Auteur Topic: Ottawa Ankle Rules in de EHBO?  (gelezen 9746 keer)

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
Ottawa Ankle Rules in de EHBO?
« Gepost op: woensdag 3 augustus 2011, 17:18:12 »
Of dit echt in EHBO++ hoort is een beetje de vraag, maar het lijkt me de beste plaats :).

Zijn er EHBO-verenigingen die de Ottawa Anke Rules (Google: Ottawa Ankle Rules, zie oa Wikipedia) gebruiken in het veld om te beslissen of iemand met een pijnlijke enkel na een verstuiking gebruiken om iemand wel/niet in te sturen naar de huisarts of de SEH?

Zo ja, op welke manier wordt deze aangeleerd en onder welke voorwaarden?

Zo nee, hoe zien jullie de mogelijkheden er van? Te moeilijk?
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

Offline Peerpandabeer

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • Provincie: Noord Brabant
Re: Ottawa Ankle Rules in de EHBO?
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 4 augustus 2011, 14:12:12 »
Ik had er nog nooit van gehoord.

wel interresant maar gebruik je boeren verstand en je komt er ook wel.

deze regels zijn meer om te kijken of er verder rontgen onderzoek nodig is en dass toch iets meer voor de arts maar voor ons zekers ook goed te gebruiken.
kortom weer wat geleerd
de stilte klonk inmens luid
(slachtoffer na de vuurwerkramp)

Een deel van het mens zijn,
bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte,
het ondergaan van nieuwe indrukken,
ook als zij niet passen in jouw perspectief

TNG/Inheritance, La Forge tegen Data

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 4 augustus 2011, 15:35:42 »
@ Peerpandabeer:
Ze zijn inderdaad ontwikkeld om als arts te beslissen of wel of geen foto gemaakt moet worden. Deels maakt dat ze ook bruikbaar in de Eerste Hulp op straat, immers, moet je wel of niet iemand naar een arts sturen. Dat ligt natuurlijk wel wat genuanceerder, want ook een ernstige verstuiking wordt bij voorkeur even door een arts gezien om te beoordelen of de enkelbanden al dan niet beschadigd zijn (al zie je daar in het acute stadium weinig van gezien de zwelling).

Hoe de betrouwbaarheid bij gebruik door EHBO'ers weet ik niet, ik vraag me af of dat ooit in onze setting zo is onderzocht. Het is in ieder geval een hulpmiddel, maar:

... maar gebruik je boeren verstand en je komt er ook wel.
...
dat blijft helemaal waar :)!
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

golly

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: zondag 7 augustus 2011, 16:17:50 »
Ik ben voor!
Maar dan alleen als mensen ook meer kennis krijgen over gewrichten, botten, spieren en pezen...

Ik gebruik ze nu een paar jaar en het helpt echt, als er minder dan 4 stappen gezet kunnen worden en er is drukpijn over 1 of meer der 4 gebieden (asdruk, mediale en laterale malleolus en metatarsale V) dan zeker insturen, indien niet, drukverband en rusthouden, advies naar HA als last blijft.

Ik moet zeggen dat het ook helpt als je wat vaker enkeltjes voor je neus krijgt hoor :)

Kennis van de anatomie en mechanismen is wel belangrijk wil je zoiets willen gebruiken!

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
  • Provincie: Zeeland
« Reactie #4 Gepost op: maandag 8 augustus 2011, 00:31:43 »
Ik gebruik de regels ook al een paar jaar als globale richtlijn voor het inzenden.
Soms wijk ik er van af omdat mijn gevoel zegt dat de uitslag van de regel niet corret is, rationeel beredeneren kan ik dat niet altijd.
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 9 augustus 2011, 11:48:26 »
Bedankt voor de reacties!

Het is inderdaad een vaardigheid waarvoor wat meer achtergrondkennis over het bewegingsapparaat zeker gewenst is.

@ Jacques: soms moet je de regels inderdaad met wat gezond verstand gebruiken. Ik heb wel eens iemand gehad op de SEH die lopend binnenkwam, de OAR niet duidelijk positief en zijn hele enkel aan gort had liggen. Dat zijn uitzonderingen, maar je komt ze tegen :).

ehbo-er

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: maandag 26 september 2011, 17:00:28 »
Bedankt voor de reacties!

Het is inderdaad een vaardigheid waarvoor wat meer achtergrondkennis over het bewegingsapparaat zeker gewenst is.

@ Jacques: soms moet je de regels inderdaad met wat gezond verstand gebruiken. Ik heb wel eens iemand gehad op de SEH die lopend binnenkwam, de OAR niet duidelijk positief en zijn hele enkel aan gort had liggen. Dat zijn uitzonderingen, maar je komt ze tegen :).

Ik denk dat veel EHBO'ers onvoldoende kennis van het bewegingsapparaat hebben, en ik reken me daar zelf ook onder, om een verantwoorde diagnose te kunnen stellen. 

Bazzz81

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maandag 26 september 2011, 18:57:59 »
Ik ben voor!
Maar dan alleen als mensen ook meer kennis krijgen over gewrichten, botten, spieren en pezen...

Ik ben tegen invoeren in de eerste hulpverlening. Waarom? Omdat het al lastig is om de hulpverleners AVPU aan te leren als het gaat om scoren van bewustzijn.
En dan heb ik het over gedreven hulpverleners die veel evenementen draaien.
Hoe meer scoresystemen, des te lastiger het wordt. Ik ben het met Peerpandabeer eens... met boerenverstand kom je een heel eind.
Kan iemand belasten? Zwelling te zien? Afwijkende stand? Asdruk? Drukpijn? Bewegingsbeperking? Allemaal dingen die je zonder scorelijst kunt beoordelen.

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #8 Gepost op: maandag 26 september 2011, 19:40:53 »
Ik denk dat veel EHBO'ers onvoldoende kennis van het bewegingsapparaat hebben, en ik reken me daar zelf ook onder, om een verantwoorde diagnose te kunnen stellen.
De Ottawa Ankle Rules zijn niet bedacht om een diagnose te stellen. Slechts om te bepalen of het wel of niet geďndiceerd is een foto te maken (of dus om iemand wel of niet door een arts gezien moet worden).

Hoe meer scoresystemen, des te lastiger het wordt. Ik ben het met Peerpandabeer eens... met boerenverstand kom je een heel eind.
Kan iemand belasten? Zwelling te zien? Afwijkende stand? Asdruk? Drukpijn? Bewegingsbeperking? Allemaal dingen die je zonder scorelijst kunt beoordelen.
Bij overduidelijke afwijkingen werkt boerenverstand prima, maar bij de meeste enkelletsels zijn er geen overduidelijke afwijkingen. Ik ben het met jullie eens dat je met boerenverstand vaak ver komt, alleen blijven enkelletsels moeilijk te beoordelen. De Ottawa Ankle rules zijn een gevalideerd systeem, zodat je de overweging op basis van evidence kan maken. Ze zijn inderdaad lastig en niet voor iedere EHBO'er weggelegd.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 27 september 2011, 00:06:00 »
Bij overduidelijke afwijkingen werkt boerenverstand prima, maar bij de meeste enkelletsels zijn er geen overduidelijke afwijkingen. Ik ben het met jullie eens dat je met boerenverstand vaak ver komt, alleen blijven enkelletsels moeilijk te beoordelen. De Ottawa Ankle rules zijn een gevalideerd systeem, zodat je de overweging op basis van evidence kan maken. Ze zijn inderdaad lastig en niet voor iedere EHBO'er weggelegd.

Maar je moet wel goed weten waar je het over hebt ..........

Bazzz81

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 27 september 2011, 12:14:14 »
Deze lijst is gemaakt voor huisartsen en poortartsen om te bepalen of er wel/geen foto gemaakt moet worden.
Er is namelijk maar één beroepsbeoefenaar die de diagnostische handeling van röntgenfoto's mag bepalen. En dat is een arts.

Het zal vast een machtig mooi score systeem zijn, maar het werkt niet in de EHV.
Ik noemde hierboven de AVPU, maar kijk naar de regel van 9. Zelfs die is lastig te onthouden (ooit wel eens achterhaald hoeveel dit precies nog weten?)
Eerste hulp is eerste hulp. En we moeten het niet ingewikkelder, en daarmee onaantrekkelijker maken.

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 27 september 2011, 12:26:50 »
Het zal vast een machtig mooi score systeem zijn, maar het werkt niet in de EHV.
Ik noemde hierboven de AVPU, maar kijk naar de regel van 9. Zelfs die is lastig te onthouden (ooit wel eens achterhaald hoeveel dit precies nog weten?)
Eerste hulp is eerste hulp. En we moeten het niet ingewikkelder, en daarmee onaantrekkelijker maken.
Hij staat ook niet voor niets onder het kopje EHBO++ :). Er zijn veel regels moeilijk te onthouden. Het is ook geen regeltje dat je in de standaard EHBO moet opnemen. Maar ik kan me voorstellen dat mensen die georganiseerd EHBO'en op sportevenementen met een duidelijke uitleg deze regel kunnen gebruiken.

Interessant is wel dat men hier doorgaans wel vindt dat de eerstehulpverlener allerlei risicovolle handelingen moet kunnen uitvoeren, maar dat een beslisregel voor enkelletsels te moeilijk bevonden wordt. ::) ;D