Ik meende dat dit forum juist was bedoeld voor een gezonde discussie ter verbetering van eerstehulpvaardigheden. Diegenen die zich persoonlijk voelen aangevallen: ontspan, het gaat om de bal, niet de man!
Afgelopen week dit geval: de dienstdoende EHBO-ploeg laat een ambu komen voor iemand met flinke buikpijn en "omdat het slachtoffer zo onrustig is". Er is verder niets gecontroleerd, puur afgaand op de klachten van het slachtoffer. Tuurlijk, "het gele busje" is gekomen na lang aandringen, maar het dienstdoende ambuteam lag achteraf in een deuk: is dit een rit waard? Catching, kassa!!! $$$ Had het EHBO-team een goede methodiek aangeleerd gekregen, hadden ze hoogstwaarschijnlijk anders gereageerd.
Bazz, gezien je ervaring: ik sluit me volledig bij je aan. Echter, "pleisterplakken" en PCM (ik weet het, de EHBO'er mag dit niet) uitdelen, is veelal ondergeschikt aan de werkelijke zorgvraag. De bekende methodiek helpt bij het (uit)vragen. En dan blijkt een pleister niet voldoende (complete wondverzorging plus advies) of ze mogen (geen)
PCM (meer)
En ja, de meeste ongevallen zijn (gelukkig) niet levensbedreigend. Een splinter verwijderen, pleister plakken, verbandje aanleggen- daar heeft het gros van mijn cursisten geen behoefte aan, het GBV regeert immers.
"Wanneer bel ik 112 of HAP en wat is mijn melding, wat draag ik over qua informatie?" Dat is wat ze willen weten. Komt die ABCDE-methodiek toch weer kijken: AVPU, AMPLE en MIST. En wederom mijn vraag: "Waar staat dit in "reguliere" boekjes?