Auteur Topic: kunstrook  (gelezen 5935 keer)

Offline Peerpandabeer

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • Provincie: Noord Brabant
kunstrook
« Gepost op: dinsdag 29 maart 2011, 01:03:48 »
wou der eigenlijk een pol van maken maar dat kan schijnbaar niet meer.

weigeren jullie om in kunstrook op te treden?
Ja?
Nee?
Nee mits ik gebruik mag maken van beschermingsmiddelen.

graag jullie mening.
ik heb er tot nu toe geen moeite mee gehad ,maar na het lezen van een artikel in het reddingswezen ga ik toch mijn bedenkingen hebben.

heb het artikel uit het reddingswezen toegevoegd
de stilte klonk inmens luid
(slachtoffer na de vuurwerkramp)

Een deel van het mens zijn,
bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte,
het ondergaan van nieuwe indrukken,
ook als zij niet passen in jouw perspectief

TNG/Inheritance, La Forge tegen Data

Offline Hanzzzz

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • Leren is proberen en duurt een leven lang.
  • Provincie: Utrecht
Re: kunstrook
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 30 maart 2011, 20:28:09 »
Tsja, wat zal ik zeggen.
Ik werk al jaren met oefenrook. In het begin op basis van olie en nu op basis van glycolen en water.
Alle rapporten ten spijt blijkt dat het nagenoeg geen kwaad kan. Rapporten geven dat ook aan.
Natuurlijk wordt het slechter bij langdurig verblijf in de rook. Je moet dan wel denken aan meer dan 8 uur achter elkaar in een straffe rookconcentratie (zicht ongeveer 1m).
Dat komt zelden voor.
Verder is het ook van belang met een goed onderhouden machine te werken met rookvloeistof die ook geschikt is voor deze machine.

Natuurlijk snap ik dat mensen geen enkel risico willen lopen en graag een maskertje gebruiken. Das jammer want dat komt de realiteit niet ten goede. En dat is nu juist net wel de bedoeling. Daardoor zal weer eerder voor een pop gekozen worden. Je ziet dat deze trent zich al ontwikkeld. De oefenpoppen-industrie speelt hier al handig op in.
Overigens moet je je dan ook afvragen of je niet de hele dag met een maskertje op moet lopen want ik denk dat je buiten de oefeningen met oefenrook om meer risico loopt. Denk maar eens aan fijnstof e.d. Hier loop je dagen achter elkaar in rond.

Het gebruik van blindmaskers bij de brandweer komt nog zelden voor. Ook dat is geen realistische optie. Ook de electronische niet. Dit zijn middelen die vrijwel alleen bij scholing en instructie gebruikt worden.
Je moet je voorstellen dat je de rook niet alleen nodig hebt voor alleen enscenering, maar ook om de brandweerman te leren deze rook te lezen. Het is dus niet de bedoeling het oefenobject maar helemaal vol te plempen en we zien wel. ook gebruikt de brandweer steeds meer ventilatie technieken. Kun je vrijwel alleen oefenen met rook.
Sterker nog: Als er iemand kans ziet de oefenrook te kleuren (wat de rook er zeker niet veiliger op zal maken) loopt die gegarandeerd binnen. Hier is erg veel behoefte aan. Wat dacht je van warme rook die stijgt........ OOOOO ik zou willen dat ik het maken.
Er moet dynamisch met rook omgegaan worden om realiteit en instructie te vergroten.

Voor BHV oefeningen kan het volgens mij helemaal geen kwaad, omdat BHVrs er helemaal weinig mee in contakt komen.

Kortom:
Oefenrook lijkt mij geen probleem bij normaal gebruik.

Er is echter wel degelijk een alternatief n.l. WATER.
Grote pretparken gebruiken ionisatie systemen die alleen water nodig hebben. Nadeel is dat ook deze rook zakt en niet erg lang blijft "hangen".
Wie weet hoe dit systeem zich verder ontwikkeld.
Let op!! Sommige foto's zijn eerder geplaatst, maar dan is er een andere techniek beschreven.
Groeten,
HANZZZZ

marjan

• Gast
Re: kunstrook
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 30 maart 2011, 22:23:20 »
grrrrrrrr   lees ik weer eens niet correct

ik speel niet in rook, ivm dat ik weken lang last heb van mijn luchtewegen en verkouden.

ik vraag het altijd na bij de opdrachtgevers. Moet ik in de rook dan weiger ik de opdracht  (eigen veiligheid staat toch plek 1) meestal is het geen probleem mag ik buiten het rook gebied spelen :D :D :D