Auteur Topic: EHBO inzet op persoonlijke titel  (gelezen 5192 keer)

Steef

• Gast
EHBO inzet op persoonlijke titel
« Gepost op: donderdag 12 april 2012, 22:59:43 »
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag: binnenkort heeft een van mijn persoonlijke relatie een evenement waar EHBO-ers bij nodig zijn. Er is een offerte gevraagd aan de plaatselijke vereniging, maar die vraagt exorbitant veel geld voor de inzet. Mijn eigen vereniging wil het evenement niet draaien omdat het zich in het werkgebied van de andere vereniging bevindt.  Ik overweeg nu om deze dienst op persoonlijke titel, kostenloos te draaien. Wat zie ik over het hoofd? Kan dit? Krijg ik een probleem met verzekeringen?

Wie kan mij vertellen hoe dit zit?

Bazzz81

• Gast
Re: EHBO inzet op persoonlijke titel
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 13 april 2012, 02:55:25 »
Als het goed is, heeft een evenement voor zijn/haar vrijwilligers/medewerkers een aansprakelijkheid- en ongevallenverzekering.
Zorg dat je hier bij op staat, en je hebt geen probleem als je iets gebeurd en je bijv een enkel breekt, of mocht je schade aanrichten aan eigendommen van een ander.

Als het gaat om aansprakelijkheid bij handelen, dan kan ik één ding zeggen: Dat is nergens te verzekeren.
Ga je hulp verlenen, en je doet dit naar beste kunnen, naar eer en geweten, dan kan je eigenlijk niks gebeuren.
Er zijn veel indianenverhalen over mensen die aangeklaagd zouden zijn, maar er is bij mijn weten nog nooit een EHBO'er aangeklaagd.

Mocht het zo zijn dat iemand je dwars gaat liggen, en na behandeling door jou naar de rechter stapt, dan is de kans heel, heel, heeeeeeeeeeeeel klein dat jou iets wordt aangerekend.
Een slachtoffer moet namelijk aantonen dat je roekeloos of met opzet schade/lichamelijk letsel hebt toegebracht.
Zoiets is haast niet te bewijzen, aangezien je als hulpverlener normalerwijs doet wat in jouw vermogen ligt, en waarvan jij op dat moment denkt dat het goed is.
Ook al doe je iets hartstikke fout, of maak je een mega-domme en verkeerde keuze: Dan nog moet aangetoond worden dat er sprake is van roekeloosheid of opzet.

Dus, zorg dat je op de evenementenverzekering komt, en lekker je ding doen. Er kan je niks gebeuren.

Marco

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 13 april 2012, 14:24:39 »
Beste Steef,

Je kunt zonder problemen als vrijwilliger eerste hulp gaan verlenen. Ik heb vanochtend de vraag neergelegd bij Het Oranje Kruis en dit is het het antwoord wat ik via de mail heb ontvangen:

De onderstaande informatie is niet zozeer een aanvulling op de polis maar geeft in het kort de kern weer.

De verzekering dekt de schade van eerste hulpactiviteiten die 1. niet binnen werktijd, of onder verantwoordelijkheid van de werkgever plaatsvinden en 2. waarbij u als vrijwilliger betrokken bent.
Misschien ten overvloede: het gaat om schade waarvoor u aansprakelijk gesteld wordt en niet om schade die door u wordt geleden.

Schade die door jezelf wordt geleden zul je zelf bij een tegenpartij moeten verhalen (of via je rechtsbijstandverzekering laten doen). De polisvoorwaarden waarover Het Oranje Kruis het heeft is te vinden op de site van Het Oranje Kruis.
Uiteraard wordt vanuit gegaan dat de hulpverlener in het bezit is van een geldig diploma eerste hulp verstrekt door Het Oranje Kruis.

Succes!

ehbo-er

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 14 april 2012, 00:23:57 »
Ik ben regelmatig de EHBO'er bij activiteiten op de school van mijn vrouw.
Ik leg, zonodig, verantwoording af aan het hoofd van de BHV.
Het merendeel van de letsels kleine ongevallen en kan gewoon afgewerkt worden.
Als het ongeval ernstiger is, dan heb ik overleg met het hoofd van de BHV hoe verder te handelen.
Maak vooral, vooraf, duidelijk wat je wel en wat je niet doet.
Zoals eerder al gezegd, gebruik je goed boerenverstand.

golly

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: zondag 15 april 2012, 20:23:57 »
Mag ik vragen wat het exorbitant grote bedrag is dat de ehbo vereniging vraagt? en wat voor een evenement het is.

Ik ben namelijk samen met Tebby wel eens genept door een studenten club, waarbij later bleek dat ze gewoon niet op tijd ehbo hadden aangevraagd en er geen geld aan wilden uitgeven.

Ik vraag me dus af wat ze zo duur vinden en of de organisatie kan inschatten wat de risico's zijn van hun evenement.