Auteur Topic: Bekendheid en werken met de ABCDE methodiek.  (gelezen 25884 keer)

ehbo-er

• Gast
Re: Bekendheid en werken met de ABCDE methodiek.
« Reactie #30 Gepost op: vrijdag 15 oktober 2010, 21:26:10 »
Bazzz,
Zou je er rekening mee willen houden dat de chinlift en jawthrust EHBO++ handelingen zijn en dat niet iedere EHBO-er dit aangeleerd krijgt.

Dan is mijn presentatie vloeken in de kerk  :sign0024:
Alle gekheid op een stokje, de presentatie gaat verder dan de basisopleiding

Dat geef ik ook aan in de "ten geleide"

“verantwoord eerste hulp verlenen” vraagt van hulpverleners niet alleen kennis, kunde, inzicht en methodisch werken. hulpverleners moeten een goede attitude en improvisatievermogen hebben en om kunnen gaan met stress. tenslotte is intuïtie, het “pluis / niet pluis”, een ongrijpbare factor die je vaak op het goede spoor zet.
deze presentatie omvat drie type sheets:

- beslissingsschema’s, door systematisch te werken, worden de belangrijkste controles en handelingen als eerste gedaan.   daarmee wordt voorkomen dat  belangrijke zaken over het hoofd worden gezien, omdat minder belangrijke zaken   de aandacht afleiden.
- handelingschema’s,  deze beschrijven de (basis)technieken zoals deze door commissies van deskundigen zijn vastgesteld.   in de praktijk moeten basistechnieken vaak aangepast worden aan de situatie ter plaatse
- (achtergrond)informatie, er zullen zich altijd situaties voordoen die een andere aanpak vragen.   dan is het belangrijk om inzicht te hebben in het hoe, en wat, van de technieken en methodieken.
deze presentatie is, en blijft, niets meer dan een hulpmiddel. het blijft noodzakelijk, om de diverse methodieken, handelingen en controles praktisch te beoefenen. naast de theorie en training van vaardigheden tijdens bijscholingen, is veldervaring opdoen noodzakelijk 

de presentatie zal nooit “af” komen. voortschrijdende inzichten zullen steeds weer leiden tot herzieningen  van de aanpak binnen de eh en steeds weer moet er dan worden gezocht naar een optimale balans tussen: - het aantal en de complexiteit van technieken - het adequaat kunnen toepassen van de verschillende technieken.

elk constructief commentaar en/of aanvullingen zijn meer dan welkom.

ten overvloede, deze presentatie heb ik uitsluitend voor eigen gebruik gemaakt. een ieder ander, die deze presentatie wil gebruiken, zal zich moeten realiseren,  dat ik daarvoor geen enkele verantwoordelijkheid kan en wil nemen.

Offline baksteen

• Senior lid
  • Geslacht: Man
  • Problemen los je alleen op door er wat aan te doen
  • Provincie: Gelderland
« Reactie #31 Gepost op: vrijdag 15 oktober 2010, 21:30:15 »
Volgens de ERC iwordt de ademhaling gecontroleerd middels  "headtilt en chinlift."
Is niets anders dan onze kinlift.
Waar jij ( Yvonne) op doelt noemt men echter ook de chinlift.
Dus wel wat verwarring ................
instructeur Lotus
instructeur eerste hulp (met allerlei modules)

[ehbo]

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: zaterdag 16 oktober 2010, 01:05:51 »
Misschien is dit wat jullie bedoelen. Als ik EHBO verleen gebruik ik niet de ABCDE controle. Ik weet niet wat het inhoud ik handel volgens het Oranje Kruis boekje. Maar eigenlijk als je eerste hulp verleent doe je grotendeels de ABCDE controle. bijvoorbeeld, je komt bij een bewusteloos slachtoffer aan doormiddel van de kinlift kijk je of de persoon bewusteloos is. Je gebruikt dan al een aantal punten van de ABCDE controle. Op zich begrijp ik het wel ik zal er eens navraag over doen bij mijn instructeur.

Pleegje

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: zaterdag 16 oktober 2010, 11:40:51 »
Het is een heel andere techniek.

De kinlift doe je in combinatie met het hand op het voorhoofd , waarbij je maar twee vingers gebruikt om de kin naar boven te houden.
Bij de chinlift gebruik je ook je duim en trek je de kin naar boven en tegelijk iets naar voren.Het hoofd hoef je hierbij niet te kantelen...

Ik denk dat je in de war bent en het onderscheid bedoelt tussen een normale chinlift (die iedere EHBO-er dient te kunnen; oftewel met je vingers de onderkaak c.q. kin omhoog tillen om een vrije ademweg te krijgen) en een trauma-chinlift (waarbij je met je duim en wijsvinger de onderkaak beetpakt en optilt (uitkijken dat een patient geen kaakklem oid kan gaan krijgen..dat is zonde van je duim) en die ook iedere EHBO-er dient te kennen).

Pleegje

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: zaterdag 16 oktober 2010, 11:47:21 »
Misschien is dit wat jullie bedoelen. Als ik EHBO verleen gebruik ik niet de ABCDE controle. Ik weet niet wat het inhoud ik handel volgens het Oranje Kruis boekje. Maar eigenlijk als je eerste hulp verleent doe je grotendeels de ABCDE controle. bijvoorbeeld, je komt bij een bewusteloos slachtoffer aan doormiddel van de kinlift kijk je of de persoon bewusteloos is. Je gebruikt dan al een aantal punten van de ABCDE controle. Op zich begrijp ik het wel ik zal er eens navraag over doen bij mijn instructeur.

Als je niet weet wat de ABCDE-methode inhoudt..hoe kun je dan van jezelf zeggen dat je die gebruikt???
Misschien is het handig om je eerst eens te verdiepen in deze methode voordat je hier uberhaupt over gaat meepraten. Anders is er een vervuiling van een objectieve discussie op basis van gegevens en feiten.

Sorry dat het even kort door de bocht is, maar in een discussie heb je weinig aan mensen die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

Bazzz81

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: zaterdag 16 oktober 2010, 22:00:13 »

Het kan zomaar gebeuren dat iemand verward, in verminderd bewustzijn of onder invloed van ... rare dingen doet of deed en daardoor een splinter of iets erger heeft opgelopen.

Denk dus nooit, het is maar een splinter, maar ga en vraag ook eens na hoe de splinter er gekomen is.
Dus toch weer de ABCDE checken, ondanks dat zichtbare spintertje wat alle aandacht vraagt.
Wellicht zijn er dan toch onderliggende problemen in de ABCDE !

ABCDE =>  ALTIJD DOORLOPEN (en dan pas dat iette putterige kleinzerige !@#$%^& splintertje)

Nou, EHBOFAN... Dan verschil ik hierin wellicht weer in mening.
Want bij iemand die verward is of verminderd bewustzijn heeft, interesseert mij dat splintertje helemaal niks.
Als dat splintertje in die situatie alle aandacht vraagt, dan ben je in mijn ogen niet helemaal snugger bezig als hulpverlener.
Splintertje komt pas in de E, en wel heeeeeeeeeeeeeeeelemaal achteraan in de E. Als het überhaupt aan bod gaat komen...

Het ging in het voorbeeld van een splintertje louter om een splintertje... En niet om meer dan dat.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: zondag 17 oktober 2010, 00:10:01 »

Het kan zomaar gebeuren dat iemand verward, in verminderd bewustzijn of onder invloed van ... rare dingen doet of deed en daardoor een splinter of iets erger heeft opgelopen.

Denk dus nooit, het is maar een splinter, maar ga en vraag ook eens na hoe de splinter er gekomen is.
Dus toch weer de ABCDE checken, ondanks dat zichtbare spintertje wat alle aandacht vraagt.
Wellicht zijn er dan toch onderliggende problemen in de ABCDE !

ABCDE =>  ALTIJD DOORLOPEN (en dan pas dat iette putterige kleinzerige !@#$%^& splintertje)

Nou, EHBOFAN... Dan verschil ik hierin wellicht weer in mening.
Want bij iemand die verward is of verminderd bewustzijn heeft, interesseert mij dat splintertje helemaal niks.
Als dat splintertje in die situatie alle aandacht vraagt, dan ben je in mijn ogen niet helemaal snugger bezig als hulpverlener.
Splintertje komt pas in de E, en wel heeeeeeeeeeeeeeeelemaal achteraan in de E. Als het überhaupt aan bod gaat komen...

Het ging in het voorbeeld van een splintertje louter om een splintertje... En niet om meer dan dat.

het is puur prioriteiten stellen

Offline EHBOFAN

• Senior lid
  • Geslacht: Man
  • Groepsmening? Nee, ik heb een persoonlijk mening!
« Reactie #37 Gepost op: zondag 17 oktober 2010, 13:20:04 »

het is puur prioriteiten stellen

Klopt, het ABCDE volgen en daarna de rest  :)

Zijn we weer bijna terug bij af met deze discussie.
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890,./!?

Als je fouten vind, mag je ze als dank gratis houden.

davidhulp

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: donderdag 15 september 2011, 10:43:21 »
misschien een handig filmpje van de brandweer!!