Auteur Topic: Hoe doe je een goede triage ?  (gelezen 36826 keer)

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
Re: Hoe doe je een goede triage ?
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 27 september 2012, 13:37:24 »
Wiki....to the point.....als je de opbouw en de gedachtengang snapt...waarom ga je er dan lijnrecht tegenin???
Niet alles is zwart-wit. Vanuit mijn beroep heb ik geleerd verder te kijken dan mijn neus lang is en protocollen en richtlijnen te gebruiken zoals voorgeschreven, maar indien nodig gemotiveerd af te wijken als dat beter is voor de patiŽnt.

Er is niets mis mee om over de inhoud van huidige protocollen te discussiŽren. Op die manier gaat de geneeskunde (en Eerste Hulp) vooruit.
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

Pleegje

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 27 september 2012, 13:58:26 »
Niet alles is zwart-wit. Vanuit mijn beroep heb ik geleerd verder te kijken dan mijn neus lang is en protocollen en richtlijnen te gebruiken zoals voorgeschreven, maar indien nodig gemotiveerd af te wijken als dat beter is voor de patiŽnt.

Er is niets mis mee om over de inhoud van huidige protocollen te discussiŽren. Op die manier gaat de geneeskunde (en Eerste Hulp) vooruit.

helemaal mee eens. Maar het onderwerp triage is juist een protocol/richtlijn die niet in die gedachtengang thuishoort.

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 27 september 2012, 14:04:21 »
helemaal mee eens. Maar het onderwerp triage is juist een protocol/richtlijn die niet in die gedachtengang thuishoort.
Dat kan je je afvragen. In de ATLS zijn diverse onderwerpen die altijd zeer strikt werden nageleefd, maar waarvan men nu aan de hand van wetenschappelijk onderzoek inziet dat ze niet per se de overleving van ongevalsslachtoffers positief beinvloeden. Denk bijvoorbeeld aan het vochtbeleid en de gewoonte om slachtoffers vol te kieperen met vocht.

Het uiteindelijke doel van triage is om de zorgprioriteit te bepalen om zo slachtoffers te helpen met een zo groot mogelijke kans van slagen om goede overleving te bewerkstelligen. Ik weet zo niet of er onderzoek is gedaan wat voor het eindresultaat beter is: eerst bij iedereen triage afwerken, of tijdens triage een beperkt aantal handelingen uitvoeren om verdere achteruitgang te voorkomen.
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

tebby

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 27 september 2012, 14:41:16 »
Dat kan je je afvragen. In de ATLS zijn diverse onderwerpen die altijd zeer strikt werden nageleefd, maar waarvan men nu aan de hand van wetenschappelijk onderzoek inziet dat ze niet per se de overleving van ongevalsslachtoffers positief beinvloeden. Denk bijvoorbeeld aan het vochtbeleid en de gewoonte om slachtoffers vol te kieperen met vocht.

Het uiteindelijke doel van triage is om de zorgprioriteit te bepalen om zo slachtoffers te helpen met een zo groot mogelijke kans van slagen om goede overleving te bewerkstelligen. Ik weet zo niet of er onderzoek is gedaan wat voor het eindresultaat beter is: eerst bij iedereen triage afwerken, of tijdens triage een beperkt aantal handelingen uitvoeren om verdere achteruitgang te voorkomen.

lijkt me wel een intersante studie. mocht je hem vinden dan zie ik hem graag langs komen

ehbo-er

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 27 september 2012, 15:32:51 »
Ik heb het boekje van de gewonden kaart opgezocht, bij deze (in de hoop dat niet te groot is)

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 27 september 2012, 15:54:36 »
Om overigens even te citeren uit het door EHBO-er aangeboden boekje:

Citaat
De primaire triage/telkaart
Triage is van belang om snel en efficiŽnt slachtoffers te kunnen indelen naar de ernst van het letsel.
...
Dit geeft u structuur in extreme omstandigheden en zorgt ervoor dat u handelt op een veilige en optimale manier. Primaire triage hoeft niet langer dan 30 seconden per patiŽnt te duren. De enige handelingen, die u in deze fase buiten de triage doet, zijn het openen van de ademweg en de patiŽnt zo nodig in stabiele zijligging leggen.
...

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 27 september 2012, 16:09:26 »
Ik heb het PHTLS boek er nog even op nageslagen:

Hierin wordt beschreven dat twee elementaire levensreddende maatregelen kunnen worden genomen tijdens de triage: het vrijmaken van de luchtweg en het stelpen van uitwendige bloedingen, waarbij zonodig lichtgewonden of omstanders kunnen worden geÔnstrueerd. Bij de niet ademende patiŽnt wordt de luchtweg vrij gemaakt (er wordt niet gespecificeerd of dit de kinlift, jaw-thrust of stabiele zijligging is) en als de patiŽnt ademt krijgt deze de categorie onmiddellijk (1 of rood).

De stabiele zijligging is geen gekke keuze, omdat de kinlift slechts alleen tijdens de uitvoering effect heeft en het slachtoffer bij het loslaten van de kinlift alsnog een belemmerde luchtweg heeft en zal overlijden als er geen andere personen zijn die deze handeling kan uitvoeren. De stabiele zijligging kan dit voorkomen.

Triage wordt gebruikt om te kijken wie het eerst zorg nodig heeft met als doel zoveel mogelijk slachtoffers te laten overleven. Als eerstehulpverlener betekent dat dat je kijkt wie je kunt redden met eenvoudige maatregelen. Wat mij betreft is het een beetje raar om eerst iedereen te triŽren en vervolgens te gaan helpen. Een deel van je slachtoffers is mogelijk overleden omdat je levensreddende handelingen (uitgezonderd reanimatie) hebt uitgesteld. Triage heeft alleen zin als je ook direct consequenties verbind aan je bevindingen.

De ziekenhuissetting is in die zin iets anders dan op straat (wanneer er nog slechts weinig hulpdiensten beschikbaar zijn), omdat bijvoorbeeld op de SEH de arts of verpleegkundige die de triage doet de urgentie vaststelt en het slachtoffer kan doorschuiven naar het behandelteam van die categorie.

Pleegje

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 27 september 2012, 17:12:32 »
Het is prima dat er allerlei literatuur naar boven komt maar het is allemaal niet ter zake doende. En de vergelijking met pre-klinische zorg en klinische zorg valt niet te maken omdat er klinisch via andere parameters wordt getriageerd.

In LPA 7.2 (de richtlijnen voor triage) geeft aan dat er alleen op eerder genoemde parameters getriageerd dient te worden. Er worden i.p geen handelingen uitgevoerd behalve die handelingen die voor de triage van belang zijn.

Als eerste ter plaatse is ELKE SO erbij gebaat dat er goed is getriageerd en dat er iemand is die overzicht heeft over de situatie. Dat is het enige wat levens kan redden...En als er SO's overlijden doordat er nog een eerste triageronde plaatsvind...helaas...

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 27 september 2012, 18:02:30 »
Het is prima dat er allerlei literatuur naar boven komt maar het is allemaal niet ter zake doende.
Wat maakt het volgens jou niet ter zake doende? Het feit dat het jouw visie niet ondersteunt?

Het boekje over de gewondenkaart behoort bij de kaart die pre-hospitaal en in het ziekenhuis bij rampenopvang gebruikt wordt. Dit is mede ontwikkeld door SOSA, MIMMS en de GHOR. LPA is afgeleid van PHTLS.

En de vergelijking met pre-klinische zorg en klinische zorg valt niet te maken omdat er klinisch via andere parameters wordt getriageerd.
Dat klopt, hoewel de triage die bij activatie van het ZiROP gelijkenissen vertoont met de pre-klinische triage bij rampen waarbij een tekort is aan voldoende zorgcapaciteit. De dagelijkse triage op de SEH is inderdaad uitgebreider en op een andere manier ingericht.

In LPA 7.2 (de richtlijnen voor triage) geeft aan dat er alleen op eerder genoemde parameters getriageerd dient te worden. Er worden i.p geen handelingen uitgevoerd behalve die handelingen die voor de triage van belang zijn.
Er zijn meer protocollen dan alleen LPA en het LPA is niet per definitie de gouden standaard. In het LPA staat strikt genomen niet of er wel of geen handelingen mogen worden uitgevoerd. Dat is jouw interpretatie.

Als eerste ter plaatse is ELKE SO erbij gebaat dat er goed is getriageerd en dat er iemand is die overzicht heeft over de situatie. Dat is het enige wat levens kan redden...En als er SO's overlijden doordat er nog een eerste triageronde plaatsvind...helaas...
Over het nut van triage hoeven we niet te discussiŽren. Ik denk alleen dat je wel moet kijken naar de setting en de beschikbare hulpverlener on scene. Je kunt je afvragen of het zinvol is om als eerstehulpverlener (zonder medische achtergrond) een groot aantal slachtoffers te gaan triŽren, zonder enige levensreddende handeling uit te voeren tijdens je triage ronde. De kans is groot dat je triageronde wordt overgedaan door het ambulancepersoneel dat ter plaatse komt (ondanks dat je ze mogelijk van nuttige informatie kan voorzien). In de Eerste Hulp is relatief weinig ervaring met dergelijke triage en de behandelingsmogelijkheden die je na triage hebt zijn relatief beperkt vergelijken met de ALS-zorg.

Triage is moeilijk, ondanks het relatief eenvoudige protocol en vereist ervaring en inzicht. Dat vergt training.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 27 september 2012, 18:25:30 »
Ik kom als eerste bij een onoverzichtelijk ongeval, het is wel duidelijk dat er meerdere so moeten zijn.

Wat is belangrijker, beginnen met behandelen of inventariseren ?

En ja, ik leg in zo'n situatie, elk bewusteloos so in stabiele zijligging, tenzij hij al zodanig ligt of zit dat de ademhaling voldoende gewaarborgd is. Ja ik ben een groot voorstander, dat het triŽren al in de basis ehbo wordt behandeld.
Want de ehbo'ers zijn vaak eerder ter plaatse dan de reguliere hulpverleners.

Als ik niet ga reanimeren dan heeft de ambulance heel weinig kans
Als de ambulance het net overneemt, dan heeft de cardioloog geen werk
De cardioloog hoeft de alleen de familie te conduleren

Het Oranje/Rode Kruis gaat voorbij aan de realiteit van de straat.

Een aantal jaren geleden had een operatieverpleegkundige mee gedaan bij in oefening met meerdere so.
Ze vond het misdadig, om mensen met een alleen ehbo-tas het veld in te sturen.
Zij heeft geleerd die avond (slecht licht en andere ongemakken) dat het werk op straat een heel ander aanpak vraagt

Pleegje

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 27 september 2012, 18:29:16 »
Wat maakt het volgens jou niet ter zake doende? Het feit dat het jouw visie niet ondersteunt?
Mijn visie doet er niet toe. Ik heb het protocol te volgen als ik moet/ga triageren. Daar wordt ik op afgerekend en niet op mijn eigen mening die ik heb over triagering. (ook al komt die overeen met wat hierboven staat.)

Het boekje over de gewondenkaart behoort bij de kaart die pre-hospitaal en in het ziekenhuis bij rampenopvang gebruikt wordt. Dit is mede ontwikkeld door SOSA, MIMMS en de GHOR. LPA is afgeleid van PHTLS.
Ik ben benieuwd waar je deze informatie weg hebt aangezien hij niet helemaal klopt. De gewondenkaart is volledig van de MIMMS die door de diensten hier is overgenomen. En de PHTLS is nog steeds geen gouden standaard binnen Nederland en nog steeds niet verplicht binnen Ambulancezorg Nederland om op de ambulance te mogen werken.
En dat de LPA afgeleid is van de PHTLS....leuk nieuwtje...zover ik weet (en heb net nog gekeken) wordt er in het hele LPA geen woord gerept over de PHTLS.  Niet in de literatuurlijst, niet in het voorwoord en niet als achtergrondinformatie. Maar misschien heb je meegewerkt aan de ontwikkeling van het LPA en weet je meer dan ik...

Dat klopt, hoewel de triage die bij activatie van het ZiROP gelijkenissen vertoont met de pre-klinische triage bij rampen waarbij een tekort is aan voldoende zorgcapaciteit. De dagelijkse triage op de SEH is inderdaad uitgebreider en op een andere manier ingericht.
Er zijn meer protocollen dan alleen LPA en het LPA is niet per definitie de gouden standaard. In het LPA staat strikt genomen niet of er wel of geen handelingen mogen worden uitgevoerd. Dat is jouw interpretatie.
Preklinisch is het LPA leidend binnen de hulpverlening en de triage. En vwb de (on-)nodige handelingen....ik zou zeggen...lees de verantwoording van het LPA.

Over het nut van triage hoeven we niet te discussiŽren. Ik denk alleen dat je wel moet kijken naar de setting en de beschikbare hulpverlener on scene. Je kunt je afvragen of het zinvol is om als eerstehulpverlener (zonder medische achtergrond) een groot aantal slachtoffers te gaan triŽren, zonder enige levensreddende handeling uit te voeren tijdens je triage ronde.
Als je er als eerste bent dan maakt het niet uit of het zinvol is of niet....ook de EHV'er moet zorgen dat hij/zij overzicht krijgt over de situatie om goede zorg te leveren. En voor een goede triage maakt het niet uit of je medische achtergrond hebt of niet.....of je kan het of je kan het niet. Ik ken genoeg collega's die ook niet kunnen triageren.

De kans is groot dat je triageronde wordt overgedaan door het ambulancepersoneel dat ter plaatse komt (ondanks dat je ze mogelijk van nuttige informatie kan voorzien). .........
Schijnbaar is het hier weer de klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt. Triage is een continue en doorlopend proces. Het houdt niet op na 1 ronde. Degene die triageert begint steeds weer van voren af aan met zijn/haar rondje en blijft dit doet totdat elke SO die hulp krijgt die hij/zij krijgen moet. Dit geldt voor een EHV'er maar ook voor ambulancepersoneel.

Triage is moeilijk, ondanks het relatief eenvoudige protocol en vereist ervaring en inzicht. Dat vergt training.

mee eens. Maar liever te hoog triageren dan te laag.

Pleegje

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 27 september 2012, 18:32:10 »
Ik kom als eerste bij een onoverzichtelijk ongeval, het is wel duidelijk dat er meerdere so moeten zijn.

Wat is belangrijker, beginnen met behandelen of inventariseren ?
.......

Inventariseren hoeveel SO's er zijn en wat de verwondingen zijn. Dan andere mensen aan het werk zetten en zelf niets doen behalve continue al je SO's weer bij langs gaan voor hertriagering.

Offline EHBOFAN

• Senior lid
  • Geslacht: Man
  • Groepsmening? Nee, ik heb een persoonlijk mening!
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 27 september 2012, 18:48:15 »
Je mag afwijken van alle protocollen, medisch of niet-medisch indien je dat op een gezonde wijze kan verantwoorden.
Geen enkel protocol -dus ook het LPA niet- kan nooit alle situaties omvatten en zijn daarom leidraden ontworpen voor het dagelijkse werk. Alles wat daarbuiten valt is gezond verstand gebruiken.

Het is aan de hulpverlener, zowel leek EN medisch, of zij zich daaraan houden, afgewogen tegen de op dat moment geldende omstandigheden die anders zijn dan die in de protocollen worden gebezigd.

En wat aansprakelijkheid betreft, iedereen laat zich gek maken over claims en-of juridische en/of strafrechtelijke stappen. Gewoon doen wat in je eigen vermogen ligt met je opgedane kennis van zaken en je hebt geen zorgen.

En wat triage betreft, zodra je overdraagt aan andere mensen, personeel of diensten, dan zal iedereen ondanks de complete naadloze overdracht weer compleet overnieuw beginnen met trieren en beoordelen.

Trieren zou iedereen moeten leren.
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890,./!?

Als je fouten vind, mag je ze als dank gratis houden.

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 27 september 2012, 19:19:39 »
Mijn visie doet er niet toe. Ik heb het protocol te volgen als ik moet/ga triageren. Daar wordt ik op afgerekend en niet op mijn eigen mening die ik heb over triagering. (ook al komt die overeen met wat hierboven staat.)
Preklinisch is het LPA leidend binnen de hulpverlening en de triage.
De eerstehulpverlener wordt niet afgerekend op het wel of niet volgen van het LPA. We hebben het hier nog steeds over de eerstehulpverlener, niet over de ambulanceverpleegkundige die zich op een ongevalsscene bevindt. Dat er bij de ontwikkeling van Eerste Hulp cursussen met een schuin oog gekeken is naar het LPA maakt nog niet dat het ook primair en juridisch leidend is voor de eerstehulpverlener.

Ik ben benieuwd waar je deze informatie weg hebt aangezien hij niet helemaal klopt. De gewondenkaart is volledig van de MIMMS die door de diensten hier is overgenomen.
Zie de betreffende folder.

En dat de LPA afgeleid is van de PHTLS....leuk nieuwtje...zover ik weet (en heb net nog gekeken) wordt er in het hele LPA geen woord gerept over de PHTLS.  Niet in de literatuurlijst, niet in het voorwoord en niet als achtergrondinformatie.
Het LPA maakt gebruik van de ABCDE-methodiek, die in de jaren '70 is ontwikkeld in de Verenigde Staten in het kader van de ATLS en kort daarna de PHTLS. De beslisschema's zijn aangepast aan de Nederlandse situatie, maar er zijn zeer zeker overeenkomsten met ATLS en PHTLS.
In de verantwoording LPA 7.2 wordt overigens op pagina 139 gerefereerd aan PHTLS.

Schijnbaar is het hier weer de klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt. Triage is een continue en doorlopend proces. Het houdt niet op na 1 ronde. Degene die triageert begint steeds weer van voren af aan met zijn/haar rondje en blijft dit doet totdat elke SO die hulp krijgt die hij/zij krijgen moet. Dit geldt voor een EHV'er maar ook voor ambulancepersoneel.
Ik schrijf niet dat triage geen continu proces is, of dat een EHBO'er niet moet triŽren. Een (eerste)hulpverlener die bij een groot ongeval komt zal uit zichzelf enige vorm van triage gaan toepassen. Of dat nou het schema is uit het LPA, hetgeen het Oranje Kruisboekje beschrijft of wat iemand intuÔtief doet.

Waar we van mening verschillen is of de EHBO'er (en dus niet de prof) een snelle levensreddende handeling wel of niet kan/mag uitvoeren tijdens zijn triageronde. Jij zegt op basis van het LPA van niet (het staat er niet letterlijk in, ook niet in de verantwoording) en volgt strikt dat schema. In de betreffende folder over de gewondenkaart, maar bijvoorbeeld ook de Oranje Kruis uitgave 'De geoefende EHBO'er' wordt aangegeven (p22) dat tijdens de triage het slachtoffer in de stabiele zijligging gelegd wordt alvorens men naar het volgende slachtoffer gaat. Ook het Rode Kruis schrijft iets van die strekking. Wat mij betreft helemaal geen gekke gedachte binnen de Eerste Hulp.

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 27 september 2012, 19:23:21 »
Als ik niet ga reanimeren dan heeft de ambulance heel weinig kans
Als de ambulance het net overneemt, dan heeft de cardioloog geen werk
De cardioloog hoeft de alleen de familie te conduleren
Het starten van een reanimatie wordt binnen een setting waarbij meerdere slachtoffers en slechts een beperkt aantal hulpverleners aanwezig is alleen uitgevoerd als daarvoor handen beschikbaar zijn die niet nodig zijn bij een slachtoffer dat een grotere kans op overleving heeft.