Auteur Topic: Mayo-tube in de EHBO?  (gelezen 26097 keer)

Pleegje

• Gast
Re: Mayo-tube in de EHBO?
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 16 februari 2011, 18:16:50 »
...
 :off_topic: Zoek je personeel Pleegje, of is het de bedoeling dat hij in het welbekende team meegaat?  :off_topic:

Haha...zoals je weet ben ik altijd op zoek naar zieltjes. Maar ik neem aan dat je AES bedoelt?? haha

http://www.ambulance-event-service.net

Offline JIM

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • We zullen eens een poging wagen...
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 16 februari 2011, 18:24:58 »
...
Maakt geen drol uit, je komt op hetzelfde uit en een cm meer of minder zal je altijd wel hebben.

Ik ben blij dat je het beter weet dan intensivisten; anaesthesisten en ambulancepersoneel. Ook fijn dat je het beter weet dan de diverse evidenced-based onderzoeken die in Nld en de wereld zijn gehouden.

En juist die ene cm kan het verschil uitmaken tussen een vrije luchtweg en eentje met braaksel. Oftewel...afmeten zoals het in de diverse (para-)medische protocollen staat.

Hmm, een ebp onderzoek over het inbrengen van een mayo? Dat wil ik weleens zien.

Jij doet het op jouw manier, ik op de mijne. 't maakt weinig uit m.i.

Onze anesthesisten zie ik nooit meten overigens. Gewoon rood voor een man, oranje voor een vrouw.
Rules are for the obedience of fools and the guidance of wise men.

(P)BLS/AED, EHBO, ex-SIGMA, (P)ALS, NLS, Anesthesieverpleegkundige, blablablabla...

Pleegje

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 16 februari 2011, 18:35:43 »
Hmm, een ebp onderzoek over het inbrengen van een mayo? Dat wil ik weleens zien.

Jij doet het op jouw manier, ik op de mijne. 't maakt weinig uit m.i.

Onze anesthesisten zie ik nooit meten overigens. Gewoon rood voor een man, oranje voor een vrouw.

Aangezien het afmeten van een Mayo/Guedel overal in de wereld op dezelfde manier gebeurt zal er wel een bepaalde gedachtengang achter zitten..of denk je niet?
En v.w.b. die evidenced based onderzoeken..die kun je wel een keertje krijgen maar ben benieuwd waar jij je theoretische kader weghaald waaruit blijkt dat het geen verschil uitmaakt? Daar ben ik wel ontzettend benieuwd naar. Want zou het jammer vinden dat je uitgangspunt zou zijn "de anaesthesist doet het dus doe ik het ook"....

En Mayo's / Guedel's zijn niet in te delen in standaard maten voor persoon en/of geslacht. Net zoals intra-tracheale tubes...altijd afmeten adhv de gestelde criteria.

Wat mij betreft mag jij het op jouw manier doen. Echter als er wat fout gaat kom jij voor het hekje te staan..en dan heb je een probleem dat je het niet op de echte en geprotocolleerde manier hebt gedaan. Maar dat is een keus die jij maakt...evenals de gevolgen die het heeft.

Offline ulyn

• Aspirant lid
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • Provincie: Noord Holland
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 16 februari 2011, 18:45:39 »
blijkt maar weer een  ehbo er weet alles perfect hoef je niets meer aan te leren (maar niet heus dus)vanwaar die praktijkervaring daan van Jim

Offline JIM

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 16 februari 2011, 19:09:14 »
Ik denk dat er geen verschil zit tussen de beide methoden. Inderdaad de methode die jij laat zien is een methode waar ik ook van gehoord heb en die goed werkt. Echter als je een guedel gewoon naast de patient houdt zoals afgebeeld( zo het er ook uitziet als het ingebracht is) denk ik dat je net zo goed in kunt schatten of deze op maat is. Dit door te kijken naar het kaakkopje en door te zien dat de mayo niet helemaal reikt tot de achterkant van de nek of tekortkomt.

Nu geef ik toe dat dit schatten moeilijker is dan afmeten mond/oorlel en daarom beter is aan te leren. Maar om per definitie te zeggen dat een anderemethode absoluut fout is, tsja daar ben ik het niet mee eens.

Ik zal nog eens rondkijken voor onderzoeken over de mayo, maar ik vermoed sterk dat dat ding gewoon lang geleden is uitgevonden met een mogelijke manier van maatbepalen, waarna er nooit meer naar is omgekeken...

(P)BLS/AED, EHBO, ex-SIGMA, (P)ALS, NLS, Anesthesieverpleegkundige, blablablabla...

Offline JIM

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 16 februari 2011, 19:12:29 »
blijkt maar weer een  ehbo er weet alles perfect hoef je niets meer aan te leren (maar niet heus dus)vanwaar die praktijkervaring daan van Jim

Ulyn, als verpleegkundige en anesthesiemedewerker in opleiding gebruik ik dat ding dagelijks. Daarom vind ik het dus zo'n nuttige toevoeging voor een (getrainde) ehbo'er.

Offline EHBOFAN

• Senior lid
  • Groepsmening? Nee, ik heb een persoonlijk mening!
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 16 februari 2011, 20:18:00 »
Een doorsnee standaard EHBO-er (ook een gevorderde niet) heeft geen gedegen achtergrond kennis, het inbrengen van een mayotube is dan ook risicovol en wellicht gevaarlijk.

Slechts na een aanvullende opleiding EN geschiktheid kan deze handeling m.i. wel door een gevorderde EHBO-er of first-responder worden uitgevoerd, mits er sprake is van toezicht door en onder verantwoording van een medisch verantwoordelijke en uitsluitend in georganiseerd verband. (in welke vorm dan ook).
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890,./!?

Als je fouten vind, mag je ze als dank gratis houden.

Offline ulyn

• Aspirant lid
  • **
  • Provincie: Noord Holland
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 16 februari 2011, 21:01:37 »
lijkt mij geen goed idee om een ehbo er te  trainen in het omgaan met een Mayo-tube maar wie ben ik , Jim bedankt voor je uitleg van het geen je doet voor werk

ehbo-er

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 16 februari 2011, 21:48:06 »
Ik ben een groot voorstander voor blote handen EHBO, tenzij een hulpmiddel een duidelijke meerwaarde heeft.
Ons aandeel in de hulpverlening omvat vooral de eerste hulp op straat. Ik sleep geen ehbo-tas mee, dus zal ik, met mijn handen en goed boerenverstand, moeten inspelen op de situatie.

Offline Eer

• Senior lid
  • Eerstehulpverleners blijven nodig!
    • Straining opleidingen
  • Provincie: Utrecht
« Reactie #24 Gepost op: maandag 21 februari 2011, 12:39:32 »
Mooie omschrijving, EHBO-er!
Instructeur EHBO, BLS, PBLS, AED
Lotusslachtoffer

smr

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 11 maart 2011, 13:33:35 »
Mayotubes zitten ook in onze uitrusting.. echter in de meer dan 600 incidenten die we de afgelopen jaren hebben gehad, hebben we het drie keer gebruikt, en in alle drie keer, blijkt een diep bewusteloos slachtoffer toch een vorm een een slik reflex te hebben, en blijkt uit alle evaluaties zowel met team, als met instructeurs, wedstrijdartsen en ketenpartners dat met een goede kaaklift een betere vrije luchtweg hebben gehad..

De mensen die Intermediate Life Support of Advanced Life Support getraind zijn, krijgen deze vaardigheid in de training, echter word ook door de instructeurs de nut ernstig betwijfeld voor evenementenzorg, of voor welke andere vormen van zorg, waar je al meerdere handjes hebt...

Ook als je een Mayo of geudel gebruikt, moet iemand de Airway continue bewaken, dus ben je toch al capaciteit kwijt en handjes daarmee kwijt..

Er is bij onze instructeurs, medewerkers en ketenpartners nog geen enkel incident, bekend waarbij dit hulpmiddel, in de eerste hulpfase of verdere redding buiten ziekenhuis echt effectieve meerwaarde heeft gehad...
Maar natuurlijk staan we open voor andere inzichten..

Offline JIM

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: vrijdag 11 maart 2011, 17:15:03 »
SMR, waarom haal je de mayo's dan niet uit jullie tassen? ;)

smr

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: vrijdag 11 maart 2011, 20:19:13 »
Dat is een goede vraag.. 

Het zit niet meer in elke tas.. maar alleen nog in Airway kits van de ALS koffers/tas en ILS trauma rugzakken, en in de First Responder reanimatie tassen.

Drie redenen die ik uit me hoofd ken.
1. Bij een aantal evenementen behoren ze reglementair aanwezig te zijn.
2. Om de ILS airway kits universeel te houden, en uitwisselbaar met de kit uit de ALS koffers blijven ze er in.
3. Ze blijven ook in de set, omdat ook in andere omstandigheden zouden moeten werken, waar niet veel handjes aanwezig zijn, en om dan nog een paar opties te houden..

Deze zitten wel apart verpakt en verzegeld.. En elk incident waarbij ze gebruikt zijn, word het incident geŽvalueerd...