Auteur Topic: medicatie toedienen of niet ?  (gelezen 45559 keer)

Offline Yvonne

• Super lid
  • Geslacht: Vrouw
  • "EHBO is mijn lust en mijn leven"
    • http://www.yvonnesdagboek.web-log.nl
  • Provincie: Overijssel
Re: medicatie toedienen of niet ?
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 21 januari 2012, 21:18:15 »
Helaas kan ik het met deze regel niet eens zijn, en wel om de volgende reden: als een suikerpatiŰnt buiten bewustzijn is geraakt door een hypo, kan deze dus geen antwoord meer geven, en zelf de medicatie niet toedienen. Wanneer men weet dat hij glucagen bij zich heeft kan je dat dus wel toedienen.

Wat een eerdere reactie hier al zegt:
Hoe weet je dat het een hypo is?
En weet een doorsnee EHBO'er waar deze injectie gezet moet worden, hoe de handeling moet worden uitgevoerd? Locatie, diepte? Enz enz.
Gewoon 112. Niet zelf lopen pielen en kloten, dat kost tijd en als het fout gaat zijn de rapen gaar.
Hoe ver je ook gaat zoeken... Moet je gewoon niet willen.

Ook geen epipen, enz. De mensen met een allergie voor wespen hebben zichzelf al lang ge´njecteerd als ze een steek voelen.
Enig idee hoe lang het duurt voordat wespengif echt z'n werk doet? Kortom, zo'n epipen is in een handomdraai al gezet.

En zo zijn er veel van deze "maar wat als..." scenario's te bedenken. Gewoon niet doen en de prof's bellen.

Daar kan ik het dan weer niet mee eens zijn.
Soms voel je een steek niet , bij mij ben ik binnen 5 minuten bewusteloos.Ben ik even bij mijn tas uit de buurt, kan ik hem dus niet meer zetten .

En heb het pas meegemaakt dat een allergisch kind een snoepje kreeg die hij altijd mocht en waarvan de ingrediŰnten verandert waren.Die had zelf niks door, maar moest uiteindelijk wel gereanimeerd worden.Ook dat was binnen 5 minuten na het nemen van het snoepje.

Als ik roep om mijn Epipen weet iedereen waar die te vinden is en mogen ze hem van mij gelijk zetten, zelfs mensen die geen EHBO-er zijn.

Mocht ik twijfelen bij een vreemde zal ik uiteraard eerst bellen met 112 en daarnaast wel aangeven dat ik zo'n pen heb en hem kan zetten....
groetjes Yvonne

Samen is dus nooit alleen, wat een verschil, wow..........
Leef alsof je morgen zult sterven en leer alsof je eeuwig blijft leven (Gandhi)

Instrukteur EHBO incl.verbandleer en kleine ongevallen
Instrukteur BLS-AED
Instrukteur EH aan kinderen - PBLS
Instructeur Sportletsel
Instructeur EH bij wandelletsel
LOTUS

Offline JIM

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • We zullen eens een poging wagen...
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 21 januari 2012, 21:21:00 »
Helaas kan ik het met deze regel niet eens zijn, en wel om de volgende reden: als een suikerpatiŰnt buiten bewustzijn is geraakt door een hypo, kan deze dus geen antwoord meer geven, en zelf de medicatie niet toedienen. Wanneer men weet dat hij glucagen bij zich heeft kan je dat dus wel toedienen.

Wat een eerdere reactie hier al zegt:
Hoe weet je dat het een hypo is?
En weet een doorsnee EHBO'er waar deze injectie gezet moet worden, hoe de handeling moet worden uitgevoerd? Locatie, diepte? Enz enz.
Gewoon 112. Niet zelf lopen pielen en kloten, dat kost tijd en als het fout gaat zijn de rapen gaar.
Hoe ver je ook gaat zoeken... Moet je gewoon niet willen.

Ook geen epipen, enz. De mensen met een allergie voor wespen hebben zichzelf al lang ge´njecteerd als ze een steek voelen.
Enig idee hoe lang het duurt voordat wespengif echt z'n werk doet? Kortom, zo'n epipen is in een handomdraai al gezet.

En zo zijn er veel van deze "maar wat als..." scenario's te bedenken. Gewoon niet doen en de prof's bellen.

En bel gewoon 112 bij een hartstilstand, ga niet reanimeren en begin al helemaal niet met dat stroomstootding wat overal aan de muur hangt. Daar komen alleen maar slechte dingen van...

Hoe noemde Rescue dat altijd ook alweer, sprookjes?
Rules are for the obedience of fools and the guidance of wise men.

(P)BLS/AED, EHBO, ex-SIGMA, (P)ALS, NLS, Anesthesieverpleegkundige, blablablabla...

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 21 januari 2012, 21:21:38 »
Anafylactische reacties gaan soms vreselijk snel. Ik ben geen voorstander van het op eigen initiatief geven van medicatie door EHBO'ers, maar de Epipen (zeker wanneer bij slachtoffer aanwezig) is een van de weinige middelen die daadwerkelijk levensreddend zijn en niet kunnen wachten.
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 21 januari 2012, 21:24:22 »
En bel gewoon 112 bij een hartstilstand, ga niet reanimeren en begin al helemaal niet met dat stroomstootding wat overal aan de muur hangt. Daar komen alleen maar slechte dingen van...

Je trekt de zaken nu een beetje uit zijn verband. De AED is een apparaat waarvan bewezen is dat het veilig door leken toe te passen is. Het is zo goed als foolproof en in de afgelopen jaren met succes ge´ntegreerd in de richtlijnen en het onderwijs.

Van de medicatie die je in het andere topic noemde is dat zeer zeker niet het het geval.
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

Offline JIM

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 21 januari 2012, 21:45:27 »

Je trekt de zaken nu een beetje uit zijn verband. De AED is een apparaat waarvan bewezen is dat het veilig door leken toe te passen is. Het is zo goed als foolproof en in de afgelopen jaren met succes ge´ntegreerd in de richtlijnen en het onderwijs.

Van de medicatie die je in het andere topic noemde is dat zeer zeker niet het het geval.

Dat kan wel zijn, maar stellen dat er alleen 112 gebeld moet worden en niets doen is ook absurd. Het punt is dat:

- epipen levensreddend is
- geleerd wordt aan slachtoffers en omgeving zelf wanneer en hoe de epipen gegeven wordt.
- slachtoffers van anafylactie dus vaak een epipen op zak hebben

Kan het dan zo veel kwaad om tijdens de opleiding te leren wat de epipen is en wanneer je die gebruikt? Nee.

Overigens heb ik in de vs al weleens epi-pen automaten aan de muur zien hangen, naast de brandblussers ;-)

(P)BLS/AED, EHBO, ex-SIGMA, (P)ALS, NLS, Anesthesieverpleegkundige, blablablabla...

Offline Yvonne

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 21 januari 2012, 21:52:16 »
En in geval van een diabeet, waarvan ik vermoed dat hij in een hypo zit zal ik altijd meten.Ook hier weer overleggen en de glucagen injectie zetten.

Bij een pomp gebruiker zelfs het infuus afkoppelen of het slangetje doorknippen, aan de pomp zelf doe ik niks, dat zijn complete computers.Of het moet net dezelfde zijn die Johan gebruikt, dan weet ik wel hoe hij werkt....

Ook dit kan levensreddend zijn.Bij Johan in elk geval wel, die schiet binnen 10 minuten van hoog naar laag...
groetjes Yvonne

Instrukteur BLS-AED
Instructeur Sportletsel
LOTUS

Offline JIM

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 21 januari 2012, 21:56:14 »
En in geval van een diabeet, waarvan ik vermoed dat hij in een hypo zit zal ik altijd meten.Ook hier weer overleggen en de glucagen injectie zetten.

Bij een pomp gebruiker zelfs het infuus afkoppelen of het slangetje doorknippen, aan de pomp zelf doe ik niks, dat zijn complete computers.Of het moet net dezelfde zijn die Johan gebruikt, dan weet ik wel hoe hij werkt....

Ook dit kan levensreddend zijn.Bij Johan in elk geval wel, die schiet binnen 10 minuten van hoog naar laag...

Ik denk dat dit zaken zijn die in iedere ehbo cursus thuishoren!

Offline Yvonne

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 21 januari 2012, 22:02:02 »
Bij mij wordt het allemaal behandeld, maar wel met de opdracht om in elk geval van twijfel 112 te bellen en niets zelf te doen zonder ruggespraak...
Zowel de Epipen als ook de glucagen injectie en de pomp worden uitgebreid gedemonstreerd, zodat iedereen weet wat hij moet doen als hij toestemming krijgt of wanneer het nodig is en hij zelf moet beslissen.
Soms is er echt geen tijd om eerst te bellen en handel je...
groetjes Yvonne

Instrukteur BLS-AED
Instructeur Sportletsel
LOTUS

Bazzz81

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: zondag 22 januari 2012, 15:13:19 »

Soms voel je een steek niet , ...

...Ik gaf al aan... Je kunt duizenden "maar wat als..." scenario's gaan bedenken. Dit is er een van.
Ben in mijn leven al tig keer gestoken, en heb ze allemaal gevoeld. Stuk voor stuk.
Als ik getalsmatig ga kijken hoe vaak een gemiddelde EHBO'er met dergelijke situaties te maken krijgt, dan is het antwoord: nihil.

Je kunt niet voor deze zeldzame casu´stieken de mensen gaan trainen met epipennen, glucagoninjecties, enz, enz te werken.
Hoe nobel dit streven ook is... Het EHBO boek zou 10 keer zo dik worden en mensen haken dan massaal af.

Offline JIM

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: zondag 22 januari 2012, 15:39:34 »

...Ik gaf al aan... Je kunt duizenden "maar wat als..." scenario's gaan bedenken. Dit is er een van.
Ben in mijn leven al tig keer gestoken, en heb ze allemaal gevoeld. Stuk voor stuk.
Als ik getalsmatig ga kijken hoe vaak een gemiddelde EHBO'er met dergelijke situaties te maken krijgt, dan is het antwoord: nihil.

Je kunt niet voor deze zeldzame casu´stieken de mensen gaan trainen met epipennen, glucagoninjecties, enz, enz te werken.
Hoe nobel dit streven ook is... Het EHBO boek zou 10 keer zo dik worden en mensen haken dan massaal af.

Je bent bezig met Eerste hulp bij ongelukken. Daarvoor moet je dus in je opleiding leren hoe je letsels gaat behandelen.

Als je een cursist maar het halve verhaal verteld, kun je net zo goed stoppen met ehbo.

Als je het ehbo boek 10x zo dik maakt (realistisch maar zo' n 2 kantjes maar goed) en er haken mensen af, dan weet je dat de overgebleven mensen wel de nodige kennis beheersen.

We durven echter geen mensen meer naar huis te sturen. Stamt denk ik nog uit de ehbo/koffieclub tijd.

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #25 Gepost op: zondag 22 januari 2012, 17:35:00 »
Ik denk dat je in het kader van deze discussie een aantal punten moet bekijken:

1. Is er een noodzaak voor het toedienen van medicatie in de Eerste Hulp? Voor een enkel levensbedreigend ziektebeeld (anafylaxie) lijkt het antwoord 'JA' te zijn. Dit geldt echter voor lang niet alle ziektebeelden en medicijnen.
2. Is er vanuit de vervolghulpverlening (Ambulance, SEH, Arts) behoefte aan het aanleren van deze vaardigheden in de Eerste Hulp? Is er draagvlak?
3. Wie neemt verantwoordelijkheid voor het toedienen van medicatie door eerstehulpverleners?

Zoals het Oranje Kruis nu al stelt kan een eerstehulpverlener het slachtoffer op zijn verzoek helpen met het innemen van zijn (voorgeschreven) medicatie.
Gaan we echter naar de situatie toe dat een eerstehulpverlener medicatie die alleen op voorschrift van een arts verkrijgbaar is, gaat toedienen aan een hem onbekend slachtoffer, aan wie de medicatie niet is voorgeschreven door een arts, dan verandert de situatie. Op dat moment stelt de eerstehulpverlener namelijk een bepaalde diagnose vast en dient een medicijn toe waarvan hij niet bevoegd is om het voor te schrijven en toe te dienen. Daar heb ik mijn bedenkingen bij.

Offline JIM

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: zondag 22 januari 2012, 19:50:03 »
Ik denk dat je in het kader van deze discussie een aantal punten moet bekijken:

1. Is er een noodzaak voor het toedienen van medicatie in de Eerste Hulp? Voor een enkel levensbedreigend ziektebeeld (anafylaxie) lijkt het antwoord 'JA' te zijn. Dit geldt echter voor lang niet alle ziektebeelden en medicijnen.
2. Is er vanuit de vervolghulpverlening (Ambulance, SEH, Arts) behoefte aan het aanleren van deze vaardigheden in de Eerste Hulp? Is er draagvlak?
3. Wie neemt verantwoordelijkheid voor het toedienen van medicatie door eerstehulpverleners?

Zoals het Oranje Kruis nu al stelt kan een eerstehulpverlener het slachtoffer op zijn verzoek helpen met het innemen van zijn (voorgeschreven) medicatie.
Gaan we echter naar de situatie toe dat een eerstehulpverlener medicatie die alleen op voorschrift van een arts verkrijgbaar is, gaat toedienen aan een hem onbekend slachtoffer, aan wie de medicatie niet is voorgeschreven door een arts, dan verandert de situatie. Op dat moment stelt de eerstehulpverlener namelijk een bepaalde diagnose vast en dient een medicijn toe waarvan hij niet bevoegd is om het voor te schrijven en toe te dienen. Daar heb ik mijn bedenkingen bij.

Inderdaad, maar ik zie bij de epipen, nitrospray, glucagen en stesolid gen problemen omdat patienten deze krijgen voorgeschreven door een arts voor gebruik in noodsituaties. Ehbo'ers kennen vanuit hun opleiding de verschijnselen van (bv) anafylactie. Wat is er dan mis met het, in afwachting van de ambulance, toedienen van de epipen, wat levensreddend is bij dit ziektebeeld? Ik krijg regelmatig vanuit mijn werk met anafylactie te maken en ik kan je vertellen: hoe eerder er wordt gehandeld, hoe beter.

Probeer maar eens een patient te intuberen die een opgezwollen larynx/aangezicht heeft en een infuus te prikken bij iemand zonder bloeddruk.

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #27 Gepost op: zondag 22 januari 2012, 21:16:14 »
Ik krijg regelmatig vanuit mijn werk met anafylactie te maken en ik kan je vertellen: hoe eerder er wordt gehandeld, hoe beter.
Dat hoef je mij niet te vertellen :), ik ben zelfstandig bevoegd om de indicatie te stellen en eerder genoemde handelingen uit te voeren.

De werkzaamheid van medicatie bestrijd ik ook niet. Het toedienen van de eigen medicatie op verzoek van een slachtoffer is niet zo'n probleem. De situatie veranderd echter wanneer de EHBO'er een zak vol medicatie op voorschrift meesjouwt (hoe komt hij er aan?) en vervolgens op eigen initiatief een 'diagnose' stelt en vervolgens medicatie toedient.

De grenzen gaan vervagen. Een EpiPen werkt levensreddend, ik kan er mee leven dat die bij een overduidelijke anafylaxie wordt gegeven, ook wanneer het niet aan hem is voorgeschreven. Maar waar gaan we de grens leggen voor medicatie? Als je nitrospray geeft, geven we dan ook maar vast ascal en plavix oplaaddosis bij pijn op de borst? De EpiPen is erg duur. Gaan we dan in plaats van de EpiPen maar met een ampul en spuit werken?

Eerst moet er consensus zijn over het Řberhaupt toedienen van medicatie, dan pas moet je praten over specifieke vormen.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: zondag 22 januari 2012, 21:33:51 »

Glucagon moet eerst gemeten worden, vervolgens de pen instellen en dan pas spuiten; terecht niet doen door willekeurige EHBO'ers

Epipen moet bij een heftige allergische reactie direct toedienen, ook door ehbo-ers. Ze dienen wel een (korte) training te volgen.

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #29 Gepost op: zondag 22 januari 2012, 21:39:43 »
Glucagon moet eerst gemeten worden, vervolgens de pen instellen en dan pas spuiten; terecht niet doen door willekeurige EHBO'ers
Glucagon kan je niet meten, je bedoelt waarschijnlijk bloedglucose of insuline. Glucagon zit in een spuit die je moet voorbereiden door de vloeistof in de spuit in een flacon te spuiten, te mengen met het poeder en vervolgens weer op te trekken. Daarna wordt het ge´njecteerd.