Auteur Topic: Hulp bij hartklachten kaart  (gelezen 7077 keer)

redcross

• Gast
Hulp bij hartklachten kaart
« Gepost op: zaterdag 7 mei 2011, 12:58:14 »
Hallo lezers,

ik heb een vraag. Ik wil voor mijn webstie ikehbo.nl weer een nieuwe ehb-kaart gaan maken. Deze moet gaan over hartproblemen. Nu ben ik aan het denken en zoeken geweest wat er precies aan klachten op moeten komen. Misschien kunnen jullie me helpen.

Ik denk nu aan de volgende klachten: hartinfarct, hartfalen en afwijkend hartritme (fibrileren).
Daar komen dan symptomen bij en behandelingen.

Wat ik me gelijkertijd afvraag is of het wel nuttig is om een onderverdeling te maken bij hartklachten om dat vaak de symptomen gelijk zijn. Alleen de handelswijze kan iets verschillen.

Mijn vraag: wat zouden jullie in een samenvattende en snel overzichtelijke kaart willen zien of mij adviseren erop te zetten?

Alvast dank voor de input.

ehbo-er

• Gast
Re: Hulp bij hartklachten kaart
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 7 mei 2011, 23:19:31 »
Hallo lezers,

ik heb een vraag. Ik wil voor mijn webstie ikehbo.nl weer een nieuwe ehb-kaart gaan maken. Deze moet gaan over hartproblemen. Nu ben ik aan het denken en zoeken geweest wat er precies aan klachten op moeten komen. Misschien kunnen jullie me helpen.

Ik denk nu aan de volgende klachten: hartinfarct, hartfalen en afwijkend hartritme (fibrileren).
Daar komen dan symptomen bij en behandelingen.

Wat ik me gelijkertijd afvraag is of het wel nuttig is om een onderverdeling te maken bij hartklachten om dat vaak de symptomen gelijk zijn. Alleen de handelswijze kan iets verschillen.

Mijn vraag: wat zouden jullie in een samenvattende en snel overzichtelijke kaart willen zien of mij adviseren erop te zetten?

Alvast dank voor de input.

De symptomen bij een bepaalde aandoening benoemen is te doen
Een aandoening herkennen op basis van symptomen is behoorlijk moeilijk en vraagt dus heel veel kennis van zaken en het pluis/niet pluis gevoel onderkennen.

Wat mij betreft

112 en symptomen objectief benoemen 

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
  • Provincie: Zeeland
« Reactie #2 Gepost op: zondag 8 mei 2011, 14:42:09 »
Op zich ben ik wel een voorstander van wat meer achtergrond informatie.
Het feit dat een hartinfarct bij een diabeet zich als een vrij onschuldige maagpijn kan presenteren en het feit dat duizeligheid (met een volstrekt onregelmatige pols wanneer je die voelt :-) veelal duidt op een atriumfibrilatie, zou in de praktijk kunnen voorkomen dat je zo'n iemand met 'onschuldige' klachten weer zonder verdere controle door een arts laat gaan.

Maar alleen met die kaart ben je er niet, die kaart moet een samenvatting zijn van een (aantal) les(sen).

Door iets op internet te plaatsen heb je echter geen controle over het traject, dus of alle lesstof er bij geven of je beperken tot de symptomen en de diagnose aan een ander overlaten is mijn advies
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Pleegje

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: maandag 9 mei 2011, 09:51:01 »
zou ik niet aan beginnen. Hartklachten zijn niet onder te brengen op een kaartje. Elk mens in de wereld heeft/krijgt zo zijn eigen klachtenpatroon bij stoornissen in de mechaniek en/of geleiding.

redcross

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: maandag 9 mei 2011, 10:30:13 »
Oke, ik denk dat als ik die kaart maak ik het moet houden bij symptomen en handelingen en niet moet gaan voor specifieke aandoenigen omdat deze zonder ECG en andere controles niet te controleren vallen.

Ik denk wel dat zo'n kaart te maken valt. Want als je in termen van ieder slachtoffer presenteert zich op zijn eigen manier gaat praten kunnen we iedere vorm van vastleggen van symptomen wel vergeten. De kaart is op A4 formaat dus er kan wel aardig wat info op.

Overigens is deze kaart bedoelt voor mensen die wat minder diepgaande EHBO kennis hebben en moet het eigenlijk een handvat zijn om ze in beweging te krijgen een ambu te bellen.

Bazzz81

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 10 mei 2011, 19:22:50 »
Ik denk net als Pleegje,

BEGIN ER NIET AAN!!!

Past ook niet op een A4-tje