Auteur Topic: blarencompres bij open blaren..  (gelezen 33809 keer)

smr

• Gast
blarencompres bij open blaren..
« Gepost op: dinsdag 3 augustus 2010, 15:10:58 »
Ik zie dat er verschillende vormen van blarenbehandeling gangbaar zijn om open blaren te behandelen.

Citaat
Omgeving van de blaar joderen. De wond niet, tenzij anders wordt voorgeschreven.

. Het ervaren teamlid zal de wond aanstippen met zinkzalf, bereid door de apotheker van MCL.

. Vervolgens wordt er een stukje unitulle gaas op de wond gelegd.

. Het stukje unitulle vastpakken met een in alcohol gedesinfecteerd pincet.

Anderen gebruiken hiervoor Duoderm van Convatec..  (de procedure is hier niet geheel beschreven...) daarna word er een weer afgeplakt..

Sommige gebruiken Compeed, of andere vormen van second skinn die ze daarna afplakken

misschien zijn er nog andere zalfgazen in gebruik..

Ik neem aan dat men erg goed over nagedacht heeft, welke producten en methodieken men gebruikt en waarom er nu juist gekozen is voor die methode en producten en waarom zijn niet gekozen voor alternatieven..

Offline JIM

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • We zullen eens een poging wagen...
  • Provincie: Noord Brabant
Re: blarencompres bij open blaren..
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 3 augustus 2010, 16:32:23 »
Als we het hebben over open blaren waarbij de huid is weggeknipt gebruik ik een stuk vaselinegaas (klinitulle, etc.)met daarover een normaal gaas en tape. Ik doe dit omdat de huid dan niet uitdroogd, de vaseline pijnverlichting geeft en de gazen zorgen voor een soort kussentje zodat verder lopen comfortabeler is.

Hoe ik weet dat dit werkt: 2 weken, 100 kilometer hike door het landschap en de bergen van Ierland, met een rugzak van 15 kilo en 2 open voeten :censored:

Reden dat ik geen compeed of duoderm gebruik is omdat het duur is, en maar 1 doel heeft (blaren). Gaas, tape en vaseline hebben meerdere functies.
Rules are for the obedience of fools and the guidance of wise men.

(P)BLS/AED, EHBO, ex-SIGMA, (P)ALS, NLS, Anesthesieverpleegkundige, blablablabla...

Offline JIM

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 3 augustus 2010, 16:36:16 »
Ow, ik gebruik trouwens wel eens voor kleine blaren een product genaamd 'SOS brandwonden' van Hansaplast. Dit is ook een hydrogel pleister maar dan met een dikker wondkussen. Eigenlijk voor brandwonden, maar werkt ook perfect voor blaren.

http://www.hansaplast.nl/producten/pleisters/Brandwonden/54828.html

(P)BLS/AED, EHBO, ex-SIGMA, (P)ALS, NLS, Anesthesieverpleegkundige, blablablabla...

adezwart

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 3 augustus 2010, 17:30:56 »
Naam van de vette gaas zegt niet zoveel het gaat om de werking.
Compeed en second skin zijn vann kunsttof en laten geen lucht door, dus daaronder begint het te broeien.
Het is wel geschikt voor een avond sport in een zaal, maar laat het niet te lang er op zitten, dat is onze ervaring
Ja en natuurlijk zo streriel mogelijk werken.

smr

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 3 augustus 2010, 18:52:01 »
Naam van de vette gaas zegt niet zoveel het gaat om de werking.
Compeed en second skin zijn vann kunsttof en laten geen lucht door, dus daaronder begint het te broeien.
Het is wel geschikt voor een avond sport in een zaal, maar laat het niet te lang er op zitten, dat is onze ervaring
Ja en natuurlijk zo streriel mogelijk werken.

De verschillen in eigenschappen van Unitulle en Duoderm zijn nog al groot.  Volgens de gebruiksaanwijzingen dan, De toepasbaarheid daarvan ook.

Vanwaar het gebruik van nog eens zinkzalf, als je al vette gazen gebruikt ?,

adezwart

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 3 augustus 2010, 19:46:26 »
Vette gaas heb je minder kans op uitdrogen van de wond.
Zinkzalf heelt de wond sneller, tijdens de meerdaagse wandeltochten, zijn we tot de ontdekking gekomen.
Maar dat hoeft niet altijd
Zinkzalf gaat ook ontstekingen te lijf.

Pleegje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 3 augustus 2010, 20:06:57 »
...
Zinkzalf gaat ook ontstekingen te lijf.

Vertel...ben ik erg benieuwd naar...

smr

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 3 augustus 2010, 20:42:49 »
FF gegoogled..   

Citaat
Zinkzalf
Het werkzame bestanddeel in Zinkzalf is zinkoxide. Zinkzalf beschermt de huid en werkt samentrekkend, zodat een beschadigde huid sneller geneest.   Zinkoxide wordt in veel preparaten voor op de huid toegepast. Het wordt verwerkt in zalven, crèmes, smeersels, lotions, strooipoeders en pasta's. Zinkoxide wordt al heel lang gebruikt in huidpreparaten.

Behalve producten die de apotheek zelf maakt of laat bereiden, is het ook verkrijgbaar onder verschillende merknamen zoals Daroderm zinkzalf, Zinkolie, Zinkzalf en Nestosyl. 

1. Wat doet Zinkzalf en waarbij wordt het gebruikt?

Zinkoxide werkt licht samentrekkend en beschermend op de huid. Afhankelijk van de basis waarin het is verwerkt, werkt het ook indrogend, jeukstillend of verkoelend.

Zinkoxide wordt bij veel huidaandoeningen gebruikt. De belangrijkste aandoeningen waarbij het kan worden toegepast zijn eczeem, luiereczeem, jeuk, koortslip en krentenbaard.

Eczeem 
 Bij chronisch eczeem is de huid langdurig ontstoken. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals een allergie, stress, overgevoeligheid, uitdroging of irriterende stoffen. De huid is dan meestal rood, gezwollen, schilferig, stug en droog.

Ook kunnen zich blaasjes op de huid bevinden, of kan de huid vochtig zijn. Dit heet nattend eczeem. Vaak is er sprake van jeuk, waardoor u de neiging heeft te krabben en de huid nog meer beschadigt.

Behandeling
U kunt zinkoxide toepassen bij een nattend eczeem. Artsen schrijven het vaak voor als eerste keus middel bij deze huidaandoening. Het meest schrijven artsen voor: ZOK-zalf, Zinkoxidesmeersel of Zinkoxidepasta.

Effect
Deze preparaten werken indrogend, verkoelend en iets samentrekkend. De jeuk vermindert snel. De vochtige huid droogt in en kan sneller genezen. Dit effect merkt u binnen een paar dagen. Het is belangrijk het middel regelmatig aan te brengen, minstens tweemaal per dag. 

------------ Meer tekst via www.apotheke.nl info tekst Zinkzalf

Deze tekst is opgesteld door het Wetenschappelijk Instituut Nederlandse Apothekers (WINAp). Deze tekst is gebaseerd op de bijsluiter van het beschreven geneesmiddel en op andere, wetenschappelijke bronnen. De officieel geregistreerde gegevens van Zinkzalf bij het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen vindt u op: www.cbg-meb.nl.

Even de bijsluiter opgezocht van Nestosyl, bij CBG-MEB RVG 00591

Het kan zijn, dat de apotheker van het MCL nog wat andere componenten toevoegd aan de door hem gemaakte zinkzalf, om ontstekingsremmende eigenschappen er aan toe te voegen..

Als je Zinkzalf gebruikt, hoef je geen vettige gazen te gebruiken, maar kan je een gewoon compres insmeren met zinkzalf..  Het kan geen kwaad maar is een beetje dubbel op..  Misschien zijn er praktische argumenten zoals snelheid van werken, om dat alsnog met vettige gazen te werken..

Pleegje

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 3 augustus 2010, 21:02:26 »
Oftewel...zinkzalf en zinkolie werkt niet ontstekeingsremmend. Het kalmeert de geirriteerde (doch niet ontstoken) huid.

smr

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 3 augustus 2010, 21:06:26 »
Oftewel...zinkzalf en zinkolie werkt niet ontstekeingsremmend. Het kalmeert de geirriteerde (doch niet ontstoken) huid.

bij de friese methode,  word een eigen preparaat van zinkzalf gebruikt, gemaakt door de apotheker van Medische Centrum Leeuwarden,  in een zelf gemaakte zinkzalf kan je nog vele ingredienten toevoegen, waardoor een wond een onstekingsremmende werking heeft..   (We noemen het maar het geheime recept van de MCL    ;D )

adezwart

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 3 augustus 2010, 21:43:37 »
MedicalRescue bedankt voor deze zeer goede uitleg.
Het is inderdaad een geheim recept van apotheker van MCL.
Zinkzalf kan ook zonder vettegaas hoor, het is maar net hoe groot de open blaar is.
Maar er wordt door ons geen vel bij weg geknipt/gesneden hoor.
Wij doen de zalf alleen door de opening naar binnen met een wattenstaafje, en dan plakken we het weer af met leukoplast, en alleen als er een ontsteking in zit.
Het is altijd nog een tweede huid.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
  • Provincie: Zeeland
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 4 augustus 2010, 12:04:57 »

Volgens mij mogen dergelijke middelen helemaal niet 'geheim' op de markt gebracht worden, er hoort dan een bijsluiter bijgeleverd te worden met daarin o.a. de samenstelling
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

smr

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 4 augustus 2010, 12:14:08 »

Volgens mij mogen dergelijke middelen helemaal niet 'geheim' op de markt gebracht worden, er hoort dan een bijsluiter bijgeleverd te worden met daarin o.a. de samenstelling

Het word niet in geheim op de markt gebracht, dus het behoeft geen CBG-MEB dossier, als de apotheker het in opdracht maakt voor een specifieke toepassing.. Ook de exacte receptuur hoeft niet bekend gemaakt te worden.

Aan de andere kant heeft volgens IGZ de "blaren"klant, heeft wel recht op een bijsluiter en voorlichting..
Ik neem aan dat de dienstverlening die het NRK op dit gebied geeft, voldoet aan de eisen van de inspectie volkgezondheid, WIP procedures en consumenten recht, en normen van CBG-MEB

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 4 augustus 2010, 12:36:03 »
Aan de andere kant heeft volgens IGZ de "blaren"klant, heeft wel recht op een bijsluiter en voorlichting..

Precies dat bedoel ik je zult het toch moeten kunnen beoordelen op zaken als allergieën etc
Ik denk dat na een mailtje aan de betreffende apotheek blijkt dat het minder geheim is als nu wordt voorgesteld
het mailtje is onderweg, jullie horen ervan ....
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

adezwart

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 4 augustus 2010, 13:23:35 »
Ik denk dat als wij er om vragen dat wij het recept wel krijgen.
Ik wacht op het mailtje van Jacques Schenk.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 4 augustus 2010, 13:51:38 »
Nou zo speciaal en geheim is het dus inderdaad niet:

"het is Lidocaine 5% zinkoxidesmeersel 30g artikelnummer 103450, prijs € 18,72 ex BTW.
Wij bestellen het smeersel bij de fa Fagron, Hoogeveenenweg 210, 2913LV Nieuwerkerk a/d IJssel, tfn 0180 331133."

Niets speciaal gemaakt en niet geheim dus  ;)
(Lido is pijnstillend trouwens) dus ik kan er geen specifieke ontstekingsremmende component in ontdekken.

adezwart

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 4 augustus 2010, 14:06:11 »
Heb het potje even opgezocht en inderdaad wat u schrijft is juist, bedankt voor deze info.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 4 augustus 2010, 14:18:14 »
Heb het potje even opgezocht en inderdaad wat u schrijft is juist, bedankt voor deze info.

Nou als het op het potje stond had je dat ook wel ff kunnen posten  ;D

Offline JIM

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 4 augustus 2010, 14:26:18 »
Ik hoop dat er wel bij iedere behandeling naar allergieen gevraagd wordt... Lidocaine-allergie komt nogal eens voor ;)

EDIT..  Vaseline met lidocaine 3% is receptplichtig, maar zinkzalf met 5% niet? Ben benieuwd..

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 4 augustus 2010, 14:27:55 »
Ik hoop dat er wel bij iedere behandeling naar allergieen gevraagd wordt... Lidocaine-allergie komt nogal eens voor ;)

Nou mijn tandarts heeft dat ook nog nooit gevraagd hoor  ;)

adezwart

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 4 augustus 2010, 14:39:06 »
Na allergie wordt altijd gevraagd.
Oa: (leukoplast, jodium,zinkzalf en lidocaine,wasbenzine,alcohol)

tebby

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 4 augustus 2010, 22:25:17 »
als je dat soort dingen in de wond gaat smeren wordt het dan door een arts voor geschreven?????

ik vind duoderm echt het einde, je plakt het op de wond en valt er vanzelf af na een aantal dagen.

adezwart

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 5 augustus 2010, 22:05:27 »
Er is altijd een arts aanwezig die de eindverantwoordelijkheid heeft, en die altijd gaat kijken.

khburger

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 20 januari 2011, 20:27:21 »
ik wil vragen hoe het met het geheim recept is afgelope ik mis dat namelijk
groetjes k

adezwart

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 20 januari 2011, 21:07:48 »
Leuk dat nog reageerd
Er zit in "Lidocaine 5% zinkoxidesmeersel 30g" en dat wist ik niet zeker, maar daar op dit forum heb je altijt mensen die het wel weten en dat is het mooiste van deze site.
gr AdZ