Auteur Topic: vebinden afgerukt lichaamsdeel  (gelezen 17551 keer)

Offline JIM

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • We zullen eens een poging wagen...
  • Provincie: Noord Brabant
Re: vebinden afgerukt lichaamsdeel
« Reactie #15 Gepost op: zondag 15 maart 2009, 23:34:08 »
Ik zou 'm gewoon in een driekante doek opvouwen.. niet te moeilijk hoor :P
Rules are for the obedience of fools and the guidance of wise men.

(P)BLS/AED, EHBO, ex-SIGMA, (P)ALS, NLS, Anesthesieverpleegkundige, blablablabla...

Fanny

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: zondag 15 maart 2009, 23:36:58 »
geen hand tussen mijn knieŽn  ;D

maar de oplossing van Jim vind ik zeker ideaal

ehbo-er

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: zondag 15 maart 2009, 23:43:44 »
Protocollair en methodisch werken helpt om "fouten" te voorkomen: de ambu/SEH e.d. werkt er niet voor niets mee.

Het Oranje Kruis ook, het is alleen niet zo expliciet verwoord.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
  • Provincie: Zeeland
« Reactie #18 Gepost op: maandag 16 maart 2009, 20:32:41 »
Ik denk dat het wel goed is om het inderdaad in een zak met smeltend ijs te pakken en niet in een zak met ijs, ter eenste koelt de zak met water en ijs sneller en ten tweede zal de temperatuur niet onder het vriespunt dalen.

Persoonlijk zou ik weinig tot geen tijd besteden aan het verpakken van de stomp, indien de plastic zak waar hij ingaat schoon genoeg is, alleen als je geen schone zak hebt zou je tijd kunnen besteden aan het verpakken met een (tot dat moment) steriel materiaal.
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Offline Hanzzzz

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • Leren is proberen en duurt een leven lang.
  • Provincie: Utrecht
« Reactie #19 Gepost op: maandag 16 maart 2009, 21:30:21 »
Wel eens geprobeerd om een losse hand te verbinden? Lukt in negen van de tien keer niet goed. Je moet het ook maar op kunnen brengen om het te doen. Ik spreek uit ervaring. Ook moet de hand dan nog wel "heel" zijn wat meestal niet het geval is. De keren dat ik het probeerde (een keer of vier) is het vrijwel nooit goed gelukt. Schoon verpakken werkt veel beter en sneller. Koelen lukt ook meestal niet want ijswater is vrijwel nergens voorradig ook al denken we van wel. Overigens duurt dit ook allemaal veel te lang.

Hanzzz

Let op!! Sommige foto's zijn eerder geplaatst, maar dan is er een andere techniek beschreven.
Groeten,
HANZZZZ

Kadertje

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 17 maart 2009, 00:49:47 »
Tja en dan te bedenken dat ik vroeg‚h leerde dat je het onder je tong moest houden. Heb je wel even je mond vol aan. :D ;D

MizzFizz

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 17 maart 2009, 23:12:42 »
Protocollair en methodisch werken helpt om "fouten" te voorkomen: de ambu/SEH e.d. werkt er niet voor niets mee.

Het Oranje Kruis ook, het is alleen niet zo expliciet verwoord.

En deze opmerking is precies de reden dat ik de ABCDE- methodiek noem: die handelswijze is wel expliciet! Wellicht gaat het slachtoffer hyperventileren (door het besef dat zijn arm afgerukt is: paniek), shock ( al zal dit niet snel meteen optreden), valt flauw (door de emotie, zien van bloed etc.). Daar het drie verschillende problemen zijn (B, C en D probleem), moet de eerste hulpverlener bedacht zijn op veranderingen, kunnen handelen en dit kunnen overdragen naar ambulancemedewerkers. Uiteraard is het een superpluspunt voor het slachtoffer als het afgerukte lichaamsdeel goed ingepakt is, zodat deze meteen meegegeven kan worden met de ambulance.

Offline Bri

• Nieuw lid
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Baco/EHBO'er TT-circuit, Lotusslachtoffer
  • Provincie: Drenthe
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 31 december 2013, 11:39:58 »
nu het weer vuurwerktijd is, zou het onderwerp weer actueel kunnen zijn.

Mijn tip: zorg dat je in je ehbo-set een textielen driekante doek hebt, die voor het opvouwen heel heet gestreken is. Daarmee heb je een praktisch steriele doek. Hoef je je niet druk te maken om gaasjes; het ledemaat kan zo in de doek. (als je je theedoeken strijkt, kan dat dus ook heel goed)
Bloeding hoef je niet tegen te gaan dus hij kan in de doek gewikkeld zů in een plastic zak en dan weer in een andere zak met smeltend ijs.

NB het viel mij op dat dit helemaal niet meer in het oranjekruisboekje staat....of heb ik er nou overheen gekeken?