Auteur Topic: drukpunten  (gelezen 55061 keer)

Pleegje

• Gast
Re: drukpunten
« Reactie #15 Gepost op: maandag 16 februari 2009, 17:38:46 »
Nou, mij zegt het nog niets hoor. Maar het gaat hier toch om een thuis situatie en niet om een ziekenhuis?

Ja...en....
Het maakt alleen verschil welk drukpunt je pakt. Hoe groter het vat hoe langer je moet afdrukken. Dat is de moraal van het verhaal.

MizzFizz

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: zondag 15 maart 2009, 23:13:43 »
Mag ik hieruit concluderen dat de "ervaren" eerste hulp verlener de aanvoerende slagader dus dichtdrukt (drukpunten)? Hoera!!!! Ondanks dat het niet meer "in de boekjes staat" regeert het gezonde verstand. Uiteraard wel controleren of de toegepaste methode werkt: wordt de bloeding inderdaad minder, zit ik op de juiste plek? Worden de vitale functies beoordeeld (ABCDE- methodiek)?Wanneer en bij welke doelgroep passen jullie deze methode toe?

Offline johan

• Webmaster
  • Super lid
  • Geslacht: Man
  • Het ehboforum is mijn kind.
    • ehboforum.nl
  • Provincie: Overijssel
« Reactie #17 Gepost op: zondag 15 maart 2009, 23:32:57 »
Zelf denk ik dat het ook te maken heeft met welke methode je het geleerd hebt.
De EHVérs die al langer het diploma in bezit hebben, dus de drukpunten eindeloos hebben geleerd, zullen volgens mij zonder nadenken de slagader dichtdrukken.

Daarintegen zullen diegene die de nieuwe methode hebben geleerd, die zonder nadenken toe passen.
Bij deze zouden we dus eigenlijk tot uit ten treure de drukpunten aan moeten leren.

Mijns inziens zijn de drukpunten altijd nog beter en wel om de volgende reden: als 1 EHVér de toevoerende slagader dicht drukt, kan EHVér 2 er rustig een drukverband om leggen. Hierdoor verliest het SO nagenoeg geen bloed.

Fanny

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: zondag 15 maart 2009, 23:35:41 »
ik ben het op zich mee eens van het drukpunt

maar als ik alleen ben zou ik deze niet snel doen, je kan niets meer

ik zou het so zelf de wond laten dichtdrukken want dan kan ik als hulpverlener meer

ehbo-er

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: zondag 15 maart 2009, 23:40:25 »
Mag ik hieruit concluderen dat de "ervaren" eerste hulp verlener de aanvoerende slagader dus dichtdrukt (drukpunten)? Hoera!!!! Ondanks dat het niet meer "in de boekjes staat" regeert het gezonde verstand. Uiteraard wel controleren of de toegepaste methode werkt: wordt de bloeding inderdaad minder, zit ik op de juiste plek? Worden de vitale functies beoordeeld (ABCDE- methodiek)?Wanneer en bij welke doelgroep passen jullie deze methode toe?

Nee je mag concluderen dat een ervaren eerste hulpverlener, in de gegeven omstandigheden, de beste techniek toepast. 

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
  • Provincie: Zeeland
« Reactie #20 Gepost op: maandag 16 maart 2009, 12:14:41 »
Zelf denk ik dat het ook te maken heeft met welke methode je het geleerd hebt.
De EHVérs die al langer het diploma in bezit hebben, dus de drukpunten eindeloos hebben geleerd, zullen volgens mij zonder nadenken de slagader dichtdrukken.

Waarom zouder ervaren ehbo'ers niet nadenken over de middelen en technieken die hen ter beschikking staan  ;D
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

johnehbo

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 19 maart 2009, 00:34:58 »
Nou, mij zegt het nog niets hoor. Maar het gaat hier toch om een thuis situatie en niet om een ziekenhuis?

Ja...en....
Het maakt alleen verschil welk drukpunt je pakt. Hoe groter het vat hoe langer je moet afdrukken. Dat is de moraal van het verhaal.

De grote van het vat heeft niets te maken met hoelang je moet drukken. Maar wel hoe groter het vat hoe steviger je moet drukken. De tijd blijft hetzelfde: tot de wond dichtgedrukt wordt met een wonddrukverband, of tot deskundige hulp het van je overneemt.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 19 maart 2009, 01:39:11 »
[De grote van het vat heeft niets te maken met hoelang je moet drukken. Maar wel hoe groter het vat hoe steviger je moet drukken. De tijd blijft hetzelfde: tot de wond dichtgedrukt wordt met een wonddrukverband, of tot deskundige hulp het van je overneemt.

In de goede oude tijd dat de drukpunten nog aangeleerd werden, drukte ik bij elke cursist de drukpunten af terwijl een maat de pols mocht voelen. Zo gauw ik druk gaf mocht het maatje vertellen of de hartslag niet meer voelbaar was. Vervolgens vroeg ik het so hoe hard ik geknepen had. Op een enkeling na, gaven de meeste aan dat ik niet hard kneep.
Het maakt de cursisten duidelijk dat het niet zozeer de kracht is, maar het vinden van de juiste plaats .... 

Pleegje

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 19 maart 2009, 08:17:09 »

De grote van het vat heeft niets te maken met hoelang je moet drukken. Maar wel hoe groter het vat hoe steviger je moet drukken. De tijd blijft hetzelfde: tot de wond dichtgedrukt wordt met een wonddrukverband, of tot deskundige hulp het van je overneemt.

Sorry John..maar dat is klinklare onzin. de groote van het vat heeft alles te maken met de tijd die je moet afdrukken!!!!! Ik wil jou wel een adertje in de arm zien afdrukken..dan pak ik een liesader wel..eens kijken welke het eerst dicht is (met exact dezelfde uitgeoefende druk).

En daarbij..jij vindt jezelf dus niet deskundig genoeg om een (slag)ader dicht te drukken??? Hoe wil je het dan je cursisten leren?? Of doe je dat dus ook niet omdat het niet in het RK-boekje staat??

Offline Peerpandabeer

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 19 maart 2009, 11:56:06 »

Sorry John..maar dat is klinklare onzin. de groote van het vat heeft alles te maken met de tijd die je moet afdrukken!!!!! Ik wil jou wel een adertje in de arm zien afdrukken..dan pak ik een liesader wel..eens kijken welke het eerst dicht is (met exact dezelfde uitgeoefende druk).

En daarbij..jij vindt jezelf dus niet deskundig genoeg om een (slag)ader dicht te drukken??? Hoe wil je het dan je cursisten leren?? Of doe je dat dus ook niet omdat het niet in het RK-boekje staat??

Ik denk dat je John nu verkeerd begrijpt pleegje. ik denk dat het bedoeld is dat je blijft dichtdrukken totdat de wond is afgedekt. en dan maakt de grote van het vat niet uit lijkt mij. maar ik kan het ook verkeerd hebben hoor moet john zelf maar zeggen.
de stilte klonk inmens luid
(slachtoffer na de vuurwerkramp)

Een deel van het mens zijn,
bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte,
het ondergaan van nieuwe indrukken,
ook als zij niet passen in jouw perspectief

TNG/Inheritance, La Forge tegen Data

johnehbo

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 19 maart 2009, 12:38:09 »

Weet niet waar jij uit op maakt dat ik mezelf niet deskundig vindt om een slagader dicht te drukken. Heb het over de hulpverleners in het algemeen. Als je eenmaal een slagader dichtdrukt, dan moet je wachten tot er hulp komt die je dan helpt, of het van je overneemt. Je zou ook het slachtoffer zelf de slagader dicht kunnen laten drukken, terwijl jij materiaal pakt om te verbinden, maar in geval van de liesslagader en de ondersleutelbeenslagader zal dit niet lukken. Heb een keer een slagader in de lies dicht moeten drukken en mocht hem dichthouden tot op de operatietafel in het ziekenhuis. Dus vast is meestal vast.

Pleegje

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 19 maart 2009, 21:59:05 »
Weet niet waar jij uit op maakt dat ik mezelf niet deskundig vindt om een slagader dicht te drukken. Heb het over de hulpverleners in het algemeen. Als je eenmaal een slagader dichtdrukt, dan moet je wachten tot er hulp komt die je dan helpt, of het van je overneemt. Je zou ook het slachtoffer zelf de slagader dicht kunnen laten drukken, terwijl jij materiaal pakt om te verbinden, maar in geval van de liesslagader en de ondersleutelbeenslagader zal dit niet lukken. Heb een keer een slagader in de lies dicht moeten drukken en mocht hem dichthouden tot op de operatietafel in het ziekenhuis. Dus vast is meestal vast.

Dit is erg discutabel. Als ik een (slag)ader dichtdruk..en ik merk na een poosje dat het wel vertrouwd is om m los te laten zal ik dat zeker doen...

Ik denk dat je John nu verkeerd begrijpt pleegje. ik denk dat het bedoeld is dat je blijft dichtdrukken totdat de wond is afgedekt. en dan maakt de grote van het vat niet uit lijkt mij. maar ik kan het ook verkeerd hebben hoor moet john zelf maar zeggen.

John had het over de grootte van het vat en de druk die je erop uitoefent. Die zou in zijn bewoording meer zijn als het bloedvat groter is. Dat is totale onzin. Het gaat vooral om de tijdsduur...

Maar goed...mocht ik het wel verkeerd begrepen hebben dan hoor ik het graag.  ;D

seinhuis

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 19 maart 2009, 22:43:55 »
Ik heb een paar weken geleden drukpunten geleerd. Er werd bijgezecht (wat ook eerder in dit topic stond) dat het niet meer in de EHBO-paket zit, maar volgens de wet wel mag doen. Ook werd gezecht dat drukpunten alleen gebruikt mag worden als je met 2 handen niet op de wond kan drukken.

Wat me verbaast, is dat we wel op elkaar de drukpunten hebben geoefent, echter alleen op het juiste manier de plek vastpakken zonder erop te drukken.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009, 00:12:08 »
Drukpunten oefenen zonder te drukken, is zo iets als auto leren rijden in een auto die niet kan rijden.
Als je maatje niet kan controleren of de pols niet meer voelbaar is, dan zul je niet weten of het de goede plaats is. Ik doe het bij iedereen voor en in 90 % van de gevallen zit ik direct goed, maar ik speel vals want ik heb het heel veel voorgedaan  ;D

Ik heb al eerder geschreven, dat drukpunten toegepast mogen worden als daar aanleiding toe is.
Je kunt oeverloos wetteksten nalezen, maar daar zul je geen bepaling vinden dat drukpunten niet toegepast mogen worden.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
  • Provincie: Zeeland
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009, 09:04:40 »
Het is inderdaad jammer dat sommige instructeurs de term "mogen" gebruiken wanneer ze eigenlijk alleen maar een advies geven over de omstandigheden waaronder je een dergelijke techniek zou kunnen toepassen. De stelligheid waarmee zo iets soms gebracht wordt kan voor de beginnende ehbo'er best overtuigend zijn waardoor zoiets als absolute waarheid aangenomen wordt, immers "de meester heeft het zelf gezegd"

Voor de meeste mensen klinkt "mogen" als "wettelijk toegestaan" en "niet mogen" dus als "wettelijk verboden" Aangezien er achter deze adviezen helemaal geen wettelijke basis schuilt, kun je in dat soort gevallen opmerkingen als "je mag ..... alleen wanneer" wellicht beter vermijden en vervangen door "ik adviseer om ... alleen toe te passen wanneer ...... want ...."
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources