Auteur Topic: Hulpverlening als EHBO of verpleegkundige op een evenement ?  (gelezen 24064 keer)

eduard,

• Gast
Hulpverlening als EHBO of verpleegkundige op een evenement ?
« Gepost op: woensdag 27 januari 2010, 12:24:19 »
Laat alle mensen hun vaardigheden gebruiken en zet ze opp de plaats in waar dat nodig is, en laat een bestuur zwart op wit zetten wat je wel en niet mag.

Offline SurfMan

• Senior lid
  • Geslacht: Man
  • Provincie: België
Re: Hulpverlening als EHBO of verpleegkundige op een evenement ?
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 27 januari 2010, 14:13:08 »
ik denk tebby dat jij dienst gaat draaien als ehbo-er jij geen verpleegkundige handelingen uit mag voeren. jij staat daar als zijnde ehbo-er niet meer en niet minder.
dus je diendt je dan te houden aan je kenen en kunnen die je geleerd hebt op je ehbo curces.

Wat raar, waarom? Je verleent eerste hulp, in de ruimste zin van het woord. Je staat daar niet om te zeggen: "ik weet wel wat ik moet doen, maar omdat ik het niet geleerd heb op de EHBO cursus maar ergens anders mag ik het niet toepassen. Loopt u maar door...". Zoals al vaker gezegd: Eerste Hulp gaat verder dan je EHBO cursus en je OK boekje.

Ik zou het hartstikke fijn vinden om een verpleegkundige er bij te hebben. Je hebt extra zekerheid en je kunt nog es iets opsteken van ze! Ik zeg: gewoon, doen!

Offline EHBOFAN

• Senior lid
  • Groepsmening? Nee, ik heb een persoonlijk mening!
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 27 januari 2010, 14:34:24 »
Dankzij mensen als slagertje vindt er een leegloop plaats van SIGMA mensen verpleegkundigen etc bij verenigingen.

Het gebruik maken van ervaringen en kennis van mensen uit de professionele eerstehulp door een EHBO vereniging of RK afdeling kan erg nuttig en leerzaam zijn voor de leden en daar moet je op een gezonde wijze gebruik van maken.
Echter, zowel desbetreffende verpleegkundigen en verenigingsbesturen dienen zich goed te realiseren dat zij -op een grootschalige inzetten na- op een evenement posten waarbij zelden een arts aangesteld is welke de medische verantwoording op zich kan of wil nemen.

Je dient je als bestuur van een EHBO vereniging bewust te zijn van je dienstverlening met leken eerstehulpverleners en je dient je als vereniging ook als zodanig te profileren en te gedragen.
Medische eerstehulpverlening staat immers niet in de statuten van een vereniging en daar kan je genadeloos op worden afgerekend als vereniging en als individueel (bestuurslid)lid van een vereniging.
Bij het RK is het dan wel iets anders geregeld.

Een verpleegkundige kan en mag geen voorbehouden handelingen uitvoeren zonder direct toezicht en zonder opdracht van een arts.
De meerwaarde van een verpleegkundige bij een georganiseerd evenement of hulpverlening waarbij de lokale EHBO vereniging de EHBO post bemand, is dan ook slechts de meerkennis en ervaring.
Ook Sigmaleden dienen zich er terdege van bewust te zijn van het feit dat zij (welliswaar met enige meerkennis) nog steeds leken EHBO-ers zijn en uitsluitend op BLS niveau zelfstandig mogen handelen.
Simpel gezegd: geen arts ingezet, geen voorbehouden handelingen door verpleegkundigen en zeker niet door de leken EHBO-er.

En wat betreft de leegloop; dit is een maatschappelijke ontwikkeling. We zitten liever op de bank of achter de computer.
Uit ervaring weet ik ook dat alleswetend, patserig en hufterig gedrag van individuele Sigmaleden,  verpleegkundigen, wannaby verpleegkundigen of wannaby arts als lid van een EHBO vereniging of RK afdeling, juist aanleiding zijn tot het vertrek van leden.
De doelstelling en functioneren van je vereniging of afdeling wordt hierdoor ernstig ondermijnd.
Uiteraard wil ik duidelijk stellen dat het hier gaat om slechts een klein aantal personen die het reilen en zeilen van een vereniging of afdeling door dit soort gedrag dicteert.
De goede lijden zoals altijd weer onder de kwaden. (deel u zelf in)
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890,./!?

Als je fouten vind, mag je ze als dank gratis houden.

golly

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 27 januari 2010, 20:12:05 »
In noodgevallen zal een pleeg of arts of bijgeschoolde ehbo-er met beschikbare middelen echter alles moeten doen wat hij/zij kan, en zichzelf hierin bekwaam voelen.

hier moet je wel rekening mee houden.

verder kan het weldegelijk een meerwaarde hebben, en kun je veel van anderen leren

Offline EHBOFAN

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 28 januari 2010, 11:06:43 »
In noodgevallen zal een pleeg of arts of bijgeschoolde ehbo-er met beschikbare middelen echter alles moeten doen wat hij/zij kan, en zichzelf hierin bekwaam voelen.

hier moet je wel rekening mee houden.

verder kan het weldegelijk een meerwaarde hebben, en kun je veel van anderen leren
In noodgevallen kan je als verpleegkundige of arts meer betekenen bij een ongeval of plotseling optredende stoornis door je opleiding en je competentie.
In Nederland zal je weinig situaties tegenkomen waarin je als leek zijnde niet binnen kort tijdsbestek medische hulp kan verwachten en je genoodzaakt bent medische handelingen te verrichten om iemands leven te redden.

Er zijn maar zeer weinig situaties (muv van bepaalde evenementen) waar alle benodigde medische apparatuur en middelen direct aanwezig en beschikbaar zijn ten behoeve van aanwezige hulpverleners.
Pas bij aankomst van een ambulance is deze (relatief beperkt) pas aanwezig.
Je zal dus als arts of verpleegkundige, net als de leken EHBO-er, bij een ongeval of stoornis moeten handelen zonder medische apparatuur en middelen.
En deze situatie / werkomgeving is totaal anders dan een ziekenhuis of SEH omgeving waar alles binnen handbereik is.
Het gebruik van medische apparatuur en middelen door leken EHBO-ers is absoluut niet aan de orde. Zij missen domweg de kennis en ervaring om ze te gebruiken.

Als burger heb je de plicht om naar eer en geweten de medemens in nood te helpen, maar als je daarbij duidelijk grenzen overschrijdt (zoals onbevoegd medisch handelen), dan heb je een probleem met justitie (of tuchtraad).

Bekwaam voelen is iets anders dan bekwaam zijn.
(Ik voel me heel bekwaam om een dieplader combinatie met zware lading te besturen, maar heb nog geen rijbewijs CDE met de nodige aanvullende vakopleidingen)
Bevoegd en bekwaam worden en zijn geldt alleen op je eigen medisch vakgebied.
Een dermatoloog die gaat intuberen heeft een grens overschreden.
Hij is wel bevoegd (als arts zijnde) maar hij is niet bekwaam (opleiding en ervaring).

Het belangrijkste is om je positie als arts, verpleegkundige en EHBO-er te kennen en je bewust te zijn van je mogelijkheden en onmogelijkheden.
Stel duidelijk je grenzen.

En wat versta je onder bijgeschoolde EHBO-ers. Het behalen van allerlei soorten aantekeningen?
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:

Pleegje

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 28 januari 2010, 12:06:46 »
...

Misschien is het handig om eerst de wetgevong goed te kennen voordat je uitspraken doet. Het merendeel van de uitspraken van jou kloppen namelijk niet.

Offline EHBOFAN

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 28 januari 2010, 12:10:21 »
welke van de vele?

Pleegje

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 28 januari 2010, 12:16:21 »
In noodgevallen kan je als verpleegkundige of arts meer betekenen bij een ongeval of plotseling optredende stoornis door je opleiding en je competentie.
In Nederland zal je weinig situaties tegenkomen waarin je als leek zijnde niet binnen kort tijdsbestek medische hulp kan verwachten en je genoodzaakt bent medische handelingen te verrichten om iemands leven te redden.
--> al eens een ongevalletje op de veluwe gehad?? Duurt een uur voordat uberhaupt de plek gevonden is en er dus hulp ter plaatse is.
--------------
Er zijn maar zeer weinig situaties (muv van bepaalde evenementen) waar alle benodigde medische apparatuur en middelen direct aanwezig en beschikbaar zijn ten behoeve van aanwezige hulpverleners.
Pas bij aankomst van een ambulance is deze (relatief beperkt) pas aanwezig.
Je zal dus als arts of verpleegkundige, net als de leken EHBO-er, bij een ongeval of stoornis moeten handelen zonder medische apparatuur en middelen.
En deze situatie / werkomgeving is totaal anders dan een ziekenhuis of SEH omgeving waar alles binnen handbereik is.
Het gebruik van medische apparatuur en middelen door leken EHBO-ers is absoluut niet aan de orde. Zij missen domweg de kennis en ervaring om ze te gebruiken.
--> gebasseerd op...???
------------
Als burger heb je de plicht om naar eer en geweten de medemens in nood te helpen, maar als je daarbij duidelijk grenzen overschrijdt (zoals onbevoegd medisch handelen), dan heb je een probleem met justitie (of tuchtraad).
--> totale onzin. In noodgevallen (aangetoond) ben je, als burger (los van je werk enz., nooit aansprakelijk.
------------
Bekwaam voelen is iets anders dan bekwaam zijn.
(Ik voel me heel bekwaam om een dieplader combinatie met zware lading te besturen, maar heb nog geen rijbewijs CDE met de nodige aanvullende vakopleidingen)
--> onzin. Geldt voor elk vakgebied in de wereld.
--------------
--> wie zegt dat? Misschien bijscholing gevolgd?? (PHTLS; intubatiestage).
------------
Hij is wel bevoegd (als arts zijnde) maar hij is niet bekwaam (opleiding en ervaring).
--> gebasseerd op...??
-------------------
Het belangrijkste is om je positie als arts, verpleegkundige en EHBO-er te kennen en je bewust te zijn van je mogelijkheden en onmogelijkheden. 
--> helemaal mee eens. Maar dit geldt overal voor..
------------------
Stel duidelijk je grenzen.

En wat versta je onder bijgeschoolde EHBO-ers. Het behalen van allerlei soorten aantekeningen?

Offline johan

• Webmaster
  • Super lid
  • Het ehboforum is mijn kind.
    • ehboforum.nl
  • Provincie: Overijssel
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 28 januari 2010, 18:42:43 »
Hier het gedeelte wat is afgesplitst van het topic ehbo dienst en verpleegkundige op de post.
Tevens zijn er hier wat berichten aangepast.
Graag wil ik ook het verzoek aan een ieder indienen om niet op de man/vrouw te spelen.

marjan

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 28 januari 2010, 19:09:43 »
we moeten het samen klaren.

het gaat om het slachtoffer.

als ik het niet doe,????? wat gebeurd er dan ?????, als ik het wel doe??? wat gebeurd er dan?????

dat moeten we ons steeds afvragen.  En vaak zijn de hulpmiddelen niet aanwezig.  roeien met de riemen die je hebt

Bazzz81

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: zondag 31 januari 2010, 16:30:38 »
Echter, zowel desbetreffende verpleegkundigen en verenigingsbesturen dienen zich goed te realiseren dat zij -op een grootschalige inzetten na- op een evenement posten waarbij zelden een arts aangesteld is welke de medische verantwoording op zich kan of wil nemen.

Je dient je als bestuur van een EHBO vereniging bewust te zijn van je dienstverlening met leken eerstehulpverleners en je dient je als vereniging ook als zodanig te profileren en te gedragen.
Medische eerstehulpverlening staat immers niet in de statuten van een vereniging en daar kan je genadeloos op worden afgerekend als vereniging en als individueel (bestuurslid)lid van een vereniging.
Bij het RK is het dan wel iets anders geregeld.

Dit ligt dus helemaal aan de vereniging/stichting zelf. Is er een arts binnen de vereniging/stichting die inbreng heeft gehad in protocollen en op deze wijze een verpleegkundige opdracht geeft om een voorbehouden handeling op een bepaald moment uit te voeren (bijvoorbeeld infuusnaald inbrengen bij iemand die in shock is), dan is er helemaal niks aan de hand. Het wel of niet voorkomen van de term medische eerste hulpverlening in de statuten doet totaal niet ter zake.
Ook het Rode Kruis zijn op dit moment nog losse verenigingen met eigen statuten. Dus ligt helemaal aan de interne afspraken.

Een verpleegkundige kan en mag geen voorbehouden handelingen uitvoeren zonder direct toezicht en zonder opdracht van een arts.
De meerwaarde van een verpleegkundige bij een georganiseerd evenement of hulpverlening waarbij de lokale EHBO vereniging de EHBO post bemand, is dan ook slechts de meerkennis en ervaring.
Schoenmaker hou je bij je leest.
De wetgever heeft heel duidelijk aangegeven dat in een noodsituatie iemand moet handelen naar beste weten en kunnen. Dus dan mag wel degelijk een voorbehouden handeling worden verricht als hiermee ernstige gezondheidsverslechtering of overlijden kan worden voorkomen. (simpel voorbeeld: defibrilleren).

Ook Sigmaleden dienen zich er terdege van bewust te zijn van het feit dat zij (welliswaar met enige meerkennis) nog steeds leken EHBO-ers zijn en uitsluitend op BLS niveau zelfstandig mogen handelen.
Een SIGMA verricht geen voorbehouden handelingen en mogen best hun meerkennis toepassen als dit in de situatie zo uitkomt.
Ik vind dit een beetje een wijsneuzerige toevoeging.

...
Lees even de wet BIG. In een noodsituatie moet ook een verpleegkundige/arts doen wat hij kan. Ook als dit een voorbehouden handeling betreft die op dat moment noodzakelijk is.

En wat betreft bevoegd en bekwaam:
Als de dermatoloog wel denkt te kunnen intuberen, dan is dit zijn eigen verantwoordelijkheid.
Wie zegt er dat per definitie geen enkele dermatoloog kan intuberen? Dat weet hij zelf donders goed.
Of iemand zich bekwaamd in een handeling en zich bekwaam voelt, dat is eigen pakkie aan.

Naar aanleiding van een opmerking, is deze weg gehaald.
vriendelijke groet Johan

Cor B.

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 6 februari 2010, 22:37:45 »
we moeten het samen klaren.

het gaat om het slachtoffer.

En zo is het precies!

Verpleegkundigen die vraagbaak zijn voor ehbo-ers en een arts die als EHBOer is ingezet en wordt aangestuurd door een andere EHBOer die als ploegleider door de organisatie is aangewezen, ik heb het meegemaakt.

Goede onderlinge verhoudingen en een goede sfeer op een 'gemenge' post worden maar op één manier bereikt en dat is door RESPECT voor elkaar als persoon en voor elkaars kunnen en kennen.

Uit ervaring kan ik jullie vertellen, dat het aangenaam vertoeven is op een post waar het gemengde gezelschap dit uitgangsprincipe hanteert.

Offline ulyn

• Aspirant lid
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • Provincie: Noord Holland
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 6 februari 2010, 23:41:47 »
de goede samenwerking heb ik inderdaad mogen meemaken in Haarzuilen zou willen dat het altijd zo ging merk ja
 dat het kan al heb je nog nooit samen gewerkt.

sprinky

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 27 mei 2011, 20:29:00 »
Zelf ben ik Hbo-V, ik was om met mijn mond vol tanden te staan als ik als er iets op straat gebeurd. Immers, ik kan omgaan met verscheidene apparatuur na al mijn stages maar die vindt ik op straat niet.
Mede daarom ben ik toen de tijd in de EHBO wereld gestapt. En nee ik kan nog steeds geen voorbehouden handelingen doen op straat maar ik heb inmiddels al redelijk wat ervaring en kennis op gedaan op mening gebied (nog lang niet op elk gebied) Maar in het ziekenhuis werk ik in teams waaronder mensen die lager geschoold zijn als ik, dat is in de EHBO net zo. Wil dat zeggen dat deze mensen minder waard zijn? absoluut niet naar mijn mening. Mijn specialiteit ligt bij triage. Vanwege mijn opleiding heb ik meer achtergrond kennis en inzicht en kan ik beter dingen coördineren maar voor de rest ben ik niet meer of minder dan een ehbo-er. In de EHBO-cursus ben ik er al wel achter gekomen dat hoe kleiner het ongeval hoe minder ik er van wist. EHBO- en verpleegkundige lijken mij dus wel een goede aanvulling op elkaar.

Pleegje

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 27 mei 2011, 20:45:36 »
@ sprinky...ben je nog bezig met de opleiding of al klaar?? En zo ja..hoelang??