Auteur Topic: Amerikaanse toestanden in Nederland...?  (gelezen 5152 keer)

Marco

• Gast
Amerikaanse toestanden in Nederland...?
« Gepost op: donderdag 28 juli 2011, 17:45:28 »
We zien in de samenleving steeds vaker, als er iets niet goed gaat wordt dit via de rechter - al dan niet met schadevergoedingen - uitgevochten. Ik vind dit iets wat we bij de lekenhulp toch niet zouden moeten hebben. Ik kan me voorstellen dat sommigen het idee hebben "wanneer ik help en er gaat iets fout...". Ik weet ook wel dat in de wet staat dat iedereen de zorgplicht om in noodgevallen een ander te helpen. In hoeverre beschermt de wetgever de lekenhulp en is dit voldoende?
Wat vindt jij...?

Offline EHBOFAN

• Senior lid
  • Geslacht: Man
  • Groepsmening? Nee, ik heb een persoonlijk mening!
Re: Amerikaanse toestanden in Nederland...?
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 28 juli 2011, 20:15:07 »
We zien in de samenleving steeds vaker, als er iets niet goed gaat wordt dit via de rechter - al dan niet met schadevergoedingen - uitgevochten. Ik vind dit iets wat we bij de lekenhulp toch niet zouden moeten hebben. Ik kan me voorstellen dat sommigen het idee hebben "wanneer ik help en er gaat iets fout...". Ik weet ook wel dat in de wet staat dat iedereen de zorgplicht om in noodgevallen een ander te helpen. In hoeverre beschermt de wetgever de lekenhulp en is dit voldoende?
Wat vindt jij...?
Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen strafrecht en civielrecht.

Het strafrecht komt slechts om de hoek kijken als overduidelijk handelingen zijn gepleegd en geconstateerd die de normale gebruikelijke handelingen, normen, waarden en gebruiken hebben overschreden, uiteraard afgewogen tegen de omstandigheden waarin de eerstehulp is gepleegd.

Civielrechtelijk hoef je in Nederland en de meeste (Europese) landen als leken EHBO-er geen zorgen te maken.
Zolang je geen strafbare feiten gedurende je eerstehulp hebt gepleegd jegens je hulpbehoevende(n) hoef je je ook niet civielrechtelijk te verantwoorden.
Je bent immers als goed Samaritaan bezig om je medemens te helpen met jouw (beperkte medische) kennis en vaardigheden.
Een civiele claim van het slachtoffer zal alleen stand houden bij de civiele rechter indien aantoonbaar "verkeerd" is gehandeld en lichamelijk letsel is ontstaan die niet veroorzaakt is door het ongeval van het slachtoffer is opgelopen maar door toedoen van de eerstehulpverlener. Dan zit je al op het (grens)vlak van strafbare feiten.

Materiele schade ontstaan door je handelen als EHBO-er om het slachtoffer te helpen komen in principe ten laste van (de verzekering van) het slachtoffer.
Het openknippen of kapotschuren van kleding om bijvoorbeeld AED elektroden te plaatsen kunnen niet op jouw worden verhaald.
Deze handelingen worden gezien als acute noodzaak en specifiek handelen om het slachtoffer te kunnen redden, namelijk het plakken van elektroden op de blote huid.
Het onmiddellijk verwijderen van kleding is noodzakelijk om deze handeling te kunnen uitvoeren, en niet onbelangrijk in het onmiddellijk belang van het slachtoffer zelf om acuut hulp te ontvangen zonder uitstel of vertraging.

De bedragen die in Amerika worden geclaimd zijn veelal civielrechtelijk en ook daar wordt deze handelswijze met argusogen bekeken.
Er geldt daar ook nog een bepaalde claimcultuur: hoe vermogender de "foute" hulpverlener hoe meer ik kan kaalplukken.
In Nederland worden de hoogte van de compensatie en/of schadevergoeding (gelukkig) alleen door de rechter bepaalt, afgewogen tegen de omstandigheden.

Met andere woorden, in Nederland, binnen en buiten Europa moet je het wel erg bont gemaakt hebben wil je strafrechtelijk en/of civielrechtelijk worden aangepakt.
Zolang je niet de normale gebruikelijke handelingen, normen, waarden en gebruiken overschrijdt is er nergens ter wereld iets aan de hand.  :)
Blijf vooral eerstehulp verlenen!  :)
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890,./!?

Als je fouten vind, mag je ze als dank gratis houden.