Auteur Topic: First Responder en EHBO Gevorderden  (gelezen 138079 keer)

MizzFizz

• Gast
Re: First Responder en EHBO Gevorderden
« Reactie #30 Gepost op: woensdag 8 juli 2009, 22:50:22 »
Een First Responder opleiding is lang niet voor iedere "getrainde leek" (lees: BHV'er/ EHBO'er) weggelegd, juist vanwege het specifieke karakter. Zoals de naam al aangeeft: "Voorbehouden handelingen" mogen niet worden uitgevoerd. Wat wel mag en zeker in zo'n training zit, is o.a. het voelen en tellen van de pols (regelmatig/ onregelmatig, krachtig/zwak), bloeddruk meten, bloedsuiker meten, O2 saturatie meten, nekkraag plaatsen, O2 toedienen (echter geen 100%), PEARRL methode toepassen (pupilreflex), gebruik mayo-tube, kop-teen onderzoek enz.
Een First Responder zonder "meetapparatuur" zal handelen als ieder ander ABCDE-opgeleide hulpverlener. De opleiding heeft alleen meerwaarde als de aangeleerde handelingen regelmatig worden getoetst en toegepast tijdens bijvoorbeeld grootschalige (dance)-events of andere risicovolle omgevingen (werkplek, auto/motorraces). Opleidingsinstituten als de Stichting LPEV zullen niet zomaar "nieuwsgiere hulpverleners" toelaten: dit niveau vereist hbo-denkwerk, een gedegen vooropleiding en een pittige toelatingstest. Handel altijd naar kennen en kunnen!

tebby

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: woensdag 8 juli 2009, 22:52:26 »
en met een mbo verpleegkunde opleiding kan je dat dangaan doen?

herman-05

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: woensdag 8 juli 2009, 23:11:41 »
Hallo ik lees hier dat er van alles geschreven wordt wat je wel en niet moet hebben als First Responder.

Ik heb hieronder het profiel geplaatst zoals dit in Twente van toepassing is. Wel ben je dan ook gelijk Ovd-G 

Informatie functie

Je wordt ingezet bij alle vormen van spoedeisende medische hulpverlening en je bent in de regel als eerste ter plaatse. Om daar de juiste diagnose te kunnen stellen is het belangrijk dat je goed kunt analyseren, een uitstekend observatievermogen hebt, nauwkeurig bent en goed kunt delegeren. Omdat regelmatig geschakeld moet worden van hulpverlening naar coördinatie en overzicht bewaren, wordt van je verwacht dat je situationeel kunt handelen. Daarbij is het belangrijk dat over goede contactuele en sociale vaardigheden beschikt, mondeling uitdrukkingsvaardig bent en dat je respectvol kunt communiceren. Het is van belang dat je over een grote mate van zelfstandigheid beschikt, wat zich uit in het geheel zelfstandig kunnen toepassen en uitvoeren van protocollen en het uitvoeren van medisch- technische handelingen. De competenties die samenhangen met deze functie zijn dan ook durf, probleemanalyse, besluitvaardigheid en stressbestendigheid.

Wat vragen we van jou

•je bent een AZN (voorheen SOSA) gediplomeerde ambulanceverpleegkundige en hebt meer dan drie jaar ervaring;
•je hebt aantoonbare interesse in of affiniteit met SMH en GHOR, coördineren en leidinggeven, multidisciplinaire samenwerking met politie en brandweer en de organisatie van de openbare en patiëntgerichte gezondheidszorg;
•je bent bereid tot het volgen van cursussen cq trainingen waaronder:
◦basisleerstof GHO
◦functiegerichte GHOR Opleidingsmodule
◦training Rapid Responder
◦rijvaardigheidstraining, rijbewijs B/E is vereist (een rijvaardigheidstest maakt deel uit van de sollicitatie procedure)
•goede geografische kennis van het verzorgingsgebied (Twente en de Achterhoek).

Meer info over funktieomschrijvingen kijk dan bij werken bij Ambulance Oost op onderstaande link

http://www.ambulanceoost.nl/detail.asp?id=27

tebby

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: woensdag 8 juli 2009, 23:13:39 »
denk dat jij een andere frist responser bedoelt herman

MizzFizz

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: woensdag 8 juli 2009, 23:16:50 »
Uiteraard, mits je de gestelde vooropleiding hebt genoten of door middel van een Eerder Verworven Competentie procedure/ toelatingstest kunt aantonen, dat je bekwaam bent. Het gaat vooral om het methodisch en protocollair handelen volgens de ABCDE- methodiek (ambulance/ PHTLS protocollen) zoals "vertaald" en beschreven door de Stichting LPEV.

herman-05

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: woensdag 8 juli 2009, 23:18:03 »
Hoi Tebby,
Ik ken eigenlijk geen andere maar het zal best kunnen dat er een andere is, ik schrijf dit omdat ik dacht dat dit in het bovenstaande werd bedoeld.

tebby

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: woensdag 8 juli 2009, 23:25:20 »
de lpev heeft een cursus die zo heet.
www.lpev.nl

oke want zit er aan te denken om dat te gaan doen. of mischien phtls.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: woensdag 8 juli 2009, 23:30:14 »
Wat beschreven wordt de fast of rapid responder.
Zij zijn goed geschoold op ALS/PHTLS nivo en vormen voor de ambulance de voorhoede in afwachting van de ambulance.

herman-05

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: woensdag 8 juli 2009, 23:35:41 »
Jan oke ik wist niet van het bestaan van deze opleiding.

Maar het zou heel mooi zijn als dit in de toekomst op deze mannier zo geregeld is.

MizzFizz

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: woensdag 8 juli 2009, 23:47:56 »
Herman, ik kan alleen maar zeggen "Hoera"! Check www.lpev.nl; het voortraject van de First Responder is zeer geschikt voor andere eerstehulpverleners: eerstehulpverlener LPEV en gevorderde LPEV. Ik zie het verschil bij cursisten qua handelen, melding naar 112 en overdracht naar ambulancemedewerkers. Dit is immers een doelstelling van de stichting. Het examenteam bestaat uit een instructeur LPEV en een medewerker van de ambulance (chauffeur/ pleeg) die tevens instructeur LPEV is. "We verstaan elkaar".

Anouk

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: donderdag 9 juli 2009, 01:12:47 »
Waarom zullen opleidingsinstituten zoals stichting LPEV geen "nieuwsgierige hulpverleners" toelaten?

Zijn leken te dom om voorbehouden aan te leren? Als zij getraind zijn, dan zijn zij geen leken meer.
Er zijn bijvoorbeeld mantelzorgers die wel voorbehouden handelingen verrichten zonder dat zij verpleegkundige en/of geneeskundige opleiding hebben gevolgd.

Een First Responder opleiding is lang niet voor iedere "getrainde leek" (lees: BHV'er/ EHBO'er) weggelegd, juist vanwege het specifieke karakter. Zoals de naam al aangeeft: "Voorbehouden handelingen" mogen niet worden uitgevoerd. Wat wel mag en zeker in zo'n training zit, is o.a. het voelen en tellen van de pols (regelmatig/ onregelmatig, krachtig/zwak), bloeddruk meten, bloedsuiker meten, O2 saturatie meten, nekkraag plaatsen, O2 toedienen (echter geen 100%), PEARRL methode toepassen (pupilreflex), gebruik mayo-tube, kop-teen onderzoek enz.
Een First Responder zonder "meetapparatuur" zal handelen als ieder ander ABCDE-opgeleide hulpverlener. De opleiding heeft alleen meerwaarde als de aangeleerde handelingen regelmatig worden getoetst en toegepast tijdens bijvoorbeeld grootschalige (dance)-events of andere risicovolle omgevingen (werkplek, auto/motorraces). Opleidingsinstituten als de Stichting LPEV zullen niet zomaar "nieuwsgiere hulpverleners" toelaten: dit niveau vereist hbo-denkwerk, een gedegen vooropleiding en een pittige toelatingstest. Handel altijd naar kennen en kunnen!

MizzFizz

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: donderdag 9 juli 2009, 01:40:16 »
Beste Anouk,
Niemand wil een soort "hobbybob" als hulpverlener die denkt dat hij competent is bepaalde handelingen uit te voeren. Het gaat niet om "dommigheid" zoals jij beschrijft, maar met competenties.
Leken zijn mensen zonder training eerstehulp/ BHV etc. "Getrainde leken" hebben dit wel en dan nog zal moeten blijken of ze "geschikt" zijn d.m.v. toetsen, casuistieken etc. We moeten niet voor niets jaarlijks meerdere (vervolg)trainingen volgen of je nu BHV'er/ Oranje Kruis / LPEV'er, instructeur of Lotus bent, willen we verlenging van de certificaten krijgen.
De groep mensen waar jij het over hebt, krijgt heus eerst een gedegen training/ instructie voor ze dergelijke handelingen zullen toepassen.
Ter illustratie: het feit dat iemand een lekkere maaltijd kan bereiden, wil nog niet zeggen dat hij in een restaurant als kok kan functioneren.

Anouk

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: donderdag 9 juli 2009, 22:38:24 »
De regels over voorbehouden handelen in Nederland zijn wel erg streng.

Zijn de regels in Amerika en/of andere landen minder streng?
Ik ben een keer op vakantie met scouting voor doven in Ierland geweest. Er hebben een paar dove scoutingleiders een EHBO-koffer met Mayo-tube en thoraxdrain meegenomen. Volgens mij zijn zij geen verpleegkundigen, ik denk dat zij een speciale EHBO-cursus voor gevorderden in Ierland hebben gevolgd. Dus zij hebben waarschijnlijk andere regels dan in Nederland.

Ik weet dat het in Amerika vaker voorkomt dat ongeschoolde mensen bijzondere medische handelingen bij zichzelf en/of bij anderen uitvoeren. Ik heb bijvoorbeeld op internet gelezen dat een of paar mensen die hun eigen lichaamsdelen hebben geamputeerd omdat ze bekneld zitten en er was ook een man die zichzelf een tracheotomie heeft uitgevoerd. Dit was allemaal succesvol uitgevoerd. Dit vind ik wel heel erg bijzonder en ook interessant om te lezen. Die mensen hebben wel groot geluk gehad dat het alles goed was gegaan. De mensen in Amerika durven meer en zijn minder bang dan mensen in Nederland.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: donderdag 9 juli 2009, 23:30:02 »
De regels over voorbehouden handelen in Nederland zijn wel erg streng.

Zijn de regels in Amerika en/of andere landen minder streng?
Ik ben een keer op vakantie met scouting voor doven in Ierland geweest. Er hebben een paar dove scoutingleiders een EHBO-koffer met Mayo-tube en thoraxdrain meegenomen. Volgens mij zijn zij geen verpleegkundigen, ik denk dat zij een speciale EHBO-cursus voor gevorderden in Ierland hebben gevolgd. Dus zij hebben waarschijnlijk andere regels dan in Nederland.

Ik weet dat het in Amerika vaker voorkomt dat ongeschoolde mensen bijzondere medische handelingen bij zichzelf en/of bij anderen uitvoeren. Ik heb bijvoorbeeld op internet gelezen dat een of paar mensen die hun eigen lichaamsdelen hebben geamputeerd omdat ze bekneld zitten en er was ook een man die zichzelf een tracheotomie heeft uitgevoerd. Dit was allemaal succesvol uitgevoerd. Dit vind ik wel heel erg bijzonder en ook interessant om te lezen. Die mensen hebben wel groot geluk gehad dat het alles goed was gegaan. De mensen in Amerika durven meer en zijn minder bang dan mensen in Nederland.

Je mag bij jezelf een open hart operatie doen,
Je mag bij je kinderen soms veel te veel doen en er mee wegkomen
Je mag bij vrienden en bekenden vaak meer doen dan volgens het boekje is toegestaan.
Je  moet bij vreemden uitkijken dat je niet te ver buitje je boekje gaat.

Een collega, zonder absoluut geen enkele medische achtergrond,  heeft in het Radboud in nijmegen geleerd hoe hij bij zijn vrouw de vloeibare voeding moet klaar maken en aansluiten. Voor een deel zijn dat voorbehouden handelingen.

Offline EHBOFAN

• Senior lid
  • Geslacht: Man
  • Groepsmening? Nee, ik heb een persoonlijk mening!
« Reactie #44 Gepost op: maandag 24 augustus 2009, 22:27:29 »
denk dat jij een andere frist responser bedoelt herman
De definitie First Responder wordt door elke willekeurige organisatie verschillend uitgelegd en er zijn duidelijk verschillende niveaus te onderscheiden.
Een brandweer man met een AED op de wagen wordt First Responder genoemd.
Een EHBO-er met AED is dat weer niet. En een dorp verder ineens weer wel.
Allen hebben min of meer eenzelfde (leken) niveau aan EHBO kennis en vaardigheden.
Het is maar wat je er zelf van wil maken.
Heeft het te maken met de organisatiegraad wanneer je je zelf First Responder mag noemen?
Heeft het te maken met je opleidingsniveau wanneer je je zelf First Responder mag noemen?
Wat is dan een Fast Responder? Komt die dan later dan een First Responder?

Alles definities zijn vaag maar staan wel interessant.

In mijn visie is een First Responder een persoon die een bovengemidelde EHBO opleiding heeft gevolgd en een ondersteunende rol aan de ambulancezorg kan geven.
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890,./!?

Als je fouten vind, mag je ze als dank gratis houden.