Hoe vanzelfsprekend bepaalde dingen voor sommigen onder ons hier zijn (zoals herkennen anafylaxie, hypo's, enz, enz),
voor veel, heel veel EHBO'ers ligt dat heel anders.
@JIM, jij, ik en een aantal anderen op dit forum hebben een grote bagage dagelijkse arbeid, klinische ervaring en kennis vanuit de opleiding.
Het grootste gros EHBO'ers hebben dat niet. Die doen het ernaast, voor de fun. Zij zien heel weinig van dit soort ziektebeelden.
Laten we niet vergeten dat we met EHBO te maken hebben, of liever gezegd: Eerste hulp. (had ik al eens gezegd dat EHBO een ouderwetse term is?)
Allemaal prachtig mooi, die epipennen, glucagon, glucosegels, enz, enz. Ik denk dat veel EHBO'ers dit niet willen, danwel durven geven.
Ik heb in mijn 10 jarige eerste hulpwerk op inmiddels zo'n 150 evenementen nog nooit een epipen, glucagon, nitrospray of wat dan ook nodig gehad.
Dus even heel reëel gekeken naar dit onderwerp, kan ik me zinnigere onderwerpen bedenken om hulpverleners in te scholen.
Bijvoorbeeld het onderscheiden van cardiale klachten van niet-cardiale klachten, ik noem maar een onderwerp.
Iets wat veel vaker voorkomt bij het oudere publiek en de vergrijzende maatschappij.
Kom ik nog op een andere invalshoek:
Ook al ga je mensen glucosegel en tabletten laten geven, in dat geval laat je een EHBO'er zelf een diagnose stellen en een behandeling starten.
Nu heeft het slachtoffer geen hypo, maar bijvoorbeeld een beroerte. Hij verslikt zich, en voila! Je hebt een probleem gecreëerd.
Oké, wellicht ook ver gezocht, maar je moet wel goed weten waar je mee bezig bent.