Auteur Topic: drukpunten  (gelezen 51154 keer)

Fanny

• Gast
Re: drukpunten
« Reactie #30 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009, 12:11:19 »
Ik heb een paar weken geleden drukpunten geleerd.
wat ik vreemd vind is dat de drukpunten nog worden aangeleerd.

bij beginnende EHBO-ers

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
  • Provincie: Zeeland
« Reactie #31 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009, 12:16:09 »
Ik heb een paar weken geleden drukpunten geleerd.
wat ik vreemd vind is dat de drukpunten nog worden aangeleerd.
bij beginnende EHBO-ers

Waarom is dat vreemd ?
Het OK boekje geeft alleen het absolute minimum aan,iedere kader is toch vrij daar zaken aan toe te voegen ?
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Offline Peerpandabeer

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #32 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009, 17:13:07 »
denk wel dat het een verschil is of je nog in de opleiding bent tot het eenheidsdiploma eerste hulp of dat je dat al hebt.
in het eerste geval zou ik zeggen hou je uitsluitend aan het ok boekje.
in het tweede geval zou ik zeggen mooi toch die uitdiepping van de stof en het aanleren van extra vaardigheden.
de stilte klonk inmens luid
(slachtoffer na de vuurwerkramp)

Een deel van het mens zijn,
bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte,
het ondergaan van nieuwe indrukken,
ook als zij niet passen in jouw perspectief

TNG/Inheritance, La Forge tegen Data

Fanny

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009, 19:21:40 »

Waarom is dat vreemd ?
Het OK boekje geeft alleen het absolute minimum aan,iedere kader is toch vrij daar zaken aan toe te voegen ?
[/quote]
wat ik al aangaf bij beginnende EHBO-ers

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #34 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009, 20:04:50 »
Dat begrijp ik,maar ook bij de beginners mag de kader zaken als drukpunten toevoegen aan de opleiding en in de praktijk gebeurd dat ook.
Het wordt niet getoetst bij het examen, maar verder kan het gewoon deel uitmaken van de eerste opleiding van een ehbo'er.
Dat bedoelde ik er mee te zeggen.
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Offline Peerpandabeer

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #35 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009, 20:45:07 »
Dat begrijp ik,maar ook bij de beginners mag de kader zaken als drukpunten toevoegen aan de opleiding en in de praktijk gebeurd dat ook.
Het wordt niet getoetst bij het examen, maar verder kan het gewoon deel uitmaken van de eerste opleiding van een ehbo'er.
Dat bedoelde ik er mee te zeggen.
daar ben ik het dus neit mee eens.
voor het eenheidsdiploma moet je een cursuist niet meer leren dan noodzakelijk de kans dat hij anders handelingen gaat uitvoeren die niet gevraagd worden is dan te groot. leer hem wat kennen voor het examen en leer de rest als hij op de vervolg lessen komt. daar zijn die vervolglessen toch voor? voor de uitdiepping van de stof en het aanleren van "nieuwe" vaardigheden.
de stilte klonk inmens luid
(slachtoffer na de vuurwerkramp)

Een deel van het mens zijn,
bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte,
het ondergaan van nieuwe indrukken,
ook als zij niet passen in jouw perspectief

TNG/Inheritance, La Forge tegen Data

ambu 954

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009, 21:58:29 »

daar ben ik het dus neit mee eens.
voor het eenheidsdiploma moet je een cursuist niet meer leren dan noodzakelijk de kans dat hij anders handelingen gaat uitvoeren die niet gevraagd worden is dan te groot. leer hem wat kennen voor het examen en leer de rest als hij op de vervolg lessen komt. daar zijn die vervolglessen toch voor? voor de uitdiepping van de stof en het aanleren van "nieuwe" vaardigheden.
[/quote]
peter helemaal mee  eens ze hebben al balast genoeg voor het examen
en bij de vervolg opleiding heb ik ook meer tijd om duidelijk uit te leggen waarom deze toegevoegde handelingen

johnehbo

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009, 22:12:46 »
Beperk me inderdaad tijdens een basiopleiding alleen tot de basistof die voorgeschreven wordt. Maar soms heb je cursisten die ooit al eens een diploma hebben gehad en die vragen dan naar de drukpunten. ik vertel dan dat die uit de basis Eerste Hulp zijn gehaald maar dat deze bij de vervolglessen/herhalingslessen zeker aan de orde zullen komen.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #38 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009, 23:17:36 »
Denk bijvoorbeeld even aan de werknemers bij een glasfabriek die een ehbo opleiding gaan volgen, deze mensen krijgen de drukpunten gewoon tijdens de basisopleiding omdat ze anders al snel een (half) jaar moeten wachten totdat deze eenvoudige maar potentieel levenreddende handeling hen aangeleerd wordt.
(Bovendien zaten die drukpunten vroeger ook al in de opleiding die toen ook nog eens uitgebreider was en klaagde ook niemand er over dat die drukpunten een te hoge studiebelasting gaven)

Jacques

ambu 954

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: zaterdag 21 maart 2009, 00:47:25 »
sorry jac echt nie met je eens

johnehbo

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: zaterdag 21 maart 2009, 00:51:21 »
Denk bijvoorbeeld even aan de werknemers bij een glasfabriek die een ehbo opleiding gaan volgen, deze mensen krijgen de drukpunten gewoon tijdens de basisopleiding omdat ze anders al snel een (half) jaar moeten wachten totdat deze eenvoudige maar potentieel levenreddende handeling hen aangeleerd wordt.
(Bovendien zaten die drukpunten vroeger ook al in de opleiding die toen ook nog eens uitgebreider was en klaagde ook niemand er over dat die drukpunteneen te hoge studiebelasting gaven)

Jacques

In een dergelijk bedrijf zou ik ook overwegen om de drukpunten in de opleiding mee te nemen. Soms vragen de omstandigeheden om specifieke kennis, voorgaand voorbeeld is er zeker een van.

Fanny

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: zaterdag 21 maart 2009, 09:18:45 »

.
maar een stevige uitwendige bloeding word wel getoetst bij een examen wat als de cursist de drukpunt gaat toepassen
wat is dan de beslissing van de examinator???

Fanny

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: zaterdag 21 maart 2009, 09:25:06 »

(Bovendien zaten die drukpunten vroeger ook al in de opleiding die toen ook nog eens uitgebreider was en klaagde ook niemand er over dat die drukpunteneen te hoge studiebelasting gaven)

Jacques

vroeger........... tja

is eigenlijk geen excuses om dingen bij de les bij te voegen........
ik zeg niet dat alles van vroeger fout is maar ik denk dat het een reden heeft dat dingen veranderen

vroeger waren dingen anders en omdat men niet beter wist klaagde men ook niet.

Maar je opmerking dat het per specifiek geval (bijv. glasfabriek) vind ik acceptabler maar hier moet je ook nog waken dat niet alles een specifiek geval word.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #43 Gepost op: zaterdag 21 maart 2009, 11:39:50 »
Ik denk dat het niet verkeerd is om te kijken naar de doelstelling van het bedrijf wat je ingehuurd heeft.
Willen die dat je mensen opleidt met als doel dat ze een papiertje halen of is het doel dat je een ehbo'er opleidt die met een paar extra tips en trucs zijn taak in die specifieke omgeving veel beter kan uitvoeren.
Ik zou voor het laatste gaan en de mensen bij een glasfabriek dus die drukpunten er bij geven.
Net zoals er bij ons tijdens een dergelijke cursus gewezen wordt op de gevaren en eerste hulp bij H2S vergiftiging, staat niet in het basis OK boekje, maar wel verdomd handig om te weten.

Gaan je ambities en die van je opdrachtgever niet verder dan dat iemand dat papiertje kan laten zien, dan kun je dat soort zaken uiteraard achterwege laten, een afweging....

Fanny

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: zaterdag 21 maart 2009, 17:30:48 »
Dit is specifiek gericht op een bedrijf en de wensen van dit bedrijf.

Maar volgens mij heeft Bobby dit tijdens een reguliere opleiding gekregen
dus we gaan eigenlijk een ander pad bewandelen

Ik weet nog steeds niet hoe een examinator reageerd bij een examen als de cursist de drukpunt gaat toepassen.