Auteur Topic: Risico's van EHBO handelingen versus EHBO opleiding  (gelezen 8723 keer)

Offline EHBOFAN

• Senior lid
  • Geslacht: Man
  • Groepsmening? Nee, ik heb een persoonlijk mening!
Risico's van EHBO handelingen versus EHBO opleiding
« Gepost op: zondag 22 januari 2012, 20:30:58 »
Geef desgewenst uw argumentatie !
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890,./!?

Als je fouten vind, mag je ze als dank gratis houden.

ehbo-er

• Gast
Re: Risico's van EHBO handelingen versus EHBO opleiding
« Reactie #1 Gepost op: zondag 22 januari 2012, 21:19:15 »
Het hangt helemaal af van wat de hulpverlener uiteindelijk heeft gedaan.

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #2 Gepost op: zondag 22 januari 2012, 21:20:03 »
Het is een balans en niet geheel zwartwit.

Het kennen van achtergronden maakt dat men beter weet wat men doet en beter gemotiveerd handelingen kan uitvoeren. Het geeft je wat extra bagage. Zeker wanneer je praat over EHBO++ handelingen is een zekere achtergrondkennis nodig om deze handelingen verantwoord uit te kunnen voeren.

Een teveel aan kennis kan echter ook belemmerend werken; immers zijn ziektebeelden nooit klassiek of zwart-wit zoals in het boekje, maar is er vaak veel overlap in symptomen. Je ziet dit vaak bij coassistenten die bij een acute situatie op straat moeten hulpverlenen. Ze hebben basis EHBO gehad op de universiteit, maar hebben een veel uitgebreidere medische kennis. Ze worden daardoor onzeker en twijfelen over de juiste werkdiagnose en behandeling.
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #3 Gepost op: zondag 22 januari 2012, 21:45:50 »
Ik ben een groot voorstander van een extra niveau tussen de huidige niveau's van Oranje Kruis en professionele hulpverlening (zonder daarmee andere opleidingen tekort te willen doen).

Dat is ook de reden dat ik met de Wiki gestart ben, om achtergrondinformatie aan te bieden. Verdieping biedt hulpverleners om beter hulp te verlenen. Op de Wiki staat ook uitleg over onder andere gebruik van de EpiPen. Ook over de andere medicatie wordt een en ander verteld, al ben ik terughoudend in toepassing in de EHBO daarvan.

Ik ben op straat redelijk terughoudend met het uitvoeren van allerlei risicovolle handelingen. De omstandigheden zijn zelden optimaal en er is weinig back-up als het mis gaat. Je moet heel goed weten wat je doet, wat je kan, wat de risico's zijn en hoe je complicaties kan oplossen.
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

ehbo-er

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 24 januari 2012, 01:25:56 »
Ik ben op straat redelijk terughoudend met het uitvoeren van allerlei risicovolle handelingen. De omstandigheden zijn zelden optimaal en er is weinig back-up als het mis gaat. Je moet heel goed weten wat je doet, wat je kan, wat de risico's zijn en hoe je complicaties kan oplossen.

Dit geldt zeer zeker ook voor de EHBO. 

timsmeets1

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maandag 2 juli 2012, 20:19:30 »
Je zult ten alle tijden moeten weten waarom je iets moet doen (of soms juist niet).
Als ik kijk naar de de inhoud van het oranje kruis boekje is er sinds ik mijn diploma behaal heb
al veel veranderd. Minder achtergrondinfo (voor zover van belang) en meer "kunstjes leren".

Soms is het waarom ook belangrijk.

greetz,

Tim

Offline EHBOFAN

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: maandag 2 juli 2012, 20:52:38 »
Als een blinde kip zonder nadenken iets doen alleen om het feit dat omdat het zo is aangeleerd is altijd fout.
Jammer dat het in de huidige EHBO zo moet lopen.

Mijn conclusie gebaseerd op mijn ervaringen in de afgelopen jaren:
"EHBO-ers wordt steeds minder aangeleerd en bijgeschoold en ook nog in een steeds korter tijdsbestek.
Men krijgt dus steeds minder competente EHBO-ers! Als we dan nog van "EHBO-ers" kunnen praten.
De EHBO wereld is een grote uitzondering (geworden) wat betreft de kwaliteit en het opleidingsniveau.
Het uitkleden van EHBO opleidingen door het oranje kruis en andere EHBO organisaties schaadt zelfs m.i. zelfs de volksgezondheid, zeker op langer termijn. "
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:

timsmeets1

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maandag 2 juli 2012, 21:03:32 »
amen  :)

Offline baksteen

• Senior lid
  • Problemen los je alleen op door er wat aan te doen
  • Provincie: Gelderland
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 3 juli 2012, 12:12:15 »
.

Mijn conclusie gebaseerd op mijn ervaringen in de afgelopen jaren:
Het uitkleden van EHBO opleidingen door het oranje kruis en andere EHBO organisaties schaadt zelfs m.i. zelfs de volksgezondheid, zeker op langer termijn. "[/i]

ben ik ten dele met je eens.

dat de opleiding(en) "uitgekleed" zijn/worden is wel een feit, maar de grondslag daarachter is dat de -professionele- hulpverlening beter en sneller is geworden dan pak hem beet 25 jaar geleden.
Dus de noodzaak dat de gemiddelde EHBO-er zo'n beetje alles moest weten van spoedeisende hulp en/of rampenbestrijding is weg.
Anderzijds zijn er -in het kader gezien van de BHV-verplichtingen- meer mensen in ieder geval iets onderlegd in hulpverlening.
Nivo wellicht niet van jouw en mijn gewenste kwaliteit, maar de kans dat "zulke" mensen dus gaan hulpverlenen, omdat ze denken dat ze kunnen helpen en daarom dus durven, is groter geworden.
Mijn conclusie is derhalve:
Er zijn nu meer mensen op een minder nivo in staat om hulp te verlenen.
instructeur Lotus
instructeur eerste hulp (met allerlei modules)

Offline EHBOFAN

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 3 juli 2012, 18:30:58 »
ben ik ten dele met je eens.

dat de opleiding(en) "uitgekleed" zijn/worden is wel een feit, maar de grondslag daarachter is dat de -professionele- hulpverlening beter en sneller is geworden dan pak hem beet 25 jaar geleden.
Dus de noodzaak dat de gemiddelde EHBO-er zo'n beetje alles moest weten van spoedeisende hulp en/of rampenbestrijding is weg.
Anderzijds zijn er -in het kader gezien van de BHV-verplichtingen- meer mensen in ieder geval iets onderlegd in hulpverlening.
Nivo wellicht niet van jouw en mijn gewenste kwaliteit, maar de kans dat "zulke" mensen dus gaan hulpverlenen, omdat ze denken dat ze kunnen helpen en daarom dus durven, is groter geworden.
Mijn conclusie is derhalve:
Er zijn nu meer mensen op een minder nivo in staat om hulp te verlenen.

Ja, het niveau is gedaald en dat betreur ik zeer.
De weg terug van het OK naar een hoger niveau EHBO-er is vele malen lastiger en langduriger dan het afbreken daarvan.

Het bouwen van de samenleving op de reguliere ambulancezorg in normale omstandigheden is wel goed.
Bij zeer grote en/of meerdere grote en vooral langdurige gebeurtenissen waar zeer veel capaciteit van de ambulancezorg wordt gevraagd is het niet te verkopen door het OK dat dat er veel minder laag niveau EHBO-ers beter zijn dan een iets kleinere groep EHBO-ers die wel hun mannetje kunnen staan om serieuze bijstand te verlenen.
De grote mensenmassa zal nu het lage niveau van de huidige EHBO (lees OK) nog wel aanstaan: lekker kort een eenvoudig, maar komen bedrogen uit als er (ik hoop het natuurlijk niet) ECHTE rampspoed over ons kikkerlandje trekt en de reguliere ambulancezorg tekort (dreigt) te komen en EHBO-ers valen in hun handelen.

Indien men laag is opgeleid in de EHBO kan men beduidend minder inschatten welke risico's alle handelingen opleveren.
Dat gegeven is op zich al gevaarlijk. Wel iets denken te weten en iets te kunnen, maar totaal niet weten wat men nu eigenlijk werkelijk doet en de mogelijke gevolgen daarvan.
Veel mensen komen dus bedrogen uit met zeer kortdurende EHBO cursussen (=geen opleiding) als ze echt moeten handelen.
Anderzijds kunnen in niveau hoger opgeleide EHBO-ers beter situaties, letsels en stoornissen beter inschatten en derhalve ook conform die wetenschap BEWUSTER handelen. Dat komt dus het slachtoffer ten goede en dat is een beter streven.

Het LEH of LRH deel van een BHV opleiding is al helemaal een lachertje en is in mijn ogen op een dramatisch droevig niveau afgedaald en nauwelijks het woord EHBO waardig.  :'(
Wat nu het niveau van een EHBO-er is, was nog niet zo lang geleden het niveau van een BHV-er.

Wat raar eigenlijk dat een aantal personen werkzaam in de ambulancezorg de EHBO-ers op straat niet (meer) waarderen op hun kunde en vaardigheden. Hoe kan dat nu. ???

timsmeets1

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 4 juli 2012, 18:07:56 »
Dat merk ik bij mij op het werk ook.

we werken er met ca. 42 personen. Hiervan hebben er (incl mijzelf) 9 BHV. Zelf ben ik op dit moment de enige met EH.
Wanneer er iemand is met een snijwond, willen ze toch dat ik er naar kijk, hoewel een BHV'er het ook zou moeten kunnen
behandelen. Al dan niet definitief.

Ook tijdens de herhalingslessen BHV komen EH handelingen nauwelijks aan bod. De enige uitzondering hierop is de reanimatie
(incl. AED).

Hoewel ik het ook wel met Baksteen eens ben dat je nu wel meer mensen hebt die op zijn minst iets kunnen doen.

Greetz,

Tim

Offline Peerpandabeer

• Super lid
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 5 juli 2012, 14:36:42 »
denk dat het niveau van het eh gedeelte van de bhv te maken heeft met de opleider, de opdrachtgever en het beschikbare budget en de tijdsindeling die men krijgt om alles te leren/herhalen.
de stilte klonk inmens luid
(slachtoffer na de vuurwerkramp)

Een deel van het mens zijn,
bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte,
het ondergaan van nieuwe indrukken,
ook als zij niet passen in jouw perspectief

TNG/Inheritance, La Forge tegen Data

Offline EHBOFAN

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 5 juli 2012, 17:15:00 »
denk dat het niveau van het eh gedeelte van de bhv te maken heeft met de opleider, de opdrachtgever en het beschikbare budget en de tijdsindeling die men krijgt om alles te leren/herhalen.
En dat heeft weer tot gevolg dat de kwaliteit onder druk komt te staan.
- Opleiders : zeer wisselende kwaliteit en ik ga er vanuit dat de grootste groep BHV opleiders op dit moment gewoon bagger is. Jammer voor diegene die er wel iets moois van wil maken, de baggeraars verzieken het voor je.
- Opdrachtgevers : moeten iets doen volgens de RI&E, met bij voorkeur zo min mogelijk onkosten en vooral in de zo kortst mogelijk tijd.
Alle ingredienten zijn aanwezig om cursisten van een BHV / EHBO opleiding of herhaling toch maar competent te verklaren terwijl ze het niet of nooit (kunnen) zijn.
Dus lopen slachtoffers grote kans op een eerstehulpverlening door incompetente BHV-ers en/of EHBO-ers welke niet daadwerkelijk voor hun taak zijn opgeleid en op het gewenste niveau zitten. (RI&E).
Zolang massaal opdrachtnemers (de BHV/EHBO opleiders en opleidingsinstituten) zich nog laten leiden door ondachtzaam en onververantwoordelijk handelen van opdrachtgevers blijven we in een visieuze circel naar beneden vallen in kwaliteit en niveau.

Offline Peerpandabeer

• Super lid
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 6 juli 2012, 08:57:44 »
Denk dat je wel een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel negatief beeld hebt.

Elk incident wordt onderzocht als blijkt dat mensen incompetent zijn zal daar ook actie op ondernomen worden. dit zal zorgen dat de opleiders en opdrachtgevers toch eieren voor hun geld zullen kiezen.

helaas heeft het nibhv geen echt competentie/acreditatie systeem. in Helmond zit nu een rayon wat ook verdiepingslessen voor de brandinstructeur geeft. wellicht is dit iets wat aan gaat slaan bij het nibhv. Ze hebben er ook al voor gezorgd dat er meer structureel/universeel geexamineerd wordt volgens vasstaande richtlijnen.

Wellicht hebbie gelijk maar zoals met alles in eh-land komen veranderingen maar langzaam van de grond en is er veel weerstand bij de instructeurs en andere belanghebbende en dat terwijl we allemaal roepen om meer kwaliteit en unformiteit in beoordelingen etc.
de stilte klonk inmens luid
(slachtoffer na de vuurwerkramp)

Een deel van het mens zijn,
bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte,
het ondergaan van nieuwe indrukken,
ook als zij niet passen in jouw perspectief

TNG/Inheritance, La Forge tegen Data

Offline EHBOFAN

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 6 juli 2012, 15:56:03 »
Denk dat je wel een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel negatief beeld hebt.

Elk incident wordt onderzocht als blijkt dat mensen incompetent zijn zal daar ook actie op ondernomen worden. dit zal zorgen dat de opleiders en opdrachtgevers toch eieren voor hun geld zullen kiezen.

helaas heeft het nibhv geen echt competentie/acreditatie systeem. in Helmond zit nu een rayon wat ook verdiepingslessen voor de brandinstructeur geeft. wellicht is dit iets wat aan gaat slaan bij het nibhv. Ze hebben er ook al voor gezorgd dat er meer structureel/universeel geexamineerd wordt volgens vasstaande richtlijnen.

Wellicht hebbie gelijk maar zoals met alles in eh-land komen veranderingen maar langzaam van de grond en is er veel weerstand bij de instructeurs en andere belanghebbende en dat terwijl we allemaal roepen om meer kwaliteit en unformiteit in beoordelingen etc.
Als iedereen alleen maar blijft roepen en niets doet, dan gebeurt er ook niets.
Veelal zijn bepaalde zaken of ontwerpen zelfs taboe.
Elk voorstel ter verbetering wordt direct of indirect neergesabeld door het "establisement" welk snelgeld verdient aan kortdurende en vaak de simpelste BHV LEH, LRH en EHBO opleidingen.
Daarbij wordt een RI&E gewoon aan de kant geschoven.
Hoe valt het te rijmen dat EHBO of LEH steeds eenvoudiger en korter is geworden en de ARBO-wetgeving aan de ene kant informeler maar aan de andere kant juist dwingender is geworden.

Het niveau van een huidig opgeleide EHBO-er was nog niet zo lang geleden het niveau van een standaard BHV-er.
Zowel het oranje kruis, NIBHV, NVB en andere organisaties zijn afgegleden in een neerwaartse spiraal als het gaat om kwaliteit en opleidingsniveau.
Dat alles heeft ook zijn uitwerking op de desbetreffende instructeurs en daarmee uiteindelijk de kwaliteit van eerstehulpverlening aan een slachtoffer welke dan ook evenredig in kwaliteit afneemt.