Auteur Topic: Hulpverlening als EHBO of verpleegkundige op een evenement ?  (gelezen 24063 keer)

sprinky

• Gast
Re: Hulpverlening als EHBO of verpleegkundige op een evenement ?
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 27 mei 2011, 21:42:29 »
halfjaartje op school en een kleine stage nog dan hoop ik de titel Bachelor of Nursing(verpleegkundige niveau 5) te mogen dragen.

Pleegje

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 28 mei 2011, 09:47:42 »
ok..niet verkeerd. Dan begint het leren pas! Mijn ervaring met MBO'ers en HBO'ers is dat ze ruim de tijd nodig hebben om de praktijk te leren kennen. Het is geheel anders dan de stages. Daarom verbaasd het mij ook enigzins dat jij met zo'n reactie komt op dit punt. Want een verpleegkundige heeft totaal geen verstand van EHBO of wat dan ook. Dit heeft te maken met de vertaalslag die gemaakt moet worden naar een praktijk buiten 4 muren. En dit lukt maar zeer weinig mensen. Studenten / net afgestudeerden hebben totaal geen klinische blik of kunnen bepaalde situaties aanvoelen en/of beoordelen.

Iemand kan wel lager geschoold zijn in opleiding...maar dit zegt weinig over werk-/denkniveau. Dus ik denk dat, zeker beginnende verpleegkundigen, erg veel van ervaren (goede) EHBO'ers kunnen leren. Deze mensen hebben zo'n praktijkkennis waardoor ze, in het veld, beter functioneren als menig basisverpleegkundige...ook qua theoretische kennis.

Van alle zaken die op straat/evenement gebeuren kan een EHBO'er ruim 90% zelf oplossen. De andere 10% is dan voor een ambulance. Mijn inziens is het dus totaal onnodig om verpleegkundigen op een evenement te hebben (zeker als er geen arts is). Ook omdat ze niets meer en niets minder mogen dan een EHBO'er.

Ik weet dat het allemaal negatief in de oren klinkt en dat ik het mooiste vak ter wereld onderuit haal..maar zo is helaas de praktijk. 99% van de verpleegkundigen moet heerlijk binnen de 4 (veilige) muren blijven klussen.
Wil je echter wel ervaring op doen op het verpleegkundig niveau met evenementen..neem dan eens contact op met AES (www.ambulance-event-service.net) of een soortgelijke organisatie.

sprinky

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 28 mei 2011, 10:31:45 »
Ik ben het grotendeels wel met je eens pleegje, juist daarom heb ik de stap genomen naar de EHBO en heb ik de EHBO cursus afgerond en draai ik evenementen, juist om die ervaring en vertaalslag te maken. Daarom ook mijn stelling dat EHBO en verpleging goed samen kunnen. De stelling dat verpleegkundige onnodig zijn bij een evenment is zeker niet waar. Een verpleegkundige heeft andere kennis in huis, een ehbo kan dan wel 90% zelf oplossen maar de kwaliteit van de oplossingen daar letten we dan niet op. Natuurlijk wil ik niet zeggen dat dit slecht is maar mijn punt is dat verpleegkundige een andere zienswijze hebben, niet een betere of een slechtere.
Het is een aanvulling op elkaar.

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #18 Gepost op: zondag 29 mei 2011, 01:41:18 »
...De stelling dat verpleegkundige onnodig zijn bij een evenment is zeker niet waar. Een verpleegkundige heeft andere kennis in huis, een ehbo kan dan wel 90% zelf oplossen maar de kwaliteit van de oplossingen daar letten we dan niet op. Natuurlijk wil ik niet zeggen dat dit slecht is maar mijn punt is dat verpleegkundige een andere zienswijze hebben, niet een betere of een slechtere.
Of een verpleegkundige op een evenement meerwaarde heeft hangt helemaal af van het veld waar hij/zij werkzaam is. Een verpleegkundige die werkt in een verzorgingshuis, of op een verpleegafdeling (bijvoorbeeld) longgeneeskunde zal op een evenement niet heel veel meerwaarde hebben. Bedenk goed dat de problematiek op straat of een evenement heel anders is en dat een patient niet netjes gestabiliseerd wordt afgeleverd. SEH of IC verpleegkundigen zijn veel beter opgeleid om acuut zieke patienten te helpen.

Je opmerking over de kwaliteit van de oplossing vindt ik erg neerbuigend. Niet alle EHBO'ers zijn even sterk, maar datzelfde geld ook voor verpleegkundigen. Ik denk dat sommige EHBO'ers vindingrijker zijn dan de gemiddelde verpleegkundige.

Een verpleegkundige op een evenement heeft alleen meerwaarde als hij/zij dagelijks bezig is met de opvang van zieke patienten en daar ook tot op zekere hoogte zelfstandig in is. Een net afgestudeerde verpleegkundige heeft doorgaans niet veel ervaring met acuut zieke patienten en de problematiek op evenementen. Vaak slaat de onzekerheid toe bij slachtoffers met relatief eenvoudige letsels en worden de raarste sprongen gemaakt.

Voor artsen geldt tot op zekere hoogte hetzelfde, al zijn zij breder opgeleid en zijn meer gewend om zelfstandig beslissingen te nemen.
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

Bazzz81

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 1 juni 2011, 00:44:32 »
Een verpleegkundige op een evenement heeft alleen meerwaarde als hij/zij dagelijks bezig is met de opvang van zieke patienten en daar ook tot op zekere hoogte zelfstandig in is. Een net afgestudeerde verpleegkundige heeft doorgaans niet veel ervaring met acuut zieke patienten en de problematiek op evenementen. Vaak slaat de onzekerheid toe bij slachtoffers met relatief eenvoudige letsels en worden de raarste sprongen gemaakt.

Er zijn genoeg verpleegkundigen die naast hun verpleegkundig vakgebied al jaren lang als EHBO'er werkzaam zijn geweest. Voor hen is 1 en 1 dus twee.
Zij vullen de basis EHBO aan met een zak vol extra kennis.
Daarnaast kun je basisverpleegkundigen prima scholen in eerste hulp. Veel basiskennis hebben ze al (anatomie, wondzorg). Er is niet veel voor nodig om hen op eerste hulp te scholen.
Laten we wel reŽel wezen en kijken naar de opleidingsduur. Totale leken worden in 24uur EHBO scholing niet ineens toppers!

Ik heb zelf 8 jaar lang als EHBO'er diensten gedraaid op evenementen en sta sinds een paar jaar als verpleegkundige.
Eerlijk is eerlijk, die 8 jaar ervaring als EHBO'er is echt enorm meegenomen. Ik zie wel dat collega-verpleegkundigen zonder EHBO achtergrond snel aansluiten.
Dus uiteindelijk helpt die 8 jaar zeker wel, maar is zeker niet onmisbaar.
Koppel een verpleegkundige aan een EHBO'er op een evenement, en je hebt een goede combinatie die elkaar aanvult.

sprinky

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 1 juni 2011, 11:24:59 »
mijn punt is dat verpleegkundige een andere zienswijze hebben, niet een betere of een slechtere.

@Bazzz81 ik sluit me hier dus bij aan. Het is een aanvulling op elkaar dus een verpleegkundige aan een ervaren ehbo'er koppelen, ik denk dat dat een zeer goed resultaat geeft.

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 1 juni 2011, 13:13:39 »
Er zijn genoeg verpleegkundigen die naast hun verpleegkundig vakgebied al jaren lang als EHBO'er werkzaam zijn geweest. Voor hen is 1 en 1 dus twee.
Zij vullen de basis EHBO aan met een zak vol extra kennis.
Daarnaast kun je basisverpleegkundigen prima scholen in eerste hulp. Veel basiskennis hebben ze al (anatomie, wondzorg). Er is niet veel voor nodig om hen op eerste hulp te scholen.
Laten we wel reŽel wezen en kijken naar de opleidingsduur. Totale leken worden in 24uur EHBO scholing niet ineens toppers!
Mee eens, maar dan heb je het over een groep die verpleegkundige is en daarnaast beschikt over een EHBO diploma en ervaring. Ik doelde op verpleegkundige die zonder EHBO achtergrond worden ingezet. Dan is er inderdaad wat basiskennis, maar de situatie in het ziekenhuis of verpleeghuis is heel anders dan op straat. Ik heb meegemaakt dat verpleegkundigen en artsen in het veld bij relatief eenvoudige problemen niet goed wisten wat ze gingen doen, en bijvoorbeeld bij een eenvoudige flauwte over infusen gaan praten. Aan de andere kant zijn zij vaak beter in het uitvragen van klachten.

Ik heb zelf 8 jaar lang als EHBO'er diensten gedraaid op evenementen en sta sinds een paar jaar als verpleegkundige.
Eerlijk is eerlijk, die 8 jaar ervaring als EHBO'er is echt enorm meegenomen. Ik zie wel dat collega-verpleegkundigen zonder EHBO achtergrond snel aansluiten.
Dus uiteindelijk helpt die 8 jaar zeker wel, maar is zeker niet onmisbaar.
Ik denk dat je met je ervaring als EHBO'er en je verpleegkundige opleiding inderdaad een hele goeie combinatie hebt wat veel meerwaarde heeft in het veld. Natuurlijk pakken niet EHBO opgeleide verpleegkundigen dat snel op, en dan neemt ook de meerwaarde toe.

Koppel een verpleegkundige aan een EHBO'er op een evenement, en je hebt een goede combinatie die elkaar aanvult.
Samen kunnen ze zeker meerwaarde hebben en elkaar versterken :). Vaak is de combinatie van de verpleegkundige kennis met de vaardigheden van een (ervaren) EHBO'er goede aanvulling.
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

Offline Yvonne

• Super lid
  • Geslacht: Vrouw
  • "EHBO is mijn lust en mijn leven"
    • http://www.yvonnesdagboek.web-log.nl
  • Provincie: Overijssel
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 1 juni 2011, 14:03:57 »
Waarbij wel opgepast moet worden dat de pleeg niet alles doet en de EHBO-er alleen maar mag toekijken of spullen mag aangeven, wat helaas in de praktijk nog al eens wil voorkomen...
groetjes Yvonne

Samen is dus nooit alleen, wat een verschil, wow..........
Leef alsof je morgen zult sterven en leer alsof je eeuwig blijft leven (Gandhi)

Instrukteur EHBO incl.verbandleer en kleine ongevallen
Instrukteur BLS-AED
Instrukteur EH aan kinderen - PBLS
Instructeur Sportletsel
Instructeur EH bij wandelletsel
LOTUS

Bazzz81

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 1 juni 2011, 17:41:29 »
Waarbij wel opgepast moet worden dat de pleeg niet alles doet en de EHBO-er alleen maar mag toekijken of spullen mag aangeven, wat helaas in de praktijk nog al eens wil voorkomen...

Dus moet de EHBO'er zich niet op een hiŽrarchische ladder plaatsen en gewoon doen wat hij moet doen.
HiŽrarchie bestaat eigenlijk niet, maar het is helaas wel de realiteit op de evenementen.
Eerste hulp is eerste hulp, dus gewoon assertief zijn en niet denken dat een pleeg per definitie alles beter weet.

Offline Yvonne

• Super lid
  • Geslacht: Vrouw
  • "EHBO is mijn lust en mijn leven"
    • http://www.yvonnesdagboek.web-log.nl
  • Provincie: Overijssel
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 1 juni 2011, 19:00:07 »
Ik heb de ervaring met sommige plegen dat zij denken dat ze alles beter weten en dat ze de EHBO-er kunnen gebruiken als manusje van alles.Zelf heb ik er niet zo'n moeite mee, ik doe mijn mond wel open...
groetjes Yvonne

Samen is dus nooit alleen, wat een verschil, wow..........
Leef alsof je morgen zult sterven en leer alsof je eeuwig blijft leven (Gandhi)

Instrukteur EHBO incl.verbandleer en kleine ongevallen
Instrukteur BLS-AED
Instrukteur EH aan kinderen - PBLS
Instructeur Sportletsel
Instructeur EH bij wandelletsel
LOTUS

sprinky

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 1 juni 2011, 19:35:38 »
Ik ben dan "maar" verpleegkundige in opleiding maar ook ik heb het helaas zien gebeuren bij mij collega-verpleegkundige in haar omgang met een ehbo-er.
Zover mij bekend is, heb ik die houding gelukkig niet.
Heb het ook nooit gehoord van een ander dat ik zo ben.

Eerlijk is eerlijk, het koste mij wel wat moed om als buitenstander er toen de tijd wat van te zeggen maar ben wel blij dat ik het gedaan heb achteraf gezien.

Bazzz81

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: woensdag 1 juni 2011, 19:57:43 »
Ik heb de ervaring met sommige plegen dat zij denken dat ze alles beter weten en dat ze de EHBO-er kunnen gebruiken als manusje van alles.Zelf heb ik er niet zo'n moeite mee, ik doe mijn mond wel open...

Zoals met alles: Brutale lui hebben de hele wereld...  :'(
Gewoon mans opstellen!!! Het gaat niet om wie het beste weet, het hoogst is opgeleid, of wat dan ook... het gaat om de juiste behandeling van het slachtoffer.
Het is en blijft teamspel en samenwerken.

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #27 Gepost op: woensdag 1 juni 2011, 20:56:00 »
Het is en blijft teamspel en samenwerken.
Precies.

Ik denk overigens wel dat het een verpleegkundige of arts siert als hij of zij zich juist wat op de achtergrond opstelt en de EHBO'er bijstaat bij de hulpverlening. De eerste lijn is de EHBO'er, op het moment dat die er niet uitkomt kan naar de tweede lijn gegaan worden, de verpleegkundige of arts. Op die manier krijgt een EHBO'er de kans zijn ding te doen en in een veilige omgeving te leren. Onzekerheid bij de EHBO'er kan je dan ombuigen naar een goed leermoment en bevestiging. Op die manier doe ik dat ook op evenementen en dat werkt goed.

Helaas hebben niet alle verpleegkundigen en artsen automatisch die houding. Daar is ook wel in te komen, immers willen we allen het beste voor het slachtoffer en bestaat dan de neiging om het snel even zelf te doen. Het vergt wat inzicht en vertrouwen in de EHBO('er) om die stap terug te nemen.

sprinky

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 1 juni 2011, 21:20:58 »
Nou ik kan het je nog sterker vertellen. Wij kregen/krijgen les in het coachen van collega's. EHBO-ers zijn op evenementen net zo goed mijn collega's.

Persoonlijk wat ik doe zowel bij evenementen als in het ziekenhuis met stagiaires van eerdere jaren of verzorgende die iets nog niet helemaal machtig zijn. Zo lang het niet levensbedreigend is, doe je ding ik kijk wel mee als je iets verkeerd doet hoor je het wel van me. Zo bouwen ze zelfvertrouwen op, immers horen ze niets dan doen ze het goed (of in ieder geval niets bedreigend verkeerds) en sta ik toch in voor de patient zijn veiligheid.

In levensbedreigende situaties moet ik eerlijk bekennen dat ik wel meer de voorhand neem als we samen moet ingrijpen. Is een EHBO-er al te plaatsen dan beschouw ik die als de first responder en dan ondersteun ik waar nodig.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
  • Provincie: Zeeland
« Reactie #29 Gepost op: maandag 6 juni 2011, 15:57:42 »

Mijn ervaring (met met name ambu plegen op een evenement) is juist het omgekeerde, hun houding is vaak "jongens, de patienten zijn in principe voor jullie, als jullie onze hulp of ons advies nodig hebben roep dan even"
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources