Auteur Topic: houding op inzet  (gelezen 498 keer)

Offline argossie

• Nieuw lid
  • *
  • Geslacht: Man
  • het is zo het is, anders was het wel anders!
Re: houding op inzet
« Reactie #15 Gepost op: zondag 20 juni 2010, 14:02:45 »
ik heb het nooit meegemaakt, beide kanten niet. maar ik ga er vanuit dat het per situatie verschillend is. je bent en reageerd zelf ook niet altyd hetzelfde. en een so wordt niet vrijwillig so, dus in de schrik kan ik me voorstellen dat die soms lullig reageerd. voor mezelf gedacht, denk ik dat het situatie afhankelijk is hoe ik zelf reageer.
GEKHEID IS ERFELIJK, JE KRIJGT HET VAN JE KINDEREN...

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #16 Gepost op: zondag 20 juni 2010, 20:17:59 »
Ik heb het nog steeds over 'niet netjes' zoals in de casus gesteld, nioet netjes of onbeleefd is voor mij iets anders als aggresiviteit.
Ik vind het onbeleefd wanneer een hulpverlener een ouder iemand niet met U aanspreekt om maar een simpel voorbeeld te nomen, wanneer die hulpvrager mij met je of jij aanspreekt heb ik daar niet zo'n probleem mee.

Agressief gedrag is inderdaad iets anders, maar soms hoort dat er nu eenmaal een beetje bij, heb wel eens een pets in mijn gezicht gehad van een psychotische patiënt, ben daar toen absoluut niet boos om geworden maar verwonderde mij slechts hoe snel de stemming bij die persoon kon omslaan.

Zou ik daarentegen zien dat een hulpverlener een patiënt slaat dan reageer ik toch anders, idem wanneer een patient bij zijn volle verstand een collega verbaal of fysiek aanvalt.
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Offline Peerpandabeer

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: maandag 21 juni 2010, 07:51:44 »
Zelfs verbaal geweld pik ik absoluut niet, van wie dan ook. We komen allemaal wel weer op voor de veroorzaker, maar de hulpverleners moeten zich weer voor rot laten schelden zeker.  :censored:

Laat ik een waargebeurt voorbeeld geven: een collega moest een infuus prikken bij een patient, deze roept vervolgens: 'als je nu niet in 1 keer goed prikt, krijg je een stomp voor je harsens'.

Mag ik het eens omdraaien?

wat als een patient wordt geprikt voor een ifuus en het zowel in de linkerarm, hand niet lukt men overgaat naar de rechterarm en het ook daar niet lukt in de arm, en hand. men haalt er een arts bij en die probeert het in de pols warrbij de arts eenmaal prikt in de rechter pols het lukt niet dan gaat de arts over naar de liker pols en daar lukt het maar de arts trekt de naals weer uit de pols om hem meteen weer terug te steken.

mag de patient dan wel een opmerking plaatsen met uiting van de pijn die hij ondertussen geleden heeft?

ik vind van wel!
alleen aggresief/ geweld vindt ik dan ook uit de boze want als patient mag je der van uit gaan dat men het beste met je voor heeft, toch?
de stilte klonk inmens luid
(slachtoffer na de vuurwerkramp)

Een deel van het mens zijn,
bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte,
het ondergaan van nieuwe indrukken,
ook als zij niet passen in jouw perspectief

TNG/Inheritance, La Forge tegen Data

Offline JIM

• Super lid
  • We zullen eens een poging wagen...
« Reactie #18 Gepost op: maandag 21 juni 2010, 09:10:27 »
Dus jij vind het normaal dat als iemand je wilt helpen,  deze persoon je dan maar beledigd of zelfs bedreigd? Als je het niet eens bent met de hulpverlening, dan zeg je dat maar op een normale manier en niet zo asociaal zowals we tegenwoordig in nederland gewend lijken te zijn...

En de hulpverleners die allemaal zooow empatisch zijn en de hele dag maar met hun patienten kunnen knuffelen dragen ook niet echt bij aan de oplossing. Grenzen stellen aan ongepast gedrag, dus elke vorm van agressie!! Verbaal, fysiek, seksueel, noem maar op.

EDIT: Een opmerking dat je het ergens niet mee eens bent mag dus zeker wel als patient, maar doe dit dan wel met wederzijds respect.
Life should NOT be a journey to the grave with the intention of arriving safely in an attractive and well preserved body, but rather to skid in sideways at the last minute, champagne in one hand, strawberries in the other, body thoroughly used up, totally worn out and screaming "WOO HOO - That was Fun!”

Offline Kanarie

• Volwaardig lid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #19 Gepost op: maandag 21 juni 2010, 17:35:51 »
Inderdaad. Heel simpel. Je denkt niet "laat ik eens lekker misprikken om die patiënt te pesten". Ik kan me voorstellen dat je lijdt als men steeds misprikt in je arm en ik kan me voorstellen dat je daar uiting aan geeft, maar als dat is in de vorm van een bedreiging, dan vat ik dat op als handelen tegen iemands wil (en bedreiging van mijn eigen veiligheid) en als je niet wilt dat het infuus erin gaat, prima, heb ik alle begrip voor, maar dan kan ik je niet behandelen en kun je net zo goed weer naar huis gaan.

Offline Peerpandabeer

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 22 juni 2010, 06:39:51 »
Stukkie communicatie he kijk hier gaat het al mis.
ik schrijf een opmerking maken en jullie gaan er meteen vanuit dat het een agresieve /onrespectvolle opmerking is geweest.
Dit terwijl ik er zelfds onder nog opmerk dat ook dan agresieviteit niet getolereerd wordt.

wat ik gezegt heb is Au dat doet zeer pijn en is het niet verstandig om een meer ervaren arts deze infuus te laten zetten?
de zaal arts heeft toen de anestesist gewaarschuwd en die heeft het infuus geprikt.

denk dat dit juist een mooie opmerking is geweest en respectvol naar de arts de verpleegkundige en naar mij toe is gebeurt.
de stilte klonk inmens luid
(slachtoffer na de vuurwerkramp)

Een deel van het mens zijn,
bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte,
het ondergaan van nieuwe indrukken,
ook als zij niet passen in jouw perspectief

TNG/Inheritance, La Forge tegen Data

Offline Pleegje

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 22 juni 2010, 07:48:00 »
Mijn mening in dit topic is dat er weer eens veel te veel geneuzeld wordt zonder dat er naar elkaar geluisterd wordt zoals zo vaak op dit forum.

Waar het om gaat is de houding die een hulpverlener heeft op een evenement. Dit mag je zo smal en zo breed trekken als je wilt doch ga nu niet zeikerig worden dat het op 1 specifieke handeling wordt geplaatst.

De houding van de hulpverlener is essentieel. Oftewel..onbevooroordeeld en open. Mocht een hulpverlener hier problemen mee ervaren..dan is het aan die hulpverlener om erover na te denken en er conclusies aan te verbinden. En ja..ik weet dat sommige patientencategorieen tijd opslikken die anders besteed had kunnen worden doch ook deze mensen hebben een hulpvraag (al dan niet bewust).

En zoals hierboven ook beschreven staat...het gaat om communicatie...en in communicatie is het vooral de non-verbale die blijft hangen (70%) en niet de verbale (30%).

Offline ehbo-er

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 22 juni 2010, 21:15:07 »
Laat ik een waargebeurt voorbeeld geven: een collega moest een infuus prikken bij een patient, deze roept vervolgens: 'als je nu niet in 1 keer goed prikt, krijg je een stomp voor je harsens'.

Als ik het goed begrijp zijn er mensen hier op dit forum die hiervoor begrip kunnen opbrengen?? :-\

Eigen veiligheid voor alles, dus ook in dit geval.
zolang mijn veiligheid voldoende gewaarborgd is, behandel ik het so, zonder te oordelen. Als ze vragen wat ik er van denk dan geef ik,
een passend antwoord. Wil je het echt weten ? Ja. Dan vertel ik wat er van viondt, en soms zie je ze dan verschieten..
Ben jij helemaal normaal ?
En hoe voelt dat ?

Offline eduard,

• Senior lid
  • event-safe ...omdat het nog zoveel beter kon!
    • event-safe
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 22 juni 2010, 21:33:29 »
Volgens mij draven we weer door Tebby had het over niet netjes gedragen, dat is echt iets anders als bovenstaande.

Als een mede hulpverlener niet netjes handelt, mag en moet je er iets achteraf van zeggen. Zo kan je zorg dragen dat de hulpverlener zijn gedrag kan aanpassen. En de verenigings /stichtings naam hoog kan houden.

Een klant die zich niet netjes gedraagt kan je ook aanspreken en er op wijzen dat je vindt dat hij zich niet repectvol gedraagt tegenover de hulpverleners.
Wordt het echt te bont dan zou ik de beveiliging of politie er bij halen en hun een praatje laten maken met de klant. Of de behandeling staken als het buiten de grenzen valt.
www.event-safe.nl
eduard@event-safe.nl

Event-safe omdat het nog zoveel beter kon