabiele zijligging boven andeer methodes om de luchtweg vrij te houden. Verder hoop ik dat de EHV'ers zich er van bewust worden dat ook zij op alle vlakken aansprakelijk kunnen worden gesteld voor hun handelen...zeker op evenementen.
Beide punten zijn niet relevant voor deze discussie. Er zijn zeker betere methodes om de luchtweg vrij te houden, maar die zijn niet toepasbaar in de genoemde triage situatie. EHBO'ers kunnen zeker aansprakelijk gesteld worden, maar niet op basis van het LPA zoals jij beweert.

tebby

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: vrijdag 28 september 2012, 14:11:31 »
ja de kinlift en al die methodes zijn beter om een slachtoffer zijn ademhaling te waarborgen. maar als je meerdere so's hebt zul je iets moeten. ook al is de kans op cwk letsels groot bij bepaalde ongevallen niets doen is op den duur ook een probleem.

een goede triage is erg belangrijk en helaas leren we dat te weinig in de ehbo.

Pleegje

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: vrijdag 28 september 2012, 14:29:00 »
Tebby...

Je hebt gelijk. Maar triage staat totaal los van het mechanisme. Triage voer je (automatisch) uit bij elk SO dat je ziet. Of dit nu een verkeersongeval is of een onwelwording in het zwembad tgv chloordampen of iemand die komt aanhinken omdat zijn enkel verstuikt is...je doet het (onbewust). Dat is de kracht van triage en protocollair denken.

En ja..als je meerdere SO's hebt en je hebt geen hulp...ja..dan kan het best zijn dat er mensen overlijden...dat is de natuur. Als EHV'er; verpleegkundige en arts ben je nog steeds geen God.

Dus wat is er makkelijker dat het zo simpel mogelijk te houden...open de ademweg...blijft ie ademen heeft ie geluk...ademt ie niet..pech... Door naar de volgende...geen interventies zelf uitvoeren doch verder triageren en dan pas een prioriteitenlijstje maken (en als je pech hebt zijn er meerder SO's met hetzelfde probleem...meilijke keuzes...ik weet het..maar toch..ze moeten gemaakt worden..)

tebby

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: vrijdag 28 september 2012, 14:33:03 »
maar wat is er dan mis om de stabiele zijliging te doen.

je zegt zelf als hij niet blijft ademen heeft ie pech.
dan is het toch juist goed om de stabiele zijliging te doen.
de kansen vergroten als je meerdere so's hebt dat de ademweg vrij blijft.
en een goede stabiele zijliging is in 30 seconde uit te voeren

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #41 Gepost op: vrijdag 28 september 2012, 14:56:15 »
Nu blijft het probleem dat het openen van de luchtweg door een kinlift, jaw-thrust of triple airway in de meeste gevallen alleen effect heeft als je de handeling uitvoert. Laat je los, dan zit de luchtweg weer dicht. Jammer, omdat je met een eenvoudige en snelle handeling daar wat aan kan doen.

golly

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: vrijdag 28 september 2012, 15:36:11 »
Mannen, Pedro en Wiki,

luister eens even, ik heb deze discussie met verbazing zitten lezen. Als iemand die regelmatig bij zorgverleners komt en ziet hoe verschillend het zelfde protocol gebruikt wordt wil ik jullie iets meegeven.

In nederland gebruiken wij de Triage Sieve en Triage Sort.

Sieve, is een grote zeef waarmee we grofweg onderscheid maken tussen de prioriteiten voor slachtoffers.
Sort is een specifiekere triage welke gebruik maakt van vitale parameters, welke door professionals bepaald worden.

Sieve triage is een prima methode die door zowel leken als professionals uitgevoerd kan worden, en zelfs beter wordt uitgevoerd door leken (brandweermannen) omdat zij geen onnodige achtergrondkennis meenemen.

Triage Sieve gaat uit van:

Waarbij in NL ook de hartslag in plaats van de CRT gebruikt kan worden.

Dit algoritme kan prima aangeleerd worden aan welke leek dan ook, maar moet door elke hulpverlener precies gevolgd, worden, anders corrupteer je het hele triage systeem.

Je hebt voor deze boom 30 seconden per slo. Controleer de ademhaling en open de luchtweg: 10 seconden, tel de ademhaling, minstens 15 seconden, check de CRT, minstens 5 seconden. 30 seconden op, en door naar de volgende! Geen tijd voor interventies, zo is het triage systeem opgezet. Zet anderen aan het werk, maar blijf zelf ten alle tijde vrij voor (her)triage en coördinatie.
Mijns inziens valt de stabiele zijligging niet binnen de rol van triagist, en zoals gezegd, we gaan geen levensreddende handelingen uitvoeren als triagist, buiten het openen van de luchtweg (tijdelijk) om de prioriteit te bepalen.

Bij triage is het strikt volgen van protocol héééééél belangrijk, omdat er ander anderen te overlijden kunnen komen. Triage gaat ook over het redden van de meeste mensen in een groep, niet over het redden van een specifiek individu. Do the most for the most is in dit geval leidend, naast treat first what kills first. Maar dat 2e kan pas als je capaciteit hebt om te behandelen, en niet daarvoor.

De kans dat een ehbo-er in deze situatie terecht komt is klein, en hoewel ik triage zeer belangrijk vind (potentieel PhD onderzoek :) ) betwijfel ik of je een ehbo-er hiermee moet opzadelen, je verplicht hem/haar namelijk om "met de handjes op de rug te blijven staan en te coördineren, en zonder een professionele achtergrond kun je dit denk ik niet vragen, Mede omdat het moreel zware beslissingen zijn. Er zullen T1's T4 worden tijdens de triage en dit is een nare bijkomstigheid van een ramp, maar daar kun je niks aan doen.

Pleegje

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: vrijdag 28 september 2012, 17:10:54 »
maar wat is er dan mis om de stabiele zijliging te doen.

je zegt zelf als hij niet blijft ademen heeft ie pech.
dan is het toch juist goed om de stabiele zijliging te doen.
de kansen vergroten als je meerdere so's hebt dat de ademweg vrij blijft.
en een goede stabiele zijliging is in 30 seconde uit te voeren

leuke gedachte...en een stabiele zijligging in 30 sec...prima...echter...je doet geen lichamelijk onderzoek en je neemt het ongevalsmechanisme niet mee. Heeft ie ribfracturen...cwk/lwk-letsel...inwendige bloedingen...oftewel..ook met een stabiele zijligging red je geen levens....

Pleegje

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: vrijdag 28 september 2012, 17:13:29 »
......

Golly....
ik waardeer je bijdrage..ook gezien je internationale blik op zaken...echter wat je nu schrijft geeft geen meerwaarde aan de discussie. Bovenstaande is in essentie hetzelfde als het protocol die EHBO' er liet zien en in het LPA 7.2.

Maar fijn dat je mijn mening in de diverse zaken onderschrijft. Bij sommigen gaat dit er helaas moeilijk in.