Auteur Topic: Behoefte aan een EHBO++ basisopleiding in Nederland  (gelezen 561 keer)

Offline Bazzz81

• Senior lid
  • Geslacht: Man
  • Verpleegkundige, EHBO, Brandwacht
Behoefte aan een EHBO++ basisopleiding in Nederland
« Gepost op: dinsdag 23 maart 2010, 12:54:42 »
Ben benieuwd hoe de EHBO-ers in Nederland denken over EHBO++ handelingen.
Ik proef links en rechts behoefte aan een niveau dat tussen de BLS/EHBO en ALS/professionele zorg in zit.
Even de meningen peilen dus...
Vergissen is menselijk... Een ander de schuld geven is nog veel menselijker.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
Re: Behoefte aan een EHBO++ basisopleiding in Nederland
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 23 maart 2010, 14:05:58 »
Ik heb gekozen voor gedeeltelijk mee eens.

ik denk dat het goed is dat het gat tussen het OK basisboekje en het SOSA boek voor ambu personeel gevuld gaat worden, de markt vraagt zeker bij evenementen steeds vaker hulpverleners die iets meer hebben als basis ehbo.
Ik denk ook dat het goed is dat dit jaarlijks of tweejaarlijks getoetst wordt dmv een profcheck of iets gelijkwaardigs waarbij zowel theorie als praktijk getest worden.

De inhoud van de opleiding zal in het meest optimale geval afgestemd worden aan de soort werkzaamheden, veel sportwedstrijden of juist veel 'party's'.
Dit zou ook centraal ontwikkeld kunnen worden, waarbij je kunt kiezen uit divers modules om je opleiding op maat te maken.

Je spreekt iN de poll oVer basis ehbo++, bedoel je hiermee dat er ook nog een gevorderde ehbo++ Zou moeten komen ? (Of heet dat dan EHBO++++)
Zo nee, wat bedoel je dan ? Zo ja hoe wil je dat positioneren ?
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Offline tebby

• Super lid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 23 maart 2010, 14:51:02 »
helemaal mee eens
gedeeltelijk omdat ik merk dat er vraag naar is
gedeeltelijk omdat ik merk dat ik zelf meer wil leren en kunnen
Verpleegkundige. (in afwachting van big nummer)
Ehbo-er verbandleer, reanimatie, kinderletsels, wandelletsels en sportletsels.

om lid te zijn van dit forum hoef je niet gek te zijn maar het werkt wel.

Offline EHBOFAN

• Senior lid
  • Eerst(e) hulp, de rest komt later
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 23 maart 2010, 16:49:32 »
ik denk dat het goed is dat het gat tussen het OK basisboekje en het SOSA boek voor ambu personeel gevuld gaat worden, de markt vraagt zeker bij evenementen steeds vaker hulpverleners die iets meer hebben als basis ehbo.
Ik denk ook dat het goed is dat dit jaarlijks of tweejaarlijks getoetst wordt dmv een profcheck of iets gelijkwaardigs waarbij zowel theorie als praktijk getest worden.

De inhoud van de opleiding zal in het meest optimale geval afgestemd worden aan de soort werkzaamheden, veel sportwedstrijden of juist veel 'party's'.
Dit zou ook centraal ontwikkeld kunnen worden, waarbij je kunt kiezen uit divers modules om je opleiding op maat te maken.

Dit soort EHBO++ opleidingen zijn er wel (weliswaar van een andere landelijke EHBO organisatie dan het OK), maar...... je moet er wel voor openstaan en knopen durven door te hakken om deze te willen volgen.
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890,./!?

Offline Bazzz81

• Senior lid
  • Verpleegkundige, EHBO, Brandwacht
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 23 maart 2010, 17:49:01 »
Met basis EHBO++ bedoel ik dat een standaard opleiding die de meestvoorkomende EHBO++ handelingen bevat. Niet dat er daar weer verschillende levels of niveaus komen... Ik denk dat dat weer té ver gaat.

@EHBOFAN: Wat jij bedoelt is waarschijnlijk de HOC.
Hieraan zit de voorwaarde dat je dan bij de SIGMA's komt.

Vergissen is menselijk... Een ander de schuld geven is nog veel menselijker.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 23 maart 2010, 17:55:57 »
De HOC opleiding is maar ten dele geschikt voor de ehbo++ handelingen aangezien de HOC voor een belangrijk deel uitgaat van assisterend handelen (spalken, intuberen, ifusen toedienen, zuurstof toedienen etc) De EHBO++ zal geleerd moeten worden zelf beslissingen te nemen en die uit te voeren.

Maar ik zie dat ik al weer een beetje off-topic raak, de vraag was of er behoefte was, behoefte in de markt en behoefte bij de zorgverleners, ik denk dat die behoefte er wel is, niet bij iedereen in de markt en niet bij iedereen in de hulpverlening, maar je kunt niet ontkennen dat die behoefte er in zijn algemeenheid is.
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Offline eduard,

• Senior lid
  • event-safe ...omdat het nog zoveel beter kon!
    • event-safe
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 23 maart 2010, 18:22:41 »
Er is een zeer grote vraag naar Hulpverleners die tijdens een evenement meer kunnen en mogen dan wat men tot nu toe gewend is.

Dus Ja
www.event-safe.nl
eduard@event-safe.nl

Event-safe omdat het nog zoveel beter kon

Offline EHBOFAN

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 23 maart 2010, 18:31:34 »
Met basis EHBO++ bedoel ik dat een standaard opleiding die de meestvoorkomende EHBO++ handelingen bevat. Niet dat er daar weer verschillende levels of niveaus komen... Ik denk dat dat weer té ver gaat.

@EHBOFAN: Wat jij bedoelt is waarschijnlijk de HOC.
Hieraan zit de voorwaarde dat je dan bij de SIGMA's komt.
Als je sec de huidige en beschikbare EHBO opleidingen in Nederland bekijkt is er nu al sprake van levels;
- Uitsluitend reanimatie met AED (level: zeer beperkt)
- BHV/LEH  (level :beperkt)
- Standaard EHBO opleidingen (level: gemiddeld)
- EHBO++ opleidingen (level: gevorderd en hoger)

De Sigma opleiding is opgezet om een uitsluitend assisterende rol voor de professionals te laten vervullen door EHBO-ers.
De bevoegdheden zijn -net als andere EHBO-ers- voor de Sigmaleden uitsluitend tot en met BLS niveau.
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 23 maart 2010, 19:30:15 »
De Sigma opleiding is opgezet om een uitsluitend assisterende rol voor de professionals te laten vervullen door EHBO-ers.

De mensen van Sigma hebben ook een zelfstandige bevoegdheid voor een aantal handelingen ie niet standaard ehbo zijn.
Zie het boek handelingsschema's voor de details, te veel off-topic hier

Offline Eer

• Senior lid
  • Eerstehulpverleners blijven nodig!
    • EHBO Vereniging Soest
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 23 maart 2010, 20:51:32 »
Voor mezelf: helemaal leuk. Hoe meer kennis hoe liever. Aan de andere kant, welke waarde kun je hier vervolgens aan toekennen. Mag je als EHBO++ bijv. meer handelingen uitvoeren???
Instructeur EHBO, BLS, AED
Lotusslachtoffer

Offline Kanarie

• Volwaardig lid
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 23 maart 2010, 22:32:05 »
Voor mezelf: helemaal leuk. Hoe meer kennis hoe liever. Aan de andere kant, welke waarde kun je hier vervolgens aan toekennen. Mag je als EHBO++ bijv. meer handelingen uitvoeren???
Mij lijkt het ook erg leuk. Ik zit dan te denken aan: noodspalken aanleggen, meerdere methoden om iemand op een brancard te leggen en over korte afstand te vervoeren, nek fixeren, evt in het water, gebruik van alle mogelijke soorten verbandmaterialen, meer en diepere kennis over slachtoffers van drugs en over het bewegingsapparaat, terminologie van de ambulance (bv bij de logg-roll) waardoor je beter begrijpt wat ze willen, meer training in de ABCDE methodiek en het triëren hierin. Etcetera etcetera... Dat zijn allemaal dingen die iedereen mag, maar die lang niet iedereen beheerst.

Offline EHBOFAN

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 24 maart 2010, 09:09:46 »
Als je een EHBO opleiding volgt bij een andere organisatie dan het OK worden bepaalde EHBO handelingen incl. achtergrond informatie weer wel behandeld zoals planken, nekkragen, zuurstof, log-roll, ABCDE en nog veel meer.

Vreemd is dat wij Nederlanders EHBO handelingen uitsluitend aan het OK spiegelen of afmeten, terwijl er landelijk en internationaal veel meer EHBO organisaties zijn die allen eigen richtlijnen hebben.

Wat let je om naast het OK je EHBO horizon te verbreden bij andere nationale en internationale EHBO organisaties.
Doe eens "vergelijkend waren onderzoek"

Offline dolfijn

• Nieuw lid
  • *
  • EHB-O is mijn lust en mijn leven.
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 24 maart 2010, 14:33:06 »
Ik heb iemand  gesproken die de overstap  opleiding van de Stichting LPEV hebben gedaan. Hij heeft ook een diploma van het OK maar vondt de cursus van de LPEV beter aansluiten bij de praktijk.
Hij doet nog al veel hulpverlening.Hij denkt over om tzt de opleiding tot first responder te volgen.
Ik vind wel dat bij EHBO++ voorwaarden gesteld moet worden om toegelaten te worden.
 Daarom heb ik gestemt op helemaal mee eens mits...
Ik heb een hekel aan wanabees die denken dat ze half arts zijn

Dolfijn

Offline ehbo-er

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 24 maart 2010, 17:25:25 »
Ik heb de eerste optie gekozen.

Mijn advies is simpel. Zoek een organisatie, en de bijbehorende lesstof, die je bevalt en waarbij je kunt vinden.
Dat is de beste startvoorwaarde.
Ben jij helemaal normaal ?
En hoe voelt dat ?