Auteur Topic: medicatie toedienen of niet ?  (gelezen 43261 keer)

Offline JIM

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • We zullen eens een poging wagen...
  • Provincie: Noord Brabant
Re: medicatie toedienen of niet ?
« Reactie #30 Gepost op: zondag 22 januari 2012, 22:39:19 »

Eerst moet er consensus zijn over het Łberhaupt toedienen van medicatie, dan pas moet je praten over specifieke vormen.

ik denk dat je niet alle medicatie over 1 kam kan scheren. Niet alle medicatie is levensreddend en zit in een foolproof verpakkingsvorm. Ik zou dus jou stelling omdraaien. Eerst wat je wilt gaan toedienen, daarna of hier de mogelijkheid toe bestaat.

Overigens betreffende de Glucagen hoef ik je niet te vertellen dat je bij twijfel tusssen een hypo en hyper van een hypo uitgaat.. Zou glucose toedienen ( tabletten of gel) ook onder medicatie toedienen vallen voor jou?
Rules are for the obedience of fools and the guidance of wise men.

(P)BLS/AED, EHBO, ex-SIGMA, (P)ALS, NLS, Anesthesieverpleegkundige, blablablabla...

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #31 Gepost op: maandag 23 januari 2012, 02:09:33 »
ik denk dat je niet alle medicatie over 1 kam kan scheren. Niet alle medicatie is levensreddend en zit in een foolproof verpakkingsvorm. Ik zou dus jou stelling omdraaien. Eerst wat je wilt gaan toedienen, daarna of hier de mogelijkheid toe bestaat.
Het zijn beide benaderingen waarvoor wat te zeggen is :).

Overigens betreffende de Glucagen hoef ik je niet te vertellen dat je bij twijfel tusssen een hypo en hyper van een hypo uitgaat.. Zou glucose toedienen ( tabletten of gel) ook onder medicatie toedienen vallen voor jou?
Bij twijfel (zonder hulpmiddelen) ga ik uit van een hypo en geef ik inderdaad glucose, mits het slachtoffer in staat is om het in te nemen / te slikken. :)

Glucosetabletten of gel vallen niet onder medicatie wat mij betreft :).
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

tebby

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: maandag 23 januari 2012, 15:45:55 »
dat is idd geen medicatie. want je hebt ook glucosegel voor tijdens het sporten.

ik ga ook uit van een hypo als ik er niet achter kan komen.

Bazzz81

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: maandag 23 januari 2012, 19:42:50 »
Hoe vanzelfsprekend bepaalde dingen voor sommigen onder ons hier zijn (zoals herkennen anafylaxie, hypo's, enz, enz),
voor veel, heel veel EHBO'ers ligt dat heel anders.
@JIM, jij, ik en een aantal anderen op dit forum hebben een grote bagage dagelijkse arbeid, klinische ervaring en kennis vanuit de opleiding.
Het grootste gros EHBO'ers hebben dat niet. Die doen het ernaast, voor de fun. Zij zien heel weinig van dit soort ziektebeelden.
Laten we niet vergeten dat we met EHBO te maken hebben, of liever gezegd: Eerste hulp.   (had ik al eens gezegd dat EHBO een ouderwetse term is?)

Allemaal prachtig mooi, die epipennen, glucagon, glucosegels, enz, enz. Ik denk dat veel EHBO'ers dit niet willen, danwel durven geven.
Ik heb in mijn 10 jarige eerste hulpwerk op inmiddels zo'n 150 evenementen nog nooit een epipen, glucagon, nitrospray of wat dan ook nodig gehad.

Dus even heel reŽel gekeken naar dit onderwerp, kan ik me zinnigere onderwerpen bedenken om hulpverleners in te scholen.
Bijvoorbeeld het onderscheiden van cardiale klachten van niet-cardiale klachten, ik noem maar een onderwerp.
Iets wat veel vaker voorkomt bij het oudere publiek en de vergrijzende maatschappij.

Kom ik nog op een andere invalshoek:
Ook al ga je mensen glucosegel en tabletten laten geven, in dat geval laat je een EHBO'er zelf een diagnose stellen en een behandeling starten.
Nu heeft het slachtoffer geen hypo, maar bijvoorbeeld een beroerte. Hij verslikt zich, en voila! Je hebt een probleem gecreŽerd.
Okť, wellicht ook ver gezocht, maar je moet wel goed weten waar je mee bezig bent.

Offline Yvonne

• Super lid
  • Geslacht: Vrouw
  • "EHBO is mijn lust en mijn leven"
    • http://www.yvonnesdagboek.web-log.nl
  • Provincie: Overijssel
« Reactie #34 Gepost op: maandag 23 januari 2012, 19:49:55 »
Wel eens van eerst meten en dan overleggen gehoord.......
groetjes Yvonne

Samen is dus nooit alleen, wat een verschil, wow..........
Leef alsof je morgen zult sterven en leer alsof je eeuwig blijft leven (Gandhi)

Instrukteur EHBO incl.verbandleer en kleine ongevallen
Instrukteur BLS-AED
Instrukteur EH aan kinderen - PBLS
Instructeur Sportletsel
Instructeur EH bij wandelletsel
LOTUS

Offline JIM

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: maandag 23 januari 2012, 20:00:05 »
Hoe vanzelfsprekend bepaalde dingen voor sommigen onder ons hier zijn (zoals herkennen anafylaxie, hypo's, enz, enz),
voor veel, heel veel EHBO'ers ligt dat heel anders.
@JIM, jij, ik en een aantal anderen op dit forum hebben een grote bagage dagelijkse arbeid, klinische ervaring en kennis vanuit de opleiding.
Het grootste gros EHBO'ers hebben dat niet. Die doen het ernaast, voor de fun. Zij zien heel weinig van dit soort ziektebeelden.
Laten we niet vergeten dat we met EHBO te maken hebben, of liever gezegd: Eerste hulp.   (had ik al eens gezegd dat EHBO een ouderwetse term is?)

Wat ik dan altijd zeg: Eerste hulp bij wat?

EHBO is vrijwillig, maar niet vrijblijvend. Ik wil dat als ik gewond ben en EHBO nodig is, dat de persoon die naar mij toekomt op zijn taak berekend is, en niet maar het halve verhaal heeft meegekregen omdat de rest 'te moeilijk is'

Citaat
Allemaal prachtig mooi, die epipennen, glucagon, glucosegels, enz, enz. Ik denk dat veel EHBO'ers dit niet willen, danwel durven geven.
Ik heb in mijn 10 jarige eerste hulpwerk op inmiddels zo'n 150 evenementen nog nooit een epipen, glucagon, nitrospray of wat dan ook nodig gehad.

Dat zal best, gelukkig zijn er nog meer EHBO'ers in Nederland ;-) Maar serieus, als iemand niet wil doen als EHBO'er waar je voor opgeleid bent stop dan met mensen in gevaar te brengen en ga een andere hobby zoeken.

Citaat
Dus even heel reŽel gekeken naar dit onderwerp, kan ik me zinnigere onderwerpen bedenken om hulpverleners in te scholen.
Bijvoorbeeld het onderscheiden van cardiale klachten van niet-cardiale klachten, ik noem maar een onderwerp.
Iets wat veel vaker voorkomt bij het oudere publiek en de vergrijzende maatschappij.

Zou je me aub kunnen uitleggen hoe jij als ehbo'er het verschil kunt zien tussen cardiale klachten of niet. Ik heb namelijk daar een ecg, bloedonderzoek en cathlab voor nodig.  Wat is je geheim?

Even zonder gekkigheid: met dat onderwerp begeef je je pas echt op glad ijs.

Citaat
Ook al ga je mensen glucosegel en tabletten laten geven, in dat geval laat je een EHBO'er zelf een diagnose stellen en een behandeling starten.
Nu heeft het slachtoffer geen hypo, maar bijvoorbeeld een beroerte. Hij verslikt zich, en voila! Je hebt een probleem gecreŽerd.
Okť, wellicht ook ver gezocht, maar je moet wel goed weten waar je mee bezig bent.

Zeker niet te ver gezocht, maar het is altijd belangrijk om naar je slachtoffer en situatie te kijken. Ik ga geen dextro's voeren aan een bewusteloos slachtoffer. Als een slachtoffer alert is en kan slikken, dan is de kans dat ze zich verslikken in glucosegel of dextro's net zo groot als jij in je ontbijt vanmorgen.

(P)BLS/AED, EHBO, ex-SIGMA, (P)ALS, NLS, Anesthesieverpleegkundige, blablablabla...

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #36 Gepost op: maandag 23 januari 2012, 20:18:20 »
Klopt, de expositie aan sommige van deze ziektebeelden is laag. Maar laten we dan reŽel zijn, reanimatie zien we ook zelden tot nooit en toch wordt dat aangeleerd juist omdat het levensreddend kan zijn. Dat geldt oa voor de EpiPen ook :)...

Als je dat doortrekt dan geldt dat voor de hele Eerste Hulp; immers de eerstehulpverlener vormt een werkdiagnose en start een behandeling. Een hypoglycaemie valt binnen de Eerste Hulp en wordt ook in het Oranje Kruis boekje besproken. Daarnaast is glucosegel of Dextro geen medicatie.
Je gedachtengang kan ik goed volgen, en de eerstehulpverlener moet zorgvuldig zijn en afwegen of zijn handelen past binnen zijn competenties.
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

Offline EHBOFAN

• Senior lid
  • Groepsmening? Nee, ik heb een persoonlijk mening!
« Reactie #37 Gepost op: maandag 23 januari 2012, 20:55:04 »
Niet elke EHBO-er is in staat om op dit niveau een patient of slachtoffer te helpen met medicatie door onvoldoende kennis.
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890,./!?

Als je fouten vind, mag je ze als dank gratis houden.

Bazzz81

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: maandag 23 januari 2012, 23:20:52 »
Dat zal best, gelukkig zijn er nog meer EHBO'ers in Nederland ;-) Maar serieus, als iemand niet wil doen als EHBO'er waar je voor opgeleid bent stop dan met mensen in gevaar te brengen en ga een andere hobby zoeken.

En voor 90% van de EHBO'ers is het dus geen hobbie, en wordt het daarom niet relevant om te behandelen binnen het oranje kruis.
Dus als EHBO'er met passie zul je buiten een standaard EHBO vereniging en buiten het OK-boekje moeten gaan.
Dus die mensen moeten op zoek naar de geschikte club.

Citaat

Zou je me aub kunnen uitleggen hoe jij als ehbo'er het verschil kunt zien tussen cardiale klachten of niet. Ik heb namelijk daar een ecg, bloedonderzoek en cathlab voor nodig.  Wat is je geheim?

Even zonder gekkigheid: met dat onderwerp begeef je je pacht op glad ijs.

Nou JIM, suggereer ik bovenstaande? Dit is jouw interpretatie.
Maar er zijn veel mensen met cardiale achtergrond of chronische cardiale klachten.
Een beetje scholing hierin kan zeker geen kwaad en kan veel paniek voorkomen.
Ik suggereer dat dit zinvoller is dan een epipen en glucagon in de EHBO te introduceren en aan te leren.

Je kunt hiervan vinden wat je wilt, maar dergelijke onderwerpen hebben meer zin dan een epipen en weet ik wat voor een "foolproof"rescue medicatie behandelen.
Ik zie meer patiŽnten op mn werk die door EHBO'ers zijn gereanimeerd en geklapt zijn met AED dan de anafylactische shocks die met een epipen zijn geholpen.
Die heb ik namelijk nog niet meegemaakt, en de gereanimeerden al vaak.

Laten we dingen niet uit z'n verband trekken en weer naar de discussie over medicatie terug gaan.

Ik zeg daarom: duidelijke lijn trekken en niks geven op gebied en niveau van de huidige EHBO (conform oranje kruis en dergelijke).

Offline JIM

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: maandag 23 januari 2012, 23:35:12 »

Bijscholing over wat hartklachten zijn is niet verkeerd en zeker een nuttige aanvulling voor EHBO. Maar bij het vermoeden van hartklachten geldt: zorg voor professionele hulp.

Ik zou mensen zeker vertellen wat symptomen van hartklachten kunnen zijn, maar hier moet zeker ook bij vermeld worden dat dit per patient kan verschillen en dat je bij twijfel zeker 112 moet bellen.

Onderscheid maken tussen cardiale en niet-cardiale klachten is vragen om problemen.

Maar inderdaad off topic, dus we gaan verder. Als ik het dus goed begrijp ga jij met jou stelling:

Citaat
Ik zeg daarom: duidelijke lijn trekken en niks geven op gebied en niveau van de huidige EHBO (conform oranje kruis en dergelijke).

in tegen de huidige richtlijn van het OK die wel aangeven dat de epi-pen en paracetamol gegeven mogen worden door EHBO'ers?

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #40 Gepost op: maandag 23 januari 2012, 23:47:21 »
@Jim: in het huidige Oranje Kruis boekje is de epipen niet als toegestaan aangemerkt.

Offline JIM

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: dinsdag 24 januari 2012, 00:09:08 »
@Jim: in het huidige Oranje Kruis boekje is de epipen niet als toegestaan aangemerkt.

Op pagina 68 staat dat een eerstehulpverlener geen autoinjector mag gebruiken bij een onbekend slachtoffer tenzij het slachtoffer daar uitdrukkelijk om vraagt.

Er is dus wel ruimte voor in de richtlijnen. Niet erg groot, toegegeven. Maar het mag dus wel. Daarnaast is het OK gelukkig niet de enige aanbieder van EHBO opleidingen. Weet iemand hoe dit geregeld is bij de LPEV.

Bovendien blijft nog altijd gelden dat het hier gaat om een noodsituatie. Als jij weet hoe je de epipen moet toedienen, dan mag dat. EHBO, pleeg of groenteboer.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: dinsdag 24 januari 2012, 01:01:19 »
Sta je bij een voetbaltoernooi voor de plaatselijke EHBO, dan is jouw relatie met je slachtoffer een hele andere situatie.
Je bent er dan ook niet voor opgeleid, niet voor bevoegd en niet bekwaam om bepaalde middelen aan te bieden. Moet je ook niet willen denk ik...

Als iemand op de post komt die expliciet vraagt om paracetamol, dan staat er niets in weg om dat het te geven.

Als iemand op de post komt die expliciet vraagt om een pijnstiller, dan staat er niets in weg om hem de standaard paracetamol dosering aan te bieden.

Als iemand op de post komt met de vraag of  iets heeft tegen hoofdpijn, ligt het iets anders zwart/wit gezegd:
Je stelt een diagnose [hoofdpijn]
Je schrijft een therapie voor [paracetamol]
Je verzuimd te kijken of er andere medicijnen ingenomen worden die mogelijk elkaar beinvloeden.

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #43 Gepost op: dinsdag 24 januari 2012, 17:42:13 »
Je schrijft een therapie voor [paracetamol]
Je verzuimd te kijken of er andere medicijnen ingenomen worden die mogelijk elkaar beinvloeden.
Precies, en met name het laatste kan en mag een EHBO'er niet. Dat leer je ook niet in een extra cursus.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: dinsdag 24 januari 2012, 18:40:00 »
Precies, en met name het laatste kan en mag een EHBO'er niet. Dat leer je ook niet in een extra cursus.

Ter aanvulling, zo'n hulpvrager moet zelf naar de post komen en de dosering paracetamol terplekke innemen.