Auteur Topic: pijn op de borst  (gelezen 18593 keer)

hansalmere

• Gast
Re: pijn op de borst
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 26 augustus 2011, 00:43:00 »
ik denk dat we hier de plank volkomen mis slaan, we gaan van allerlei aannames uit. volgens mij als ik het hier de forum berichten lees is het de bedoeling dat we ons houden in grote lijnen houden aan wat we hebben geleerd als EHBO. want nu wordt er al gesproken over nitro of isordil,

en ik ben het met je eens als jij ehbo'ers heb rond lopen die meer weten dan het boekje is dat fijn maar standaart advies zou luiden minimaal overleg MKA.

ik heb een mooie voorbeeld meegemaakt, morgens om 7:45 telefoon HAP (sluit om 08.00) mevr klaagt over een aantal symthonen die HEEL sterk lijken op hyperventilatie wel bekend met hyperventilatie ass. overlegt direkt met regie huisarts en spreekt mevr ook nog ff. en krijg advies om dat het niet de eerste keer is om hyperfree te gebruiken, huisarts had toch een rot gevoel kon niet aangeven waarom, hij besluit toch om visite af te leggen.   en paar minuten naar binnenkomst wordt de reanimatie opgestart. door de huisarts.

zo zie je maar dat ondanks uitvragen door professionals ook wel eens mis kan gaan. en daarom zou ik deze meneer nooit zomaar laten doorlopen,

Hans

Pleegje

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 26 augustus 2011, 11:18:03 »
Ik ben het met Hans eens...voor de EHV'er lekker simpel houden en altijd overleggen met de meldkamer. Deze zal uiteraard ook de nodige informatie willen hebben dus je moet als EHV'er wel goed uitvragen.

@Hans...voor een huisarts of ambulancedienst is hyperventilatie altijd een indicatie om iemand te gaan zien..ook al is die persoon er mee bekend. Hyperventilatie is namelijk geen ziekt op zich..altijd een uiting van een ander probleem. Maar goed dat die huisarts op zijn "fingerspitschegefuhl" reageert.

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 26 augustus 2011, 14:33:45 »
Ik ben het met Hans eens...voor de EHV'er lekker simpel houden en altijd overleggen met de meldkamer. Deze zal uiteraard ook de nodige informatie willen hebben dus je moet als EHV'er wel goed uitvragen.
Ook ik ben het daar mee eens. Ik ben het overigens ook met Bazzz81 eens dat sommige eerstehulpverleners ;D niet doorvragen en niet eerst even nadenken. Voor pijn op de borst hoort in de meeste gevallen 112 gebeld te worden, omdat je in het veld als eerstehulpverlener gewoon niet over de kennis, ervaringen en middelen beschikt om de juiste inschatting te maken. Maar de paniekerige reactie die je nog al eens ziet is ook niet nodig, tenzij het slachtoffer snel achteruit gaat natuurlijk ;).
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

hansalmere

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 27 augustus 2011, 10:20:17 »
gisterenavond hebben wij deze casus behandelt tijdens ťťn inzet met 2 ambuverpleegkundige en zij waren van meining dat je sowieso MKA belt, het uitvragen is perfect, alleen je zal 2 keer het zelfde gaan uitvragen. want de meldkamer wil ook de vragen weten. dus gewoon gelijk bellen.

hans

Bazzz81

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 27 augustus 2011, 15:35:25 »
Vanuit mijn achtergrond (en gezien zijn achtergrond) kan ik me prima vinden in het handelen van Bazzz81.

Samen met een collega-verpleegkundige bij deze casus in de behandelruimte geweest, dus samen met hem en de patiŽnt en echtgenote zodoende besloten.
Op grote evenemenen proberen we vaak een verpleegkundige aanwezig te hebben. Dit kan in dit soort gevallen voordeel hebben.
Zeker de uitdukkelijke wens van de patiŽnt om geen ambulance of huisarts te bellen is van groot belang geweest in onze gezamenlijke beslissing.
Je kunt iemand immers niet tegen eigen wil in gaan behandelen of laten behandelen.
Daarnaast is bij deze patiŽnt geen sprake van onwetendheid, want heer loopt al jaren in dit traject en kent deze klachten goed.

Is dit een "verse" cardiologische patiŽnt, die p.o.b. klachten zelden meemaakt en ook in onwetendheid is, dan veranderd dat zo'n casus meteen.
Wellicht is dat ook het lastige van casuÔstieken op fora... Het beste kun je er zelf bij zijn om het totale beeld (met alle emoties en factoren) te kunnen beoordelen.

Maar dit soort ziektebeelden zorgt wel voor totaal verschillende denk- en handelwijzen, verschillende manieren van reageren, uitvragen, anticiperen, interpreteren, enz.
Dit is gewoon de lastige tak van het eerste hulp verlenen. Wat is goed om wel of niet te doen.
Moet je altijd op safe gaan spelen en bij alles dat buiten het EHBO boekje valt 112 bellen, of worden hulpverleners op dit soort ziektebeelden ooit bijgeschoold?
Ik denk dat een beetje meer bekendheid over dergelijke beelden niet weg is onder de groep EHV'ers die evenementenhulpverlening bieden.
Echt "passantenhulpverlening" kun je dat niet meer noemen vind ik...

Marco

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: zondag 28 augustus 2011, 01:13:29 »
Ik kan me de reactie van Bazzz81 goed voorstellen, wanneer je verpleegkundige bent reikt je kennis verder dan die van de doorsnee eerste hulpverlener. Daarom denk ik dat het voor een gewone EHBO-er goed is om op safe te gaan, immers je "werkt" wel met mensenlevens.

Spreek je over professionele evenementenhulpverlening ben ik het ook met Bazzz81 eens dat die wellicht meer weten en daardoor ook anders handelen. De gemiddelde EHBO-er die een keer bij een evenement als hulpverlener staat kan zich het beste aan het boekje houden, gaat er dan een keertje helaas iets niet goed kan hij bij problemen aangeven dat hij volgens de eindtermen van het Oranje Kruis heeft gewerkt.

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #21 Gepost op: zondag 28 augustus 2011, 18:25:10 »
Precies, doorvragen is niet schadelijk. Je moet je goed realiseren wat je met de informatie kunt. Voor de gemiddelde EHBO'er zal het zijn beleid niet beÔnvloeden als hij netjes het boekje volgt.

gisterenavond hebben wij deze casus behandelt tijdens ťťn inzet met 2 ambuverpleegkundige en zij waren van meining dat je sowieso MKA belt, het uitvragen is perfect, alleen je zal 2 keer het zelfde gaan uitvragen. want de meldkamer wil ook de vragen weten. dus gewoon gelijk bellen.

hans
Wel scheelt het tijd: immers kan je een betere melding doen bij de meldkamer (het hoeft dus niet per se 2x gevraagd te worden, het wordt overigens nog wel vaker gevraagd als de ambulance komt en patiŽnt naar het ziekenhuis gaat).
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

Offline arnoldvdm

• Nieuw lid
  • *
  • Geslacht: Man
  • EHB-O is mijn lust en mijn leven.
  • Provincie: Noord Holland
« Reactie #22 Gepost op: maandag 27 mei 2019, 04:49:20 »
Sowieso is het motto altijd:
112 daar red je levens mee

Bij pijn op de borst en patiŽnt cardiologie lijkt mij dat vanzelfsprekend.

Terwijl je MKA aan de lijn hebt kun je daarnaast ook doorvragen.
Het is niet zo dat je niet verder mag zoeken.

De AMPLE-protocol is daar handig bij:

• Allergies
  • Medication
  • Past
  • Last meal
  • Events

Heeft de patiŽnt allergieŽn
Gebruikt de patiŽnt medicatie
Heeft de patiŽnt een ziekenhuis verleden en/of vergelijkbare symptomen.
Wat was de laatste maaltijd van de patiŽnt.
Heeft de patiŽnt voorafgaand iets ondernomen/activiteiten. (toilet, sport, inspanning)

Uit de verhalen komt de ďpastĒ nadrukkelijk naar boven wegens patiŽnt cardiologie.
Maar doorvragen naar medicatie, etc. kan professionele hulpverlening verder helpen.
Niet alle medicatie kan in combinatie gebruikt worden.

In deze situatie dus altijd stap 1: 112 bellen.
Handelen in geval van nood en doorvragen om de professionele hulpverlening te helpen.

Zo controleer je meteen de AVPU.