Auteur Topic: drukpunten  (gelezen 53404 keer)

johnehbo

• Gast
drukpunten
« Gepost op: vrijdag 30 januari 2009, 10:30:54 »
druk op de wond en als het kan met een steriel iets. Eventueel omdat ik het geleerd heb in het verleden, drukpunt dichtdrukken. En natuurlijk deskundige hulp inschakelen. Afhankelijk van de plek waar de ernstige uitwendige bloeding zit 112 bellen. Als het bijvoorbeeld onderarm is, en wond is dicht, dan zelf vervoeren.

Woutertje

• Gast
Re: drukpunten
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 10 februari 2009, 00:58:37 »
ik zou gebruik maken van de oude methode, drukpunt in de elleboog dicht houden, en zo snel mogelijk ambu, en blijven controleren van vit functies, en voor ik het vergeet altijd bij so blijven. verder het gewonde deel hooghouden en het so laten zitten of liggen en blijven aanspreken terwijl je wacht op de ambu.

Marietje

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 10 februari 2009, 20:40:14 »
Ik gebruik niets van wat ik in huis heb, gewoon bloedtoevoerende slagader afdrukken. That's it, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan  ;D ;D ;D

Kanarie

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 10 februari 2009, 20:43:57 »
Ik gebruik niets van wat ik in huis heb, gewoon bloedtoevoerende slagader afdrukken. That's it, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan  ;D ;D ;D

Haha klinkt snel, effectief en simpel. Ik heb het zelf nog nooit hoeven doen, maar vraag me af of het gaat lukken om die slagader zo goed dicht te drukken dat er helemaal geen bloed meer uit kan lekken en hoe lang je zoiets volhoudt. Iemand ervaring?

ehbo-er

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 10 februari 2009, 20:54:49 »

Haha klinkt snel, effectief en simpel. Ik heb het zelf nog nooit hoeven doen, maar vraag me af of het gaat lukken om die slagader zo goed dicht te drukken dat er helemaal geen bloed meer uit kan lekken en hoe lang je zoiets volhoudt. Iemand ervaring?

Ik zag vaak dat mensen hard knepen op de verkeerde plaats.
Ik ben er tijdens de lessen steeds meer achter gekomen dat het een kwestie van de goede plaats vinden, als je goed zit is de polsslag niet meer te voelen. Ik deed het bij de cursisten voor met de vraag of ik hard drukte. Dat werd bijna altijd tegengesproken.

herman-05

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 12 februari 2009, 12:28:33 »

Zo is het en hoog houden.

Offline baksteen

• Senior lid
  • Geslacht: Man
  • Problemen los je alleen op door er wat aan te doen
  • Provincie: Gelderland
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 12 februari 2009, 14:21:33 »
Touchť,                heet dat geloof ik :) :)

Toevoerende slagader dichtdrukken kan wel eens een te grof paardemiddel blijken.
Alleen de bloeding uit de wond stelpen door daar druk op te geven i.s.m. het hooghouden,
Bij het toepassen van de drukpunten zet je immers de bloedtoevoer helemaal stil, en van mij mogen de vingertjes gewoon nog doorbloed blijven.
instructeur Lotus
instructeur eerste hulp (met allerlei modules)

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
  • Provincie: Zeeland
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 12 februari 2009, 16:30:58 »
Bij het toepassen van de drukpunten zet je immers de bloedtoevoer helemaal stil, en van mij mogen de vingertjes gewoon nog doorbloed blijven.

Die vingertjes kunnen best heel lang zonder bloed hoor :-)
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

ehbo-er

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 13 februari 2009, 00:12:04 »
laat ik nou gedacht hebben dat dat ( te grove afsluiting van de bloedvoorziening door het dichtdrukken van de toevoerende slagader) de reden was dat de drukpunten niet meer worden aangeleerd.

Trouwens weer zo"n typisch geval van OK -opleidingseisen versus praktisch toegepaste hulp.

De drukpunten worden niet meer aangeleerd in de basisopleiding, omdat druk op de wond / de wond omhoog brengen vaak al tot het gewenste resultaat leidt. Maar in de praktijk kunnen de drukpunten een goed alternatief zijn als druk op de wond niet mogelijk is. En mogen dan ook in de herhalingslessen gewoon aangeleerd worden, maar niet op de lotus geoefend worden.

dus doen we dat op elkaar en leren de cursisten sneller dat hard drukken pijn doet.

Pleegje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 13 februari 2009, 08:19:16 »
laat ik nou gedacht hebben dat dat ( te grove afsluiting van de bloedvoorziening door het dichtdrukken van de toevoerende slagader) de reden was dat de drukpunten niet meer worden aangeleerd.

Trouwens weer zo"n typisch geval van OK -opleidingseisen versus praktisch toegepaste hulp.

De drukpunten worden niet meer aangeleerd in de basisopleiding, omdat druk op de wond / de wond omhoog brengen vaak al tot het gewenste resultaat leidt. Maar in de praktijk kunnen de drukpunten een goed alternatief zijn als druk op de wond niet mogelijk is. En mogen dan ook in de herhalingslessen gewoon aangeleerd worden, maar niet op de lotus geoefend worden.

dus doen we dat op elkaar en leren de cursisten sneller dat hard drukken pijn doet.

Ik denk dat drukpunten toch een zeeer wezenlijk onderdeel van je basisopleiding dient te zijn.

rijkie86

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: maandag 16 februari 2009, 16:03:50 »
Nog een reden waarom drukpunten niet meer worden aangeleerd is dat mensen te pas en te onpas de drukpunten gingen toepassen in de praktijk. Dus ook als het niet nodig was, werden de drukpunten toegepast en het bleek ook nog niet altijd zo makkelijk om het juiste drukpunt te vinden en daarop te drukken.

Maar nu las ik dat 1 van jullie 20 minuten druk geeft. Is dat niet te lang?

Groetjes

Pleegje

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: maandag 16 februari 2009, 16:12:52 »
Nog een reden waarom drukpunten niet meer worden aangeleerd is dat mensen te pas en te onpas de drukpunten gingen toepassen in de praktijk. Dus ook als het niet nodig was, werden de drukpunten toegepast en het bleek ook nog niet altijd zo makkelijk om het juiste drukpunt te vinden en daarop te drukken.

Maar nu las ik dat 1 van jullie 20 minuten druk geeft. Is dat niet te lang?

Groetjes

Ligt eraan welk drukpunt je pakt  ;D
Als mensen voor een catheterisatie zijn gegaan en de veneuze sheet gaat uit...oefenen we 15-20 minuten druk uit..

The Co

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: maandag 16 februari 2009, 16:31:42 »
Als mensen voor een catheterisatie zijn gegaan en de veneuze sheet gaat uit...oefenen we 15-20 minuten druk uit..

Pleegje,

Kan je uitleggen (in nederlands) wat je nu allemaal bedoeld?

johnehbo

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: maandag 16 februari 2009, 16:51:29 »

Pleegje,

Er wordt bedoeld, als catheterisatie voorbij is, wordt 15-20 minuten de liesslagader dichtgedrukt.

The Co

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: maandag 16 februari 2009, 16:58:28 »

Pleegje,

Er wordt bedoeld, als catheterisatie voorbij is, wordt 15-20 minuten de liesslagader dichtgedrukt.

JohnEHBO (vervanger voor Pleegje)

Dank je voor je heldere uitleg.

Pleegje

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: maandag 16 februari 2009, 17:38:46 »
Nou, mij zegt het nog niets hoor. Maar het gaat hier toch om een thuis situatie en niet om een ziekenhuis?

Ja...en....
Het maakt alleen verschil welk drukpunt je pakt. Hoe groter het vat hoe langer je moet afdrukken. Dat is de moraal van het verhaal.

MizzFizz

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: zondag 15 maart 2009, 23:13:43 »
Mag ik hieruit concluderen dat de "ervaren" eerste hulp verlener de aanvoerende slagader dus dichtdrukt (drukpunten)? Hoera!!!! Ondanks dat het niet meer "in de boekjes staat" regeert het gezonde verstand. Uiteraard wel controleren of de toegepaste methode werkt: wordt de bloeding inderdaad minder, zit ik op de juiste plek? Worden de vitale functies beoordeeld (ABCDE- methodiek)?Wanneer en bij welke doelgroep passen jullie deze methode toe?

Offline johan

• Webmaster
  • Super lid
  • Het ehboforum is mijn kind.
    • ehboforum.nl
  • Provincie: Overijssel
« Reactie #17 Gepost op: zondag 15 maart 2009, 23:32:57 »
Zelf denk ik dat het ook te maken heeft met welke methode je het geleerd hebt.
De EHVťrs die al langer het diploma in bezit hebben, dus de drukpunten eindeloos hebben geleerd, zullen volgens mij zonder nadenken de slagader dichtdrukken.

Daarintegen zullen diegene die de nieuwe methode hebben geleerd, die zonder nadenken toe passen.
Bij deze zouden we dus eigenlijk tot uit ten treure de drukpunten aan moeten leren.

Mijns inziens zijn de drukpunten altijd nog beter en wel om de volgende reden: als 1 EHVťr de toevoerende slagader dicht drukt, kan EHVťr 2 er rustig een drukverband om leggen. Hierdoor verliest het SO nagenoeg geen bloed.

Fanny

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: zondag 15 maart 2009, 23:35:41 »
ik ben het op zich mee eens van het drukpunt

maar als ik alleen ben zou ik deze niet snel doen, je kan niets meer

ik zou het so zelf de wond laten dichtdrukken want dan kan ik als hulpverlener meer

ehbo-er

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: zondag 15 maart 2009, 23:40:25 »
Mag ik hieruit concluderen dat de "ervaren" eerste hulp verlener de aanvoerende slagader dus dichtdrukt (drukpunten)? Hoera!!!! Ondanks dat het niet meer "in de boekjes staat" regeert het gezonde verstand. Uiteraard wel controleren of de toegepaste methode werkt: wordt de bloeding inderdaad minder, zit ik op de juiste plek? Worden de vitale functies beoordeeld (ABCDE- methodiek)?Wanneer en bij welke doelgroep passen jullie deze methode toe?

Nee je mag concluderen dat een ervaren eerste hulpverlener, in de gegeven omstandigheden, de beste techniek toepast. 

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #20 Gepost op: maandag 16 maart 2009, 12:14:41 »
Zelf denk ik dat het ook te maken heeft met welke methode je het geleerd hebt.
De EHVťrs die al langer het diploma in bezit hebben, dus de drukpunten eindeloos hebben geleerd, zullen volgens mij zonder nadenken de slagader dichtdrukken.

Waarom zouder ervaren ehbo'ers niet nadenken over de middelen en technieken die hen ter beschikking staan  ;D
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

johnehbo

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 19 maart 2009, 00:34:58 »
Nou, mij zegt het nog niets hoor. Maar het gaat hier toch om een thuis situatie en niet om een ziekenhuis?

Ja...en....
Het maakt alleen verschil welk drukpunt je pakt. Hoe groter het vat hoe langer je moet afdrukken. Dat is de moraal van het verhaal.

De grote van het vat heeft niets te maken met hoelang je moet drukken. Maar wel hoe groter het vat hoe steviger je moet drukken. De tijd blijft hetzelfde: tot de wond dichtgedrukt wordt met een wonddrukverband, of tot deskundige hulp het van je overneemt.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 19 maart 2009, 01:39:11 »
[De grote van het vat heeft niets te maken met hoelang je moet drukken. Maar wel hoe groter het vat hoe steviger je moet drukken. De tijd blijft hetzelfde: tot de wond dichtgedrukt wordt met een wonddrukverband, of tot deskundige hulp het van je overneemt.

In de goede oude tijd dat de drukpunten nog aangeleerd werden, drukte ik bij elke cursist de drukpunten af terwijl een maat de pols mocht voelen. Zo gauw ik druk gaf mocht het maatje vertellen of de hartslag niet meer voelbaar was. Vervolgens vroeg ik het so hoe hard ik geknepen had. Op een enkeling na, gaven de meeste aan dat ik niet hard kneep.
Het maakt de cursisten duidelijk dat het niet zozeer de kracht is, maar het vinden van de juiste plaats .... 

Pleegje

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 19 maart 2009, 08:17:09 »

De grote van het vat heeft niets te maken met hoelang je moet drukken. Maar wel hoe groter het vat hoe steviger je moet drukken. De tijd blijft hetzelfde: tot de wond dichtgedrukt wordt met een wonddrukverband, of tot deskundige hulp het van je overneemt.

Sorry John..maar dat is klinklare onzin. de groote van het vat heeft alles te maken met de tijd die je moet afdrukken!!!!! Ik wil jou wel een adertje in de arm zien afdrukken..dan pak ik een liesader wel..eens kijken welke het eerst dicht is (met exact dezelfde uitgeoefende druk).

En daarbij..jij vindt jezelf dus niet deskundig genoeg om een (slag)ader dicht te drukken??? Hoe wil je het dan je cursisten leren?? Of doe je dat dus ook niet omdat het niet in het RK-boekje staat??

Offline Peerpandabeer

• Super lid
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 19 maart 2009, 11:56:06 »

Sorry John..maar dat is klinklare onzin. de groote van het vat heeft alles te maken met de tijd die je moet afdrukken!!!!! Ik wil jou wel een adertje in de arm zien afdrukken..dan pak ik een liesader wel..eens kijken welke het eerst dicht is (met exact dezelfde uitgeoefende druk).

En daarbij..jij vindt jezelf dus niet deskundig genoeg om een (slag)ader dicht te drukken??? Hoe wil je het dan je cursisten leren?? Of doe je dat dus ook niet omdat het niet in het RK-boekje staat??

Ik denk dat je John nu verkeerd begrijpt pleegje. ik denk dat het bedoeld is dat je blijft dichtdrukken totdat de wond is afgedekt. en dan maakt de grote van het vat niet uit lijkt mij. maar ik kan het ook verkeerd hebben hoor moet john zelf maar zeggen.
de stilte klonk inmens luid
(slachtoffer na de vuurwerkramp)

Een deel van het mens zijn,
bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte,
het ondergaan van nieuwe indrukken,
ook als zij niet passen in jouw perspectief

TNG/Inheritance, La Forge tegen Data

johnehbo

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 19 maart 2009, 12:38:09 »

Weet niet waar jij uit op maakt dat ik mezelf niet deskundig vindt om een slagader dicht te drukken. Heb het over de hulpverleners in het algemeen. Als je eenmaal een slagader dichtdrukt, dan moet je wachten tot er hulp komt die je dan helpt, of het van je overneemt. Je zou ook het slachtoffer zelf de slagader dicht kunnen laten drukken, terwijl jij materiaal pakt om te verbinden, maar in geval van de liesslagader en de ondersleutelbeenslagader zal dit niet lukken. Heb een keer een slagader in de lies dicht moeten drukken en mocht hem dichthouden tot op de operatietafel in het ziekenhuis. Dus vast is meestal vast.

Pleegje

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 19 maart 2009, 21:59:05 »
Weet niet waar jij uit op maakt dat ik mezelf niet deskundig vindt om een slagader dicht te drukken. Heb het over de hulpverleners in het algemeen. Als je eenmaal een slagader dichtdrukt, dan moet je wachten tot er hulp komt die je dan helpt, of het van je overneemt. Je zou ook het slachtoffer zelf de slagader dicht kunnen laten drukken, terwijl jij materiaal pakt om te verbinden, maar in geval van de liesslagader en de ondersleutelbeenslagader zal dit niet lukken. Heb een keer een slagader in de lies dicht moeten drukken en mocht hem dichthouden tot op de operatietafel in het ziekenhuis. Dus vast is meestal vast.

Dit is erg discutabel. Als ik een (slag)ader dichtdruk..en ik merk na een poosje dat het wel vertrouwd is om m los te laten zal ik dat zeker doen...

Ik denk dat je John nu verkeerd begrijpt pleegje. ik denk dat het bedoeld is dat je blijft dichtdrukken totdat de wond is afgedekt. en dan maakt de grote van het vat niet uit lijkt mij. maar ik kan het ook verkeerd hebben hoor moet john zelf maar zeggen.

John had het over de grootte van het vat en de druk die je erop uitoefent. Die zou in zijn bewoording meer zijn als het bloedvat groter is. Dat is totale onzin. Het gaat vooral om de tijdsduur...

Maar goed...mocht ik het wel verkeerd begrepen hebben dan hoor ik het graag.  ;D

seinhuis

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 19 maart 2009, 22:43:55 »
Ik heb een paar weken geleden drukpunten geleerd. Er werd bijgezecht (wat ook eerder in dit topic stond) dat het niet meer in de EHBO-paket zit, maar volgens de wet wel mag doen. Ook werd gezecht dat drukpunten alleen gebruikt mag worden als je met 2 handen niet op de wond kan drukken.

Wat me verbaast, is dat we wel op elkaar de drukpunten hebben geoefent, echter alleen op het juiste manier de plek vastpakken zonder erop te drukken.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009, 00:12:08 »
Drukpunten oefenen zonder te drukken, is zo iets als auto leren rijden in een auto die niet kan rijden.
Als je maatje niet kan controleren of de pols niet meer voelbaar is, dan zul je niet weten of het de goede plaats is. Ik doe het bij iedereen voor en in 90 % van de gevallen zit ik direct goed, maar ik speel vals want ik heb het heel veel voorgedaan  ;D

Ik heb al eerder geschreven, dat drukpunten toegepast mogen worden als daar aanleiding toe is.
Je kunt oeverloos wetteksten nalezen, maar daar zul je geen bepaling vinden dat drukpunten niet toegepast mogen worden.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009, 09:04:40 »
Het is inderdaad jammer dat sommige instructeurs de term "mogen" gebruiken wanneer ze eigenlijk alleen maar een advies geven over de omstandigheden waaronder je een dergelijke techniek zou kunnen toepassen. De stelligheid waarmee zo iets soms gebracht wordt kan voor de beginnende ehbo'er best overtuigend zijn waardoor zoiets als absolute waarheid aangenomen wordt, immers "de meester heeft het zelf gezegd"

Voor de meeste mensen klinkt "mogen" als "wettelijk toegestaan" en "niet mogen" dus als "wettelijk verboden" Aangezien er achter deze adviezen helemaal geen wettelijke basis schuilt, kun je in dat soort gevallen opmerkingen als "je mag ..... alleen wanneer" wellicht beter vermijden en vervangen door "ik adviseer om ... alleen toe te passen wanneer ...... want ...."

Fanny

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009, 12:11:19 »
Ik heb een paar weken geleden drukpunten geleerd.
wat ik vreemd vind is dat de drukpunten nog worden aangeleerd.

bij beginnende EHBO-ers

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #31 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009, 12:16:09 »
Ik heb een paar weken geleden drukpunten geleerd.
wat ik vreemd vind is dat de drukpunten nog worden aangeleerd.
bij beginnende EHBO-ers

Waarom is dat vreemd ?
Het OK boekje geeft alleen het absolute minimum aan,iedere kader is toch vrij daar zaken aan toe te voegen ?

Offline Peerpandabeer

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009, 17:13:07 »
denk wel dat het een verschil is of je nog in de opleiding bent tot het eenheidsdiploma eerste hulp of dat je dat al hebt.
in het eerste geval zou ik zeggen hou je uitsluitend aan het ok boekje.
in het tweede geval zou ik zeggen mooi toch die uitdiepping van de stof en het aanleren van extra vaardigheden.

Fanny

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009, 19:21:40 »

Waarom is dat vreemd ?
Het OK boekje geeft alleen het absolute minimum aan,iedere kader is toch vrij daar zaken aan toe te voegen ?
[/quote]
wat ik al aangaf bij beginnende EHBO-ers

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #34 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009, 20:04:50 »
Dat begrijp ik,maar ook bij de beginners mag de kader zaken als drukpunten toevoegen aan de opleiding en in de praktijk gebeurd dat ook.
Het wordt niet getoetst bij het examen, maar verder kan het gewoon deel uitmaken van de eerste opleiding van een ehbo'er.
Dat bedoelde ik er mee te zeggen.

Offline Peerpandabeer

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009, 20:45:07 »
Dat begrijp ik,maar ook bij de beginners mag de kader zaken als drukpunten toevoegen aan de opleiding en in de praktijk gebeurd dat ook.
Het wordt niet getoetst bij het examen, maar verder kan het gewoon deel uitmaken van de eerste opleiding van een ehbo'er.
Dat bedoelde ik er mee te zeggen.
daar ben ik het dus neit mee eens.
voor het eenheidsdiploma moet je een cursuist niet meer leren dan noodzakelijk de kans dat hij anders handelingen gaat uitvoeren die niet gevraagd worden is dan te groot. leer hem wat kennen voor het examen en leer de rest als hij op de vervolg lessen komt. daar zijn die vervolglessen toch voor? voor de uitdiepping van de stof en het aanleren van "nieuwe" vaardigheden.

ambu 954

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009, 21:58:29 »

daar ben ik het dus neit mee eens.
voor het eenheidsdiploma moet je een cursuist niet meer leren dan noodzakelijk de kans dat hij anders handelingen gaat uitvoeren die niet gevraagd worden is dan te groot. leer hem wat kennen voor het examen en leer de rest als hij op de vervolg lessen komt. daar zijn die vervolglessen toch voor? voor de uitdiepping van de stof en het aanleren van "nieuwe" vaardigheden.
[/quote]
peter helemaal mee  eens ze hebben al balast genoeg voor het examen
en bij de vervolg opleiding heb ik ook meer tijd om duidelijk uit te leggen waarom deze toegevoegde handelingen

johnehbo

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009, 22:12:46 »
Beperk me inderdaad tijdens een basiopleiding alleen tot de basistof die voorgeschreven wordt. Maar soms heb je cursisten die ooit al eens een diploma hebben gehad en die vragen dan naar de drukpunten. ik vertel dan dat die uit de basis Eerste Hulp zijn gehaald maar dat deze bij de vervolglessen/herhalingslessen zeker aan de orde zullen komen.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #38 Gepost op: vrijdag 20 maart 2009, 23:17:36 »
Denk bijvoorbeeld even aan de werknemers bij een glasfabriek die een ehbo opleiding gaan volgen, deze mensen krijgen de drukpunten gewoon tijdens de basisopleiding omdat ze anders al snel een (half) jaar moeten wachten totdat deze eenvoudige maar potentieel levenreddende handeling hen aangeleerd wordt.
(Bovendien zaten die drukpunten vroeger ook al in de opleiding die toen ook nog eens uitgebreider was en klaagde ook niemand er over dat die drukpunten een te hoge studiebelasting gaven)

Jacques

ambu 954

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: zaterdag 21 maart 2009, 00:47:25 »
sorry jac echt nie met je eens

johnehbo

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: zaterdag 21 maart 2009, 00:51:21 »
Denk bijvoorbeeld even aan de werknemers bij een glasfabriek die een ehbo opleiding gaan volgen, deze mensen krijgen de drukpunten gewoon tijdens de basisopleiding omdat ze anders al snel een (half) jaar moeten wachten totdat deze eenvoudige maar potentieel levenreddende handeling hen aangeleerd wordt.
(Bovendien zaten die drukpunten vroeger ook al in de opleiding die toen ook nog eens uitgebreider was en klaagde ook niemand er over dat die drukpunteneen te hoge studiebelasting gaven)

Jacques

In een dergelijk bedrijf zou ik ook overwegen om de drukpunten in de opleiding mee te nemen. Soms vragen de omstandigeheden om specifieke kennis, voorgaand voorbeeld is er zeker een van.

Fanny

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: zaterdag 21 maart 2009, 09:18:45 »

.
maar een stevige uitwendige bloeding word wel getoetst bij een examen wat als de cursist de drukpunt gaat toepassen
wat is dan de beslissing van de examinator???

Fanny

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: zaterdag 21 maart 2009, 09:25:06 »

(Bovendien zaten die drukpunten vroeger ook al in de opleiding die toen ook nog eens uitgebreider was en klaagde ook niemand er over dat die drukpunteneen te hoge studiebelasting gaven)

Jacques

vroeger........... tja

is eigenlijk geen excuses om dingen bij de les bij te voegen........
ik zeg niet dat alles van vroeger fout is maar ik denk dat het een reden heeft dat dingen veranderen

vroeger waren dingen anders en omdat men niet beter wist klaagde men ook niet.

Maar je opmerking dat het per specifiek geval (bijv. glasfabriek) vind ik acceptabler maar hier moet je ook nog waken dat niet alles een specifiek geval word.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #43 Gepost op: zaterdag 21 maart 2009, 11:39:50 »
Ik denk dat het niet verkeerd is om te kijken naar de doelstelling van het bedrijf wat je ingehuurd heeft.
Willen die dat je mensen opleidt met als doel dat ze een papiertje halen of is het doel dat je een ehbo'er opleidt die met een paar extra tips en trucs zijn taak in die specifieke omgeving veel beter kan uitvoeren.
Ik zou voor het laatste gaan en de mensen bij een glasfabriek dus die drukpunten er bij geven.
Net zoals er bij ons tijdens een dergelijke cursus gewezen wordt op de gevaren en eerste hulp bij H2S vergiftiging, staat niet in het basis OK boekje, maar wel verdomd handig om te weten.

Gaan je ambities en die van je opdrachtgever niet verder dan dat iemand dat papiertje kan laten zien, dan kun je dat soort zaken uiteraard achterwege laten, een afweging....

Fanny

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: zaterdag 21 maart 2009, 17:30:48 »
Dit is specifiek gericht op een bedrijf en de wensen van dit bedrijf.

Maar volgens mij heeft Bobby dit tijdens een reguliere opleiding gekregen
dus we gaan eigenlijk een ander pad bewandelen

Ik weet nog steeds niet hoe een examinator reageerd bij een examen als de cursist de drukpunt gaat toepassen.

Offline ulyn

• Aspirant lid
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • Provincie: Noord Holland
« Reactie #45 Gepost op: zaterdag 21 maart 2009, 18:46:36 »
ik denk dat de examinator zich eens even achter zijn oren zal krabben

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #46 Gepost op: zaterdag 21 maart 2009, 18:56:00 »
Ik zou de vraag stellen "ken je nog een andere manier om de bloeding te stelpen ?" of "hoe zou je dit gedaan hebben wanneer je het slachtoffer alleen zou moeten laten"

Ik kan me overigens goed voorstellen dat je bij een "spuiter" in eerste instantie de bloeding onder controle brengt door het vat dicht te drukken, waarna bijvoorbeeld je collega op zoek gaat naar materiaal om een wonddrukverband te maken, het een sluit het ander niet uit.

Offline Yvonne

• Super lid
  • "EHBO is mijn lust en mijn leven"
    • http://www.yvonnesdagboek.web-log.nl
« Reactie #47 Gepost op: zaterdag 21 maart 2009, 19:11:24 »
Je zou er in dit geval ook voor kunnen kiezen om ,in overleg met het bedrijf,direct na de examens een vervolg les te geven waarin je bedrijfs-specifieke handelingen aanleert.....
groetjes Yvonne

Samen is dus nooit alleen, wat een verschil, wow..........
Leef alsof je morgen zult sterven en leer alsof je eeuwig blijft leven (Gandhi)

Instrukteur EHBO incl.verbandleer en kleine ongevallen
Instrukteur BLS-AED
Instrukteur EH aan kinderen - PBLS
Instructeur Sportletsel
Instructeur EH bij wandelletsel
LOTUS

harm

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: zaterdag 21 maart 2009, 20:39:41 »

Ik denk dat er geen examinitor is die iemand daarop laat zakken..

ambu 954

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: zaterdag 21 maart 2009, 21:19:03 »

nou daar kun je je nog wel eens in vergissen  denk dat ik wel 1 ken

Cor B.

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: zaterdag 21 maart 2009, 21:43:21 »
En ik ken er nog ťťn.

hv-engeltje

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: zaterdag 21 maart 2009, 22:28:35 »
Een goede examinator zal inzien dat de cursist extra vaardigheden heeft en vervolgens de officiŽle handeling vragen  ::) Het examen gaat om vaardigheden, en hoe de cursist een extra handeling uitvoert is dan niet van belang, als hij maar weet hoe hij een ernstige uitwendige bloeding weet aan te pakken. Is dat niet het doel van de EHBO?

johnehbo

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: zondag 22 maart 2009, 00:43:17 »
Een goede examinator zal inzien dat de cursist extra vaardigheden heeft en vervolgens de officiŽle handeling vragen  ::) Het examen gaat om vaardigheden, en hoe de cursist een extra handeling uitvoert is dan niet van belang, als hij maar weet hoe hij een ernstige uitwendige bloeding weet aan te pakken. Is dat niet het doel van de EHBO?

Hier ben ik het volledig mee eens.

Offline johan

• Webmaster
  • Super lid
    • ehboforum.nl
« Reactie #53 Gepost op: zondag 22 maart 2009, 00:57:32 »

Of een examinator de cursist laat zakken of niet, daar kan ik geen antwoord op geven. Maar de cursist maakt het zich zelf wel moeilijk vanwege die handeling. Je kan er op wachten dat hij extra vragen krijgt van de examinator waarom die handeling wordt toegepast. Hierop moet hij dan duidelijk kunnen verwoorden waarom.

Offline ulyn

• Aspirant lid
  • **
  • Provincie: Noord Holland
« Reactie #54 Gepost op: zondag 22 maart 2009, 01:43:28 »
klopt helemaal zo zou ik het doen

Offline Peerpandabeer

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: zondag 22 maart 2009, 10:15:52 »
Citaat

Of een examinator de cursist laat zakken of niet, daar kan ik geen antwoord op geven. Maar de cursist maakt het zich zelf wel moeilijk vanwege die handeling. Je kan er op wachten dat hij extra vragen krijgt van de examinator waarom die handeling wordt toegepast. Hierop moet hij dan duidelijk kunnen verwoorden waarom.

hier ben ik het dus helemaal mee eens en ga der ook van uit dat een cursist op examen zemelachtig is en zich dan vergist waardoor hij alsnog kan zakken met alle gevolgen van dien. maar wellicht kan dat opgevangen worden door even in overleg te gaan met de examinatoren enhun uit te leggen dat de opdrachtgever specifieke zaken in de opleiding wenste te hebben? wellicht is dat een optie dan komen we der samen wel uit.
zover als ikkan overzien is er geen examinator die een cursist persee wil laten zakken maar hem altijd zal ondersteunen in zijn queste om het diploma te behalen. alhoewel ook daar grenzen aan zijn natuurlijk.

Fanny

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: zondag 22 maart 2009, 10:42:17 »
maar waarom niet wachten met het behandelen van deze extra stof tot na het
examen.
leg maar uit aan het bedrijf waarvoor je de lessen verzorgd dat de drukpunten niet meer behandeld worden in de "normale" stof maar dat jij dit wel wilt behandelen omdat het voor dat specifieke bedrijf wel handig is om dit te weten

het is geen extra les, want je zal het toch behandeld hebben......

zo kunnen de kandidaten zich niet vergissen en hoeven de examinatoren zich niet achter de oren te krabbelen.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: zondag 22 maart 2009, 12:25:02 »
Praat liever over basisleerstof in plaats van officiŽle leerstof.
cursisten die een examen doen, worden getoetst op het beheersen van de basisvaardigheden.
Er is een grijs gebied, bij voorbeeld bij examens voordat de AED tot de basisleerstof gaat behoren.
Vooraf aangeven of wel of geen AED, en in het verlengde daarvan, drukpunten getoetst moeten worden.

harm

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: zondag 22 maart 2009, 16:36:36 »
je kan zelfs mensen opleiden met een Medic First Aid boekje, en toch een oranje kruis examen laten doen.. 

Als organisator moet je dat even vooraf overleggen met het exaemn..  Als je maar minimaal aan de eindtermen voldoet..

De drukpunten zijn geen examenstof, en worden ook niet als fout beoordeeld, door de examen commissie.. Want ze voldoen gewoon aan de beschreven eindterm..

Pleegje

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: maandag 30 maart 2009, 14:13:13 »
je kan zelfs mensen opleiden met een Medic First Aid boekje, en toch een oranje kruis examen laten doen.. 

Als organisator moet je dat even vooraf overleggen met het exaemn..  Als je maar minimaal aan de eindtermen voldoet..

De drukpunten zijn geen examenstof, en worden ook niet als fout beoordeeld, door de examen commissie.. Want ze voldoen gewoon aan de beschreven eindterm..

Als ze in de eindtermen staan is het examenstof  ;) (want de cursist moet eraan voldoen..anders heten het geen eindtermen)

Polleke

• Gast
« Reactie #60 Gepost op: maandag 30 maart 2009, 15:22:53 »
Net zoals er bij ons tijdens een dergelijke cursus gewezen wordt op de gevaren en eerste hulp bij H2S vergiftiging, staat niet in het basis OK boekje, maar wel verdomd handig om te weten.

H2S  Vertelvertelvertel.....  :)
(Oh ja, wat is H2S ook al weer? waterstofsulfide of zo?  :-\)

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #61 Gepost op: maandag 30 maart 2009, 15:39:54 »
H2S is een kleurloos maar niet bepaald geurloos  naar rotte eieren ruikend gas wat ook nog eens bijzonder giftig is.
Tot concentraties van ongeveer 50 ppm is het goed te ruiken, daarboven raakt de neus 'verdoofd' en reuk je het niet meer waardoor het erg verradelijk is, zorg er dus voor dat je in gebieden waar dit gas kan voorkomen een H2S pieper en een vluchtmasker bij je hebt.

Eerste hulp
1. Indien redding noodzakelijk, alleen met ademlucht
2. geef de patient frisselucht, uhhhhh wacht ff zuurstof mag hier ook, dus gaan we voor zuurstof  ;)
3. Waarschuw deskundige hulp.

johnehbo

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: maandag 30 maart 2009, 16:23:05 »
H2S is een kleurloos maar niet bepaald geurloos  naar rotte eieren ruikend gas wat ook nog eens bijzonder giftig is.
Tot concentraties van ongeveer 50 ppm is het goed te ruiken, daarboven raakt de neus 'verdoofd' en reuk je het niet meer waardoor het erg verradelijk is, zorg er dus voor dat je in gebieden waar dit gas kan voorkomen een H2S pieper en een vluchtmasker bij je hebt.

Eerste hulp
1. Indien redding noodzakelijk, alleen met ademlucht
2. geef de patient frisselucht, uhhhhh wacht ff zuurstof mag hier ook, dus gaan we voor zuurstof  ;)
3. Waarschuw deskundige hulp.

Er ontgaat mij iets! Wat heeft dit met drukpunten te maken?

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #63 Gepost op: maandag 30 maart 2009, 16:31:54 »
Niets volgens mij, maar ik denk dat je inderdaad iets ontgaat, namelijk de vraag van Polleke :-)

Polleke

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: maandag 30 maart 2009, 17:04:24 »
Bedankt Jaques!

(En sorry van de drukpunten John  ;) )

Groetjes,
Polleke

smr

• Gast
« Reactie #65 Gepost op: vrijdag 11 maart 2011, 13:37:18 »
Ik kwam trouwens ergens tegen dat de drukpunten mogelijk weer in verschillende lesboeken terrecht gaat komen...
hebben jullie daar ook al iets over gehoord, gelezen ?

Offline Yvonne

• Super lid
  • "EHBO is mijn lust en mijn leven"
    • http://www.yvonnesdagboek.web-log.nl
« Reactie #66 Gepost op: vrijdag 11 maart 2011, 14:18:41 »
Nog niks over gehoord, misschien een vraag voor volgende week vrijdagavond??
groetjes Yvonne

Samen is dus nooit alleen, wat een verschil, wow..........
Leef alsof je morgen zult sterven en leer alsof je eeuwig blijft leven (Gandhi)

Instrukteur EHBO incl.verbandleer en kleine ongevallen
Instrukteur BLS-AED
Instrukteur EH aan kinderen - PBLS
Instructeur Sportletsel
Instructeur EH bij wandelletsel
LOTUS

ehbo-er

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: zaterdag 12 maart 2011, 01:50:36 »
Ik kwam trouwens ergens tegen dat de drukpunten mogelijk weer in verschillende lesboeken terrecht gaat komen...
en terecht want je kunt er levens mee redden

lotus bammetje

• Gast
« Reactie #68 Gepost op: zondag 13 maart 2011, 16:02:44 »
Ik moet er niet aan denken als lotus zijnde dat ze weer in mijn lies en nek gaan zitten roeren.  daar pas ik voor.\

Offline johan

• Webmaster
  • Super lid
    • ehboforum.nl
« Reactie #69 Gepost op: zondag 13 maart 2011, 16:18:03 »
Ik moet er niet aan denken als lotus zijnde dat ze weer in mijn lies en nek gaan zitten roeren.  daar pas ik voor.\

Als LOTUS zijnde zou dat betekenen dat wij weer goed moeten opletten.
Hiermede bedoel ik te zeggen dat de EHVťr het drukpunt wel mag aangeven, maar er dus niet de benodigde echte druk op mag zetten.

lotus bammetje

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: maandag 14 maart 2011, 10:55:03 »
Ik laat ook dat niet meer toe. Het is zo snel gebeurd dat ze toch even door drukken.
Ze gaan maar op zichzelf oefenen. ik ga het weigeren als het ooit weer terug komt

Als LOTUS zijnde zou dat betekenen dat wij weer goed moeten opletten.
Hiermede bedoel ik te zeggen dat de EHVťr het drukpunt wel mag aangeven, maar er dus niet de benodigde echte druk op mag zetten.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #71 Gepost op: maandag 14 maart 2011, 12:37:19 »
Nu ben ik geen Lotus, maar in de tijd dat we drukpunten beoefende deden we dat ook op elkaar waardoor ik misschien wel een beetje "ervarings
deskundige" ben.  ::)

Ik kan me uit die tijd geen problemen herinneren met het oefenen van de drukpunten terwijl die toch "echt" beoefend werden (controle van de juiste techniek was een afwezige pulsatie in het betreffende ledemaat)
Heeft dit misschien te maken met het feit dat wanneer er alleen Lotussen gebruikt worden deze wel erg vaak het haasje zijn en het een vervelend/beurs gevoel wordt of zijn er meer bezwaren van technische/medische aard ?

Offline Jolanda

• Senior lid
  • Docendo discimus.
  • Provincie: Gelderland
« Reactie #72 Gepost op: maandag 14 maart 2011, 14:17:06 »
Ik hoop niet dat de drukpunten terugkomen. De kneuzingen op mijn bovenarm kan ik mij nog goed herinneren en dan heb ik het nog niet eens over het dichtdrukken van de liesslagader dat een pijnlijke aangelegenheid kon zijn als men vergat om het been te ontspannen (knie iets hoger te leggen).

Verder zit er altijd een risico aan bij ernstige kneuzingen kunnen bloedstolsels losraken...
LOTUS
instructeur EHBO
instructeur BLS/AED
BHV-er
Ploegleider BHV

marjan

• Gast
« Reactie #73 Gepost op: maandag 14 maart 2011, 16:42:20 »
 Lotussen gebruikt worden  ??????

men mocht toen der tijd eigenlijk alleen plaats bepaling doen

dicht drukken was taboe

lotus is een aanvulling op de ehbo/bhv les en zeker geen gebruikts voorwerp

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #74 Gepost op: maandag 14 maart 2011, 16:51:44 »
Lotussen gebruikt worden  ??????
men mocht toen der tijd eigenlijk alleen plaats bepaling doen
dicht drukken was taboe

Misschien is dat ook de reden waarom we het op elkaar oefende, want een dergelijke techniek oefenen door alleen de plaats aan te geven waar je zou gaan drukken lijkt me geen geschikte manier om deze technieken te leren.

Wat is er mis met de term "Lotussen gebruiken ?"
Het wordt wel een erg lange zin als we daar "de diensten van de lotussen gebruiken" van moeten maken.
We gebruiken toch ook een omstander of een politieagent om iets vast te houden etc.
Niks mis mee toch ?

lotus bammetje

• Gast
« Reactie #75 Gepost op: maandag 14 maart 2011, 18:20:48 »
Het is me heel wat keren overkomen dat er toch een gochemerd even wilde voelen hoe het moest en ook bij oefeningen werd er wel in de hectiek gedrukt ook al was het niet de bedoeling.

marjan

• Gast
« Reactie #76 Gepost op: maandag 14 maart 2011, 22:19:33 »
Jacq. stuur maar eens een pm dan leg ik het je uit   deze topic heet  Drukpunten !!!!!

smr

• Gast
« Reactie #77 Gepost op: woensdag 16 maart 2011, 09:28:15 »
Didactisch gezien, heb je geen Lotus nodig om deze vaardigheid aan te leren.. of om te beoefenen.. dus waarom zou je een kwetsbaar leermiddel daarvoor inzetten als instructeur..

ehbo-er

• Gast
« Reactie #78 Gepost op: woensdag 23 maart 2011, 00:44:18 »
Ik heb de drukpunten bij elke cursist toegepast , en gevraagd of het pijn doet.
De cursist mocht de pols voelen (dat werd ook aangeleerd) of ik vals speel.
Het is geen kwestie van kracht, maar op de juiste plaats niet meer kracht als nodig uitefenen.
En ja, ik wil de lotus dit niet aandoen, want de cursist moet het zelf ervaren