Auteur Topic: wie gaat er hulpverlenen  (gelezen 33234 keer)

tebby

• Gast
wie gaat er hulpverlenen
« Gepost op: zaterdag 7 mei 2005, 21:01:27 »
hey hey

stel je hebt een vrouwelijk slachttoffer met een wond op een plek zo dat de kleding uit moet. wie gaat er dan helpen mannelijk of vrouwelijke ehboers. Ze zijn allerbei ter plaatsen.

groetjes tebby

Wuppie_84

• Gast
Re: wie gaat er hulpverlenen
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 7 mei 2005, 21:08:42 »

Hey hey meis,

Ik geloof dat het bij ons zo is dat de vrouw bij de vrouw gaat helpen en de man gaat de man helpen. Als je met zo'n tweeŽn in de ruimte bent, maakt het niet zo veel uit. Maar het liefst help je je eigen geslacht. Maar dat kan niet altijd. Je collega kan bezig zijn of wat dan ook. Dus als het uitkomt helpt de vrouw de vrouw.

Zo heb ik het tenminste geleerd bij de hulpverlening.

Dikke kus en knuffie,
Wuppie

hulpverlenertje

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 7 mei 2005, 21:40:41 »
dat is heel juist
en het is ook zo dat het SO het zeer wardeerd als het zo doet

GR//Cees M

Anne

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: zondag 8 mei 2005, 13:18:45 »
Wat doe je als je met twee mannelijke hulpverleners bent en er is een vrouw met een kneusing. Het enige aanwezige koelmiddel zijn de wasbakken in de toiletten (schoon). Ga je naar de heren toilet of ga naar de dames toilet. Voor de dames natuurlijk andersom waar ga je heen met het mannelijke s.o.?

Groet Anne

hulpverlenertje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: zondag 8 mei 2005, 13:34:53 »
dat is een goeie
ik ga dan naar de dichts bij zijnde dan kijk ik niet of het de dames of heren kleedruimte / toiletten is
het so gaat voor vind ik

GR//Cees M

Offline johan

• Webmaster
  • Super lid
  • Geslacht: Man
  • Het ehboforum is mijn kind.
    • ehboforum.nl
  • Provincie: Overijssel
« Reactie #5 Gepost op: zondag 8 mei 2005, 14:58:55 »
Wat doe je als je met twee mannelijke hulpverleners bent en er is een vrouw met een kneusing. Het enige aanwezige koelmiddel zijn de wasbakken in de toiletten (schoon). Ga je naar de heren toilet of ga naar de dames toilet. Voor de dames natuurlijk andersom waar ga je heen met het mannelijke s.o.?

Groet Anne
Het lijkt mij in dit geval het netste om met het vrouwlijke so naar de dames w.c. te gaan.

Wuppie_84

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: zondag 8 mei 2005, 16:29:10 »

Inderdaad, ik zou dan met een vrouw naar de dames gaan. Als het een heer zou zijn weet ik het niet. Ik denk naar de mannen toilet, mits het afgesloten toiletten zijn. Desnoods ga ik naar een keuken of wat dan ook als dat aanwezig is. Dan is het tenminste neutraal.

Ik denk dat het ook ligt wat voor persoon het slachtoffer is, waar je bent en met welk letsel je te maken heeft.

Dikke kus en knuffie,
Wuppie

Anne

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: zondag 8 mei 2005, 18:54:58 »
Ik heb de situatie zelf meegemaakt. De enige plaats met water was in de toiletten. Omdat het s.o. een vrouw was hebben ik en mijn collega ervoor gekozen om naar het damestoilet te gaan. Met het idee dat het anders wel eens ongemakkelijk zou kunnen zijn voor het s.o. We hebben wel even rondgeroepen dat we van het Rode Kruis de toiletruimte binnen zouden komen.

Groet Anne

Druifje

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: zondag 8 mei 2005, 18:55:16 »
Als antword op de eerste vraag zou ik geven: hangt er vanaf wie in dit geval het meest competent is! bij gelijke geschiktheid zou ik kijken of mijn vrouwelijke collega als eerste opstaat (en haar anders even een zetje geven ;)) maar als het slachtoffer er.....(zucht, ik begin te dagdromen ;))

de kwestie van de toiletten: ik zou het damestoilet pakken, het SO zou in mijn geval een dame zijn. Ik denk dat het SO zich daar het meest op haar gemak voelt. daarbij is het ook nog zo dat bij de vrouwentoiletten alles achter de dur plaatsvind ;) bij de heren hangen de urionioirs vaak toch open in een soort halletje, vinden de dames meestal niet zop grappig ;)

Mzzl, d'n Druif

Wuppie_84

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: zondag 8 mei 2005, 19:20:01 »
de kwestie van de toiletten: ik zou het damestoilet pakken, het SO zou in mijn geval een dame zijn. Ik denk dat het SO zich daar het meest op haar gemak voelt. daarbij is het ook nog zo dat bij de vrouwentoiletten alles achter de dur plaatsvind ;) bij de heren hangen de urionioirs vaak toch open in een soort halletje, vinden de dames meestal niet zop grappig ;)

Mzzl, d'n Druif

Jij zegt wat ik bedoelde. Bij de mannen is alles zo open en bloot. Bij de vrouwen zit er inderdaad een deur voor.

Dikke kus en knuffie,
Wuppie

ehbo-er

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: maandag 9 mei 2005, 01:22:16 »
Daar denk ik pas over na als de situatie zich voordoet.
Niet om me er vanaf te maken, maar dan ken ik alle factoren die de keuze mee bepalen.

Meestal spreekt een hulpvrager een hulpverlener aan.
Gebeurd dat niet dan vraag ik het slachtoffer of ik haar kan helpen.
Als ik daarbij het gevoel krijg dat ze om de een of andere reden geen nee durft te zeggen, dan is dat voor mij voldoende aanleiding om aan te bieden om een vrouwelijke collega er bij te halen.

De grap is, dat naar mate de ernst van de verwonding groter wordt, het slachtoffer er steeds minder van wakker ligt.

De tweede grap is ook dat hoe minder de hulpverlener er wakker van ligt, en dat ook uiitstraalt, hoe minder het slachtoffer er wakker van ligt.

Hoe het ook zij, ik probeer te zorgen dat de kans op een aanklacht wegens onheuse bejegening zo klein mogelijk blijft.

Daan_Weerheijm

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: maandag 9 mei 2005, 15:15:24 »
Dan ga ik helpen :P

Nee hoor, bij de politie fouilleren de mannen de mannen en vrouwen de vrouwen, dat lijkt mij hier ook van toepassing

Wuppie_84

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: maandag 9 mei 2005, 17:47:27 »

Ik vind het helemaal niet erg om mannen te helpen. Dat laat me erg koud. Ik heb in al die jaren in de gezondheidszorg zo veel mensen gewassen en in hun nakkie gezien, dat het mij echt niet uitmaakt of iemand in hun ondergoed zit. Het blijft een persoon en zal die persoon gewoon profesioneel helpen.

Alleen tegenwoordig als je even verkeert kijkt of iets per ongeluk aanraakt, heb je sneller het risico dat er een aanklacht komt. Daarom pas ik toch erg op.
Bij ons is daarom eigenlijk een beetje de gewoonte dat als je met twee hulpverleners bent (een man en een vrouw), je letsels op intieme plaatsen je eigen geslacht helpt. Soms komt het zo niet uit, maar je probeert het gewoon zo goed mogelijk zo op te lossen.

Dikke kus en knuffie,
Wuppie

Annemiek

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 10 mei 2005, 12:17:39 »
Ik ben het er mee eens dat je in principe de mensen van je eigen geslacht helpt als die keuze er is maar als het niet zo is moet je ook niet moeilijk doen.
Een slachtoffer dat echt pijn heeft of zich echt beroerd voelt zal er ook weinig om geven wie hem helpt als hij maar goed geholpen wordt.

Als je in het ziekenhuis komt heb je toch ook niet de keuze voor mannelijke of vrouwelijke arts/verpleegkundige!

johnehbo

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 10 mei 2005, 14:19:37 »
Inderdaad gaat het bij onze vereniging zo, dat je in principe slachtoffers van je eigen geslacht helpt. Maar soms ben je met twee mannen tijdens de hulpverlening. Dan gaan we meestal met 2 personen helpen, zodat er achteraf niet gezegd kan worden dat we iets misplaatst gedaan zouden hebben. Eventueel iemand er bij laten die bij het slachtoffers is kan ook schelen.
Het bovenstaande probleem van de toiletten kan opgelost worden door met het slachtoffer naar de invalidetoilert te gaan, deze is meestal in elke sportgelegenheid aanwezig.