Auteur Topic: Wat zou jij veranderd willen zien in een volgende druk van het OK-boekje?  (gelezen 13703 keer)

Offline JIM

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • We zullen eens een poging wagen...
  • Provincie: Noord Brabant
Re: Wat zou jij veranderd willen zien in een volgende druk van het OK-boekje?
« Reactie #15 Gepost op: maandag 9 april 2012, 13:33:29 »
Ouderen, drugs en alcohol, meer verdieping van bepaaldr onderwerpen

Wat valt er dan extra over te vertellen? Ik denk dat dit niet geschikt is voor de basismodule.

Alcohol en drugs --> abc en 112
Ouderen --> zijn die zo bijzonder?
Rules are for the obedience of fools and the guidance of wise men.

(P)BLS/AED, EHBO, ex-SIGMA, (P)ALS, NLS, Anesthesieverpleegkundige, blablablabla...

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #16 Gepost op: maandag 9 april 2012, 14:25:34 »
Feit is wel dat je altijd een handvat hebt als je bij een slachtoffer komt. Hoe vaak komt het niet voor dat een EHBO'er niet weet waar te beginnen bij benadering van een slachtoffer?
Een methodiek geeft je een stukje rust, en je weet bij het benaderen al hoe je snel een beeld krijgt van je slachtoffer.

Ben ik absoluut met je eens. De ABCDE-methodiek biedt een zeer goed houvast in een stresvolle situatie. In een sterk versimpelde vorm kan het best worden aangeleerd, bijvoorbeeld de huidige manier die het OK gebruikt, maar dan met expliciet benoemen van de ABC. Voor sommige mensen is dat nog steeds lastig, omdat je dan extra moet nadenken over iedere stap. Soms brengt dat helaas ook verwarring.
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #17 Gepost op: maandag 9 april 2012, 14:29:42 »
Wat valt er dan extra over te vertellen? Ik denk dat dit niet geschikt is voor de basismodule.

Alcohol en drugs --> abc en 112
Ouderen --> zijn die zo bijzonder?
Alcohol en drugs horen zeker niet in een basismodule thuis.
Extra aandacht voor specifieke zaken bij ouderen is op zich goed, maar behoort dan tot de basismodule.

Ik denk dat het huidige OK boekje als basismodule voldoende is, zeker nu in de 26ste druk een en ander is toegevoegd.

Qua extra modules zou ik willen voorstellen:
* ABCDE-methodiek
* Verkeersongevallen en risicovolle sporten (motorcross, autocross, wieler) (zeg maar de traumatologie)
* Evenementenhulpverlening (meer algemeen over organisatie en inzet, je kunt evt bovenstaande modules daar in meenemen)
* Sport en wandelletsel
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl