Auteur Topic: vraag over vergiftigingen  (gelezen 16454 keer)

gemma76

• Gast
vraag over vergiftigingen
« Gepost op: maandag 26 oktober 2009, 19:00:38 »
Ik ben dus net begonnen aan de EHBO cursus, en vanavond de 2e lesavond. Nu keek ik van weekend weer door mijn boekje  en maakte de testen op de PC.

Nu staat bij  de vergiftigingen dat als een persoon een (petroleum) vergiftiging had niet mocht drinken, ik kan er hartstikke over heen kijken maar waarom mag dat eigenlijk niet?.

Manlief heeft jaren terug ook EHBO gedaan en hij vond eigenlijk ook raar dat ze niet mochten drinken.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
  • Provincie: Zeeland
Re: vraag over vergiftigingen
« Reactie #1 Gepost op: maandag 26 oktober 2009, 19:03:59 »
Dit soort stoffen drijft op het water en je kunt het dus niet met water verdunnen (ik neem aan dat dat de bedoeling van het evt drinken zou zijn, maar voor alle zekerheid, waarom zou je willen (laten) drinken ?)
Verder herkent het lichaam deze stoffen als lichaamsvreemd en de kans op braken is niet denkbeeldig, met alle risico's van dien,extra water kan de kans op braken verhogen.

Jacques
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

ehbo-er

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maandag 26 oktober 2009, 19:59:37 »
Als aanvulling op de reactie van Jacques.

eigenschappen van petroleumproducten zijn:
- lichter dan water
- mengt zich niet met het water
- verspreid zich over het wateroppervlak
- is niet zuurstof doorlatend

Een halve liter zijn ca 10000 druppels.
1 druppel kan een vierkante meter wateroppervlak zuurstof ondoorlatend maken. Het longoppervlak is ongeveer 90 vierkante meter.

Daarnaast veroorzaken petroleumproducten een chemische longontstekening

Offline EHBOFAN

• Senior lid
  • Geslacht: Man
  • Groepsmening? Nee, ik heb een persoonlijk mening!
« Reactie #3 Gepost op: maandag 26 oktober 2009, 20:50:27 »

- lichter dan water
Wat is het verschil in soortelijk gewicht tussen maagzuur en petroleum en welke onderlinge chemische reactie levert dit mogelijk op?
M.a.w. drijft petroleum op maagzuur?
Hoe zit het dan bij een liggend (bewusteloos) slachtoffer en de verspreiding van petroleum in de maag en darmen.

Wat zijn de verschillen en effecten tussen een lege maag en een maag gevuld met spijs en drank in combinatie met petroleum?
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890,./!?

Als je fouten vind, mag je ze als dank gratis houden.

Offline mamamia

• Volwaardig lid
  • Geslacht: Vrouw
  • Provincie: Friesland
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 27 oktober 2009, 13:50:33 »
Ik heb werkelijk geen idee wat het soortelijk gewicht is van maagzuur maar dat is ook niet zo belangrijk. De olie vermengt zich ook echt niet met het zuur dus zal ook daar gaan drijven. Bij een liggend so geef je so wie so geen water. Het so moet toch zitten om te kunnen drinken? Je mag bij de ehbo alleen water/drinken geven als het so zelf in staat is de beker vast te houden.

Water geef je om te zorgen dat het ingeslikte spul weggespoeld wordt. Het gaat door je mond, langs je slokdarm en komt dan in je maag. Zoals al eerder geschreven een petroleum achtig product zoals lampenolie lost niet op in water. Het wordt daarmee dus ook niet weggespoeld. In de maag zal het als een soort olievlek op zee in je maag gaan drijven. De kans dat je daardoor gaat overgeven is vrij groot.
Dat laatste kan een gevaar zijn want daarbij komt ook nog het gevaar dat de dampen van deze stoffen in de luchtwegen kunnen komen en daar een chemische longontsteking kunnen veroorzaken. Dat is dus de belangrijkste reden om geen water te geven.
Instructeur EHBO/BLS/AED
Instructeur EHBO aan kinderen/PBLS
Instructeur sport- en wandelletsels
Lotus

ehbo-er

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 28 oktober 2009, 22:54:15 »

- lichter dan water
Wat is het verschil in soortelijk gewicht tussen maagzuur en petroleum en welke onderlinge chemische reactie levert dit mogelijk op?
M.a.w. drijft petroleum op maagzuur?
Hoe zit het dan bij een liggend (bewusteloos) slachtoffer en de verspreiding van petroleum in de maag en darmen.

Wat zijn de verschillen en effecten tussen een lege maag en een maag gevuld met spijs en drank in combinatie met petroleum?

Als EHBO'er zijn de vragen niet relavant voor de hulpverlening

Kanarie

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 7 november 2009, 10:47:13 »

Als EHBO'er zijn de vragen niet relavant voor de hulpverlening

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat 'EHBO-vergiftigingen' verandert in een soort natuur- en scheikundeles, maar ik ben er een groot voorstander van dat áls iemand zich afvraagt waarom iets zo is, dat hij er alleen maar baat bij kan hebben om dat te weten. Kijk, als je gewoon het Oranje Kruisboekje uit je hoofd leert, vind ik ook best, maar soms onthoud je dingen gewoon beter als je weet waarom het zo is en dan kun je met die kennis ook in afwijkende situaties betere inschattingen maken. Ik kan me voorstellen dat je de 2 laatste vragen van EHBOFAN volkomen irrelevant vindt. Ik denk alleen, dat hij een bepaalde theorie in zijn hoofd heeft en van daaruit iets niet snapt of ergens meer over wil weten, omdat wat er zojuist gezegd is, niet strookt met wat hij logisch vindt. En dan krijg je vragen die voor de meesten van ons te ver doorvoeren en irrelevant zijn, maar voor hem orde kunnen scheppen in zijn redenaties.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
  • Provincie: Zeeland
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 7 november 2009, 11:23:51 »
Ik ben het met Kanarie eens dat waar mogelijk begrip de basis van alle kennis zou moeten zijn, dat is ook mijn gedachte en mijn manier van leren en in die context zijn de vragen wel relevant.

Geredeneerd vanuit de hulpverleningshandelingen kun je je andersom ook afvragen wat het antwoord op deze vragen zal veranderen aan de hulp die je aan je slachtoffer verleent, wordt je handelen (of nog belangrijker, wordt het resuktaat voor je patient) hierdoor niet anders, dan is het in die context wellicht irrelevant.

EHBOFan gooit nu wat losse vragen op tafel, waarschijnlijk zit er inderdaad een gedachte of theorie achter zoals Kanarie vermoed, het is voor de discussie dan wellicht handiger om die theorie eerst op tafel te leggen en er dan aanvullende vragen over te stellen. De context en bedoeling van de vragen is dan een stuk duidelijker.

De vraagstelling zoals die er nu ligt zou je ook kunnen opvatten als niet meer als een paar losse flodders niet anders bedoeld als iemand anders uit te dagen dat maar weer te weerleggen.. Ik kan me goed voorstellen dat die ander daar gelet op de relevantie voor het handelen niet op ingaat.
Dat is ook de reden waarom ik de vragen niet beantwoord heb alhoewel ze natuur- en scheikundig gezien niet erg ingewikkeld zijn, De achtergrond en bedoeling van de vragen en de gedachte van de vraagsteller is (in ieder geval mij) niet duidelijk.

Jacques
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Bazzz81

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 7 november 2009, 20:51:54 »
Mee eens... misschien leuk om te weten, maar je hebt er werkelijk geen reet aan als het op hulpverlening aankomt.
Maar misschien weet EHBOfan het antwoord zelf wel? Ed?

ehbo-er

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: zondag 8 november 2009, 20:24:27 »
Het is niet zozeer dat ik de vraag als zodanig niet relevant vind, maar dat een ehv'er niet kan overzien welke reacties er zullen plaats vinden.

Het "standaard" chemiekaarten boek gaat uit van een stof in een schone omgeving. Het biedt dus  geen oplossing als twee stoffen bij elkaar gekomen zijn in een, verder, schone omgeving.
In de chemische bedrijven ontwikkelen ze daarom specifieke chemiekaarten voor mogelijke mengsels die tijdens de processen gevormd worden.

en verder moet je nog bedenken dat het niet alleen of-of-of maar de meeste stoffen hebben een combinatie van de drie eigenschappen

Als Jantje een giftige stof binnen heeft gekregen en:
- en het doet zeer, dan is het een bijtende stof -> laten drinken
- en het stinkt naar petroleum/benzine -> niet laten drinken of braken
- en hij vertoond afwijkend gedrag. maar hoe kun je dat weten, -> laten braken
- en jij er niet uitkomt -> direct deskundige hulp bellen

Offline EHBOFAN

• Senior lid
  • Geslacht: Man
  • Groepsmening? Nee, ik heb een persoonlijk mening!
« Reactie #10 Gepost op: zondag 8 november 2009, 23:30:00 »
Alle EHBO handelingen en boekjes gaan uit van slechts 1 stof, maar hoe reageert het lichaam op meerdere stoffen of mengels daarvan en welke specifieke hulp kan ik dan bieden?
Dat is de grote vraag welke situatie afhankelijk is.

De reply van ehbo-er is dan wel het overdenken waard.

Als Jantje een giftige stof binnen heeft gekregen en:
- en het doet zeer, dan is het een bijtende stof -> laten drinken
- en het stinkt naar petroleum/benzine -> niet laten drinken of braken
- en hij vertoond afwijkend gedrag. maar hoe kun je dat weten, -> laten braken
- en jij er niet uitkomt -> direct deskundige hulp bellen
(PS : altijd deskundige hulp)
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890,./!?

Als je fouten vind, mag je ze als dank gratis houden.

MizzFizz

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 12 december 2009, 21:53:11 »
Voor mij is het duidelijk:
Benader en (be)handel volgens de reeds beproefde methode: ABCDE. Maar ja, waar staat dat in de reguliere boekjes?
Bij twijfel: bel 112, benoem wat je ziet, in volgorde van belangrijkheid. De ABCDE-methodiek beschrijft dit. Echter de meeste eerstehulpverleners kennen de methode niet. De centralist zal uiteraard- indien nodig- doorvragen. Met een gedegen opleiding zal de melding sneller en duidelijker overkomen. Een andere Stichting, zonder kleur in de naam, biedt dit.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: zondag 13 december 2009, 15:27:48 »
Ik zou graag willen weten hoe binnen het LPEHV de vergiftiging is ingepast, omdat een kennis van mij, die de basiscursus gedaan heeft, het niet zo snel in zijn boek kon vinden. Maar dat terzijde.

De chemiekaarten gaan per definitie uit van een stof in een verdere schone omgeving en vertegenwoordigen een fractie van de gevaarlijke stoffen die gebruikt worden.
Binnen ons bedrijf worden daarom interne chemiekaarten gemaakt voor alle gevaarlijke (tussen)stoffen die binnen ons bedrijf aanwezig kunnen zijn.

De onbekende combinaties van meerdere stoffen (die niet allemaal gevaarlijk hoeven te zijn) zijn de nachtmerrie voor elke hulpverlener.

Harpol en bleekwater levert een dodelijk gas op, maar de wc is wel goed schoon...
Elk jaar vinden mensen onnodig de dood omdat ze een familielid op de bodem van de gierkelder zien liggen. De volgende ziet twee mensen op de bodem van de gierkelder liggen en ........
Water en natrium levert spectaculair vuurwerk op.

Een slachtoffer dat uitwendig besmet is, moet eerst uitwendig ontsmet worden, binnen bedrijven wordt de kleding weggeknipt om verder verspreiding te voorkomen en vervolgens wordt het slachtoffer onder de nooddouche gezet. Deze moet 80 l/min water kunnen leveren (de douche thuis levert een liter of 5 per minuut.)

Het RIVM heeft een uitgebreide collectie "chemiekaarten" hoe vergiftigingen aangepakt kunnen worden.

Bazzz81

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 15 december 2009, 05:53:34 »
Ik zou graag willen weten hoe binnen het LPEHV de vergiftiging is ingepast, omdat een kennis van mij, die de basiscursus gedaan heeft, het niet zo snel in zijn boek kon vinden. Maar dat terzijde.

Ieks!!!!  ::)

MizzFizz

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: zondag 20 december 2009, 19:09:26 »
Oei, nu heb ik een slachtoffer met meervoudige vergiftiging... In welk boek(werk)/ protocol vind ik nu de correcte handelswijze? Ik val wederom in herhaling....

Als je de ABCDE-methodiek goed hanteert, gaat het niet om wat de vergiftigingsbron is, maar wat het effect is op de vitale functies!!!

Een jonge man, 23 jaar, heeft >10 eenheden alcohol op (vodka + energy drinks), "beetje" coke, "beetje" wiet en een "ponypack" (speed met wellicht een korrel MDMA), komt binnen: benauwd, verstoorde ademhaling, bleek, verminderd bewustzijn (verbaal) en paniekerig.
Hoe gaat de eerstehulpverlener daarmee om? Dit is toch ook een vorm van vergiftiging?