EHBO-casus > casus: Wat heeft dit SO.
Motorcross...
Yvonne:
Rijden was niet meer mogelijk, hij bleef ook na medicatie behoorlijk pijn houden.
We hebben hem doorgestuurd naar de SEH waar hij dezelfde avond nog geopereerd is aan 4 breuken in de midden voets beentjes.
In dit geval had het eerste team niet in de gaten dat er meer aan de hand was omdat meneer nog zelf liep en alles kon bewegen, hij had geen rare geluiden gehoord of iets raars gevoeld.
Soms kun je dus behoorlijk op het verkeerde been gezet worden als je het boekje volgt en niet doorvraagt...
Jacques Schenk:
Je ziet bij dit soort casussen dat met name het (beperkt) lichamelijk onderzoek heel belangrijk is, alleen op basis van een gesprek een werkdiagnose stellen is vrijwel onmogelijk bij verdenking van een fractuur.
Kun je dat zelf niet onderzoeken, laat het dan aan een meer deskundige over, dat kan een arts zijn, maar ook een fysiotherapeut of sportmasseur.
Het is jammer dat de ehbo'er daar in de opleiding weinig tot niets over mee krijgt (vind ik persoonlijk), het gevolg is dat je veel vaker instuurt las dat werkelijk noodzakelijk is.
Al sprak ik ooit een orthopeed/traumatoloog die stelde dat ik me niet te druk moest maken over het mogelijk "missen" van een breuk, want zo stelde hij "wanneer het vandaag gebroken is, dan is het morgen ook nog wel gebroken"
Lschot:
Als motorrijder zijnde weet ik dat je normaal laarzen draagt op de motor.
Die laarzen heb je in de eerste plaats natuurlijk aan om je onderbeen te beschermen tegen opspattende steentjes, en om bij een eventuele val steun te geven aan het onderbeen.
Uit ervaring weet ik dat bij een breuk door een val die laars ook enigzins dienst doet als spalk waardoor je bij een breuk vaak minder pijn hebt als wanneer je gewone schoenen aan hebt.
De laarzen van een crosser zijn meestal nog wat harder, om nog meer steun te geven, dus kan ik mij heel goed voorstellen dat hij ( moeilijk) liep, en dat je niet direct aan een breuk denkt, daar kom je dan alleen maar achter door te vragen en te voelen.
ehbo-er:
--- Citaat van: Jacques Schenk op woensdag 15 september 2010, 09:34:29 ---Het is jammer dat de ehbo'er daar in de opleiding weinig tot niets over mee krijgt (vind ik persoonlijk), het gevolg is dat je veel vaker instuurt las dat werkelijk noodzakelijk is.
Al sprak ik ooit een orthopeed/traumatoloog die stelde dat ik me niet te druk moest maken over het mogelijk "missen" van een breuk, want zo stelde hij "wanneer het vandaag gebroken is, dan is het morgen ook nog wel gebroken"
--- Einde van citaat ---
Ik ben het met je eens, want de ABCDE methodiek is bruikbaar op alle nivo's.
Het verschil zit niet in de methodiek, maar in de diepgang.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie