Auteur Topic: EHBO-er en dan?  (gelezen 6988 keer)

Steef

• Gast
EHBO-er en dan?
« Gepost op: maandag 22 november 2010, 17:54:59 »
Hallo allemaal,
Ik hoop in december mijn allereerste EHBO certificaat te gaan halen. Ik heb hiervoor wel als BHV-er gewerkt, maar verder is het mij allemaal nieuw.

Ik doe nu cursus bij een organisatie in een grote plaats in de buurt van mijn woonplaats. In mijn woonplaats is ook een EHBO vereniging. Als ik straks mijn certificaat heb, dan wil ik eigenlijk wel lid worden van een EHBO vereniging, maar ik zit te dubben bij welke ik lid zal worden.
Het lijkt me leuk om als vrijwilliger bij evenementen te helpen, dan lijkt me dat ik in de grote plaats leukere evenementen zal treffen dan in het eigen dorp. Daarbij kan ik me als vrijwilliger melden zonder lid te worden denk ik.

Wat raden jullie me aan? Hoe bepaal ik waar ik lid wordt? Wat zijn de zaken waar ik op moet letten bij het selecteren van de vereniging?

Alvast bedankt voor jullie advies!

[ehbo]

• Gast
Re: EHBO-er en dan?
« Reactie #1 Gepost op: maandag 22 november 2010, 19:31:07 »
Probeer het is bij een Rode Kruis vereniging die zoeken altijd vrijwilligers ;)

Kanarie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maandag 22 november 2010, 20:05:49 »
Kijk naar de samenstelling van de groep (leeftijd, groepsgrootte, sfeer) en doe eens een proefles/ -bijeenkomst. Kijk naar de evenementen die ze doen. Naar de hoeveelheid lesavonden en de inhoud van (speciale) lesavonden. Eventuele achtergrond en grondslagen van de vereniging.
Bel ze te zijner tijd  maar eens op of je een keer kunt komen kijken. Vragen staat vrij, dacht ik zo.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: maandag 22 november 2010, 22:16:47 »
Kijk naar de samenstelling van de groep (leeftijd, groepsgrootte, sfeer) en doe eens een proefles/ -bijeenkomst. Kijk naar de evenementen die ze doen. Naar de hoeveelheid lesavonden en de inhoud van (speciale) lesavonden. Eventuele achtergrond en grondslagen van de vereniging.
Bel ze te zijner tijd  maar eens op of je een keer kunt komen kijken. Vragen staat vrij, dacht ik zo.

Hoewel het vaak als een vloek beleeft wordt, vind ik de verscheidenheid een pluspunt. Vaak hebben verenigingen een specialiteit waarin ze boven het maaiveld komt. En wie houdt je tegen als je binnen verschillende verenigingen wilt helpen om de wereld iets beter te maken 

brt

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 23 november 2010, 21:02:49 »
Gewoon uitproberen, wie weet zijn allebei de verenigingen wel leuk en kun je ze combineren.
Zo kom ik momenteel bij ca. 6 verenigingen, sommige maar iets van 2x per jaar en bij andere regelmatig.

Offline EGeen

• Nieuw lid
  • *
  • Geslacht: Man
  • Provincie: Friesland
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 25 november 2010, 18:54:13 »
Kunt ook kijken naar organisaties die bij evenementen staan. Ikzelf zit ook bij zo'n 'bedrijf'. De evenementen kun je naar eigen behoefte en interesse zelf inschrijven. Verder wordt je dan vaak/altijd ondersteund door artsen/verplegers. Evenementen die je dan kunt verwachten zijn auto/motorcross, wielerrondes, concerten, naja eigenlijk bij alles waar iemand moet komen te staan.

Bazzz81

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 26 november 2010, 14:03:10 »
Als je net iets meer wilt dan alleen EHBO, dan zou ik kiezen voor een stichting/bedrijf die dit biedt.
Iets meer doen, net iets verder denken, meer skills en wat meer diepgang.
Bij EHBO verenigingen en Rode Kruis blijf je steken op EHBO en ook niets meer dan EHBO.

Steef

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: zondag 12 december 2010, 23:14:26 »
Hoera! Gehaald!

Op basis van de adviezen hier ben ik lid geworden van St. Nicolaas in Dordrecht. Het waren gezellige lessen, mensen van de club leken goed te weten waar ze mee bezig zijn, en het is een erg actieve vereniging, ze kunnen wat verse aanwas gebruiken, en ook het aanmelden voor evenementen werd een heel prettig gesprek.

Daarnaast heb ik gebeld gemaild naar de coordinator van de vrijwilligers van de vereniging in Hendrik Ido Ambacht (waar ik woon), misschien dat ik daar ook nog wat extra ervaring kan opdoen en als dat bevalt, kan ik inderdaad altijd nog lid worden van een 2e vereniging...

Nu plan ik eerst om wat jaartjes ervaring op te doen, wat extra certificaten te halen... en daarna, wie weet, ga ik er wat meer mee doen, maar alles moet combineren met een jong gezin en een full time baan.... op het moment ben ik er erg gelukkig mee in ieder geval!
Dank jullie wel voor het meedenken!

Offline johan

• Webmaster
  • Super lid
  • Geslacht: Man
  • Het ehboforum is mijn kind.
    • ehboforum.nl
  • Provincie: Overijssel
« Reactie #8 Gepost op: maandag 13 december 2010, 00:29:58 »
Gefeliciteerd Steef.

Gelukkig heb je al een vereniging gevonden waar jij je prettig bij voelt, en dat is toch wel en belangrijk punt.
Zoals je zelf al schrijft, nu eerst maar even ervaring opdoen door het draaien van diensten, en de extra modules.
Je bent goed op weg.

JohnB

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 19 april 2012, 16:37:43 »
Hee, ik ben na het behalen van mijn eerste hulp cursus gaan assisteren bij evenementen. Het is ook wel handig omdat je het dan blijft doen ipv om de twee jaar een herhalingscursus.