Auteur Topic: Hoe doe je een goede triage ?  (gelezen 38359 keer)

Pleegje

• Gast
Hoe doe je een goede triage ?
« Gepost op: dinsdag 25 september 2012, 20:33:33 »
ik leer de cursisten in de basisopleiding de stabiele zijligging vanwege de lesstof maar in de herhalingslessen de andere methodes en ook in opleidingen zeg ik er altijd bij dat de kinlift voldoendse is om de ademweg vrij te houden. de stabiele zijligging laat ik dan alleen uitvoeren als je het so om wat voor reden dan ook (tijdelijk) alleen moet laten. denk daarbij met een ongevalssuituatie met meerdere slachtoffers waarbij je alleen bent.

Als je alleen bent voer je nog geen stabiele zijligging uit. Is een onnodige handeling bij een ongevalssituatie met meerdere slachtoffers. De prioriteit ligt dan op de triage en prioriteitenstelling van de slachtoffers. Je kan een chin-lift dan wel gebruiken om de triage te bepalen. (zal zo mogelijk het triageschema van de ambulancezorg inscannen in hier nerzetten).

Offline Peerpandabeer

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • Provincie: Noord Brabant
Re: Hoe doe je een goede triage ?
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 25 september 2012, 22:21:05 »
maar ik ben geen prof in deze en denk niet dat ik een gedegen triage kan uitvoeren als de so's verspreid liggen en ik alleen de chinlift uit voer.
overigens denk ik dat je ook de chinlift pas uitvoerd nadat je een triage gedaan hebt en niet bij het eerste eht beste so wat je tegenkomt die het noddig mocht hebb en.
de stilte klonk inmens luid
(slachtoffer na de vuurwerkramp)

Een deel van het mens zijn,
bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte,
het ondergaan van nieuwe indrukken,
ook als zij niet passen in jouw perspectief

TNG/Inheritance, La Forge tegen Data

Offline EHBOFAN

• Senior lid
  • Groepsmening? Nee, ik heb een persoonlijk mening!
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 26 september 2012, 00:52:14 »
Als je alleen bent voer je nog geen stabiele zijligging uit. Is een onnodige handeling bij een ongevalssituatie met meerdere slachtoffers. De prioriteit ligt dan op de triage en prioriteitenstelling van de slachtoffers. Je kan een chin-lift dan wel gebruiken om de triage te bepalen. (zal zo mogelijk het triageschema van de ambulancezorg inscannen in hier nerzetten).
Met een simpele handeling, de stabiele zijligging, kan je gedurende de triage de luchtweg open houden bij elk slachtoffer.
Kost iets meer tijd, enkele seconden, maar diegenen die je hebt getrieerd heeft tot de tweede beoordeling wel een open luchtweg! Dat is mijn visie op het voorkomen van laten stikken van meerdere slachtoffers.
Dat het LPA wellicht hierover over voorschrijft ..................
Prioriteitenstelling komt nadat je iedereen hebt beoordeeld.
Is er sprake van meerdere personen met hoogenergetisch letsel dan heb je inderdaad een uitdaging ten aanzien van de manier waarop alle luchtwegen geopend kunnen worden en blijven. In je eentje ben je per definitie "undermanned" dus je zal heel snel elke hulp moeten inroepen en instrueren.
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890,./!?

Als je fouten vind, mag je ze als dank gratis houden.

Pleegje

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 26 september 2012, 09:09:07 »
maar ik ben geen prof in deze en denk niet dat ik een gedegen triage kan uitvoeren als de so's verspreid liggen en ik alleen de chinlift uit voer.

als het SO niet ademt en je hebt een chin-lift nodig om de luchtweg vrij te maken...en je hebt meerdere SO's...dan is het jammer voor deze patient. Geen stabiele zijligging en geen verdere behandeling totdat de triage is afgerond OF een omstander c.q mede-SO de chinlift laten uitvoeren.

overigens denk ik dat je ook de chinlift pas uitvoerd nadat je een triage gedaan hebt en niet bij het eerste eht beste so wat je tegenkomt die het noddig mocht hebb en.

ik denk dat je dan even bij jezelf moet gaan nadenken waarop je triageert. Als je daar de A niet in meeneemt voer je geen goede triage uit.

Pleegje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 26 september 2012, 09:13:24 »
Met een simpele handeling, de stabiele zijligging, kan je gedurende de triage de luchtweg open houden bij elk slachtoffer.
Kost iets meer tijd, enkele seconden, maar diegenen die je hebt getrieerd heeft tot de tweede beoordeling wel een open luchtweg! Dat is mijn visie op het voorkomen van laten stikken van meerdere slachtoffers.
Dan ben ik bang dat jouw visie niet overeenkomt met alle richtlijnen die er zijn. Dit ook omdat je in je triage het ongevalsmechanisme niet meeneemt. Oftewel...breng geen verder letsel toe.....oftewel...GEEN stabiele zijligging...want wie weet heeft het SO wel CWK/TWK/LWK letsel wat je verergert.

Dat het LPA wellicht hierover over voorschrijft ..................
Prioriteitenstelling komt nadat je iedereen hebt beoordeeld.
ben ik met je eens..maar voor een goede prioriteitenstelling moet je goed triageren...

Is er sprake van meerdere personen met hoogenergetisch letsel dan heb je inderdaad een uitdaging ten aanzien van de manier waarop alle luchtwegen geopend kunnen worden en blijven. In je eentje ben je per definitie "undermanned" dus je zal heel snel elke hulp moeten inroepen en instrueren.
inderdaad...dus goed triageren..opschalen...en hopen dat er niemand dood gaat....kans is zeker aanwezig....

Offline EHBOFAN

• Senior lid
  • Groepsmening? Nee, ik heb een persoonlijk mening!
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 26 september 2012, 13:36:19 »
Daarom heb ik ook een onderscheid gemaakt tussen niet en wel hoogenergetisch letsel.
E.e.a. is afhankelijk van hoeveel slachtoffers er zijn.
Ben ik alleen en heb ik twee of drie slachtoffers dan is alles relatief overzichtelijk en redelijk te behapstukken.
Heb ik er meer of tientallen (en ben nog alleen !!!) dan kies ik echt voor stabiele zijligging ongeacht welk (onbekend) letsel dan ook.
"Richtlijnen" zijn leuk maar "nood breekt wet". Zeker als ik mensenlevens kan redden door massaal de ademweg te openen en vrij te houden.
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890,./!?

Als je fouten vind, mag je ze als dank gratis houden.

Pleegje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 26 september 2012, 15:02:10 »
........

Helaas ben je erg star in je houding en sta je nergens voor open. Het is gewoon simpel...het ongevalsmechanisme neem je NIET mee in je triage. Dus je weet ook niet of er wel/geen sprake is van een hoog/laag energetisch trauma...als er uberhaupt al sprake is van een traumamechanisme en niet van een incident bij bijvoorbeeld een zwembad!!!

Oftewel...doe de triage geldens de richtlijnen en voer geen stabiele zijligging uit..zonde van de tijd.

Maar doe wat je wilt en ik hoop dat je niet voor het bankje komt in een gerechtlijk gebouw.

Zullen we maar weer teruggaan naar de eigenlijke discussie? Want de discussie blijft steken in een grote hoop zand die opgeworpen word doordat je de hakken erin zet  ;D

Pleegje

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 26 september 2012, 15:06:26 »
Ik moet een les voorbereiden over de stabiele zijligging.
Nu moet ik didactisch iets origineels doen, een powerpoint presentatie is zo zo.

Hoe kan ik een les over de stabiele zijliging leuk aanpakken met de cursisten.

Wie o wie weet er iets  ??? .

MArco

Marco,

Als je toch de stabiele zijligging wilt gaan oefenen en trainen....ga eens kijken naar de overeenkomsten en verschillen tussen de diverse methodes. Wat zijn de voordelen van de techniek en uiteindelijke houding enz.

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 27 september 2012, 11:33:59 »
als het SO niet ademt en je hebt een chin-lift nodig om de luchtweg vrij te maken...en je hebt meerdere SO's...dan is het jammer voor deze patient. Geen stabiele zijligging en geen verdere behandeling totdat de triage is afgerond OF een omstander c.q mede-SO de chinlift laten uitvoeren.
Het zal ongetwijfeld zijn dat dit zo in de triageschema's voor professionals wordt opgeschreven, het uitvoeren van de stabiele zijligging is echter een eenvoudige handeling en kan in deze levensreddend zijn, ook al is er sprake van een ongevalsslachtoffer. Als je het slachtoffer om wat voor reden dan ook alleen moet laten is de stabiele zijligging geen slechte keuze. Heb je 1 slachtoffer en kan je bij  het slachtoffer blijven, dan heeft de chinlift of trauma jaw-thrust de voorkeur.

Oftewel...breng geen verder letsel toe.....oftewel...GEEN stabiele zijligging...want wie weet heeft het SO wel CWK/TWK/LWK letsel wat je verergert.
Dat is een vrij starre interpretatie van de richtlijnen en het ABCDE. In de luchtweg (Airway) is het nog altijd Airway and C-spine (alleen CWK). Dat  betekent dat de A wordt vrijgemaakt (of in ieder geval gepoogd vrij te maken) met inachtneming van de CWK. De A komt in die zin toch nog net iets voor de CWK. De kans is veel groter dat het slachtoffer overlijdt aan een belemmerde luchtweg dan aan een (mogelijke) CWK fractuur.

Helaas ben je erg star in je houding en sta je nergens voor open. Het is gewoon simpel...het ongevalsmechanisme neem je NIET mee in je triage. Dus je weet ook niet of er wel/geen sprake is van een hoog/laag energetisch trauma...als er uberhaupt al sprake is van een traumamechanisme en niet van een incident bij bijvoorbeeld een zwembad!!!
Je spreekt jezelf een beetje tegen in je bovenstaande reactie.  :-X

Maar doe wat je wilt en ik hoop dat je niet voor het bankje komt in een gerechtlijk gebouw.
De wet zegt niets over het of en hoe uitvoeren van triage. De wet zegt dat je verplicht bent om te helpen als eerstehulpverlener, naar beste eer en geweten. De rechter zal je niet veroordelen omdat je iemand in een dergelijke situatie met meerdere slachtoffers in de stabiele zijligging hebt gelegd, ook al zou je daardoor onverhoopt wervelletsel verergeren. We praten hier over een eerstehulpverlener, niet over de BIG-geregistreerd professional.

Oftewel...doe de triage geldens de richtlijnen en voer geen stabiele zijligging uit..zonde van de tijd.
Daar zijn we het duidelijk niet over eens. Er zijn niet eens specifieke triagerichtlijnen voor de eerstehulpverlener in Nederland. Daarnaast zal een geoefend eerstehulpverlener iemand vrij vlot in de stabiele zijligging hebben gelegd en daarmee in ieder geval de luchtweg hebben vrij gemaakt. Natuurlijk, er is altijd een kans op de aanwezigheid nekwervelletsel en het optreden van een ademstilstand door dwarslaesie, maar hoe groot is de kans dat alle bewusteloze slachtoffers bij dat ongeval nekwervelletsel hebben?
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

Pleegje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 27 september 2012, 12:14:53 »
wiki..

Ik vind het prima dat je overal feedback op geeft maar helaas is het heel veel "de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt"...en dat vindt ik jammer voor de discussie.
Ik ga dus geen inhoudelijke reactie geven op datgene wat je geschreven hebt.

1 ding moet me wel van het hart en dat is dat je de EHV'er niet als professional ziet. Ik ben het hier niet mee eens. Ze zijn net zo professional als ik.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 27 september 2012, 12:54:14 »
zie bijlage

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 27 september 2012, 12:55:56 »
Ik vind het prima dat je overal feedback op geeft maar helaas is het heel veel "de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt"...en dat vindt ik jammer voor de discussie.
Ik ga dus geen inhoudelijke reactie geven op datgene wat je geschreven hebt.
Jammer dat je niet inhoudelijk wil reageren. Blijkbaar heb jij de wijsheid in pacht en sta je niet open voor discussie als ik mijn visie op jouw reacties geef. Op die manier is er helaas geen normale discussie mogelijk.

1 ding moet me wel van het hart en dat is dat je de EHV'er niet als professional ziet. Ik ben het hier niet mee eens. Ze zijn net zo professional als ik.
Ik heb niet gezegd dat ik de EHV'er niet als professional zie, ik heb de term 'professional' gebruikt in de context van de professionele hulpverlening (ambulancedienst, MMT in dit geval). EHV'ers kunnen best professioneel Eerste Hulp verlenen, omdat ze er hun brood mee verdienen, of om dat ze een professionele attitude hebben.
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

Pleegje

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 27 september 2012, 13:11:18 »
Jammer dat je niet inhoudelijk wil reageren. Blijkbaar heb jij de wijsheid in pacht en sta je niet open voor discussie als ik mijn visie op jouw reacties geef. Op die manier is er helaas geen normale discussie mogelijk.

Helaas voor jou heb ik in deze inderdaad de wijsheid in pacht. Triage is een onderdeel van mijn dagelijkse werk. En in de triage van SO's (in wat voor setting dan ook) beoordeel je alleen op:
1) of iemand loopt (T3)
2) wel of geen ademhaling heeft (zo niet openen en opnieuw kijken)(wel -> T1 / niet -> overleden)
3) ademfrequentie
4) hartfrequentie

Hierbij opmerkend dat een niet arts/verpleegkundige beter is in het triageren dan elke arts c.q. verpleegkundige. Dit omdat zij zich strikt aan het protocol houden. (ik kan het protocol niet uploaden....ehbo-er bedankt voor het schema. Die van de LPA ziet er iets anders uit maar het gaat om de essentie.

En oh ja...wiki....het maakt helemaal niets uit of je nu BIG-geregistreetr bent of niet...je kan altijd aansprakelijk worden gesteld. Zowel beroepsaansprakelijk als wettelijk aansprakelijk als strafrechterlijk aansprakelijk.

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 27 september 2012, 13:25:45 »
@Pleegje
Ik begrijp overigens heel goed dat snelle triage niet onnodig mag worden vertraagd door het uitvoeren van (be)handelingen. Ik ken de triageprotocollen die door jou en EHBO-er worden aangehaald en snap de opbouw hiervan.

Er spelen in deze discussie twee dingen:
1. Wel of geen stabiele zijligging als je een bewusteloos (ongevals)slachtoffer met een luchtweg die niet vrij is om wat voor reden dan ook alleen moet laten.
2. Wel of niet toepassen van de stabiele zijligging tijdens triage wanneer de luchtweg niet vrij is bij een bewusteloos slachtoffer.

Wat betreft punt 1 ben ik van mening dat je een goed argument hebt op de stabiele zijligging toch (voorzichtig) toe te passen.
Wat betreft punt 2 kun je daar over discussiėren en is het uitvoeren van de stabiele zijligging wat mij betreft niet per definitie een foute handeling. Ik kan me situaties indenken waarbij een eerstehulpverlener toch de stabiele zijligging toepast, omdat het hem zo geleerd is, omdat hij misschien niet bekend is met de triageprotocollen of omdat hij op dat moment inschat dat die handeling in die situatie noodzakelijk is.

Pleegje

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 27 september 2012, 13:29:13 »
Wiki....to the point.....als je de opbouw en de gedachtengang snapt...waarom ga je er dan lijnrecht tegenin???