Auteur Topic: Samenwerking OK en RK  (gelezen 8517 keer)

Eelco(070)

• Gast
Samenwerking OK en RK
« Gepost op: zaterdag 9 oktober 2010, 16:37:55 »
geeft me jouw mening. als je wil mag je deze ook beargumenteren:) graag zelfs:)

Offline johan

• Webmaster
  • Super lid
  • Geslacht: Man
  • Het ehboforum is mijn kind.
    • ehboforum.nl
  • Provincie: Overijssel
Re: Samenwerking OK en RK
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 9 oktober 2010, 18:53:53 »
Dan zal ik de eerste zijn die hierover zijn mening wil geven.

Het word volgens mij onderhand toch wel eens tijd dat de verschillende organisaties eens goed met elkaar aan tafel gaan zitten, en tot de conclusie komen dat ze eigenlijk allemaal hetzelfde doel hebben.
Hiermede bedoel ik dus te zeggen, dat ze eens hun eigen eilandje moeten verlaten en niet denken dat zij alleen de wijsheid in pacht hebben.
Wanneer men al die verschillende organisaties eens zou opheffen en er 1 grote van zou maken, komt dat volgens mij een ieder ten goede en dan krijg je dus ook een goede uniforme hulpverlening.

Ik ben alleen bang dat dit een droom is en het nooit zover zal komen.

Offline Maikel

• Senior lid
    • Twitter
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 9 oktober 2010, 19:19:16 »
of de samenwerking tussen de verschillende opleidingen verbeterd moet worden durf ik niet te zeggen.
wat ik wel vind is dat de kwaliteit van de verschillende opleidingen verbeterd moet worden, en hoe ze dit doen, door wel of niet samen te werken, dat maakt me echt niks uit.

uiteindelijk zou je kunnen hopen dat Nederland zo verstandig wordt dat zij voor kwalitatief de beste opleiding kiezen, dan zullen de opleidingen vanzelf verbeters worden qua kwaliteit.

maar ook dit is helaas een droom ben ik bang :)
Student Integrale Veiligheid

kadir_107

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 9 oktober 2010, 20:32:24 »
Wat is de NEB?

Offline Yvonne

• Super lid
  • Geslacht: Vrouw
  • "EHBO is mijn lust en mijn leven"
    • http://www.yvonnesdagboek.web-log.nl
  • Provincie: Overijssel
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 9 oktober 2010, 20:35:39 »
Nationale EHBO bond...
groetjes Yvonne

Samen is dus nooit alleen, wat een verschil, wow..........
Leef alsof je morgen zult sterven en leer alsof je eeuwig blijft leven (Gandhi)

Instrukteur EHBO incl.verbandleer en kleine ongevallen
Instrukteur BLS-AED
Instrukteur EH aan kinderen - PBLS
Instructeur Sportletsel
Instructeur EH bij wandelletsel
LOTUS

Offline Peerpandabeer

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: zondag 10 oktober 2010, 08:53:00 »
JA de opleidngen meer op elkaar afstemmen
ja de kwaliteit van de opleidingen verbeteren
ja de samenwerking op gebied van hulpverlening dus op de werkvloer verbeteren
ja men moet van hun heilige huisjes en eilandjes afkomen.
nee geen omzetting naar een alles overheersende organisatie
ja naar een overkoepelend platform waarin alle organisaties vertegenwoordigd zijn om zo een betere afstemming te verkrijgen.
ja terug naar een eenhiedsdiploma EHBO
Ja voor afschaffing van de huidige BHV opleiding maar deze omzetten in een volwaardig EHBO diploma
ja dan dit diploma aanvullen met het brand/ontruimings gedeelte als apparte module.

ik ben voor vergaande samenwerking maar laat elke organisatie zijn eigen indentiteit behouden.
de stilte klonk inmens luid
(slachtoffer na de vuurwerkramp)

Een deel van het mens zijn,
bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte,
het ondergaan van nieuwe indrukken,
ook als zij niet passen in jouw perspectief

TNG/Inheritance, La Forge tegen Data

redcross

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: maandag 11 oktober 2010, 09:11:33 »
Ik denk niet dat er 1 groot landelijke vereniging moet komen. Iedere vereniging/club heeft zijn eigen normen, waarden, denkwijze, activiteiten, enz. Ook hou je op deze manier een soort concurrentie. Die concurrentie zou alleen sterker mogen zodat er echt gewerkt moet worden aan verbetering van de opleiding en het materiaal.

Waar ik wel groot voorstander van ben is het samenwerken bij grote evenementen. Het maakt niet uit of je rode kruizer bent of NEB of van welke club ook. Je werkt allebei met dezelfde doelstelling: het helpen van slachtoffers. Hier hoeft GEEN concurrentiestrijd gevoerd te worden.

Bazzz81

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maandag 11 oktober 2010, 13:58:24 »
Ik denk dat het wel zo is dat er binnen een gemeente met meerdere eerste hulporganisaties zo is dat er snel in elkaars vaarwater wordt gezeten.
Maar aan de andere kant: Waarom kies je voor een rode kruis en niet voor de plaatselijke EHBO (of andersom).

Dus ik zeg:
Nee tegen een grote organisatie waarin verenigingen zijn samengevoegd
Nee tegen één eenheidsdiploma (oranje kruis heeft al jaren teveel macht)
Ja tegen marktwerking op gebied van evenementen en opleidingen
Ja tegen verschillende organisaties, echter mag er van mij meer controle vanuit de overheid hierop ivm enorme wildgroei.
Nee tegen NEB (EHBO bond zou ik graag veranderen in eerste hulpverleningsbond).
Nee tegen een overkoepelend orgaan (waarom? Organisaties kunnen zichzelf prima zelf redden)

Maar we hebben het over samenwerking toch? Samenwerking tussen OK, RK en andere organisaties moet toch kunnen?
Kijk naar een zwarte cross. Daar werken zeer veel organisaties samen op één evenement.
Als er maar één leidinggevende opdrachtgever bovenstaat die alles goed aanstuurt en voorkomt dat één van de hulpverlenende oranisaties hun eigen mensen bevooroordelen kan. Een scheef gezicht heb je snel gemaakt en mensen voelen zich snel benadeeld.

Offline EHBOFAN

• Senior lid
  • Groepsmening? Nee, ik heb een persoonlijk mening!
« Reactie #8 Gepost op: maandag 11 oktober 2010, 17:02:31 »
Al jaren vraag ik me af waarin wij als vereniging alleen OK opleidingen verzorgen, terwijl er meer interessante EHBO opleidingen op de markt zijn!
Wat weerhoud EHBO verenigingen of RK afdelingen EHBO opleidingen van verschillende organisaties aan te bieden?

Alle activiteiten onder één dak van de vereniging of afdeling en toch een keuze mogelijkheid in EHBO opleidingen waarbij iedereen zich persoonlijk het prettigst bij voelt of behoefte aan heeft.

tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890,./!?

Als je fouten vind, mag je ze als dank gratis houden.

Bazzz81

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 12 oktober 2010, 01:27:09 »
Al jaren vraag ik me af waarin wij als vereniging alleen OK opleidingen verzorgen, terwijl er meer interessante EHBO opleidingen op de markt zijn!

Laten we wel wezen dat EHBO verenigingen vaak veel bij het oude laten. Niet te veel veranderen, dat vinden mensen niet prettig.
Vooral mensen die EHBO voor het werk moeten volgen (en dit er maar bij doen omdat het moet) zullen elke verandering niet in dank afnemen.
Ook zijn er nog steeds mensen die zweren bij het diploma van het oranje kruis. Nou, ik niet... En ik kan me goed motiveren:
- Er wordt geen enkele methodiek toegepast in de benadering van een slachtoffer
- Het oranje kruis hanteert nog enkele vooroorlogse handelingen (een goed voorbeeld: het ondersteunend verplaatsen (huppen) met een slachtoffer).
- Het oranje kruis heeft het voor (aspirant)instructeurs te onaantrekkelijk gemaakt. Hoge eisen, hoge kosten, langdurige scholing en te mierenneukerig met kleine dingen.

Daarom, marktwerking, en nieuwe bijdetijdse opleidingen, ontwikkeld vanuit het veld.
Over een aantal jaar zul je zien dat er op landelijk niveau veel verschillende organisaties gaan ontstaan, juist uit onvrede over de gangbare ehbo en het niveau waar het op blijft plakken.

Offline daanjongbloets

• Nieuw lid
  • *
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 5 februari 2011, 18:58:55 »
Ik ben voor,

Maar dan moeten ze wel de goede dingen laten bestaan.
Denk aan het boekje e.d.

De dingen die beter kunnen, kunnen ze misschien van elkaar leren! ;)

En inderdaad, het RK moet minder hoge eisen stellen.
Als ik dat zo hoor en hier lees, pfff...
EHBO - Reanimatie - AED - Verbandleer - EHBO bij Sport - EHBO bij wandelletsel - EHBO bij kinderen

brt

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: zondag 6 februari 2011, 09:20:40 »
Ik denk dat het goed is als ze samenwerken (samengaan lijkt mij niet) en
een overkoepelend orgaan voor de opleidingen in het leven roepen.

Ik denk vooral aan 1 diploma lijn (een basiscursus met de verschillende aanvullende modules).
Dus samen de inhoud (exameneisen) vaststellen en certificeren naar europeese richtlijnen.

Ik hoor wel eens dat organisaties vragen om eerste hulpverleners met een oranje kruis diploma.
Van hun kant kan ik dit goed begrijpen het geeft garantie voor een bepaald niveau, en het is voor hun
te veel werk om na te gaan welke opleiding wel of niet voldoet aan de eisen die gesteld worden in hun vergunning.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: zondag 6 februari 2011, 17:41:31 »
Ik denk dat het goed is als ze samenwerken (samengaan lijkt mij niet) en
een overkoepelend orgaan voor de opleidingen in het leven roepen.
Daar wordt, o.a. door de samenwerking binnen de Rode Kruis organisaties, in europa  al stevig aan de weg getimmerd. Binnen de oost-eurpese lidstaten is het (vertaalde) Engelse EH boek wijd vespreidt
Ik denk vooral aan 1 diploma lijn (een basiscursus met de verschillende aanvullende modules).
Dus samen de inhoud (exameneisen) vaststellen en certificeren naar europeese richtlijnen.
Op europees nivo is men al volop bezig omdat in de europese EH richtlijnen (EFAM) op te nemen.
De toekomst is eenheid t.a.v. doelstellingen i.p.v. eenheid in vaardigheden.
Ik hoor wel eens dat organisaties vragen om eerste hulpverleners met een oranje kruis diploma.
Van hun kant kan ik dit goed begrijpen het geeft garantie voor een bepaald niveau, en het is voor hun
te veel werk om na te gaan welke opleiding wel of niet voldoet aan de eisen die gesteld worden in hun vergunning.
Tot de jaren tachtig was het OK de enige opleidier en het duurt generaties om dat te laten doordringen