Auteur Topic: drukpunten  (gelezen 55078 keer)

johnehbo

• Gast
drukpunten
« Gepost op: vrijdag 30 januari 2009, 10:30:54 »
druk op de wond en als het kan met een steriel iets. Eventueel omdat ik het geleerd heb in het verleden, drukpunt dichtdrukken. En natuurlijk deskundige hulp inschakelen. Afhankelijk van de plek waar de ernstige uitwendige bloeding zit 112 bellen. Als het bijvoorbeeld onderarm is, en wond is dicht, dan zelf vervoeren.

Woutertje

• Gast
Re: drukpunten
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 10 februari 2009, 00:58:37 »
ik zou gebruik maken van de oude methode, drukpunt in de elleboog dicht houden, en zo snel mogelijk ambu, en blijven controleren van vit functies, en voor ik het vergeet altijd bij so blijven. verder het gewonde deel hooghouden en het so laten zitten of liggen en blijven aanspreken terwijl je wacht op de ambu.

Marietje

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 10 februari 2009, 20:40:14 »
Ik gebruik niets van wat ik in huis heb, gewoon bloedtoevoerende slagader afdrukken. That's it, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan  ;D ;D ;D

Kanarie

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 10 februari 2009, 20:43:57 »
Ik gebruik niets van wat ik in huis heb, gewoon bloedtoevoerende slagader afdrukken. That's it, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan  ;D ;D ;D

Haha klinkt snel, effectief en simpel. Ik heb het zelf nog nooit hoeven doen, maar vraag me af of het gaat lukken om die slagader zo goed dicht te drukken dat er helemaal geen bloed meer uit kan lekken en hoe lang je zoiets volhoudt. Iemand ervaring?

ehbo-er

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 10 februari 2009, 20:54:49 »

Haha klinkt snel, effectief en simpel. Ik heb het zelf nog nooit hoeven doen, maar vraag me af of het gaat lukken om die slagader zo goed dicht te drukken dat er helemaal geen bloed meer uit kan lekken en hoe lang je zoiets volhoudt. Iemand ervaring?

Ik zag vaak dat mensen hard knepen op de verkeerde plaats.
Ik ben er tijdens de lessen steeds meer achter gekomen dat het een kwestie van de goede plaats vinden, als je goed zit is de polsslag niet meer te voelen. Ik deed het bij de cursisten voor met de vraag of ik hard drukte. Dat werd bijna altijd tegengesproken.

herman-05

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 12 februari 2009, 12:28:33 »

Zo is het en hoog houden.

Offline baksteen

• Senior lid
  • Geslacht: Man
  • Problemen los je alleen op door er wat aan te doen
  • Provincie: Gelderland
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 12 februari 2009, 14:21:33 »
Touché,                heet dat geloof ik :) :)

Toevoerende slagader dichtdrukken kan wel eens een te grof paardemiddel blijken.
Alleen de bloeding uit de wond stelpen door daar druk op te geven i.s.m. het hooghouden,
Bij het toepassen van de drukpunten zet je immers de bloedtoevoer helemaal stil, en van mij mogen de vingertjes gewoon nog doorbloed blijven.
instructeur Lotus
instructeur eerste hulp (met allerlei modules)

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
  • Provincie: Zeeland
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 12 februari 2009, 16:30:58 »
Bij het toepassen van de drukpunten zet je immers de bloedtoevoer helemaal stil, en van mij mogen de vingertjes gewoon nog doorbloed blijven.

Die vingertjes kunnen best heel lang zonder bloed hoor :-)
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

ehbo-er

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 13 februari 2009, 00:12:04 »
laat ik nou gedacht hebben dat dat ( te grove afsluiting van de bloedvoorziening door het dichtdrukken van de toevoerende slagader) de reden was dat de drukpunten niet meer worden aangeleerd.

Trouwens weer zo"n typisch geval van OK -opleidingseisen versus praktisch toegepaste hulp.

De drukpunten worden niet meer aangeleerd in de basisopleiding, omdat druk op de wond / de wond omhoog brengen vaak al tot het gewenste resultaat leidt. Maar in de praktijk kunnen de drukpunten een goed alternatief zijn als druk op de wond niet mogelijk is. En mogen dan ook in de herhalingslessen gewoon aangeleerd worden, maar niet op de lotus geoefend worden.

dus doen we dat op elkaar en leren de cursisten sneller dat hard drukken pijn doet.

Pleegje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 13 februari 2009, 08:19:16 »
laat ik nou gedacht hebben dat dat ( te grove afsluiting van de bloedvoorziening door het dichtdrukken van de toevoerende slagader) de reden was dat de drukpunten niet meer worden aangeleerd.

Trouwens weer zo"n typisch geval van OK -opleidingseisen versus praktisch toegepaste hulp.

De drukpunten worden niet meer aangeleerd in de basisopleiding, omdat druk op de wond / de wond omhoog brengen vaak al tot het gewenste resultaat leidt. Maar in de praktijk kunnen de drukpunten een goed alternatief zijn als druk op de wond niet mogelijk is. En mogen dan ook in de herhalingslessen gewoon aangeleerd worden, maar niet op de lotus geoefend worden.

dus doen we dat op elkaar en leren de cursisten sneller dat hard drukken pijn doet.

Ik denk dat drukpunten toch een zeeer wezenlijk onderdeel van je basisopleiding dient te zijn.

rijkie86

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: maandag 16 februari 2009, 16:03:50 »
Nog een reden waarom drukpunten niet meer worden aangeleerd is dat mensen te pas en te onpas de drukpunten gingen toepassen in de praktijk. Dus ook als het niet nodig was, werden de drukpunten toegepast en het bleek ook nog niet altijd zo makkelijk om het juiste drukpunt te vinden en daarop te drukken.

Maar nu las ik dat 1 van jullie 20 minuten druk geeft. Is dat niet te lang?

Groetjes

Pleegje

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: maandag 16 februari 2009, 16:12:52 »
Nog een reden waarom drukpunten niet meer worden aangeleerd is dat mensen te pas en te onpas de drukpunten gingen toepassen in de praktijk. Dus ook als het niet nodig was, werden de drukpunten toegepast en het bleek ook nog niet altijd zo makkelijk om het juiste drukpunt te vinden en daarop te drukken.

Maar nu las ik dat 1 van jullie 20 minuten druk geeft. Is dat niet te lang?

Groetjes

Ligt eraan welk drukpunt je pakt  ;D
Als mensen voor een catheterisatie zijn gegaan en de veneuze sheet gaat uit...oefenen we 15-20 minuten druk uit..

The Co

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: maandag 16 februari 2009, 16:31:42 »
Als mensen voor een catheterisatie zijn gegaan en de veneuze sheet gaat uit...oefenen we 15-20 minuten druk uit..

Pleegje,

Kan je uitleggen (in nederlands) wat je nu allemaal bedoeld?

johnehbo

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: maandag 16 februari 2009, 16:51:29 »

Pleegje,

Er wordt bedoeld, als catheterisatie voorbij is, wordt 15-20 minuten de liesslagader dichtgedrukt.

The Co

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: maandag 16 februari 2009, 16:58:28 »

Pleegje,

Er wordt bedoeld, als catheterisatie voorbij is, wordt 15-20 minuten de liesslagader dichtgedrukt.

JohnEHBO (vervanger voor Pleegje)

Dank je voor je heldere uitleg.