Auteur Topic: trauma zwachtel, nuttig of niet?  (gelezen 15365 keer)

Marco

• Gast
Re: trauma zwachtel, nuttig of niet?
« Reactie #15 Gepost op: maandag 19 september 2011, 00:15:19 »
Ik heb laatst met het traumaverband mogen oefenen. Ik denk dat het een welkome aanvulling zou kunnen zijn in de bestaande ehbo-koffer. Alleen wacht nog even met de aanschaf, de verwachting is dat de prijs over een jaar (misschien 2 jaar) de helft van de huidige prijs is. Op dit moment is ie nog aan de prijzige kant.

albert

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 17 april 2012, 14:34:17 »
Ideaal een traumazwachtel in je koffer. Iedere kroeg of instelling waar wel eens een glas breekt en mogelijk iemand zich ernstig snijd door valpartijtje of iets dergelijks, zou dit in zijn koffer moeten hebben. Eenvoudig zelf aan te brengen, je hoeft niet 10 minuten hoog te houden en ook niet af te drukken maar gelijk zwachtelen. In het ziekenhuis kan hij ook zo onder de rontgen.  Veelzijdig in gebruik.

marjan

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 18 april 2012, 12:46:03 »
voor huis, tuin en keuken ehbo-er is de aanschaf best veel  8.95 euro (ouwe manier is prima)

bij bedrijven zie ik het in de toekomst in de kisten. aftrekbaar dus maakt het niet uit

werkt goed als je het goed doet  klem op de wond en niet in de wond

Bazzz81

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 18 april 2012, 19:34:05 »
Ik vind hem vooral erg duur. Ik draai al meer dan 10 jaar maandelijks evenementen en kan me geen situatie herinneren waarbij ik deze nodig zou hebben.

Het zelfde geldt voor de trauma gauze. Zie jij de gemiddelde EHBO'er een gauze in een wond proppen?
Ik niet.

Kortom, vooral een dure, maar zinloze aanvulling.
Voor die enkele keer, redt ik me wel met de zwachtels.

Offline mamamia

• Volwaardig lid
  • Geslacht: Vrouw
  • Provincie: Friesland
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 19 april 2012, 11:12:27 »
Of de traumazwachtel nuttig is of niet hangt ook een beetje af van het soort groep waar je les aan geeft. Bijvoorbeeld bij hoveniers, bouwvakkers en glaszetters kan het een hele nuttige aanvulling zijn in hun EHBO-trommels. Op  een kantoor zul je zelden een actieve bloeding meemaken en kun je je best redden met de zwachtels.

Zelf oefen ik we met de traumazwachtel maar ook het "gewone"  wonddrukverband oefen ik.

Albert: De trauma zwachtel combineert dekverband, watten en zwachtel  er moet dus nog steeds 10 minuten hooggehouden en druk uitgeoefend worden. Wel is het aanleggen voor de meeste mensen eenvoudiger dan de losse verbanden.

De verbanden worden ook steeds goedkoper en zijn nu al te krijgen vanaf 4,95

Instructeur EHBO/BLS/AED
Instructeur EHBO aan kinderen/PBLS
Instructeur sport- en wandelletsels
Lotus

4ResQ

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 27 juni 2012, 11:18:12 »
In bepaalde situaties zou het een aanvulling kunnen zijn, alleen moet er dan wel eerst goed mee geoefend worden omdat het niet eenvoudig aan te leggen is en dat er kans op afknellen bestaat. Tevens vindt ik het een dure oplossing. Wij hebben gekozen voor een traumazwachtel met een klitteband, deze is eenvoudiger aan te leggen en de kans op afknellen is aanzienlijk kleiner. Boven dien is deze traumazwachtel een stuk goedkoper.