Auteur Topic: Bekendheid en werken met de ABCDE methodiek.  (gelezen 26635 keer)

Bazzz81

• Gast
Bekendheid en werken met de ABCDE methodiek.
« Gepost op: dinsdag 12 oktober 2010, 22:28:59 »
Ik ben benieuwd hoe de bekendheid onder de EHBO-ers met betrekking tot de ABCDE methodiek is.
Airway/CWK, Breathing, Circulation, Disability, Exposure/Environmental

Nou mensen, ben benieuwd naar de percentages.

[ehbo]

• Gast
Re: Bekendheid en werken met de ABCDE methodiek.
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 12 oktober 2010, 23:00:25 »
Een vraagje is dit een onderdeel een EHBO handeling of is dit meer bekend in de verpleegkunde.

Eelco(070)

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 13 oktober 2010, 02:38:25 »
was wel bekend met abc, ademhaling, bewustzijn en circulatie alleen  circulatie (haltslag) controleer je niet meer tegenwoordig. Dus ook in de abcde is de circulation achterhaal :(

Offline Peerpandabeer

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 13 oktober 2010, 09:25:07 »
Een vraagje is dit een onderdeel een EHBO handeling of is dit meer bekend in de verpleegkunde.

dit is pure EHBO en verdere hulpverlening. met andere woorden het is een algemeen gebruikte afkorting in de hulpverleningsketen die de genoemde handelingen omschrijft.
de stilte klonk inmens luid
(slachtoffer na de vuurwerkramp)

Een deel van het mens zijn,
bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte,
het ondergaan van nieuwe indrukken,
ook als zij niet passen in jouw perspectief

TNG/Inheritance, La Forge tegen Data

Pleegje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 13 oktober 2010, 09:41:20 »
was wel bekend met abc, ademhaling, bewustzijn en circulatie alleen  circulatie (haltslag) controleer je niet meer tegenwoordig. Dus ook in de abcde is de circulation achterhaal :(

De ABCDE-methodiek is wat anders dan het reanimatieprotocol.

[ehbo]

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 13 oktober 2010, 12:03:54 »
Ja ik wou net zeggen ik heb er nog nooit mee gewerkt en het wordt volgens mij ook niet in het Oranje Kruis boekje aangehaald. Sowieso c van circulation wordt niet gebruikt.

tebby

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 13 oktober 2010, 13:25:03 »
vind het ver uit de fijnste manier van werken, je weet dan zeker dat je alles over ziet

ook ample en mist helpen daar bij

Offline EHBOFAN

• Senior lid
  • Groepsmening? Nee, ik heb een persoonlijk mening!
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 13 oktober 2010, 18:30:45 »

In de C van Circulatie valt nog meer te omschrijven, denk aan bijvoorbeeld aan shock, ernstige in-en uitwendige bloedingen en hartritme stoornissen.

Haal of gooi de begrippen eerstehulp handelingen enerzijds en letsel of stoornissen anderzijds niet door elkaar heen.
Reanimeren is een overigens een handeling en geen stoornis.
Je reanimeert slechts alleen als je constateert hebt na controle dat iemand bewusteloos is en geen ademhaling meer heeft.

Het mooie van de ABCDE is dat je in volgorde van belangrijkheid EHBO toepast en de volgorde is (mits je het echt goed hebt aangeleerd en kan toepassen) absoluut helder en overzichtelijk.
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890,./!?

Als je fouten vind, mag je ze als dank gratis houden.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 13 oktober 2010, 21:01:32 »
Ongeacht de situatie, je doorloopt de ABCDE methodiek.
Ik heb tijdens een herhalingsles vergiftigingen behandeld en daarbij volgens de ABCDE methodiek gewerkt.
Na de pauze zou ik een splinter in de vinger volgens de ABCDE methodiek behandelen.

Na de demo (zoals de meeste EHBO'ers het zouden aanpakken) heb ik gevraagd of ik me aan de methodiek gehouden heb ? De hele groep vond van niet.
Ik vomd dat ik dat wel heb gedaan en heb de presentie weer opgestart en de stappen doorlopen (zelfs de hele E doorlopen om bij de vinger uit te komen. De hele groep vond daarna van wel.

Bazzz81

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 13 oktober 2010, 22:04:37 »

Nee, de termen die jij aangeeft: Ademhaling, Bewustzijn en Circulatie.....
Dat bewustzijn als B is dus dik achterhaald. Ik vind de hele EHBO ver, mijlenver, achterlopen op de reguliere hulpverlening.
ABCDE is juist aansluitend op de professionele zorg. Dus circulation is echt niet achterhaald, Zou meer toegepast moeten worden.

marjan

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 13 oktober 2010, 23:46:28 »
ABCDE methode wordt wel bij de brandweeropleiding gegeven, deze mensen werken hoogstwaarschijnlijk ook vaker met de ambu samen dan een doorsnee ehbo-er

ehbo-er

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 13 oktober 2010, 23:50:44 »
ABCDE methode wordt wel bij de brandweeropleiding gegeven, deze mensen werken hoogstwaarschijnlijk ook vaker met de ambu samen dan een doorsnee ehbo-er

Geloof me of niet, de ABCDE methodiek is in het OK boekje versleuteld terug te vinden.
Je hoeft het alleen maar in de goede volgorde te leggen

Eelco(070)

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 14 oktober 2010, 01:31:15 »
als ik het zo hoor heb ik het in eerste instantie verkeer beoordeeld en moet ik mijn mening herzien.
Graag zou ik dan ook van iemand een overzichtje (als dit mogelijk is) zien met de abcde methodiek.
Mis kan ik deze dan ook toepassen op mijn incidentrapport.

Offline Peerpandabeer

• Super lid
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 14 oktober 2010, 08:52:40 »
http://www.ehboforum.nl/index.php?topic=2392.msg47407#msg47407

kijk eens in dit topic daar staan heel veel afkortingen. wellicht heb je daar iets aan.
de stilte klonk inmens luid
(slachtoffer na de vuurwerkramp)

Een deel van het mens zijn,
bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte,
het ondergaan van nieuwe indrukken,
ook als zij niet passen in jouw perspectief

TNG/Inheritance, La Forge tegen Data

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
  • Provincie: Zeeland
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 14 oktober 2010, 10:37:59 »
het vervelende is dat iedereen de term ABCDE op een andere manier niet uitlegt, niet alleen verschillen de controlles per stap, maar zelfs de betekenis van de letters verschilt soms (het is dan ook goed dat je jouw betekenis er bij zet), denk aan de A die staat voor Airway terwijl sommigen er ademhaling van maken, voor de een hoort de handmatige stabilisatie van de CWK er niet bij, voor de ander wel.
Idem voor de B die staat voor Breathing terwijl soms Bewustzijn gebruikt wordt.

De een doet bij de C helemaal niets, de ander kijkt wat verder
- wat is de polsfrequentie, vulling en regelmaat
- is er sprake van ernstige uitwendige bloedingen
- wat is de temperatuur en vochtigheid van de huid (soms ook leur kleur maar vaak  wordt die bij de B beoordeeld)
- is de capilaire refill normaal
- wat is de bloeddruk (soms wordt dit pas later gemeten en maakt het geen deel uit van de eerste ABCDE controlles)
etc

de ene voert deze stappen uit,, de ander weet niet eens dat ze bestaan, laat staan wat het inhoud en hoe je het controleert.
Met dermate grote verschillen in de uitleg van wat ABCDE is, is het erg lastig om te zeggen of je de ABCDE methodiek volgt (denk ik), of je moet zeggen dat de methodiek niets anders is als het volgen van een paar stappen ongeacht wat deze stappen inhouden.

Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources