Auteur Topic: Arborichtlijnen voor LOTUS...?  (gelezen 5435 keer)

Marco

• Gast
Arborichtlijnen voor LOTUS...?
« Gepost op: vrijdag 29 juli 2011, 13:17:35 »
In maart j.l. heeft Peerpandabeer al eens een topic aangemaakt over kunstrook. In mijn beleving werd hierop toch weinig gereageerd.

Daarom wil ik een topic maken die wat breder is. Is er voor de LOTUS een Arborichtlijn nodig? We krijgen op de LOTUS kring wel te horen wat wel en niet mag. Bij de LOTUS kring waar ik sinds kort naar ben overgestapt hebben ze het naar mijn mening goed voor elkaar. De opdrachtgever krijgt een voorwaardenlijst waar zij aan dienen te voldoen. Hierin staat o.a. wat de LOTUS niet mag doen.
Ikzelf heb ruim 10 jaar geleden een ongevalletje tijdens een LOTUS inzet gehad, overigens geen blijven letsel aan overgehouden.

Mijn vragen zijn:
1.  Zijn er Arborichtlijnen/-afspraken voor de LOTUS nodig?
2.  Wordt er vanuit je eigen LOTUS kring voldoende op de "gevaren" van het LOTUS werk gewezen (bijvoorbeeld de schadelijkheid van kunstrook, o.i.d.).
3.  Wordt er vanuit de landelijke organisatie voldoende op de risico's van het LOTUS zijn gewezen?

Vooropgesteld: LOTUS is en blijft een geweldig mooie hobby.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Offline EHBOFAN

• Senior lid
  • Geslacht: Man
  • Groepsmening? Nee, ik heb een persoonlijk mening!
Re: Arborichtlijnen voor LOTUS...?
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 29 juli 2011, 19:54:41 »
Ja, zodra er sprake is van een arbeidsrelatie en dus sprake van een opdrachtgever/werkgever dient deze haar ingehuurde en vaste personeel te beschermen tegen onveilige en ongezonde werksituaties.
Een Lotus kring moet je eigenlijk zien als een arbeidspool waar de leden zich kunnen laten inhuren door derden.
Betaald, onbetaald, in vast dienstverband of vrijwillig maakt daarbij geen verschil voor de ARBO-wetgeving.

Het (laten) opstellen van een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is niet gebruikelijk in de EHBO en LOTUS wereld maar moet volgens de ARBO-wetgeving wel worden uitgevoerd bij inhuur van Lotus.
Je hebt als opdrachtnemer en opdrachtgever namelijk een "zorgplicht" voor het ingehuurde personeel.

Een Lotus kring zal haar leden dus moeten behoeden voor gevaarlijke situaties.
Er wordt wel (wat) aandacht geschonken aan veilig werken maar een echte RI&E of een Last Minute Risk Analyse (LMRA), dat heb ik nog nooit mogen beleven bij welke Lotus inzet dan ook.

Mijn advies: zorg dat je in ieder geval een LMRA uitvoerd voor de daadwerkelijke inzet!
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890,./!?

Als je fouten vind, mag je ze als dank gratis houden.